Aihe: Hyväksi todettu kitarahuolto helsingissä?
1 2 3 4 5 6
Black Zombie 82
03.02.2020 22:21:08 (muokattu 03.02.2020 22:34:27)

Metalkallo: Jos oli Epiphone les paul, niin halpis sekin on vaikkei tietty niin halpis kuin jotkut muut. Tuskin tuli/tulee maksamaan kitaran hintaa huolto. Satulaa ei aina välttämättä tarvitse vaihdattaa, sen voi huoltaja trimmata kuntoon mikäli se onnistuu, jolloin kustannus on pienempi. Normi säätö, kielet + puhdistus on yleensä 50-70e paikkeilla.

Just hain Lesbon. 100 euroa veloittivat.

Joo. Ajattelin viedä vielä Stratonkin. Mutta en ole vielä aivan varma asiasta. Toisaalta tuntuu hölmöltä maksaa satoja euroja 100 euron kitaran laittamisesta. Toisaalta, miksi ei, koska kitara on hyvä ja tulispahan sillekin käyttöä? Sama kai se on maksaako uudesta kitarasta 300 euroa vai 100 euora ja maksaa 200 euroa sen fiksaamisesta huippu-kuntoon. Tosin, en tiedä mikä siinä on vikana. 1. kieli menee poikki jos bendailee. Toisaalta, eihän 1. kieleltä kannatakaan bendailla, koska muilta kieliltä tulee parempi soundi. Ja semmoiset tilulilu-jutut ei muutenkaan ole oikein jees, kun mun bändissä on vain yksi jäsen, niin ei kukaan jaksa mitään yhden kitaran tilutusta kuunnella. Kannatta panostaa vaan rautaiseen riffittelyyn ja hyviin biiseihin.

Kyllähän se niin on, että tuollainen Squier Bullet on aika muovisen ja lelumaisen oloinen Lesboon verrattuna. Mutta toisaalta, se on paljon ketterämpi ja kevyempi, eli mukavampi. Ja vaikka aina sanotaan, että metallia soittaessa pitäisi olla humbucker, niin en kyllä ymmärrä miksi pitäisi. Ihan tarpeeks metalli-soundia noista yksikelaisistakin tulee. Ehkä jopa sirkkelimäisempää vielä kun humppareista. Vaikka mitäs minä tietäisin, kun humppareitakin on kait erilaisia, ja mulla ei ole elämäni aikana ollut kuin neljä sähkökitaraa. Kaksi Stratoa, yksi Hamer Slammer ja Epi Les Paul. Ja silloin q mulla oli tuo Hamer, niin en tajunnut senkään vertaa soittimista, joten olikohan siinä humpparit, ei mitään hajuakaan. Olen aina panostanut enempi soittamiseen ja biisien tekemiseen kuin soitto-vehkeisiin. Joten tietämys ja tuntemus soittovehkeistäkin on jäänyt melko rajalliseksi.
mungiisi
04.02.2020 16:32:12
Lottosella kävi juuri kitara säädettävänä, ja pelkkää hyvää jälleen kerran sanottavana. Kitaraan teetettiin nauhahionta, ja se on parempi kuin uutena. Työnjälki on erittäin hyvää.

Teetin Lottosella noin vuosi sitten toiseen kitaraan nauharemontin, jolloin asennettiin rosterinauhat. Tämäkin työ onnistui todella hyvin. Ei moitteen sanaa.
JohnJ
10.03.2020 11:30:15
Mho: Mulla kokeilussa uusi tuttavuus, Copone's. Aloittanut tänä vuonna ja sijaitsee Malminkartanon ja Kaarelan rajalla. Asiakaspalvelu oli ainakin huippuluokkaa ja jätin Toksun sinne nahojen vaihtoon.

Copone'sille voi antaa isoa suositusta täältäkin. Tosiaan loistava palvelu ja akustiseen kävin teettämässä perushuollon ja pyysin samalla jos actionia saisi alemmas. Tämä vaati lopulta nauhojen hiontaa joka tehtiin samalla (toki kysyttiin ennen tekemistä), ja akkari on nyt kyllä kuin eri planeetalta soitettavuudeltaan ja soundiltaan - ei räminöitä nauhoihin missään kohtaa kaulaa.
Metal meets the bone!
Laulava Kylätohtori
10.03.2020 13:31:55
Black Zombie 82: Sama kai se on maksaako uudesta kitarasta 300 euroa vai 100 euora ja maksaa 200 euroa sen fiksaamisesta huippu-kuntoon.

