Aihe: les paul studio vs japanin tokait
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Urban Baboon
30.04.2018 17:04:04

Gotoh on laatumerkki. Varmasti hyvät virittimet.
Metalkallo
30.04.2018 17:33:57 (muokattu 30.04.2018 23:38:17)
hallu: Virittimet tuntuvat toimivan täsmällisesti ja vaikuttavat ihan laadukkailta, mutta ne eivät olleet yllättäen Tokain omilla leimoilla vaan jotkut Gotoh tms. tarvikevirittimet??? onkohan alkuperäiset? myyjä kyllä sanoi kitaran olevan alkuperäinen joten tuon ajan Tokaissa lienee jotkut Gotohin virittimet... no ainakaan en huomannut niissä mitään vikaa.

Ensimmäinen fiilis on, että tämä on oikein kelpo LesPaul.

Muuten tää kyllä menee Lessusta kuin väärä raha :-D

tässä on kai jotkut Tokain omat PAFfit, mutta en mä huomannut äkkiä mikeissä mitään vikaa ne tuntuivat ihan tasapainoisilta ja erottelevilta säröstä roson kautta kliiniin. En myöskään huomannut soundissa mitään ilmeistä korostusta joka olisi heti häirinnyt. Eroahan voi olla myös potikoidn arvoissa mistä sitä tietää. No kun kitara on muuten hyvä niin mikkien vaihto ei ole paha rasti, mutta en vain haluaisi alkaa niitä vaihtaa ennenkuin olen varma että niissä on jotain parantamisen varaa. Gibsonin 490/498 on mulle tutut ja hyväksi havaitut, niin sellaiset voin laittaa jos niitä vaihtaa tarvitsee, mutta mä säädän tän eka ja vaihan kielet ja tutkin rauhassa ajan kanssa.

Nyt ainakin tuntuu, että hyvän kitaran sain kohtuullisella hinnalla.

Gotoh on japanilainen merkki ja ihan laadukas omasta mielestä. Gotohiahan Tokai käyttää näissä japani kitaroissa yleensä (korjattu: Ja Pingiä.)

Mikit taitaa olla ne Mk2 merkkiset jotka ei pitäis olla aivan huonot, muttei parhaimmatkaan. Nuo Gibson 490/498 aika varmasti paremmat ja erottelevammat. Myös Gibson 57 classicit on hyvät (plus tallassa).

Jos et ole kokeillut koskaan top wrapping menetelmää kielien kanssa, niin suosittelen kokeilemaan, toimii tosi hienosti tässä LS85 mallissa ainakin mulla.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
tuskiz
30.04.2018 18:31:59
Perus japsitoksuissa on Pingin virittimet, kiinalaiset siis. Samanlaisia käyttää Fender kaikissa paitsi kalleimmissa jenkkimalleissa. Ainoastaan talla on Gotohin, muu rauta varmaan myös Pingin. Muistaakseni Gotohin SD90-virit ei mene normijapsiehin heittämällä, virin tolppa jää liian lyhyeksi, itse heitin Klusonit omaan SG:hen.

Samaan syssyyn: potikat tulee Hoscolta ja luultavasti mikkivalitsin myös, jakki on yleensä Switchcrafti, konkat on samaa 223-mallin tavaraa kuin mitä Ibanez käyttää, voipi olla myös Hoscolta.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
hallu
30.04.2018 18:45:33
Metalkallo: Gotoh on japanilainen merkki ja ihan laadukas omasta mielestä. Gotohiahan Tokai käyttää näissä japani kitaroissa yleensä.

Mikit taitaa olla ne Mk2 merkkiset jotka ei pitäis olla aivan huonot, muttei parhaimmatkaan. Nuo Gibson 490/498 aika varmasti paremmat ja erottelevammat. Myös Gibson 57 classicit on hyvät (plus tallassa).

Jos et ole kokeillut koskaan top wrapping menetelmää kielien kanssa, niin suosittelen kokeilemaan, toimii tosi hienosti tässä LS85 mallissa ainakin mulla.

