Aihe: Maailman "paras" kitarakaiutin?
1 2 3 4 5
Guitarfreak
28.03.2016 22:47:12
BugBadWolf: Onhan se selvää, että kaiuttimilla on soundiero. Mutta mutta..

Voihan olla että olen vain tyhmä, enkä ymmärrä. Mutta kun me alamme vertailemaan kaiuttimia tyyliin kumpi kuulostaa paremmalle, mille kaiuttimelle teemme vahvistinasetukset?

Tässähän on nyt se tilanne, että jos vahvistinta ei ikäänkuin optimoi kummallekin kaiuttimelle erikseen, toinen kuulostaa vääjäämättä vääremmältä kuin toinen. Tietenkin perussoundien ero selviää. Mutta se, kumpi kaiuttimista on oikeasti "parempi", ts kumpi toimii jonkun setissä paremmin, ei selviä näin.

Äkkäsin juuri että suurin osa internetin kaiutinshootouteista on huuhaata.

Kommentoetavvoo?

Tätä mietin joskus myös itsekseni. Pitäis varmaan tehdä nappulat klo 12 testi nii ois kaikille tasaisen huono ;)

Tai sitten säätää joka tuutille paras soundi ja samalla kertoa ne säädöt... Myös mikin lopullinen tyyppi ja paikka vaihtunee kartion/kaapin ominaissoundin mukaan ja sit tietenkin sen mukaan mihin kohtaan mixissä halutaan soluttautua...

Mitäs meidän pitikään testata...?
>-)))>
BugBadWolf
28.03.2016 22:55:41
Guitarfreak:...Mitäs meidän pitikään testata...?

En tiedä, mitä tässä oli tarkoituksena testata. Mutta tiedän, mitä meidän pitäisi testata.

Meidän pitäisi testata sitä, kuinka paljon käärmeöljyä voidaan juottaa keskivertomuusikolle ilman että hän tunnistaa sen. ;D

Tämä kommentti ei liity enää tähän lankaan, eikä missään tapauksessa sen aloittajaan. Tämä liittyy meidän taipumukseemme hyväksyä miettimättä kaikenlaisia kestämättömälle pohjalle rakenneltuja totuuksia ja uskoa niihin tämän jälkeen niinkuin taivaallisiin totuuksiin.

Ei voi verrata vahvistimia nupit kello tusinassa. Ei kukaan soita sillä tavalla. Eikä voi verrata kaiuttimia säätämällä vahvistin suosikille hyväksi ja perustella sillä toisen kehnoutta. Ei voida..

Noita on varmaankin satoja. En jaksa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hallu
28.03.2016 23:52:13
BugBadWolf: En tiedä, mitä tässä oli tarkoituksena testata. Mutta tiedän, mitä meidän pitäisi testata.

Meidän pitäisi testata sitä, kuinka paljon käärmeöljyä voidaan juottaa keskivertomuusikolle ilman että hän tunnistaa sen. ;D

Tämä kommentti ei liity enää tähän lankaan, eikä missään tapauksessa sen aloittajaan. Tämä liittyy meidän taipumukseemme hyväksyä miettimättä kaikenlaisia kestämättömälle pohjalle rakenneltuja totuuksia ja uskoa niihin tämän jälkeen niinkuin taivaallisiin totuuksiin.

Ei voi verrata vahvistimia nupit kello tusinassa. Ei kukaan soita sillä tavalla. Eikä voi verrata kaiuttimia säätämällä vahvistin suosikille hyväksi ja perustella sillä toisen kehnoutta. Ei voida..

Noita on varmaankin satoja. En jaksa.

No täähän on ikuisuuskysymys. Ehkäpä meidän pitäisi testata itse, että minkälaisella työkalulla tunnumme saavamme eniten ja parasta aikaan. Tosiasia on, että väline vaikuttaa ilmaisuumme ja ilmaisumme vaikuttaa välineeseen ja tästä vuorovaikutuksestahan on aina kyse. Jos soittajan "oma ääni" on voimakas, niin hän kuulostaa jokseenkin samanlaiselta riippumatta niistä välineistä joita sattuu käyttämään (SRV, EVH, Hendrix, etc.). Sitten on me muut "kamarunkkarit" jotka kuuntelemme testiklippejä netissä erilaisista laitteista joissa joku kitarajumala esittelee "omaa soundiaan" ja me luulemme, että se on se laite kun siinä soi ja siltä kuulostamme sitten itsekin kun kyseisen kulutushyödykkeen hankimme :-). Pitää kokeilla itse ja miettiä tukeeko tämä härpäke minun ilmaisuani vai eikö se tue......... no jos se on hienoa pähkinäpuuta ja maksaa parin kuukausipalkan verran niin...... :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
29.03.2016 01:13:00
hallu:..Pitää kokeilla itse ja miettiä tukeeko tämä härpäke minun ilmaisuani vai eikö se tue..