Paitsi, että kun myyt sitä, niin satasen kitara on edelleen satasen kitara ja kolmen sadan kitara on edelleen kolmen sadan kitara. Ja ne, jotka pistävät huoltojen hintaa myyntihintaan, niin päätyvät lähinnä 'turvonneet hintapyynnit'-ketjuun naurettaviksi.

Saat tietenkin tehdä, miten parhaaksi katsot, mutta vinkiksi vaan..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
10.03.2020 14:20:19 (muokattu 10.03.2020 14:21:31)
Black Zombie 82: Just hain Lesbon. 100 euroa veloittivat.

Joo. Ajattelin viedä vielä Stratonkin. Mutta en ole vielä aivan varma asiasta. Toisaalta tuntuu hölmöltä maksaa satoja euroja 100 euron kitaran laittamisesta. Toisaalta, miksi ei, koska kitara on hyvä ja tulispahan sillekin käyttöä?

Kyllähän se niin on, että tuollainen Squier Bullet on aika muovisen ja lelumaisen oloinen Lesboon verrattuna. Mutta toisaalta, se on paljon ketterämpi ja kevyempi, eli mukavampi. Ja vaikka aina sanotaan, että metallia soittaessa pitäisi olla humbucker, niin en kyllä ymmärrä miksi pitäisi. Ihan tarpeeks metalli-soundia noista yksikelaisistakin tulee. Ehkä jopa sirkkelimäisempää vielä kun humppareista. Vaikka mitäs minä tietäisin, kun humppareitakin on kait erilaisia, ja mulla ei ole elämäni aikana ollut kuin neljä sähkökitaraa.

Ei huollon hintaa kannata verrata mun mielestä kitaran hintaan, jos kitara muuten on omasta mielestä hyvä. On mullakin 2 Harley Benton kitaraa jotka maksoi vähän yli 100e ja ne on todella mainioita kitaroita, ja jos en itse osaisi tehdä jotain huoltoa niihin veisin ne huoltoon koska pidän niistä.

Mullakin on Squier Affinity strato ja se on hyvä peli ollut, en tiedä sitten oliko vaan onnea? Sen vakiomikeillä kyllä pystyy vaivatta soittamaan myös hevimpää koska vakiomikit ovat keraamisilla magneeteilla eli suht tehokkaat ja muutenkin paksumman kuuloiset kuin normi yksikelaiset sekä vaikuttavat myös vahatuilta, vähän kuin sinkun ja humbuckerin sekoitus.

Humpparimikkejä suositaan monesti siksi, kun ne ei aiheuta niin paljon sihinää sähinää sekä kiertoa ja ne on tehokkaampia sekä paksumman kuuloisia, mutta jokainen tavallaan.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
iec
10.03.2020 17:11:37

Laulava Kylätohtori: Paitsi, että kun myyt sitä, niin satasen kitara on edelleen satasen kitara ja kolmen sadan kitara on edelleen kolmen sadan kitara. Ja ne, jotka pistävät huoltojen hintaa myyntihintaan, niin päätyvät lähinnä 'turvonneet hintapyynnit'-ketjuun naurettaviksi.

Saat tietenkin tehdä, miten parhaaksi katsot, mutta vinkiksi vaan..

Kitara menee paremmin kaupaksi jos se on hiljattain huollettu tunnetun ammattilaisen (soitinartesaani/huoltaja/korjaaja) toimesta. Muuten ei huolloista saa myydessä "bonusta". Ehkä se kannattaa kuitenkin ajatella satsauksena soittomukavuuteen ja omaan harrastukseen. Turha sitä on aina joka paikassa miettiä jälleenmyyntiä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Shredator
10.03.2020 17:53:09

Mites F-musiikin huolto? Onko kokemuksia?
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Mho
11.03.2020 07:48:40
Shredator: Mites F-musiikin huolto? Onko kokemuksia?

Heidi on mulle pari kitaraa säätänyt ja hyvin osaa hommansa.
JohnJ
11.03.2020 20:04:08 (muokattu 11.03.2020 20:07:01)
Mho: Heidi on mulle pari kitaraa säätänyt ja hyvin osaa hommansa.

Mutta ei taida tuolla Fasulla olla nyt töissä, käsitin että opintovapaalla, siis ainakin jonkin aikaa. Itselläkään ei ole niistä muista sepistä kokemusta.
Metal meets the bone!
marko2000
30.03.2020 15:38:16
iec: Kitara menee paremmin kaupaksi jos se on hiljattain huollettu tunnetun ammattilaisen (soitinartesaani/huoltaja/korjaaja) toimesta. Muuten ei huolloista saa myydessä "bonusta". Ehkä se kannattaa kuitenkin ajatella satsauksena soittomukavuuteen ja omaan harrastukseen. Turha sitä on aina joka paikassa miettiä jälleenmyyntiä.