Kiitos :-) joo siis virittimet on hyvät. Ne on kummiskin jo toistakymmentä vuotta kestäneet aktiivikäyttöä (tai mistä minä tiedän minkälaisella käytöllä tää on ollut) ja ne ovat edelleen uuden tuntuiset eli ei minkäänlaisia klappeja ilman kuormaa tai kuorman kanssa ja lisäksi viritin kiertyy tasaisesti eikä vastus vaihtele ilman kuormaa ja kuorman kanssa vastus seuraa tarkasti kielen kiristymistä eli nää toimii aivan moitteitta. Lisäksi virittimien päissä on ruuvit eli näitä pystynee purkamaan joten jos jotain jäykistelyä tms. ilmenee, niin nämä pystynee huoltamaan kuten yleensä laatuvirittimet pystyy. Laatuvirittimistä sen verran, että tuo mun Ibanez on vuodelta -81 ja siinä on edelleen virittimet tämän tuntuiset. Mulla on semmoinen käsitys että laatuvirittimet kestää maailman tappiin saakka.

Vaihdoin kielet ja öljysin otelaudan ja putsasin satulaurat ja laitoin vähän teflonia niihin ja säädin stopparin alemmas ja löysäsin vähän kireää kaularautaa, niin alkoi lyytikirjoittaa :-). Kitara otti askeleen tuttuun päin kun laitoin säädöt itselleni tyypillisiksi. Soundipolitiikka ei ole ollenkaan huono kitaran akustinen sointi on Lessulle tyypillinen ja sähköisesti tää kyllä futaa kunhan vähän opetellaan ja totutellaan :-). Mä sain vähän sitä tuttua messinkiatakkia kun otin tonea pikkuisen kiinni joten veikkaan, että kitaran kirkkaus johtuu tonekonkista tai sitten tässä on samanlainen "häviötön" tone kuten tuossa Yamahassa jossa tonea täytyy pitää koko ajan pikkuisen kiinni ettei ole liian kirkas.

Ensimmäinen selkeästi positiivinen wowfiilis tuli kun aloin säätöjen jälkeen tutkia sustainia ja totesin, että tää on sustainhirmu sanan varsinaisessa merkityksessä. Tässä on tommonen käytännön e-mollisustaini (tyyliin räms ja kahville) pidempi ja loivempi kuin mitä oli siinä mun Gibson Lespaul Stankussa ja rinnakkain testatessa tää on sustainilta samaa luokkaa kuin tuo mun Ibanez joka on ihan tolkuton Gibsonin tappaja :-D . Toisaalta tää myös on painava ja painaa kalavaakalla mitattuna samaa luokkaa tuon ibanezin kanssa eli vajaa viitisen kiloa niinkö mun kitarat jostain kumman syystä tuppaa painamaan :-). Mulla on ollut keveitäkin kitaroita kevyimmät siellä kolmen kilon hujakoilla, mutta ne on jostakin syystä jatkaneet matkaa ja tilalle tullu tämmöisiä helevetan lyijyhalkoja :-D . Kai mä olen vähän pervo :-D .

No eipä tässä fiilikset nousee ja se on hyvä merkki. Olin vähän varautunut tätä odotellessani, mutta nyt alkaa varaukset hiljalleen hälvenemään.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Stone
30.04.2018 21:08:52 (muokattu 01.05.2018 12:32:27)

hallu: Mä sain vähän sitä tuttua messinkiatakkia kun otin tonea pikkuisen kiinni joten veikkaan, että kitaran kirkkaus johtuu tonekonkista tai sitten tässä on samanlainen "häviötön" tone kuten tuossa Yamahassa jossa tonea täytyy pitää koko ajan pikkuisen kiinni ettei ole liian kirkas.

No eipä tässä fiilikset nousee ja se on hyvä merkki. Olin vähän varautunut tätä odotellessani, mutta nyt alkaa varaukset hiljalleen hälvenemään.

Onneksi olkoon uudesta Tokai ls85 lespasta!

Se on jännä ittenikin mielestä tuo tokai ls85 soundi. Omalla tavallani tykkään tuosta mk2 p.a.f. tyylisestä mikistä, vaikka tulenkin päivittämään duncanin 59 mikkeihin.

