Aihe: Kielet rämisevät, mikä neuvoksi
1 2 3 4
Toniz
22.01.2017 10:58:32
Problem solved.

Säädin tuota kaularautaa pikkusen tiukemmalle, se suoraan ei poistanut ongelmaa. Kitarassa on epiphonen tune-o-matic talla, ja sen korottaminen poisti ongelman.
BugBadWolf
22.01.2017 12:37:27
Toniz: Problem solved.

Säädin tuota kaularautaa pikkusen tiukemmalle, se suoraan ei poistanut ongelmaa. Kitarassa on epiphonen tune-o-matic talla, ja sen korottaminen poisti ongelman.

Ilonpilaaja. Millä minä nyt saan fysiikan http://www.iskelma.fi/uutiset/viihd … elu-voitti-trolli-finlandian-105303 :n, kun lopetit tämän ennen aikojaan?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hollstro
22.01.2017 12:53:42

Toniz: Problem solved.

Jos vaihdoit kielet niin että otiti kaikki pois ja uudet tilalle saattoi TOM vähän laskea siinä samassa. Ja kun kaula meni enemmän luokille paksumpien kielien takia siinä kävi juuri niin kuin kuivailit.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BugBadWolf
22.01.2017 13:44:24 (muokattu 22.01.2017 13:45:50)
Kefiiri: ...Älkää suuttuko besserwissermäisestä esitystavastani...

Luulin, että minulla oli siihen monopoli.

Mitä tulee tuohon lausumaani, roikun teoriassani kynsin ja vieläpä hampainkin (vaikka paradontiitti-perkele voi vähän jo otetta heikentääkin). Jos olisit opiskellut fysiikkaa samalla metodilla kuin minä, olisit toki huomannut minun olevan oikeassa.

Tässä yhteydessä olisi kannattanut kiinnittää huomio tilanteessa piilevään, huomattavasti vaarallisempaan seikkaan. Staattisen jännityksen kaularautaan kehittämään kuumuuteen.

Mehän tiedämme että ydinräjähdys tapahtuu, kun uraanipallo puristetaan kasaan (ei siis kannata ostaa uraanista stressipalloa). Kun sellainen paukku kuuluu korvanjuuressa, kulmakarvat saattavat kärähtää ja purkka pudota suusta. Onneksi kaularauta ei ole uraania. Teräksinen rauta ei räjähdä, mutta saattaa viallisesti säädettynä puristuessaan kuumentua niin, että kaulan puut syttyvät räjähdysmäiseen paloon.

Ystävällisesti pidättäytynet jatkossa aiheuttamasta tulipaloriskejä ihmisille perusteettomasti kyseenalaistamalla langan ainoan maailmanluokan fyysikon uskottavuutta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
22.01.2017 13:53:03
BugBadWolf: Teräksinen rauta ei räjähdä, mutta saattaa viallisesti säädettynä puristuessaan kuumentua niin, että kaulan puut syttyvät räjähdysmäiseen paloon.

Tämä tosiaan oli faktaa. Rooman palo sai alkunsa, kun keisari Nero sääti viulunsa kaularautaa omin päin, viemättä sitä asiantuntijalle.
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
22.01.2017 13:55:02
Emmää nyt jaksa lukee koko ketjua läpi, mutta katoin ton kuvan ja vähän jälkipuintia ja tulin vaan kertomaan että kyllä, se kaula menee monesti "hyppyrille" sieltä liitoksen päästä. Jännitys sen aiheuttaa, ja se miksei se kaareudu tasasesti johtuu kaiketi siitä että se kaulapuu on paksumpi sieltä liitoskohdasta ku profiililta.

Ei oo ihan yks tai kaks kitaraa mitä työssäoppimisjaksollani oon nähny jotka on tullu remonttiin juuri sen takia. Korjataan, tai ainakin yritetään ensimmäisenä korjata hiomalla ylänauhoja alemmas.
Siirryn huoneisiin || The Jasser Arafats || Crimson Day
LaMotta
22.01.2017 14:02:42 (muokattu 22.01.2017 14:03:13)

Jeszse: Emmää nyt jaksa lukee koko ketjua läpi, mutta katoin ton kuvan ja vähän jälkipuintia ja tulin vaan kertomaan että kyllä, se kaula menee monesti "hyppyrille" sieltä liitoksen päästä. Jännitys sen aiheuttaa, ja se miksei se kaareudu tasasesti johtuu kaiketi siitä että se kaulapuu on paksumpi sieltä liitoskohdasta ku profiililta. Ei oo ihan yks tai kaks kitaraa mitä työssäoppimisjaksollani oon nähny jotka on tullu remonttiin juuri sen takia. Korjataan, tai ainakin yritetään ensimmäisenä korjata hiomalla ylänauhoja alemmas.

Mutta johtuuko tämä kielten vaihtamisesta, vai onko se jo lähtökohtaisesti rakenteellinen vika? Esim LP-tyyppisissä kitaroissa on melko usein (okei :halvoissa) mutkaa kaulan ja bodyn liitoskohdassa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jeszse
22.01.2017 14:06:46
LaMotta: Mutta johtuuko tämä kielten vaihtamisesta, vai onko se jo lähtökohtaisesti rakenteellinen vika? Esim LP-tyyppisissä kitaroissa on melko usein (okei :halvoissa) mutkaa kaulan ja bodyn liitoskohdassa.