Musta se on aivan oikein , jos parantelee squieria paremmilla talloilla, kaulala, mikeillä, säätää sen, ni en ostas straton kopiota eli 100 euron squieria, mut voisin ostaa hyvin mieluummin säädetyn ja modifoidun squierin mieeluusti, ennenmmin kuin alkuperäisen! standarti paskan! koska se kolmea kokeilleena ei van toimi! aina joku pätkii tai ei soi...etc mun mielipide!
T: P.
marko2000
30.03.2020 15:45:08
mä suosittelen guitar worxxiä! Espooossa! mutta jokainen joka on tyytyväinen palveluun, ei usko että joku muukuin voi olla hyvä tai parempi? se on ihan inhimillistä! kaikki käy mihin luottaa....mut, ilmoittakaa jos huonoa kohtelua saa? se ehkä se tärkein on? kun muut paitsi fasu on surkeita järjestään!!!!?
T: P.
Mho
28.05.2020 17:08:46
Mun Tokailla eka käynti Musamaailman huollossa, pelkkä trimmaus kyseessä.
Hinta 64,- oli omat kielet ja reilusti alle viikossa takas.
Todella hyvään tatsiin saivat säädettyä..voin suositella.
LaMotta
28.05.2020 17:23:18

Mho: Mun Tokailla eka käynti Musamaailman huollossa, pelkkä trimmaus kyseessä.
Hinta 64,- oli omat kielet ja reilusti alle viikossa takas.
Todella hyvään tatsiin saivat säädettyä..voin suositella.

Mitä tekivät?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Mho
28.05.2020 17:46:09
LaMotta: Mitä tekivät?

Normi huolto + putsaus. Pyysin että säätää actionin niin alas kuin mahdollista ja se oli todella alhaalla, muttei rämissyt mistään kohtaan.

Oishan noi kaikki periaatteessa osannut itsekkin tehdä, mutta aika-ajoin tykkään käyttää ammattilaisella säädettävänä.
Black Zombie 82
06.06.2020 07:48:18

Ajattelin viedä halpis Squierini (Affinity Strat) kitarahuoltoon F-musiikille. Siinä on kolme asiaa joita pitäisi korjata/tarkistaa:

- 1. kieli menee poikki bendaillessa

- 6. kieli ei soi kunnolla 5. nauhalta

- Voluumepotikan juotos irtosi. Korjasin sen itse. Meni uudestaan mäsäksi. Kitaristikaverini korjasi sen uudemman kerran. Haluaisin vielä, että ammattilainen tarkistaisi elektroniikan.

Mitäpä luulette, paljonkohan tämä keissi tulisi kustantamaan?

Vaikka skeba ei uutena maksanut kuin jotain päälle 80 egeä, niin mielellään sen silti fiksauttaisin ''huippukuntoon'' osaavalla soitin-expertillä. On mukava skitta soittaa ja tykkään soundista. Kaveri vaihtoi siihen paremmat virittimetkin, joten niille ei tarvitse tehdä mitään. Alkuperäiset virittimet olivat kyllä totaalisen per C.stä.
hallu
06.06.2020 09:59:47
Black Zombie 82: Ajattelin viedä halpis Squierini (Affinity Strat) kitarahuoltoon F-musiikille. Siinä on kolme asiaa joita pitäisi korjata/tarkistaa:

- 1. kieli menee poikki bendaillessa

- 6. kieli ei soi kunnolla 5. nauhalta

- Voluumepotikan juotos irtosi. Korjasin sen itse. Meni uudestaan mäsäksi. Kitaristikaverini korjasi sen uudemman kerran. Haluaisin vielä, että ammattilainen tarkistaisi elektroniikan.

Mitäpä luulette, paljonkohan tämä keissi tulisi kustantamaan?

Vaikka skeba ei uutena maksanut kuin jotain päälle 80 egeä, niin mielellään sen silti fiksauttaisin ''huippukuntoon'' osaavalla soitin-expertillä. On mukava skitta soittaa ja tykkään soundista. Kaveri vaihtoi siihen paremmat virittimetkin, joten niille ei tarvitse tehdä mitään. Alkuperäiset virittimet olivat kyllä totaalisen per C.stä.

