hallu 11.04.2020 18:22:09 | |
---|
TTV: Joo, mutta mietippäs vaikka tuota sun korvatulppavertaustasi, niin se ei ole kohtuuden mittari. Vai olisitko itse halukas kuuntelmaan naapurin ääniä (mitä tahansa ääntä) seinän takaa, jos hän rajoittaa melun vain korvatulppien tasolle? Puolikuuro rokkari ei kuule kunnolla edes vanhaa kasisatastaan, miten se voi ketään häiritä... Mitä sä tästä jänkkäät, et sä ole mun naapuri ja jos omien naapureittes kanssa tulet toimeen, niin se riittää. Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... |
LaMotta 11.04.2020 18:23:37 | |
---|
En keksi oikein mitään syitä edes juurikaan soitella sähköllä kotona vaikkei ole seinänaapureita. Kun se varsinainen käyttö ja soundien haku on kuitenkin bändin kanssa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
TTV 11.04.2020 18:26:56 | |
---|
hallu: Mitä sä tästä jänkkäät, et sä ole mun naapuri ja jos omien naapureittes kanssa tulet toimeen, niin se riittää. Älä suotta keuli, jos sun mielipiteitäsi hieman kommentoidaan. Mä pärjään hyvin naapurieni kanssa, toivottavasti siellä on kans kaikki hyvin. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Osteri 11.04.2020 18:30:23 | |
---|
TTV: Varsinaiseen aiheeseen liittyen, aloittajan kannattaa kyllä tsekata kuulokesoiton mahdollisuudet, sillä se tarjoaa täysin omanlaisensa ympäristön, josta ei saundit lopu kesken. Olen samaa mieltä. Kerrostalo on sellainen paikka jossa on hyvä opetella asumaan niin ettei aiheuta naapureille meluhaittaa. Ns. normaali asumisen ääni on yleisen elämänkokemuksen mukaan sitä kun ovi kolahtaa, vesi valuu, vessa vedetään, kattilaa kolistellaan keittiössä, kylvyssä pieraistaan ja huudetaan kun Suomi tekee maalin. Lapset kiljuu silloin kun siltä tuntuu ja vanhemmat yrittää saada niitä hiljaiseksi. Noi on normaalia elämää, ei muu. Stereoiden luukuttaminen kovalla ja namusoundin etsiminen kitaravahvistimesta alkaa olla jo siinä rajoilla että naapurit ehkä ei nauti omasta asumisestaan enää. Piano ei mielestäni kuulu kerrostaloon. Itse ainakin alkaisin valittamisen jos naapuri sellaista hakkaa päivät pitkät mun seinän takana. Oleellista on siis toisten huomioiminen. Kuulokkeilla treenaaminen himassa on hyvä asia ja kuten edellä on tuotu esille, siinäkin on omia etujaan soundin kannalta. Kuulokkeisiin voi ajaa taustan ja soittaa siihen itse mukaan improvisaatiota tai ihan sitä haluamaansa kappaletta. Sillä treenaa kotitreenin ja kämpällä kokeilee muun bändin kanssa miten menee "livenä". Ei pitäisi olla ongelma kenelleen. Kitaravahvistimen luukuttaminen on oikeassa paikassa kun se on omakotitalossa tai treenikämpällä. Noilla pärjää - kerrostalossa ja bändillä. Suosittelen. - Rock ... erityisesti kasarirock ! - |
mhelin 11.04.2020 18:38:30 (muokattu 11.04.2020 18:44:43) | |
---|
s8na: THR on kyllä ollu kiva. Oon soitellu sillä kitaraa, bassoa, rumpukonetta ja synaa. Mitenhän nuo THR:n saundit vertautuu UR-242:n (ja muiden Yamaha/Steinberg UR-äänikorttienkin kai) Guitar Amp Classics -plugarin soundeihin, ilmeisesti kuitenkin samaa mallinnostekniikkaa käytetään? Katselin vaan että ketjun aloittajalla on UR-242 USB interface ja on varmaan kokeillut noita esim. Drive ampin type 5 ja 6 särömaailmoja sekä interfacen oman DSP:n (lähes latenssiton) tai VST plugarin kautta? THR:stä on monta variaatiota, mutta ilmeisesti samat vahvistinmallinnokset saa kai PC-softalla esim. THR10X:stä muihin malleihin (edit: ilmeisesti tuo THRX taitaa olla vanhentunut malli THR v2 myötä)? https://www.steinberg.net/en/produc … technology/guitar_amp_classics.html |
