Aihe: DIY-laitteiden vastuu myyjälle torin kaupoissa
1 2 3 4 5
Vellu64
15.07.2017 17:30:39
peltsi451:

Itse en kyllä aikaisemmin tiennyt että vastaan käytetyn sähkölaitteen turvallisuudesta myydessäni sen. Kirpputoreilta mm. löytynyt vaarallisia sähkölaitteita. Onhan se outoa koska ensisijaisesti vastaa valmistaja, maahantuoja tai jakelija.
On tää aika sekavaa... taitaa olla kaatopaikka ja SER-palautushäkki ainoa järkevä osoite käytetylle sähkölaitteelle.

Ei nyt sentään kaatopaikka. Aikaisemmin laitoin linkin käytetyn laiteen myyntiin. Kopioin tähän siitä ne kohdat, jotka täytyy itse tarkistaa kun myy käytetyn vahvistimen:

"
Ennen käytetyn sähkölaitteen myyntiä myyjän on syytä tehdä vähintään silmämääräinen tarkastus laitteelle. Varmista, että

laitteen liitäntäjohto ja pistotulppa (töpseli) ovat ehjät
laitteen kuori on ehjä
laitteen kytkimet ja säätimet ovat ehjiä ja toimivia

"

Siis muuta ei tarvitse tehdä. Eli hieman silmäilet sitä laitetta onko numiskat ja piuhat ehjiä ja mikään ei repsota.

Jos epäilee, että piuhat ei ole kunnossa, ne voi mittauttaa henkilöllä joka osaa mitata vaikkapa onko suojamaadoitus kunnossa. Tai itse mittaa jos osaa.
Mitään sertifikaatteja ja tarkastuspöytäkirjoja ei tarvita ja kukaan ei niitä vaadi.
Silmämääräinen tarkistus riittää käytetylle laitteelle.

Laitoin aiemmin muita linkkejä myös sen takia, kun joku aiemmin halusi tietää miten hän siirtyy harrastuspuolelta ammattilaiseksi vahvistinrakentamisessa. Se on ihan oma lukunsa, niissä vahvistimissa tarvitaan se CE-merkintä,... . Myös ammattitaito ja työkokemusasioita tuolla onkin jo lueteltu.
Tuohon DIY-tapaukseen en osaa sanoa oikeastaan, jos niitä aletaan myymään. Se että hommaa siihen CE-merkin tietenkin on oikea tapa. Pidän sitä raskaana tapana ja muuta en siihen osaa sanoa.
Ihan mielenkiintoista minustakin on tietää, jos joku keksii siihen pätevän ja helpon ratkaisun. Itse suosittelen myymään sen käytetyn laitteen periaatteita noudattamalla, kun muuta en keksi.
Jukka Häikiö
15.07.2017 21:27:20 (muokattu 16.07.2017 17:34:53)

Tuossa muuten ilmon mallia, jos nyt joku ei sitä Torilla ole nähnyt:https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1276516

Piti ottaa oikein sisäkuvat siitä myös, selviääpä ostajakandidaatille, mitä kakku pitää sisällään.
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
peltsi451
15.07.2017 22:03:35 (muokattu 16.07.2017 07:33:17)
virhe
Lauri
16.07.2017 14:38:52

Aikanaan kysyin Tukesilta saako itserakentamia putkivahvistimia myydä ja näin sieltä sanottiin.

"Putkivahvistimia koskee turvallisuuden osalta standardi EN 60065-01 ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta standardit EN 55013, EN 61000-3-2, EN 61000-3-3 ja EN 50082-1. Jos luovutat tai myyt itserakentaman sähkölaitteen ja se aiheuttaa sähkötapaturman tai tulipalon, voi vahingon kärsinyt tai omaiset tehdä poliisi-ilmoituksen joka voi johtaa käräjäoikeuteen, sakkoihin ja vahingonkorvauksiin."
peltsi451
16.07.2017 20:03:16
Lauri: Aikanaan kysyin Tukesilta saako itserakentamia putkivahvistimia myydä ja näin sieltä sanottiin.