Niin... Minulla soi nyt parhaiten tuo PRS, jossa ei ole ankkoja. Mutta esittelen ihan mielelläni sen toisenkin (kolmatta ei kehtaa näyttää, kun se on SE) ;D

Mutta tuo testien ja esittelyiden aitoushan on se ainoa tapa, jolla rajallisen budjetin pelimanni saa edes jotain holttia itselleen sopivista kamppeista. Jos lähdetään siis siitä, että olemme kasvaneet jo sen vaiheen ohi, jossa uskotaan (kitara)jumaliin ja muihin satuolentoihin.

Youtube ja massat... On aika vaikea löytää video, jossa Mesa-demo ei olisi teinipoika mättämässä alavireellä hevistelyä. Siitäpä seuraa, että kaikki luulevat Mesan kuuluvan vain Metallicaan. Ja tilutus markkinavalttina? Sehän on aivan liian perkeleen helppoa, vaikka kuulostaakin mutkikkaalta. Maailmassa on kävelemään opettelevia lapsia, jotka osaavat tiluttaa. Soittaisivat SRV:tä (tai yllättäisivät minut niinkuin eräs viikingiltä näyttävä miehenkorsto, joka testasi erästä ostamaansa laitetta lirauttamalla palan matkaa kantrihkoa juoksutusta tienaten samalla sekunnilla rispektiä enemmän kuin 10 hevittelijää yhteensä), niin olisi oikeastikin vaikeaa.

Mutta palajan sivuhaarasta takaisin aiheeseen.

Pitäisi olla joku tapa, jossa kaikenlaisten vertailujen tekeminen olisi mahdollista ilman testaajan henkilökohtaisten vaikuttimien sotkeentumista asiaan. Emme siis näkisi tuubista kilpailua katsojista ja jo aikaisemmista videoinneista muotiin tulleiden laitteiden ylistystä kuorossa, vaan silkkaa asiaa. Mutta ei. "Huomio, huomio! Kato mua, kato mua!"

Kamppeiden "placebovaikutus" on joskus suuri. Musiikkiliikkeet tekisivät palveluksen koko maailmalle, jos jokaisessa kivijalassa olisi soittohuone ja sinne saisi mennä vain silmät sidottuna. Sitten testattaisiin vain käsillä ja korvilla. Ei nähtäisi logoja, ei idoleilta tunnettuja muotoja. Vain se, mitä on. Ainakin ihmiset löytäisivät itselleen parhaiten toimivat instrumentit tällä tavalla. Eikä korva ole huono keksintö kaiuttimenkaan kuunteluun.

Ajattele. Mielikuvien harhoista vapaata ostelua. Siitähän voisi seurata vaikka minkälainen vallankumous.

(sanoo tyyppi, joka kasaa kamppeita niin Santana, kuin SRV:kin mallinaan ;D )

Eli...

Note toSELF: Listen to your own blabbing and do as you say ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
29.03.2016 01:19:18
BugBadWolf: ...Ajattele. Mielikuvien harhoista vapaata ostelua. Siitähän voisi seurata vaikka minkälainen vallankumous...

Vastaan itse vaaleanpunaisilla silmälaiseilla varustautuneen maailmanparantajan hourailuun.

Siitä ei seuraisi muuta kuin Zakk Wylde Bullseye-kitaran muuttuminen korkokuvioiduksi ;D
Guitarfreak
29.03.2016 06:39:45
Sori. Lainaukset puuttuu. Aamubussi ja kännykkä ennen kahvia ei toimi.

Ehkenties niitä kamoja vaan pitää testata itse edelleen. Ostaa ne muutamat miinat matkalla ja niistä viisastuneena löytää se oma juttu mikä toimii milläkin hetkellä. :)

Tiedonvälittäminen on em. medioissa sivuseikka... Poikkeuksiakin saattaa löytyä...
>-)))>
Laulava Kylätohtori
29.03.2016 09:05:15
hallu: Ehkäpä meidän pitäisi testata itse, että minkälaisella työkalulla tunnumme saavamme eniten ja parasta aikaan.