Se kaulasoundi on omalla setupillani paksu kuten odotonkin, mutta siinä on mukana kirkkaita sävyjä seassa (vaikka itse mikkiä en kovin kirkkaaksi miellä) eli mielenkiintoinen yhdistelmä kaikenkaikkiaan, joskin Vox tyyppisellä vahvistimella oma osansa.
Aika vaivatta olen kaulamikillä saanut southern rockille tyypillisiä kermaisen paksuja sävyjä.

Itseäni eniten jännitti ennakkoon, että olisiko kaula liiankin tuhti ja toisaalta kitaran paino. Ei ollut ongelmia kummankaan kanssa ja hyvin istui syliin. Ne kokeilemani gibsonin studion kaulat olivat huomattavasti jytkympiä kuin painavampia muutenkin. En ole punninnut kylläkään omaa yksilöäni, mutta eipä ole juuri kroppaa sessiot rasittaneet yhtään enempi kuin soittamani telecasterit. Nyt jos äkkiseltään pitäisi valita telen ja les paulin väliltä, varsinkin kun olen aina teleillä soittanut, niin aivan mahdoton tilanne sanoa.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Corto
01.05.2018 00:03:08
hallu: No eipä tässä fiilikset nousee ja se on hyvä merkki. Olin vähän varautunut tätä odotellessani, mutta nyt alkaa varaukset hiljalleen hälvenemään.

Loistavaa, että se LC-85 kelpasi sulle! Yritin itse juuri tuon yksilön kanssa bondata pari kuukautta, mutta lopulta siinä rupesi tökkimään ominaisuudet joita moni muu arvostaa Les Paulissa (raskas mahonkirunko, tuhti kaula, lakkaus). Hyvä kitara, ei vaan ollut mun juttu.
More Gary, Less Paul
hallu
01.05.2018 12:43:33
Corto: Loistavaa, että se LC-85 kelpasi sulle! Yritin itse juuri tuon yksilön kanssa bondata pari kuukautta, mutta lopulta siinä rupesi tökkimään ominaisuudet joita moni muu arvostaa Les Paulissa (raskas mahonkirunko, tuhti kaula, lakkaus). Hyvä kitara, ei vaan ollut mun juttu.

Juu ymmärrän hyvin että tällainen keppi ei ole kaikille hyvä tai mieleinen, mutta mulle tää natsaa kuin nenä päähän ja tää tuntuu ihan tutulta Gibsoniin tottuneellekin.

Mä olen kyllä aina diggaillut japsikitaroista, mullahan on Yamaha ja Ibanez ennestään. Tokaista mulla ei ole juuri kokemusta ja mun mielestä Tokai eroaa muista japsimerkeistä siinä, että Tokai on keskittynyt kopiokitaroihin eikä sillä ole yhtään omaa mallia (Ibanez ja Yamaha, vaikka hyödyntää amerikkalaista kitaraperinnettä, pyrkivät kuitenkin omaleimaisuuteen tai tekemään asiat paremmin kuin rapakon toisella puolella).

Toisaalta Tuomas Väinölä avoimesti diggailee Tokaita ja mä taas diggailen Tuomasta, niin aattelin että kyllä mun hipiä yhden Tokain kestää :-). Sitä paitsi tää vaikuttaa olevan oikeasti hyvä ja konstailematon kitara, niin ihan turha tässä on alkaa nokkaa nyrpistelemään :-D
Metalkallo
01.05.2018 14:42:20
Mulla tuo LS85 resonoi ihan kivasti kun akustisesti rämpyttää (jos se nyt tarkoitti sitä, et tunnet värähtelyt soitellessa). Akustisestikin sointi pysyy aika pitkään elossa ja muutenkin kuulostaa hyvältä. Sama juttu on mun Fender stratossa et akustisesti soi hyvin, näin ollen noita on mukava rämpyttää ilman sähköjäkin. Tuohan on myös merkki, että soi hyvin sit sähköilläkin.