Rakenteellinen vika mut toki se voi eskaloitua paksumpien kielien kovemmasta vedosta.
Jeszse
22.01.2017 14:08:23
Oikeestihan tää on vaan meikän jossain määrin totuuspohjaista mutua, ittestäki tuntuu vähä oudolta että se kaula notkahtaa yhtäkkiä ku pistää paksummat kielet kiinni.

Toki voi olla että ongelma oli jo aiemmin olemassa, mutta muuttunut jännitys vaan paljasti sen tässä tapauksessa.
LaMotta
22.01.2017 14:09:12

Jeszse: Rakenteellinen vika mut toki se voi eskaloitua paksumpien kielien kovemmasta vedosta.

Näkisin tuon mieluummin niin, ettei kaula toimi kuten sen pitää. Olen omistanut kymmeniä kitaroita eikä koskaan ole ollut sellaista ilmiötä, että kaula nurjahtaisi kielten vaihtamisen vuoksi puolivälistä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
BugBadWolf
22.01.2017 14:14:20
Kefiiri: Tämä tosiaan oli faktaa. Rooman palo sai alkunsa, kun keisari Nero sääti viulunsa kaularautaa omin päin, viemättä sitä asiantuntijalle.

Tämä on virheellistä tietoa. Tosiasiassa Nero soitti harppua. Aikansa Steve Vaina tunnettu Nero tilutti tulisesti ja verhot syttyivät tuleen.

Samasta syystä jouduin itse aikoinaan siirtymään hevipetteröinnistä diu-mieheksi. Taitoni oli kasvanut yleisön kannalta hengenvaaralliselle tasolle.
BugBadWolf
22.01.2017 14:29:57
blues guitar
22.01.2017 18:17:57 (muokattu 22.01.2017 18:31:49)

En jaksanut koko ketjua lukea läpi, enkä tiedä onko kysyjä jo saanut vastauksen.
Sinänsä epäloogista, että vaihtamalla kielet paksumpiin ne alkaisivat säristä, koska sillonhan ne siirtyvät kauemmaksi nauhoista koska kielten kasvanut jännite vetää kaulaa luokille (olettaen että vire on sama). Itse kuitenkin tarkistaisin ensimmäisenä kaulan suoruuden esim. painamalla kielen 1-nauhalta ja viimeiseltä nauhalta nauhaan kiinni, tällöi 12 nauhalla voisi olla reliefiä noin 0,5-1mm. Jos on enemmän voisi kaularautaa kiristää 1/4 kierrosta ja tarkastaa tilanne uudestaan. Jos ei vieläkään oikene, niin hetken päästä suorittaa toimenpide uudelleen jne.

Säädä ensin kaula suoraksi kaularaudalla, sitten saatat myös joutua säätämään tallan korkeutta sekä viimeisenä intonaation säätö.

Kaularaudan säätö tuskin vaikuttaa kovinkaan paljoa 12+ nauhoille, joten todennäköisesti joudut myös nostamaan tallaa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
73nd3r
22.01.2017 18:57:23 (muokattu 22.01.2017 18:57:57)
Mahtaako auttaa, vaikka piiloutuisi isomman nimen taakse. Tässä kumminkin Mr. Rob Schwartzin särinätarinaa:

'If the buzz occurs played open......it's likely the nut.
If the buzz occurs at the low end......neck is likely too straight (overbow).
If the buzz occurs on the high end.....neck likely has too much relief (underbow or backbow)
Within those---if the neck is warped or twisted....well there ya go..its gonna buzz.
If the buzz occurs on specific strings at specific frets it could be low or high frets.'

Kun kielet vaihdetaan paksumpiin, niissä on enemmän vetojännitystä ja kitaran kaulaan tulee liian iso relief eli käyryys. Kun sitten soitetaan ylemmiltä nauhoilta, ollaan sen käyryyden kuoppaosassa. Siitä tallapaloihin on sitä 'ylämäkeä', josta jo ketjun ekassa vastauksessa oli puhetta (ennen kuin se poistui).

Jos tuota korjailee pelkästään tallapaloilla, eli nostaa ainoastaan actionia, niin kohta soitetaan todella korkeilla kielillä.

Siis oikea korjausjärjestys: Ensin säädetään kaularauta vastaamaan kielten kasvaneeseen jännitteeseen eli relief oikeaksi, sitten tallapaloilla action/kielikorkeus oikeaksi, lopuksi intonaatio. Tuon järjestyksen ideana on, että ekat säädöt vaikuttaa seuraaviin mutta ei toisinpäin.
Hei, niinhän tuo hoituikin - ihan niin kuin siinä ekassa vastauksessa neuvottiin! Kappas!

