Aihe: Luotettava vahvistin
1 2 3 4 5 6
LaMotta
06.04.2018 21:10:49

No onko tähän saatu vastausta?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
kosmonausea
06.04.2018 21:58:08
Joku Lab Series L3, L5 tai L7? :) Vielä ku semmoisen bongais jostain.
Minä oon Hautamäjen Anssi.
LaMotta
06.04.2018 22:05:36

No eihän tähän voi oikeasti vastata jos ei ole omistanut jotain vahvistinta useita vuosia bändikäytössä. Itsellä esim kamat vaihtui niin nopeasti, että ei niistä ole mitään pitkän ajan kokemusta. H&K:n vehkeistä nyt ainakin voi sanoa, että pedaalien piuhoja meni tilastollisesti poikki liian paljon. Muuten ei ole yksikään combo pettänyt.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Osteri
06.04.2018 22:41:55 (muokattu 06.04.2018 22:42:16)
Olen käyttänyt keikkakoneena riittävän pitkään Tech21 Trademark 60 uskaltaakseni suositella sitä. Liityn siis aikaisempien kirjoittajien joukkoon.
Eräs täysin aliarvostettu kone on Randall RG75. Sellainen on oleillut käytössä pari vuotta ja sillä tekee ihan samat mitä Techillä. Sellaisen modauksen tein että avarsin laudoitusta takaa ja nyt on hyvä. Tämä on siis se vanha malli ilman efektejä.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Osteri
06.04.2018 22:50:25
sam_u: Cleanit soundit pitäisi olla kyllä hyvät.
Putkivahvistin puolella Hughes & Kettner 20w kannattaa kokeilla.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Laulava Kylätohtori
09.04.2018 11:32:42
LaMotta: No eihän tähän voi oikeasti vastata jos ei ole omistanut jotain vahvistinta useita vuosia bändikäytössä. Itsellä esim kamat vaihtui niin nopeasti, että ei niistä ole mitään pitkän ajan kokemusta. H&K:n vehkeistä nyt ainakin voi sanoa, että pedaalien piuhoja meni tilastollisesti poikki liian paljon. Muuten ei ole yksikään combo pettänyt.

Ja yhden ihmisen kokemukset, olipa ne sitten hyviä tai huonoja, ei vielä kerro yhtään mitään. Otanta on aivan liian pieni.
Olkoon menneeksi
juici
09.04.2018 12:11:07

madu: Fender Bassbreaker 15 voin suositella lämpimästi. Todella monipuolinen vahvistin ja tuossa 15w mallissa on myös ihan ok digitaalinen reverb mukana ja kolmetasoinen gain structure antaa paljon vaihtoehtoja aina cleanista Marshallmaiseen särömaailmaan. Lisäksi sitä saa sekä nuppina että combona ja on selkeästi tuon Bassbreaker sarjan monipuolisin laite ominaisuuksiltaan. Bassbreaker ottaa myös äärimmäisen hyvin pedaaleja vastaan ja sisältää vielä efektiloopin joka esim blues junnusta puuttuu.

Vieläkö Bassbreakereissa on pohjahurinan ja efektilenkkien kanssa ongelmia?
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
madu
09.04.2018 17:47:53
juici: Vieläkö Bassbreakereissa on pohjahurinan ja efektilenkkien kanssa ongelmia?
Mulla ei kummankaan kanssa ole ollut ongelmaa.
Tami
09.04.2018 20:50:05

Osteri: Putkivahvistin puolella Hughes & Kettner 20w kannattaa kokeilla.

Tästä (anniversary 20th) taasen itsellä huonot kokemukset. Sisältä huonoa tekoa ja esmes putken kannat olivat halvimpia mahdollisia. No tämän ja muidenkin ketjussa mainittujen vekottimien kanssa hommat on ok, niin kauan kun laite toimii.
Kettnerissä ainakin huonon juotoksen löytäminen oli työn ja tuskan takana. Suurin osa käyttäjistä kuitenkin turvautuu ammattiauttajaan vian yhteydessä, joten onko sillä sitten rakenteella hirveästi vaikutusta näissä piirilevyvehkeissä. PTP-laitteet ovat helpompia, mutta jos ei ammattimies löydä/jaksa/tahdo vikaa löytää, on muitakin ammatteja tarjolla :-)
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Metalkallo
10.04.2018 05:19:21
Tami: Suurin osa käyttäjistä kuitenkin turvautuu ammattiauttajaan vian yhteydessä, joten onko sillä sitten rakenteella hirveästi vaikutusta näissä piirilevyvehkeissä. PTP-laitteet ovat helpompia, mutta jos ei ammattimies löydä/jaksa/tahdo vikaa löytää, on muitakin ammatteja tarjolla :-)

Onhan sillä rakenteella väliä koska jotkut ei ota korjattavaksi välttämättä koko laitetta juuri sen hankalan rakenteen vuoksi.