Olitko hallu kokeillut akustisesti jo sun LS85:sta?
hallu
01.05.2018 15:00:37 (muokattu 01.05.2018 16:27:23)
Metalkallo: ......

Olitko hallu kokeillut akustisesti jo sun LS85:sta?

Olen joo ja se kyllä tuntuu hyvältä akustisestikin eli se sointi on aika kirkas ja avoin ja vaikka enolekaan mitään varsinaisia sustainmittauksia tehnyt, niin kyllä tuo viipyilevä pitkä sointi tuntuisi toistuvan myös akustisesti, vaikka alkujaan ajattelin sen liittyvän mikkien voimaan tai herkkyyteen.

Mutta joo kyllämä eilen tänä kanssa käytin jo aikaa ja laitoin mieleiseeni tämminkiin. Eilen illalla soittelin tätä paljon rinnakkain tuon AR300 kitaran kanssa ja kyllä tässä tosi paljon on sitä samaa fiilistä, vaikka messinkiä tässä Tokaissa ei samalla tavalla olekaan.

tuossa aikanikuluksi tutkailin lisää kitaraa, niin sähköisesti soundi on kliinillä todella miellyttävä ja kaulamikillä soundi syttyy hyvin "Paulimaisesti" ja kyllä tallamikilläkin mutta harvemmin tulee tallamikillä kliinillä soitettua mutta väliasento erittäinkin jees. Särösoundeilla nää on käyttökelpoiset, mutta se metallisuus josta eilen puhuin, tulee mun mielestä siitä että nää on aika treblekkäät mikit ja tonea kun ottaa kaulamikilläkin kiinni johku 7-8 tietämille (niille rajoille ettei mene ihan tyynyn alle) niin soundiin tulee Paulimainen tuttu klangi. Nää ei tuntuisi olevan mitenkään yltiöbotnekkaat, mutta havaitsenko oikein olettaessani, että keskialue voisi olla vähän kuopalla?. No mä kokeilin äskettäin erilaisilla säröasetuksilla ja vertailin vierekkäin sekä Yamahan että Ibanezin kanssa niin kyllä nää Tokain mikit on ihan hyvässä balanssissa eikä näissä taatusti ole mitään sellaista puutetta mistä joku voisi valittaa. Sen verran nää on samanlaiset kuin tuossa Yamahassa, että saatan joskus haluta vaihtaa nää mikit saadakseni vaan kitaroiden välille vähän varianssia. Sanoisin, että Seymour Duncanin Atiquet olisi tosi muikeat tässä kitarassa :-).

No tietty mun piti vähän mittaillakin, ja nää Tokain PAFfit ei näytä olevan mitkään yltiöpäisen kuumat n. 8kOhm seka tallamikki että kaulamikki ja netin syövereistä löysin vihjauksen, että se voi viitata siihen että nää voi olla Gotohin käämimät PAFfit, mutta eihän siitä tietty mitään varmuutta ole ja en tiedä kuinka monelta valmistajalta Tokai näitä on tilannut.
tuskiz
01.05.2018 18:29:11
hallu: No tietty mun piti vähän mittaillakin, ja nää Tokain PAFfit ei näytä olevan mitkään yltiöpäisen kuumat n. 8kOhm seka tallamikki että kaulamikki ja netin syövereistä löysin vihjauksen, että se voi viitata siihen että nää voi olla Gotohin käämimät PAFfit, mutta eihän siitä tietty mitään varmuutta ole ja en tiedä kuinka monelta valmistajalta Tokai näitä on tilannut.