Jarski2 11.04.2020 18:50:08 | |
---|
Oon koklaillu ja kikkaillu ton UR242 kanssa aikalailla, ne virtuaali vahvarit on aika syvältä. Fenderin M2 HP linjastakin saa paremman jopa siedettävän tonen. Mutta tietty THR kanssa en o kokeillu.. |
iec 11.04.2020 19:02:16 (muokattu 11.04.2020 19:10:32) | |
---|
Jarski2: Oon koklaillu ja kikkaillu ton UR242 kanssa aikalailla, ne virtuaali vahvarit on aika syvältä. Fenderin M2 HP linjastakin saa paremman jopa siedettävän tonen. Mutta tietty THR kanssa en o kokeillu.. No koitappa vaikka tuota plugaria: https://ml-sound-lab.com/products/amped-roots Siinä on suomalaista osaamista. Toimii standalone-moodissa myös, eli klikkaa ohjelman käyntiin, määrittää asio-asetukset oikein (ja muistaa ottaa input muten asetuksista pois päältä) ja eikun soittamaan. Latasikin tuon itselle ja sehän on oikein pätevä ilmainen vahvistinmallintaja. Mukana on automaattisesti yksi kaiutinmalli-IR, eli soittamiseen ei tarvi tuon lisäksi muita softia jne jne. Siinä vielä esittelyvideot: https://youtu.be/p-PfZV6t4iA https://youtu.be/yHAbZQliVNI Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
velipekka 11.04.2020 19:26:51 | |
---|
samiko: Niin eli minun pieniwattisesta ehdotuksesta ei tullut napinaa aloittajalta, vaan muilta kommentoijilta... Ei tässä mitään hikeennytä sentäs. Ei tässä mitään napinaa kenelläkään ollut tarkoitus lähettää vaan monipuolistaa valikoimaa. Valinnanhan tekee ostaja. Tottakai vähimmällä mahdollisella euro määrällå haluaa kaikki hankintansa tehdä. |
hallu 11.04.2020 20:30:01 | |
---|
TTV: Älä suotta keuli, jos sun mielipiteitäsi hieman kommentoidaan. Mä pärjään hyvin naapurieni kanssa, toivottavasti siellä on kans kaikki hyvin. No joo, ei pitäisi keulia. Mä vaan vähän turhauduin, en siksi että mun mieliteitä arvostellaan (sehän ei haittaa), vaan siksi että minua ei ymmärretty. Tietenkin se että ei ymmärretä johtuu pelkästään siitä, että en osannut ilmaista itseäni riittävän selkeästi. Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... |
Stone 11.04.2020 20:48:54 (muokattu 11.04.2020 20:50:27) | |
---|
LaMotta: En keksi oikein mitään syitä edes juurikaan soitella sähköllä kotona vaikkei ole seinänaapureita. Kun se varsinainen käyttö ja soundien haku on kuitenkin bändin kanssa. Kokolailla sama tilanne täällä. Ja jos nyt joskus osuisi käsi kitaraan kotona vahingossa, niin kyllä se on lähinnä sellaista rauhallista arpeggio limputtelua tyyliin takkahuoneessa eli kaukana mistään bändisoitannasta. Bänditreenit ja soundilliset eläinkokeet treeniksellä sitten erikseen. Mutta aktiivisia kotimuusikoita on ja hyvä että on. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Laulava Kylätohtori 11.04.2020 21:31:58 | |
---|
LaMotta: En keksi oikein mitään syitä edes juurikaan soitella sähköllä kotona vaikkei ole seinänaapureita. Kun se varsinainen käyttö ja soundien haku on kuitenkin bändin kanssa. Luulisi kitaristilla olevan parempi mielikuvitus. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