Mun mielestä vahvistimen ostajan kannattaa miettiä laitteen laatua, mutta sitä harvemmin mietitään sisällön osalta. Se on vähän kuin ansaan juoksisi. Tietenkin rahalla saa, mutta köyhän ei kannatta ostaa halpaa koska silloin tulee lopulta kalliimmaksi.

Googlesta näkee joidenkin vahvistimien sisältöä kuvina, ja Y-tubestakin saattaa, niitä kantsii käyttää ja muutenkin opetella hankittavasta laitteesta hieman ennen hankkimista.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Tami
10.04.2018 14:47:22 (muokattu 10.04.2018 14:50:13)

Metalkallo: Onhan sillä rakenteella väliä koska jotkut ei ota korjattavaksi välttämättä koko laitetta juuri sen hankalan rakenteen vuoksi.

Mun mielestä vahvistimen ostajan kannattaa miettiä laitteen laatua, mutta sitä harvemmin mietitään sisällön osalta. Se on vähän kuin ansaan juoksisi. Tietenkin rahalla saa, mutta köyhän ei kannatta ostaa halpaa koska silloin tulee lopulta kalliimmaksi.

Googlesta näkee joidenkin vahvistimien sisältöä kuvina, ja Y-tubestakin saattaa, niitä kantsii käyttää ja muutenkin opetella hankittavasta laitteesta hieman ennen hankkimista.

No joo hiukan muniin puhaltelua, koska tuolla logiikalla ei yhtään mallintavaa vekotinta pitäisi ostaa => niitä osaa harvempi sähkömies rempata. Toisaalta esim. classic30w on melko simppelistikin korjattavissa. Se on vain "p*skamainen" purkaa ja etsiä vikaa. Vika sinänsä on sitten jos sen sieltä löytää, useimmiten korjattavissa.

Jos kurkataan esim torin tarjontaa alle tonnin vahvareista, niin missä siellä on sisuksiltaan poikkeavat laitteet? Kaikki tässä ketjussa mainitut piiviistä, englin kautta kochiin ja perusmarsuihin on sitä samaa pötköä. Bugerat toisaalta on kotikolvareille tylsempiä laitteita pikkuisten pintaliitosroiskekomponenttien osalta. Toki Bugeissakin on haasteet olleet usein siellä mekaanisissa osissa / isommissa pötiköissä, kuin niissä esmes etuasteen minivastuksissa....

Kyllähän nyt ihan oikeasti 99% ostajista ostaa tuotteen halujen ja käytettävissä olevien resurssien perusteella. Jos vahvarissa on muuten hommat toiveen mukaiset ja rahat riittävät siihen, ei taida tämänkään palstan lukijoissa olla semmosta tyyppiä joka jättää sen ostamatta nettikuvien perusteella havaittuaan pääteputkien kantojen olevan suoraan piirilevyllä.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Tympee Huttunen
10.04.2018 15:10:01
Jos vahvarissa on pääteputket, se on epäluotettava. Luotettavin on mun mielestä jokin reilusti ylimitoitettu trankkuvehje. Sellainen minkä jäähdytinrimat ja mahdolliset puhaltimet on mitoitettu siihen, että joku huudattaa sitä Hornetin äänenvoimakkuudella, mutta jonka kapasiteetista oikeasti tarvitsee vain viideosan. Jos tuollainen sattuu olemaan vielä laadukkaista komponenteista koottu, ollaan jo aika pitkällä. Nuppi ilman efektilenkkiä, tai johto koko ajan siihen kytkettynä. Käytössä pitää aina olla oma kaappipiuha eikä naapurin musaäijän pulkannaru, joka voi mennä oikkariin kun oikein vetäisee. Jakit metalliset Switchcraftit tai vastaavat, jotka ei ota osumaa vaikka piuhasta vähän taittaa vrt. Hartken vastaavat.
s151669
11.04.2018 10:44:43

Tympee Huttunen: Jos vahvarissa on pääteputket, se on epäluotettava. Luotettavin on mun mielestä jokin reilusti ylimitoitettu trankkuvehje. Sellainen minkä jäähdytinrimat ja mahdolliset puhaltimet

Hämmentävää kyllä, meidän porukan keikoilla ainoat hajonneet koneet ovat olleet trankkukoneita. Toisesta jysähti tasuri oikariin, toisesta paloivat päätekivet. Molemmat kyllä tapahtuivat aurinkoisena päivänä ja ulkokeikalla.