"Putkivahvistimia koskee turvallisuuden osalta standardi EN 60065-01 ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta standardit EN 55013, EN 61000-3-2, EN 61000-3-3 ja EN 50082-1. Jos luovutat tai myyt itserakentaman sähkölaitteen ja se aiheuttaa sähkötapaturman tai tulipalon, voi vahingon kärsinyt tai omaiset tehdä poliisi-ilmoituksen joka voi johtaa käräjäoikeuteen, sakkoihin ja vahingonkorvauksiin."

Jos haluaa maksimoida oman mielenrauhansa, parempi jättää myymättä. Toisaalta ei kannata sitten pörssi- osakkeitakaan ostaa, ja aamulla töihin lähtiessään kannattaa kuitenkin vielä kääntyä takaisin, tarkistamaan ettei se hellan levy sittenkin jäänyt päälle.

Mutta mutta, jos jotain kuitenkin tapahtuisi, myyjällä voi olla hankala paikka, miten todistat että oli kunnossa ja itse kaikki tarvittavat mittaukset tein...
Vellu64
16.07.2017 21:45:11
Lauri: Aikanaan kysyin Tukesilta saako itserakentamia putkivahvistimia myydä ja näin sieltä sanottiin.

Jyrkästi on sanottu. Jos tekee itsevalmistetun vahvistimen standardien ja direktiivien mukaan ja tekee vaatimuksenmukaisuusvakuutuksen, CE- merkinnät,...
Se saa olla kyllä ihan itse valmistettu. Ihan automaattisesti vika ei ole kyllä silloin valmistajassa ja hän ei joudu sukkana käräjille.
Oudosti laadittu vastaus tukesilta, jos et jotain jättänyt pois.
Ilmeisesti tarkoittaa tapausta jossa ei ole noudatettu em. standardeja,...?
mopar
16.07.2017 22:28:54

Voiko tätä hommaa verrata talokauppoihin. Nykyään myydään taloja remontoitavaksi koska oletus on että jotain kosteusvauriota jostain löytyy. Tällä kierretään se vastuu. Eli jos myy ite tehdyn vahvistimen "korjattavaksi" esim. siten että irroitan virtajohdon, niin vapautanko itseni vastuusta?
steelduck
16.07.2017 23:14:16

Vellu64: Jyrkästi on sanottu. Jos tekee itsevalmistetun vahvistimen standardien ja direktiivien mukaan ja tekee vaatimuksenmukaisuusvakuutuksen, CE- merkinnät,...
Se saa olla kyllä ihan itse valmistettu. Ihan automaattisesti vika ei ole kyllä silloin valmistajassa ja hän ei joudu sukkana käräjille.
Oudosti laadittu vastaus tukesilta, jos et jotain jättänyt pois.
Ilmeisesti tarkoittaa tapausta jossa ei ole noudatettu em. standardeja,...?

Olet käsittääkseni silti vastuussa vaikka kuinka tekisit sääntöjen mukaan, kun olet tehnyt laitteen liitettäväksi sähköverkkoon. Tuota varten yrityksillä on vakuutukset. Vakuutusyhtiö sitten auttaa, jos on noudattanut määräyksiä.
Vellu64
16.07.2017 23:45:19
steelduck: Olet käsittääkseni silti vastuussa vaikka kuinka tekisit sääntöjen mukaan, kun olet tehnyt laitteen liitettäväksi sähköverkkoon. Tuota varten yrityksillä on vakuutukset. Vakuutusyhtiö sitten auttaa, jos on noudattanut määräyksiä.