Tottakai pitää testata itse. Eihän mitään muuta keinoa ole olemassakaan.
They pass too much electricity. -SRV
Laulava Kylätohtori
29.03.2016 09:14:18
BugBadWolf: Kamppeiden "placebovaikutus" on joskus suuri. Musiikkiliikkeet tekisivät palveluksen koko maailmalle, jos jokaisessa kivijalassa olisi soittohuone ja sinne saisi mennä vain silmät sidottuna. Sitten testattaisiin vain käsillä ja korvilla. Ei nähtäisi logoja, ei idoleilta tunnettuja muotoja. Vain se, mitä on. Ainakin ihmiset löytäisivät itselleen parhaiten toimivat instrumentit tällä tavalla. Eikä korva ole huono keksintö kaiuttimenkaan kuunteluun.

Ajattele. Mielikuvien harhoista vapaata ostelua. Siitähän voisi seurata vaikka minkälainen vallankumous.

En voi kuin ihmetellä, millä perusteella mahdat pelimannivehkeesi hankkia, jos tuollaisia kaipailet? :D

Enpä tiedä. Taidan olla joku outo poikkeus, kun olen onnistunut löytämään itselleni hyvät kitarat ilman siteitä silmilläkin. Näkisin, että jollakin on nyt ostoprosessissa pahoja ongelmia, eikä ne parane silmät sitomalla...

Muutenkaan en tajua tätä ihme jankutusta kitarajumalista ja siitä, miten typerät kitaristit muka ostavat pelkkää paskaa ylihinnalla, koska ovat niin tyhmiä, etteivät tajua mistään mitään, vaan toimivat pelkkien epärealististen myyntijargonien perusteella. Pelkkää höpöhöpöä, sanon minä, mutta sitähän suurin osa nettijutuista taitaa olla...
They pass too much electricity. -SRV
hallu
29.03.2016 09:43:49
Laulava Kylätohtori: En voi kuin ihmetellä, millä perusteella mahdat pelimannivehkeesi hankkia, jos tuollaisia kaipailet? :D

Enpä tiedä. Taidan olla joku outo poikkeus, kun olen onnistunut löytämään itselleni hyvät kitarat ilman siteitä silmilläkin. Näkisin, että jollakin on nyt ostoprosessissa pahoja ongelmia, eikä ne parane silmät sitomalla...

Muutenkaan en tajua tätä ihme jankutusta kitarajumalista ja siitä, miten typerät kitaristit muka ostavat pelkkää paskaa ylihinnalla, koska ovat niin tyhmiä, etteivät tajua mistään mitään, vaan toimivat pelkkien epärealististen myyntijargonien perusteella. Pelkkää höpöhöpöä, sanon minä, mutta sitähän suurin osa nettijutuista taitaa olla...

Niin, mutta sinähän oletkin pitänyt sen tekemisesi etusijalla ja etsinyt kamoja musiikki mielessä.

Noi heitot kitarajumalista ja muu naavapartojen sanailu on nyt lähinnä sellaisia kärjistyksiä ettei kannata hermostua moisesta. Sitä paitsi ei kitaristi ole tyhmiä, basistihan niitä oli :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
29.03.2016 14:38:43
Laulava Kylätohtori: ...Näkisin, että jollakin on nyt ostoprosessissa pahoja ongelmia, eikä ne parane silmät sitomalla...

Minulla on itseasiassa varsin toimivat kapistukset. Yritys ja erehdys ovat toimineet loistavasti kohdallani. Hiukanhan se on ollut hidasta ja halvemmallakin olisin suonut ko prosessista selvinneeni. Mutta hyvin menee, jos ei anna sen häiritä että romua on liikaakin. ;D

Mutta näit ihan oikein. Jo(i)llakin on ongelmia. Ja pahoja.

Kaikessa markkinoinnissa kohderyhmä selviää katselemalla markkinointimateriaaleja. Tutkimalla musiikkilaitteiden mainotaa, nähdään kyllä melko selvästi että kitarajumalavetoista mielikuvamarkkinointia tapahtuu. Kohderyhmänä on äärimmäisen harvoin aikuinen, ammattilainen tai edes edistyneempi harrastaja. Mainokset tehdään lapsille (tai lapsenmielisille).