Syy kumpaankin on tietty se, että noita ei ylimitoiteta koska se maksaa. Tasurisilta oli nimellisvirraltaan juuri ja juuri riittävä. Puhaltimet ja jäähdytysrivat olivat myös alimitoitettuja, ja suojapiiri ei ollut tehtäviensä tasalla.

(okei, yhdellä keikalla oli putkikoneessa häiriötä, syy: hapettunut kakkosinputti vaikutti myös ykkösinputtiin - ääni ei kumminkaan lakannut kulkemasta, eikä tämä ole putkilaitteiden yksinoikeus)
Antikitarasankari. Siis basisti.
Tympee Huttunen
11.04.2018 16:49:28
s151669: Hämmentävää kyllä, meidän porukan keikoilla ainoat hajonneet koneet ovat olleet trankkukoneita. Toisesta jysähti tasuri oikariin, toisesta paloivat päätekivet. Molemmat kyllä tapahtuivat aurinkoisena päivänä ja ulkokeikalla.

Syy kumpaankin on tietty se, että noita ei ylimitoiteta koska se maksaa. Tasurisilta oli nimellisvirraltaan juuri ja juuri riittävä. Puhaltimet ja jäähdytysrivat olivat myös alimitoitettuja, ja suojapiiri ei ollut tehtäviensä tasalla.

Tarkoitin ylimitoitetulla sitä, että tehontarve ylimitotetaan. Ostaa 1kW päätteen ja ajaa sitä ykkösellä - en millään usko päätekivien palavan.

Mulla on 1KW bassonuppi, jossa viel 5W putkipääte rutussa tarpeen mukaan. Ei ole koskaan ollut vola yli vitosen.
JPL
09.07.2018 10:41:23
Jos sen luotettavan koneen pitää olla putkivahvistin ja vieläpä hyväsaundinen niin sanoisin tähän että Bogner.

Multa löytyy yksi myyntiinkin.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1373126
- Tone? Gear? Less is less, more is more and much more is almost enough.
hallu
09.07.2018 11:07:53
Tami: No joo hiukan muniin puhaltelua, koska tuolla logiikalla ei yhtään mallintavaa vekotinta pitäisi ostaa => niitä osaa harvempi sähkömies rempata. Toisaalta esim. classic30w on melko simppelistikin korjattavissa. Se on vain "p*skamainen" purkaa ja etsiä vikaa. Vika sinänsä on sitten jos sen sieltä löytää, useimmiten korjattavissa.

Jos kurkataan esim torin tarjontaa alle tonnin vahvareista, niin missä siellä on sisuksiltaan poikkeavat laitteet? Kaikki tässä ketjussa mainitut piiviistä, englin kautta kochiin ja perusmarsuihin on sitä samaa pötköä. Bugerat toisaalta on kotikolvareille tylsempiä laitteita pikkuisten pintaliitosroiskekomponenttien osalta. Toki Bugeissakin on haasteet olleet usein siellä mekaanisissa osissa / isommissa pötiköissä, kuin niissä esmes etuasteen minivastuksissa....

Kyllähän nyt ihan oikeasti 99% ostajista ostaa tuotteen halujen ja käytettävissä olevien resurssien perusteella. Jos vahvarissa on muuten hommat toiveen mukaiset ja rahat riittävät siihen, ei taida tämänkään palstan lukijoissa olla semmosta tyyppiä joka jättää sen ostamatta nettikuvien perusteella havaittuaan pääteputkien kantojen olevan suoraan piirilevyllä.

Mallintavien laitteiden ja osittain trankkulaitteidenkin oletus on huoltovapaus. Kun ostan jonkun mallintimen, niin kyllä se lähtökohtaisesti on kertakäyttöhyödyke.... ehkä niitä kalleimpia voi ja kannattaa korjauttaa, mutta eihän niiden kuuluisi olla korjauksen tarpeessa. Ainakin vanhemmat trankkuvehkeet on huollettavissa kun vaan löytää huoltajan.... se ei ole ihan itsestään selvää, mutta kyllä huoltoliikkeistä voi saada neuvoja mistä löytää huoltajan, vaikka eivät itse ottaisikaan työn alle. Mutta kyllä mä sanoisin, että näissä nykyajan digi-ihmeissä on huoltovapaus varmasti se oletus. Jos resetointi ja firmiksen päivitys ei auta, niin melkein se on sitten laite roskiin ja uutta kehiin.