Tuskinpa olisin automaattisesti vastuussa kaikesta, jos rakennan laitteen ns. oikeaoppisesti. Laitteiden käyttäjälläkin on jonkinlainen vastuu tekemisistään.
Aina löytyy tampioita, jotka saa hienostuneetkin laitteet paskaksi alta aikayksikön.
Jukka Häikiö
17.07.2017 00:33:08 (muokattu 17.07.2017 00:37:39)

mopar: Voiko tätä hommaa verrata talokauppoihin. Nykyään myydään taloja remontoitavaksi koska oletus on että jotain kosteusvauriota jostain löytyy. Tällä kierretään se vastuu. Eli jos myy ite tehdyn vahvistimen "korjattavaksi" esim. siten että irroitan virtajohdon, niin vapautanko itseni vastuusta?

Kyllä toi mun mielestä menee siten, jos purkaa sen verran laitteen sisältä, että sinne ei saa virtaa sisään vaikka laittaisi europiuhan kiinni(voihan tietty ottaa koko liittimen irti) raapaisee mustaa valkoiselle, jotta myydään elektroniikkaromuna. Se on sitten ihan ostajan asia, jos alkaa itse "sähkömiehen hommiin". Se ei ole siinä kohtaa enää diy-vahvistin, vaan tuo em. elektroniikkaromu ja vastuu on kyllä ihan sen, joka laitteen sähköverkkoon kytkettäväksi jälleen saattaa.

Mutta noista vastuuasioista noin muuten, silloin kun ton omani ostin, niin kyllä mä siitä ostajana ihan täyden vastuun otin, kun kerran tiesin mitä ostin, muuten oisin jättänyt ostamatta.

Edelleenkin, kyse on siitä, ettei diy-vaffarin myyminen ole laillista, mutta miten sen saa myytyä ilman juridista vastuuta, onkin toinen luku. Mun mielestä kyse ei ole mistään varsinaisesta vastuunpakoilusta, jos mahdolliselle ostajalle tehdään rehellisesti selväksi, mistä on kyse ja mitä toimenpiteitä se vaatii. Ihan eri asia on, jos tuolla vaan kaupitellaan ymmärtämättömälle, ilman sen kummempia selvennöksiä.

Sinänsä kyllä hyvä, että asioista puhutaan, mutta turha sitä on kakka housussa jäädä itkemään, että nyt en saa ikinä edes osaa maksetusta hinnasta pois, pitää miettiä miten homman saa asiallisesti hoidettua.

Noissahan ei ole ongelmaa, jos tuollainen vaffari vaihtaa omistajaa tuttujen kavereiden välillä, probleema syntyy, jos se pitäisi myydä jollekin tuntemattomalle.

Oma mielipide kuitenkin on, jos diy-vaffarin myyminen kovasti arveluttaa, vaikka siitä tekisi ns. elektroniikkaromua, kannattaa varmaan passata tämä kierros. Ton omani josta on ilmo ja ylempänä linkki siihen, aion kyllä myydä. 600€ siitä vähän yli vuosi sitten maksoin ja kovin kummoisia ei ole tarkoitus persnettoa ottaa. Vahvistimena ihan hitsin hyvä, ei vaan himassa niin paljon käyttöä ja reeniksellä on ihan toiset lelut sitten.

Mutta edelleen, turvallisuus on se tärkein juttu, ainakin mulle, en lakiakaan vastusta, mutta järjestys on mulle toi.
Kefiiri
17.07.2017 10:51:48 (muokattu 17.07.2017 10:52:17)
Jukka Häikiö: Mutta edelleen, turvallisuus on se tärkein juttu, ainakin mulle, en lakiakaan vastusta, mutta järjestys on mulle toi.

Varmaan turvallisuus on kaikkien mielestä tärkeintä, mutta ketjun aiheena on se lakinäkökulma. Jossain vaiheessa keskustelua mielestäni tultiin siihen, että johtojen jättäminen ostajan kytkettäväksi ei vapauta vastuusta. Ja entä jos ostaja johdot kytkettyään myy vehkeen oitis eteenpäin ja värkki sen jälkeen kärähtää? Vaikeaa on.
En ole musiikin asiantuntija.
steelduck
17.07.2017 11:24:19 (muokattu 17.07.2017 11:38:03)

Vellu64: Tuskinpa olisin automaattisesti vastuussa kaikesta, jos rakennan laitteen ns. oikeaoppisesti. Laitteiden käyttäjälläkin on jonkinlainen vastuu tekemisistään.
Aina löytyy tampioita, jotka saa hienostuneetkin laitteet paskaksi alta aikayksikön.