Kun tähän lisätään muusikoiden keskuudessa villinä riehuvat muotivirtaukset, ei ole lainkaan omituista että pohdiskelen vaihtoehtoisia menetelmiä laitehankintoihin. Pohdiskelun tarkoituksena on löytää tapa, jolla aloittelijat löytäisivät itselleen parhaat laitteet mahdollisimman ajoissa.

Aina kannattaa vähän miettiä, josko jonkin asian voisi ajatella toisella tavalla ja päätyä parempiin ratkaisuihin.
Mikko L
29.03.2016 14:42:01

Aika runollista porukkaa tämä Suomen muusikkopiiri. :D Olo on niinku Aleksis Kiveä ois lukenut.

Kun puhutaan siitä että miten vahvistin pitäisi säätää tietylle kaiuttimelle niin muistakaa kuitenkin että vahvistimen EQ on todella laajaa (wide Q) eli ympäripyöreää kun taas kaiuttimen ja mikityksen EQ on todella pikkutarkkaa ja näin ollen paljon voimakkaampi vaikutus. Tämän takia itse ainakin valitsen sen kaiuttimen ja kaapin ensin ja sen jälkeen vasta vahvistimen ja suosittelen muita tekemään samoin. Suurempi mysteeri on että miten valitaan kaappi ilman vahvistinta. :)

Pelottavan kylmä fakta on että aika moni vahvistin kuulostaa itseasiassa yllättävänkin samalta. Ne vaan yleensä kuulee eri kaappien läpi.
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
BugBadWolf
29.03.2016 14:57:39 (muokattu 29.03.2016 14:58:23)
Mikko L: ...Pelottavan kylmä fakta on että aika moni vahvistin kuulostaa itseasiassa yllättävänkin samalta. Ne vaan yleensä kuulee eri kaappien läpi.

Duodaduoda...

Kun maailma on täynnä vahvistimia, jotka pelkästään kanavaa vaihtamalla loikkaavat suorastaan vahvistimesta toiseksi, minun on vaikea ymmärtää pointtiasi.

Jos et sitten tarkoittanut vaikkapa sitä, että samantyyppiset - esimerkiksi hi-gain kamppeet - kuulostavat samanlaisilta merkistä huolimatta. Sehän on totta ja moni halvempi merkki jäljitteleekin enemmän tai vähemmän kalliimpia esikuviaan.

Juuri siksihän yksi tapa monipuolistaa soundiaan on pyrkiä välttämään voimakkaasti värjäävän kaiuttimen oman soundin kuljettamista vahvistimesta tai etuastekanavasta toiseen.

Mitä tulee tuohon säätämiseen testiä varten, onhan selvää että on hyvinkin tärkeää tietää kummalle kaiuttimelle soundi on tehty. Jos teet ensin ideaalin kaiuttimelle A, seuraava kaiutin kuulostaa samalla soundilla "vääremmältä" jonkun liikaa korostuvan taajuuden takia. Jos teet tempun toisinpäin, kaiutin A onkin se joka joutuu outoon valoon.
Mikko L
30.03.2016 01:03:36

BugBadWolf: Duodaduoda...

Kun maailma on täynnä vahvistimia, jotka pelkästään kanavaa vaihtamalla loikkaavat suorastaan vahvistimesta toiseksi, minun on vaikea ymmärtää pointtiasi.

Jos et sitten tarkoittanut vaikkapa sitä, että samantyyppiset - esimerkiksi hi-gain kamppeet - kuulostavat samanlaisilta merkistä huolimatta. Sehän on totta ja moni halvempi merkki jäljitteleekin enemmän tai vähemmän kalliimpia esikuviaan.

Juuri siksihän yksi tapa monipuolistaa soundiaan on pyrkiä välttämään voimakkaasti värjäävän kaiuttimen oman soundin kuljettamista vahvistimesta tai etuastekanavasta toiseen.

Mitä tulee tuohon säätämiseen testiä varten, onhan selvää että on hyvinkin tärkeää tietää kummalle kaiuttimelle soundi on tehty. Jos teet ensin ideaalin kaiuttimelle A, seuraava kaiutin kuulostaa samalla soundilla "vääremmältä" jonkun liikaa korostuvan taajuuden takia. Jos teet tempun toisinpäin, kaiutin A onkin se joka joutuu outoon valoon.