No jos menee pelkästään perushuollolla niin ei se välttis montaa kymppiä maksa, mutta jos kitaralle pitää tehdä isompia operaatioita niin sitten hintaa voi tulla. Sanoisin, että mene sinne äffän verstaalle kitarasi kanssa ja kysy korjaajan mielipidettä, niin saat samalla hinta-arvionkin. Meneekö kieli aina samasta kohtaa poikki ? ja missä se kohta mahtaa olla? tätä se kaveri tiskin takana voi kysyä. Tuo 6. kieli soimattomuus viidenneltä nauhalta voi johtua siitä, että kuudes nauha on pullahtanut vähän ulos urastaan tai nauhat vaatii tasoitusta tai helpoimpana kaularassia pitää vaan vähän löysätä. Mutta jos siinä onkin esimerkiksi kaula korkkiruuvilla, niin korjaus voi olla konstikkaampi tai jopa sellainen ettei sitä kannata alkaa tekemään. Mutta näitä asioita ei voi etukäteen tietää ja siksi soittimen kanssa kannattaa mennä sinne pajalle juttelemaan tekijän kanssa, ne on oikeasti mukavaa porukkaa ja saavat kyllä kitarasi tikkiin. Ja olen samaa mieltä, että soittimen halpa ostohinta ei ole mikään syy olla laittamatta sitä hyvään soittoiskuun. Kalliskin soitin on huono huonoissa säädöissä.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Black Zombie 82
06.06.2020 10:35:00 (muokattu 06.06.2020 13:22:30)

Sieltä suunnilleen lapan läheltä se menee poikki. Epäilen, että kielenohjaimessa olisi joku terävä särmä.

Tuskin kaula on kiero, koska alunperin soi ihan hyvin. Tai en tiedä, olisiko se voinut käyristyä...
K.Hill
06.06.2020 11:29:56
Pajalle kun olen vienyt ja Lassi Nurmi tehnyt, on jälki ollut loistavaa yläsatuloiden ja nauhojen vaihdossa.
hallu
07.06.2020 14:44:59
Black Zombie 82: Sieltä suunnilleen lapan läheltä se menee poikki. Epäilen, että kielenohjaimessa olisi joku terävä särmä.

Tuskin kaula on kiero, koska alunperin soi ihan hyvin. Tai en tiedä, olisiko se voinut käyristyä...

Kieltenohjain on tietty helppo vaihtaa itsekin. Valitettavasti puu kyllä voi muuttaa muotoaan kitaran ostamisen jälkeen, mutta turha pelätä pahinta vaan lähinnä otin noita erilaisia vaihtoehtoja esille ilmaistakseni että kitaraa näkemättä on ihan mahdotonta sanoa minkälaista laitettavaa siinä on. Mutta kitara kannattaa laittaa tikkiin, että se palvelisi sinua hyvin. Jos sitä ei itse saa kuntoon, niin sitten vie sen huoltoon.

Sehän on sama kaikissa kulutushyödykkeissä. Esimerkiksi itse en osaa ommella, niin käytän paljon ompelijoiden ja suutareiden palveluita. Ne ovat yllättävän edullisia ja käyttöesineiden käyttöarvo ja käyttöikä paranee kun niistä pitää huolta. Sama pätee kitaraan, ei sitä ole pakko sinne huoltoon jättää jos tuntuu että rempasta tulee liian kallis tjsp. Sitä paitsi huoltoliike on vähän kuin lääkäri, pitää löytää se ihminen kehen luottaa ja kenen käsiin uskoo itselle tärkeän asian.

Itse olen ollut äffän kielisoitinverstaan palveluihin erittäinkin tyytyväinen, vaikka perussäädöt olen opetellut tekemään itse, niin aina kuitenkin on asioita jotka mieluummin teettää sellaiselle joka osaa ne tehdä.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Black Zombie 82
07.06.2020 16:53:24 (muokattu 12.06.2020 21:22:43)

No niin, vaihdoin uudet kielet. Nyt soi 6. kielikin 5. nauhalta.

Pitänee ostaa vielä uusi kielenohjain, jos se 1. kielen katkeaminen aina johtuu siitä.

Ja toinen vika; Kahteen kertaan fiksattu volumepotikka rahisee.

EDIT:

En muista mistä kohdasta tarkalleen 1. kieli aina menee poikki. Mutta joka tapauksessa lavasta päin. Nyt en viitsi enää bendailla ja ehdoin tahdoin altistaa uutta kieltä katkeamiselle. Aprikoin vain, että kumpikohan olisi todennäköisempää; että kielen katkeamisen syy olisi kielenohjaimessa, vaiko satulassa? Koska jommassa kummassahan sen on kait oltava(?). Ja setti on 10-46, jos sillä on merkitystä. Jos on liian paksut kielet...?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)