Laitteen valmistajana olisit, Laki on laki, vaikka kuinka tyhmältä tuntuu. Toki jos käyttäjä on tehnyt jotain typerää, niin silloin homma menee eri lailla. Mutta jos oikein rakentamasi laite syttyy tuleen vaikka jonkun komponentin vikaantuessa, niin aika heikoilla olet oikeudessa. Laki on aika yksiselitteinen sähköverkkoon liitettävien laitteiden kanssa - valmistaja on vastuussa.
Vellu64
17.07.2017 12:03:28
steelduck: Laitteen valmistajana olisit, Laki on laki, vaikka kuinka tyhmältä tuntuu. Toki jos käyttäjä on tehnyt jotain typerää, niin silloin homma menee eri lailla. Mutta jos oikein rakentamasi laite syttyy tuleen vaikka jonkun komponentin vikaantuessa, niin aika heikoilla olet oikeudessa. Laki on aika yksiselitteinen sähköverkkoon liitettävien laitteiden kanssa - valmistaja on vastuussa.

Kyllä asia on noin, kuin laitoit en kiistä. Itse sain äkkiä lukemalla tukesin vastauksesta mielikuvan, että on parempi jättää kokonaan myymättä se itse rakentama laite. Siitä olen eri mieltä. Sen saa myydä samallalailla kuin minkä tahansa tehtaan tekeleen, kun tekee sen standardien, jne mukaan. Tukesilta turhaa pelottelua.
Myynnin jälkeen on tottakai samat velvoitteet ja vastuut kuin ei-itsetehdyissä laitteissa.

Tuossahan ne velvoitteet:
http://plus.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20161135?toc=1
Esim. 6 ja 7 pykälässä on kerrottu miten homma pitää hoitaa lopussa on hieman vastuu asiaa. On viitattu muihinkin lakeihin mm. vahingonkorvauslaki, tuotevastuulaki,... Ja asetuksella annettu tarkemmat ohjeet.
Jukka Häikiö
17.07.2017 13:04:34 (muokattu 17.07.2017 13:06:00)

Kefiiri: Varmaan turvallisuus on kaikkien mielestä tärkeintä, mutta ketjun aiheena on se lakinäkökulma. Jossain vaiheessa keskustelua mielestäni tultiin siihen, että johtojen jättäminen ostajan kytkettäväksi ei vapauta vastuusta. Ja entä jos ostaja johdot kytkettyään myy vehkeen oitis eteenpäin ja värkki sen jälkeen kärähtää? Vaikeaa on.

Pointtina oli, että asiasta on mustaa valkoisella, niin kuin muissakin asioissa, on myyjällä näyttää toteen, että peli on myyty ns. elektroniikkaromuna. Jos nyt sitten ostaja alkaa "sähkömieheksi", niin ihan itse on vastuussa. Periaatteessa jos myyt vaikka tuollaisen rakennussarjan kaikkine osineen ja vain pääte ja verkkomuuntaja on pultattu chassikseen, loput osat pussissa ja ostaja sitten kokoaa sen, ei siinä kyllä myyjä ole enää missään vastuussa(Edit, siis mun mielestä). Rinnastaen tuohon, jos kasaamisen aste on vähän suurempi, ei se tee siitä toimivaa, verkkoon liitettävää sähkölaitetta yhtään sen enempää.

Tässähän tullaan ennen pitkää jo siihen asetelmaan, saako yksityinen jälleenmyydä koko rakennussarjaa eteenpäin, vaikka olisi aivan "pussitavaraa"?