Joo meinasin kirjoittaa että "kunhan on samat gain staget" mutta kun en tiedä "gain stage" sanalle suomen versiota ja siitä saa takuuvarmasti kuittia täällä niin jätin kirjoittamatta. :D

Esim. Kemper perustuu aika pitkälti siihen että siinä on "yksi vahvistinmallinnos" jossa ennen ja jälkeen säröjä on EQ match ja kaikki tietääkin kuinka lähelle sillä pääsee originaalivahvistimen soundia.
BugBadWolf
30.03.2016 14:21:26
Mikko L: Joo meinasin kirjoittaa että "kunhan on samat gain staget" mutta kun en tiedä "gain stage" sanalle suomen versiota ja siitä saa takuuvarmasti kuittia...

Tämä on internet. Vaikka kirjoittaisit pelkästään nimesi, aina siitäkin joku keksii loukkaantua. Tässä tapauksessa tietysti suomenkielellä puhuvaa pidetään maalaistollona ja amerikankielistä kohdellaan niinkuin missiä, joka viikon amerikanreissulla on unohtanut suomenkielen. ;D

Olisiko tuo gain stage nyt vain vaihe etuasteessa? Putkenpuolikas ähisemässä? Niitähän on jokus kasakaupalla jonossa. Tiedähäntä. En ole guru niiden kanssa. Virtajohto löytää paikoilleen ja se ohuempikin naru on jo aika monesti löytänyt oikealle paikalleen.

Ei varmaan olisi haitaksi, jos joku tuuppaisi tähän ihan oikean suomennoksen.

Mutta testaahan piloillasi tuo minun kuvioni. Ota kajari A ja B, tee A:lle hyvä soudi ja vertaa B:hen samoilla asetuksilla. Sitten teet B:lle hyvän soudin ja soitat A:ta samalla setupilla. Huomaat kyllä eron.
Antti1
30.03.2016 14:27:40
BugBadWolf: Ei varmaan olisi haitaksi, jos joku tuuppaisi tähän ihan oikean suomennoksen.

Olisikohan vahvistusaste mitään? Samapa tuo on kuitenkin englantia käyttää ko. yhteydessä, koska about kaikki asiasta mitään ymmärtävät tietävät mitä se tarkoittaa.
Jucciz
30.03.2016 16:17:42
Antti1: Olisikohan vahvistusaste mitään? Samapa tuo on kuitenkin englantia käyttää ko. yhteydessä, koska about kaikki asiasta mitään ymmärtävät tietävät mitä se tarkoittaa.

Kyllä se on vahvistusaste.
harryk
30.03.2016 16:52:10

Jopa kaksi, vain yhdellä etuasteputkella varustettua vahvistinta voidaan saada kuulostamaan aika erilaisilta vain komponenttiarvoja ja kytkentää muuttamalla. Kun tähän lisätään erilaiset äänenvärinsäätöpiirit, erilaiset etuasteputkien biasoinnit/säröytymisasteet, erilaiset pääteputket ym., saadaan aikaan aika erilaisia saundillisia lopputuloksia samalla määrällä putkia.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
saastara
31.03.2016 15:32:40
Kun täällä nyt anglismeja viljellään niin olisko tässä vahvarikeskustelussa vähän semmoista 'häntä heiluttaa koiraa'-efektiä? Eli kuinka paljon vaikuttaa se, että esim high gain-piireissä nuo soundi-ihanteet on yleensä aika eksaktit? Youtube on täynnä videoita missä hevijantterit leipoo masiinasta kuin masiinasta sitä turvallista valkoista kohinaa. Tarkoittaako toi sitä, että kaikki vahvarit kuulostaa samankaltaiselta, vai että ihmisillä on taipumus leipoa sitä haluttua soundia mistä tahansa leivänpaahtimesta mikä eteen tulee..?
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
BugBadWolf
31.03.2016 15:52:51
saastara: ...Tarkoittaako toi sitä, että kaikki vahvarit kuulostaa samankaltaiselta..?

Enpäs osaa sanoa. Tuo harrykin (terve vaan ;D ) tuossa värkkää sellaisia vahvistimia, että kanavaa vaihtamalla ne muuttuvat toiseksi vahvistimeksi, parhaillaan kolmanneksikin, joten en minä oikein ymmärrä mistä tässä puhutaan.