Ja vielä korostus ennen lopetusta: nyt on siis kyseessä lähtötilanteessa ihan toimiva kitara. Ei siis kaulakulmaongelmia, hyppyrinokkaa eikä värivirhettä.
Kefiiri
22.01.2017 19:21:39
73nd3r: Kun kielet vaihdetaan paksumpiin, niissä on enemmän vetojännitystä ja kitaran kaulaan tulee liian iso relief eli käyryys. Kun sitten soitetaan ylemmiltä nauhoilta, ollaan sen käyryyden kuoppaosassa. Siitä tallapaloihin on sitä 'ylämäkeä', josta jo ketjun ekassa vastauksessa oli puhetta (ennen kuin se poistui).

Aikani kuluksi vielä vänkään: onko tätä ylämäkeä tallapalojen suhteen enemmän kuin kaulan ollessa suorempi ja vetojännityksen pienempi?

Mielestäni käyryyden kuoppaosakin nousee tallapaloihin nähden enemmän tai vähemmän, samalla kun kaula taipuu.
73nd3r
22.01.2017 19:25:11
Tarkotatko, että kun kaula käyristyy ja satula nousee niin annetaan kielten nousta ja soitetaan vaan kovaa ja korkeelta? ;)
Kefiiri
22.01.2017 19:26:17
73nd3r: Tarkotatko, että kun kaula käyristyy ja satula nousee niin annetaan kielten nousta ja soitetaan vaan kovaa ja korkeelta? ;)

Ei muualta kannata soittaakaan kuin kovaa ja korkealta :)
luppa
22.01.2017 19:50:30 (muokattu 22.01.2017 19:51:47)
Hyvä että kitara korjaantui - ja vaatihan se korjaantuakseen tallan nostoa.

Jeszse: Emmää nyt jaksa lukee koko ketjua läpi, mutta katoin ton kuvan ja vähän jälkipuintia ja tulin vaan kertomaan että kyllä, se kaula menee monesti "hyppyrille" sieltä liitoksen päästä. Jännitys sen aiheuttaa, ja se miksei se kaareudu tasasesti johtuu kaiketi siitä että se kaulapuu on paksumpi sieltä liitoskohdasta ku profiililta.

Ei oo ihan yks tai kaks kitaraa mitä työssäoppimisjaksollani oon nähny jotka on tullu remonttiin juuri sen takia. Korjataan, tai ainakin yritetään ensimmäisenä korjata hiomalla ylänauhoja alemmas.

Tuon hyppyrin syntytavoista voisi varmaan vaikka kokonaisen ketjun pyöräyttää, mutta yksi käsittääkseni yleinen syntytapa on pulttikaulaisissa kitaroissa, jossa kaula on ollut aluksi löysällä, huonosti tai kaula on muuten päässyt elämään liitoksessaan kun kielet vetävät, ja sitten myöhemmin kiristellään ja paikalla on hyppyri. (Edit: olikohan tästä jossain stewmacin youtube-videossa?) Varmaan on toki muitakin tapoja, mutta...

Siihen taas en vieläkään usko, että ehjä kitara pelkästä kireyden nostosta nostattaa heti sen hyppyrin, enkä etenkään sitä että tämä sitten vielä korjaantuisi kaularaudan kiristyksellä.

Näitä käsityksiä syntyy varmaan usein tämmöisistä kuvista
http://d3vvl31cy8gagb.cloudfront.net/373_guitar/Neck.png
jotka näyttää tilanteen vaan osittain. Tuollaiset kuvat näyttävät siis mielestäni tilanteen väärin.

Mitä tulee tuohon lapakulman aiheuttamaan vääntöön niin astuin ilmeisesti trolliansaan. Vaikka lapa olisi 90 asteen kulmassa ja metrin pitkä niin kielten veto vetää kyllä vain lapaa ylöspäin. Vaikka lapaa vääntäisi käsin, pitäisi kitaran runko kiinnittää penkkiin ja pitää jollain satulaa väkisin paikallaan, että kaula vääntyisi jollekin s-mutkalle.

No, kitara on pelikunnossa, jos aloittaja vielä kiduttaa itseänsä ja lukee ketjua niin tuo kaularaudan säätö ja reliefin tarkistus - tallan korkeuden säätö ja intonaation säätö on ihan kätevää opetella, ja tehdä siis tässä järjestyksessä, ja kun sen tuossa järjestyksessä tekee, ei oikein tarvikaan miettiä miten mikäkin toimii ja taipuu jos kitara on ehjä. Ketju näyttää muuten herättävän sen verran ajatuksia ja intter netissä vänkääminen on sen verran turhaa touhua että taidan vetäytyä takavasemmalle...
BugBadWolf
22.01.2017 20:28:13
luppa:...Mitä tulee tuohon lapakulman aiheuttamaan vääntöön niin astuin ilmeisesti trolliansaan...

Eihän tuollaista tapahdu internetissä.

Noo.. Vaikka on mahdollista että muutamien fysiikan juttujen kohdalla jotkut nimeltämainitsemattomat tahot saattoivatkin vähän syyllistyä kevytmielisyyteen, ei ilmiö itse ole lainkaan keksitty.

Parhaiten saat asian selvitettyä laskemalla oman kitarasi kaulan montulle ja katsomalla kuinka kävi. Sittenpähän voit puhua kokemuksesta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)