Sinänsä kyllä ihan mielenkiintoinen aihe ja sellaista ihan hyvää pohdintaa herättänyt. Toki se varsinainen ratkaisu vielä uupuu, mikä olisi lain edessä riittävä toimenpide tuollaisen vaffarin myymiseksi.
steelduck
17.07.2017 13:08:35 (muokattu 17.07.2017 13:15:27)

Vastaus Vellu64:n viestiin:

Ei nyt oteta tässä kantaa siihen, että yksityishenkilön on aika mahdotonta täyttää nuo vaatimukset, mutta vaikka täyttäisi:

Jos myyt itse tekemäsi laitteen liitettäväksi sähköverkkoon, sinä olet vastuussa jos jotain sattuu sen takia.

Jos myyt tehtaan tekemän laitteen (mitä et ole ropeltanut), tehdas on siitä vastuussa. Et sinä.

Vastuu on siis valmistajalla. Siinä on iso ero. Minä en myisi itse valmistamaa tai minun modaamaa laitetta joka liitetään sähköverkkoon, koska olen siitä vastuussa vaikka kuinka seuraisin säädöksiä ja hankkisin CE leimat - vastuu ei katoa mihinkään.

Yritysten vakuutukset sitten kattavat nuo vahinko tilanteet, kun säännösten mukaan tehty laite aiheuttaa vahingon. Yksityishenkilöllä harvemmin on tämmöistä vakuutusta.

Tuosta "myyn kasan komponenttejä" olisi kiva saada joku ennakkotapaus tai Tukesin näkemys. Se voisi olla keino "siirtää vastuuta", mutta varmuutta ei tuostakaan ole. Jokuhan voisi kysäistä Tukesista.
Vellu64
17.07.2017 13:39:39
steelduck: Vastaus Vellu64:n viestiin:

Jos myyt itse tekemäsi laitteen liitettäväksi sähköverkkoon, sinä olet vastuussa jos jotain sattuu sen takia.
Jos myyt tehtaan tekemän laitteen (mitä et ole ropeltanut), tehdas on siitä vastuussa. Et sinä.
Vastuu on siis valmistajalla. Siinä on iso ero.

Juu en tosiaankaan tiedä miten nämä menee missäkin tapauksessa, varsinkaan vastuut. Ihan mielenkiinnolla vaan. Tuo mitä edellä laitoit menee ihan minunkin järkeen, mutta asiaa sotkee tämäkin alla oleva ote tukesin tiedotteesta, käytetyn sähkölaitteen myynti. Siitä suoraan kopsattua asia:

" Sähköturvallisuuslain mukaan sähkölaitteista ei saa oikein käytettynä aiheutua sähköiskun, tulipalon tai muutakaan vaaraa. Myyjä on vastuussa myymänsä sähkölaitteen turvallisuudesta. Laki ei tee eroa yksityishenkilön, maahantuojan, jälleenmyyjän, lahjoittajan tai kirpputorimyyjän välillä, vaan jokaisen laitteen myyjän ja luovuttajan on kyettävä täyttämään tämä velvoite. "

Eli kun yksityishenkilö myy tehtaankin tekemän sähkölaitteen eteenpäin, niin hän on siitä vastuussa myös. Vai miten tuo pitää tulkita? Tuossa ohjeessa kerrottiin, että myyjä on aina vastuussa, oli se kuka tahansa.
Tuokin tukesohje on minusta päin persettä laadittu. Hieman taas liioittelua ja pelottelua.

Yksityishenkilöjen välisissä kaupoissa kauppalaki ja firmojen myymissä tuotteissa kuluttajansuojalaki,... Kaikenlaista eroavaisuutta on vastuissa ja velvoitteissa.
Jukka Häikiö
17.07.2017 14:09:56

Vellu64: Juu en tosiaankaan tiedä miten nämä menee missäkin tapauksessa, varsinkaan vastuut. Ihan mielenkiinnolla vaan. Tuo mitä edellä laitoit menee ihan minunkin järkeen, mutta asiaa sotkee tämäkin alla oleva ote tukesin tiedotteesta, käytetyn sähkölaitteen myynti. Siitä suoraan kopsattua asia:

" Sähköturvallisuuslain mukaan sähkölaitteista ei saa oikein käytettynä aiheutua sähköiskun, tulipalon tai muutakaan vaaraa. Myyjä on vastuussa myymänsä sähkölaitteen turvallisuudesta. Laki ei tee eroa yksityishenkilön, maahantuojan, jälleenmyyjän, lahjoittajan tai kirpputorimyyjän välillä, vaan jokaisen laitteen myyjän ja luovuttajan on kyettävä täyttämään tämä velvoite. "

Eli kun yksityishenkilö myy tehtaankin tekemän sähkölaitteen eteenpäin, niin hän on siitä vastuussa myös. Vai miten tuo pitää tulkita? Tuossa ohjeessa kerrottiin, että myyjä on aina vastuussa, oli se kuka tahansa.
Tuokin tukesohje on minusta päin persettä laadittu. Hieman taas liioittelua ja pelottelua.

Yksityishenkilöjen välisissä kaupoissa kauppalaki ja firmojen myymissä tuotteissa kuluttajansuojalaki,... Kaikenlaista eroavaisuutta on vastuissa ja velvoitteissa.

Tuon Tukesin tekstin perusteella, miten sen itse ymmärrän, kaikenlaisten sähkölaitteiden myynti käytettynä, ois aika mahdotonta.
Jukka Häikiö
17.07.2017 14:21:46 (muokattu 17.07.2017 14:31:04)

Pieni OT tähän väliin:Parhaimmillaan MNet-keskustelut on just tämänkaltaista, funtsitaan asioita ja tuodaan asiallisesti esiin eriäviäkin katsantokantoja, pahimmillaan sitä Suomi24, etc-osastoa. Oikeastaan keskustelujen tasoa ei nosta, tai laske kuin me, kummassa karsinassa minä haluan asustaa?
Onhan sitä kaikenlaisia foorumeita, kaikissa pätee sama yhtälö, keskustelijoidensa summasta ne vaan muodostuu.
Se ikävä juttu kaikissa nettifoorumeissa on, monasti kaikenlainen muu elämän kitkeryys tuppaa saamaan kaatopaikkansa sieltä.
Vanha viisas lause:Leppeä vastaus taltuttaa kiukun. Ei helpoin rasti kylläkään.
steelduck
17.07.2017 14:45:19

Jukka Häikiö: Pieni OT tähän väliin:Parhaimmillaan MNet-keskustelut on just tämänkaltaista, funtsitaan asioita ja tuodaan asiallisesti esiin eriäviäkin katsantokantoja..

Joo, minusta tämä on ollut älyttömän hyvä keskustelu joka on selventänyt paljon (ei täysin) missä mennään näiden kotitekoisten vahvistinten tai omien modausten kanssa. Eli aika heikoilla olet raastuvassa, jos tekemäsi laite/modaus aiheuttaa vahingon.

En itse ehdi/jaksa kun en ole myymässä mitään itsetehtyä, mutta olisi hienoa jos joku ottaisi tuon TUKES:n lauseen tuolta ylempää itsetehtynyt sähkölaitteiden myynnistä ja laittaisi TUKES:lle lisäkysymyksen, että muuttuuko vastuu jos purkaa laitteen, niin että sitä ei voi laittaa sähköverkkoon ja myy sen "kasana komponenttejä/varaosiksi" jonka sitten ostaja voi omalla riskillä uudelleen koota liitettäväksi sähköverkkoon.
raimoka
17.07.2017 14:56:06
steelduck: Joo, minusta tämä on ollut älyttömän hyvä keskustelu joka on selventänyt paljon (ei täysin) missä mennään näiden kotitekoisten vahvistinten tai omien modausten kanssa. Eli aika heikoilla olet raastuvassa, jos tekemäsi laite/modaus aiheuttaa vahingon.

En itse ehdi/jaksa kun en ole myymässä mitään itsetehtyä, mutta olisi hienoa jos ...

Ja hienoa on myös se, että jaksat asiaa näin ahkerasti kommentoida vaikka et ole mitään itse tehtyä myymässä !
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)