Kulttuuriongelma taitaa olla. Yksi tekee yhdellä tavalla, toinen toisella.

Soittajalle vahvistin ja kaiutin ovat muutakin kuin kasa äänenväriin vaikuttavaa tauhkaa. Studiomies ei välttämättä pohdiskele erilaisten laitteiden tarjoamaa soittotuntumaa (yllättävän tärkeä osa soundin muodostumista) ja sen sellaisia asioita. En tiedä. Kaikki tuntuvat juttelevan aiheesta ja puhuvat aivan eri asioista.

Onneksi tiedän näistä asioista niin vähän että kuvittelen vahvistimet erilaisiksi. Siksi niiden hamstraaminen nurkkiinsa vielä jaksaa naurattaa ;D
Mikko L
01.04.2016 03:57:41

Eikös se ole meille ihmisille perinteistä puolustella sitä omaa ostopäätöstä. Mallintajatyypit hehkuttaa omaa mallintajaansa ja putkivahvistintyypit niitä putkivahvistimia ja kaappityypit kaappejaan jne. Tämän takia internetissä on nykyään vaikea luottaa ihmisten kokemuksiinkaan, koska ihmiset ovat tunteella sidottuja ostopäätöksiinsä. Mittaustuloksia ja klippejä taas voi uskoa.

Tottakai putkivahvistimet kuulostaa eriltä keskenään ja niiden EQ:t toimii erillä tavalla yms. mutta minun kokemuksen mukaan on olemassa vahvistimia jotka on todella monipuolisia ihan sen takia että kun EQ:ta pyörittää niin asioita tapahtuu. Esim. Marshall ei ole yleensä tällainen vahvistin. Ihan sama mitä EQ:lle tekee niin se soundi on aikalailla se sama, kun taas jos vertaa vaikka EVH 5150 vahvistimeen niin se on varsinainen kameleontti ja olen melko varma että siitä saa sekä Marshallin että Mesan soundeja irti. Ainakin itse tein niin että bändikaverilla oli tällainen kuuluisa 2-kanavainen Mesa Recto ja se oli pyörittänyt sen parhaan soundin kohdilleen ja lähdin tavoittelemaan tätä samaa soundia (huom 50w EVH:lla) ja kun resonancen laittoi aika isolle EVH:sta niin alettiin olla jo melko lähellä. Rectifierista taas on turha etsiä niin tiukkaa soundia kuin mihin EVH parhaimmillaan pystyy. Joka tapauksessa vaikka puhutaan EVH vahvistimestakin niin se EQ ei ole läheskään niin monipuolinen kuin eri kaiutin ja mikitystekniikka nauhoitetussa soundissa.

Itse nyt olen sattuneesta syystä mallinnushörhö ja kyllä se vaan niin on, että näissä hommissa kun työskennellään pelkästään nauhoitettujen/mikitettyjen soundien parissa, niin huomaa sen kaiuttimen ja mikityksen merkityksen. Esim. nyt juuri työstän Fractalille uutta Diezel kaappipakettia jossa on V30 ja G12K100 kaapit mukana. Laskin loppusession jälkeen 1663 eri mikitystä. Onhan siellä tietenkin samankin kuuloisia mikityksiä, mutta kyllä lopulliseen pakettiin varmaan jää noin 200 merkittävän paljon erilaista soundia ja ainoa ero näissä on se millä tavalla ne mikit on asetettu kaapin eteen. Erot on parhaillaan suurempia kuin kahden eri nupin välillä ja pienimmillään kuin presencenapin pyörittämistä.

Sillähän minäkin aikoinaan hurahdin tähän hommaan kun huomasin itse että mitään ei ole tehtävissä jos kaappimallinnos on huono. Esim. POD HD sarja oli mun mielestä vahvistinmallinnuksen puolesta ihan OK jo mutta ne kaappimallinnokset pilasi koko tuotteen.

Eilen tuli uudet 2x12 kaapit ulos muuten meillä Fractalilla ja tässä ketjuun sopiva vertaus: Mesa 2x12 vs Mesa 4x12 vs Orange 2x12 vs Orange 4x12. Tässä on nyt sitä Vintage 30 tappelua ja omituista kyllä kaikki neljä kitarakaappia kuulostaa aika eriltä vaikka sama vahvistinmallinnus yms taustalla: https://soundcloud.com/clark-kent-j … -4x12-vs-citrus-2x12-vs-citrus-4x12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)