Putkimasiinoiden kanssa taas huolto kuuluu lähtökohtaisestikin oletuksena mukaan, niin kyllähän huoltoon liittyvät asiat kannattaa tarkistaa. Itse mielelläni huollossa asioidessani kyselen huoltajan näkemyksiä kaavailemiini vahvistimiin. Esimerkiksi Mesa Boogieta en tohtinut ostaa ennenkuin olin löytänyt huollon joka suostuu ja ymmärtää jotain sen päälle.
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
LaXu
10.07.2018 14:51:15
hallu: Mallintavien laitteiden ja osittain trankkulaitteidenkin oletus on huoltovapaus. Kun ostan jonkun mallintimen, niin kyllä se lähtökohtaisesti on kertakäyttöhyödyke.... ehkä niitä kalleimpia voi ja kannattaa korjauttaa, mutta eihän niiden kuuluisi olla korjauksen tarpeessa. Ainakin vanhemmat trankkuvehkeet on huollettavissa kun vaan löytää huoltajan.... se ei ole ihan itsestään selvää, mutta kyllä huoltoliikkeistä voi saada neuvoja mistä löytää huoltajan, vaikka eivät itse ottaisikaan työn alle. Mutta kyllä mä sanoisin, että näissä nykyajan digi-ihmeissä on huoltovapaus varmasti se oletus. Jos resetointi ja firmiksen päivitys ei auta, niin melkein se on sitten laite roskiin ja uutta kehiin.

Putkimasiinoiden kanssa taas huolto kuuluu lähtökohtaisestikin oletuksena mukaan, niin kyllähän huoltoon liittyvät asiat kannattaa tarkistaa. Itse mielelläni huollossa asioidessani kyselen huoltajan näkemyksiä kaavailemiini vahvistimiin. Esimerkiksi Mesa Boogieta en tohtinut ostaa ennenkuin olin löytänyt huollon joka suostuu ja ymmärtää jotain sen päälle.

Kalliimpia digivehkeitä yleensä saa kyllä valmistajalla huollatettua. Mulla ei ole tarvinnut tähän mennessä vaihtaa kuin tuuletin Axe-Fx 2:sta, mutta käsittääkseni ihmiset ovat saaneet hajonneitakin laitteitaan korjautettua maahantuojan (G66) kautta.

Putkivahvareissa suurimmat ongelmat esiintyy taatusti vintage-vehkeissä ja halvoissa malleissa, joissa on sitten komponenttien laadussa yms tingitty. En ainakaan itse olisi jonkun Mesan tasoisen laitteen kestävyydestä lainkaan huolissani.
Rämppy
10.07.2018 15:53:52
Jos vintage-vahvistin on asiallisesti huollettu ja ajan myötä lahoavat osat uusittu, niin saattavat olla hyvinkin luotettavia plus että huoltotoimet onnistuu muuallakin kuin valtuutetussa merkkihuollossa. Mm. monet vanhat Fenderit, Marshallit ja Hiwattit ovat erittäin luotettavia laitteita.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jouni Antero
12.07.2018 20:31:33
Alkuperäinen kysymys kai oli mahdollisimman luotettava vahvistin. Minun nähdäkseni sellainen on nämä trankku-jazz combot...mitä näitä nyt on...mä olen jo Wanha pier...muistan hyvin kun aikoinaan (20 v sitten tai yli) oli Guitar Playerin erikoisnumero, missä moni putkivahvistinguru totesi, että oikeasti laadukkaan transistorivahvarin valmistaminen maksaa saman kuin putkivahvistimen. Jälkimmäistä vain saa fyrkkaa.

Suosittelen uusinta Lunchboxia.

En ole itse testannut, mutta pitäisi olla hyvä, mukava roudata ja ensimmäisten versioiden lastentaudit paranneltu.
Rumpuja täytyy soittaa siten, että virveliin osutaan säännönmukaisesti!
von spets
13.07.2018 23:09:37
Pakko heittää tähän yksikanavainen JCM800. Pedaaleja siihen sitten päälle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)