LaMotta 11.04.2020 21:37:54 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Luulisi kitaristilla olevan parempi mielikuvitus. Huumeet ja paheellinen rokkenrollelämä tappaa mielikuvituksen lopulta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Stone 11.04.2020 21:40:10 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Luulisi kitaristilla olevan parempi mielikuvitus. Se "sisäinen luovuus" ilmenee välillä niin oudoilla tavoilla :D "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Laulava Kylätohtori 11.04.2020 21:58:10 | |
---|
Stone: Se "sisäinen luovuus" ilmenee välillä niin oudoilla tavoilla :D Luovuutta ei voi kahlita. :) Itse soitan bändissä bändijuttuja ja kotona sitten eri juttuja - kotijuttuja. Bändissä soitto on kurinalaisempaa ja improvisaatiolle on tietyt rajat, joita toki kuuluu rikkoa, mutta vain tietyissä rajoissa. Kotona voi surutta rikkoa rajat, yrittää ja erehtyä ja oppia siitä. Siellä voi soitella mitä vain genreä ja yrittää laajentaa musiikillista näkemystään. Kyllä mä ainakin koen erilaisten juttujen soiton (kotona) opettavaiseksi ja näkemyksiä laajentavaksi ja parastahan on, jos niitä opittuja pystyy siirtämään sinne bändisoittoon. Muutenkin tulee kotona soiteltua ihan eri juttuja. Harvemmin sitä jaksaa niitä bändibiisejä kotona soittaa, ellei sitten opettele jotain uutta biisiä. Voi pistää vaikka jotain jazzin paskaa soimaan ja yrittää improta mukana. Tosin se päättyy usein masennukseen, kun kontrasti levyn soittoon on niin suuri. :) Mutta pointtina, että kotona on vapaus tehdä mitä vain. Ei siellä tarvitse onnistua kuten esiintyessä. Ja ennen kaikkea, kyllä se kotona soitto on ihan yhtä hauskaa kuin bändissä, vähän eri tavalla ja erilaista vain. Tähänhän päteee se vanha totuus, että kukin tavallaan. Toisethan ei tykkää soittaa kotona, toiset ei tykkää soittaa bändissä ja suurin osa ei tykkää soittaa kummassakaan. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 11.04.2020 22:01:06 | |
---|
LaMotta: Liian vähän huumeita ja paheellista rockenrollelämää tappaa mielikuvituksen lopulta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
LaMotta 11.04.2020 22:03:19 (muokattu 11.04.2020 22:04:45) | |
---|
Kyllä kotona voi soittaa ja harjoitella mutta ei siihen (välttämättä) tarvi vahvistinta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Kefiiri 11.04.2020 22:57:18 | |
---|
LaMotta: Kyllä kotona voi soittaa ja harjoitella mutta ei siihen (välttämättä) tarvi vahvistinta. Näin on, pelkällä kitaralla voi treenailla ja improvisoida vallan hyvin. Sen mahtisoundin voi kuvitella, niin pääsee käyttämään sitä paljon puhuttua mielikuvitusta. Sitten on huippua ja helpon tuntuista kun joskus pääsee treeneihin rämistelemään oikein vahvistimen kautta. En ole musiikin asiantuntija. |
Stone 12.04.2020 00:15:25 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Luovuutta ei voi kahlita. :) Itse soitan bändissä bändijuttuja ja kotona sitten eri juttuja - kotijuttuja. Bändissä soitto on kurinalaisempaa ja improvisaatiolle on tietyt rajat, joita toki kuuluu rikkoa, mutta vain tietyissä rajoissa. Kotona voi surutta rikkoa rajat, yrittää ja erehtyä ja oppia siitä. Siellä voi soitella mitä vain genreä ja yrittää laajentaa musiikillista näkemystään. Kyllä mä ainakin koen erilaisten juttujen soiton (kotona) opettavaiseksi ja näkemyksiä laajentavaksi ja parastahan on, jos niitä opittuja pystyy siirtämään sinne bändisoittoon. Muutenkin tulee kotona soiteltua ihan eri juttuja. Harvemmin sitä jaksaa niitä bändibiisejä kotona soittaa, ellei sitten opettele jotain uutta biisiä. Voi pistää vaikka jotain jazzin paskaa soimaan ja yrittää improta mukana. Tosin se päättyy usein masennukseen, kun kontrasti levyn soittoon on niin suuri. :) Mutta pointtina, että kotona on vapaus tehdä mitä vain. Ei siellä tarvitse onnistua kuten esiintyessä. Ja ennen kaikkea, kyllä se kotona soitto on ihan yhtä hauskaa kuin bändissä, vähän eri tavalla ja erilaista vain. Tähänhän päteee se vanha totuus, että kukin tavallaan. Toisethan ei tykkää soittaa kotona, toiset ei tykkää soittaa bändissä ja suurin osa ei tykkää soittaa kummassakaan. :) Plussahan tuosta oli pakko napsauttaa. Hyviä pointteja. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
jhlamm 12.04.2020 01:11:22 | |
---|
Jarski2: Heippodei Sieltähän ostetaan mistä halvimmalla saadaan..eli keskiseltä. Raha asioistahan puhutaan vaan kasvotusten, mutta vahvarin hommaamiseen on helpompi kysyä neuvoja täältä netistä Mutta pojat perkele pääsinpäs kun pääsinkin koklaamaan tota Peavey 6505MHta ja helkkari kyllähän se pitää saada itellekkin, en tiedä miten olen tullut toimeen ilman tuota. Jummi. Jos tuon hommaat, niin ei metsään mene. Minkä kaapin läpi testailit? Huomannut, että itselle teki ihmeitä kun oli V30 elementit, myös K100:lla saa loistavaa soundia. Ja jos 8-kielisellä jyrää bassoalueella, niin voi kokeilla jotain säröboostia edessä (a la tube screamer) niin tiukentaa just sopivasti alapäätä. Tosin pitkälle pääsee ilmankin. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |
LaXu 12.04.2020 02:27:44 | |
---|
TTV: Eli sun mielestä on vallan ok terrorisoida naapurustoa äänillä? Asumisen äänet ovat aika subjektiivisia ja niihin ei mielestäni kuulu soittimet, äänentoisto, kuten ei myöskään erilaiset työkoneet. Asumisen ääniä ovat pikemminkin ihmisestä itsestään lähtevät äänet ilman vahvistusta ja niitä on pakko sietää tiettyyn rajaan asti...
Naapureita on monenlaisia kuin myös asuntoja. Joissain on seinät paperia ja kuuluu kaikki läpi, joidenkin kavereiden naapurit valittaa jo siitä, että käy illalla suihkussa. Mutta jos unohdetaan nämä ongelmanaapurit, niin kyllä mielestäni kitaravahvarin läpi soitto sopii kerrostaloon ihan siinä missä moni muukin. Jostain syystä ketään ei tunnu vaivaavan, jos Vain Elämää soi täysillä telkkarista tai soitetaan musiikkia kovalla, mutta auta armias jos kyseessä on yksittäinen soitin. Vahvarin on vaan parempi olla sellainen, jota ei tarvi luukuttaa ihan tolkuttomasti ja mielellään soittamiset tehdään ihmisten aikoihin. Mä olen pärjännyt tähän mennessä ihan mainiosti sillä, että soitan vahvarien läpi esim. iltapäivästä tai viiden, kuuden jälkeen ja sitten illemmalla vaikkapa kahdeksan jälkeen vaihdan kuulokkeisiin ja mallintaviin. Ei ole vielä kukaan valitellut vaikka vuosia samassa kämpässä asunut. Tällä hetkellä vahvareina 45W Bogner täysputkinuppi ja BluGuitar 100W hybridi. Kaappeina 1x12 ja 4x10. Kumpaakaan vahvareista ei tarvi kovin kovalla pitää, että löytyy mieleiset soundit. En kyllä itsekään silti soittaisi akustista pianoa tai rumpukittiä kerrostalossa, niistä lähtee aika paljon ääntä ja ennen kaikkea bassoa, joka kuuluu melko pitkälle. |