Sulla on varmaan siinä "oikeat" MK2:t, ts. ei nykyaikset MK2S mikit mitä tulee perustoksuissa mukana, niissä on ohmit luokkaa 8.5 kaula ja n. 12 talla ja ne oli minusta aika tuhnukset perusmikit.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Stone
01.05.2018 18:50:34 (muokattu 01.05.2018 20:07:50)

Nauhoitin treeniksellä lyhykäisen sounditestin Tokai ls-85 MK2 kaulamillä. Tuo on 2008 vuosimallia, mutta kait nämä on juurikin "ne" MK2?

https://soundcloud.com/soulfulinferno/testi-tokai-ls-85-komppikitara

Palvelee kyllä hyvin tuollaisessa paksummassa komppauksessa, mutta jos tarvii puhtaampaa soundia, niin sitten muut mikit voi olla perusteltua. Saan optisella kompuralla jonkun verran tummimpia taajuuksia leikattua, ettei ne täysin tuhoon tuomitut kuitenkaan ole.
Olen kuitenkin päättänyt hommata ne Duncan 59:t, joten niitä odotellessa.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
01.05.2018 20:36:13 (muokattu 01.05.2018 20:38:50)
Stone: Nauhoitin treeniksellä lyhykäisen sounditestin Tokai ls-85 MK2 kaulamillä. Tuo on 2008 vuosimallia, mutta kait nämä on juurikin "ne" MK2?

https://soundcloud.com/soulfulinferno/testi-tokai-ls-85-komppikitara

Palvelee kyllä hyvin tuollaisessa paksummassa komppauksessa, mutta jos tarvii puhtaampaa soundia, niin sitten muut mikit voi olla perusteltua. Saan optisella kompuralla jonkun verran tummimpia taajuuksia leikattua, ettei ne täysin tuhoon tuomitut kuitenkaan ole.
Olen kuitenkin päättänyt hommata ne Duncan 59:t, joten niitä odotellessa.

Hieno demo noin niinkuin sivumennen sanottuna, olisipa makeaa saada soittaa teikäläisen kanssa, oli meinaan meininki meikäläisen mieleen :-).

Juu tuosta soundista, niin oli kyllä tutun kuuloista "räkää" reunasäröllä eli vähän tommosta fuzzahtavaa räyhää siinä reunassa. Törmäsin reunasäröillä vähän saman suuntaisiin sävyihin. Kokeilin tänään tiukemmalla säröllä eli nostin gainia rokkimeiningeille (en usein soittele niin gainikkailla soundeilla), niin soundi tiukkeni kyllä hyvin ja pysyi kasassa kautta linjan. Semmeinen huomio, että kaulamikin tonen saattoi avata kokonaan kun säröä lisäsi eli se kirkkaus joka reunasäröllä pikkuisen tuntui tirisevän liikaa, katosi kun nosti gainia enemmän. No tää on kiinnostavaa.

Tein pienen testin ihan kliineillä ja edelleen on pakko sanoa, että kaulamikin kliini soundi on kyllä herkullisen kuulas, mutta kokeilin soittaa saman pätkän kahdella muullakin kitaralla niin kyllä ne niin lähelle toisiaan menee soundissa (vaikka on ihan eri mikit) että sokkotestissä en varmaan erottaisi kitaroita toisistaan.

E: semmoinen mulle on tullut tänään mieleen, että jos mun pitäisi ostaa Gibson LesPaul tämmöisillä ominaisuuksilla, niin mulla ei taitaisi olla varaa siihen :-).
Metalkallo
01.05.2018 21:12:43
Kuten hallukin sanoi, tuo tallamikin kehys on aika korkea, olis hyvä saada hieman matalampi. Osaako kukaan neuvoa onko tässä Millbrookin linkissä sellaista, onko tuo nyt kerman värinen tuo nykyinen? (Olen huono mitoissa niin en tiedä)

http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=17598&tuoteryhma_id=110

Tulis siis mun Tokai LS85 Lespaan.
Stone
01.05.2018 21:34:21 (muokattu 01.05.2018 22:04:15)

hallu: Hieno demo noin niinkuin sivumennen sanottuna, olisipa makeaa saada soittaa teikäläisen kanssa, oli meinaan meininki meikäläisen mieleen :-).

No kiitoksia kovasti, jos miellytti. On minullakin omat rajoitteeni soittamisessa, mutta olen otettu kyllä ;)

Juu tuosta soundista, niin oli kyllä tutun kuuloista "räkää" reunasäröllä eli vähän tommosta fuzzahtavaa räyhää siinä reunassa. Törmäsin reunasäröillä vähän saman suuntaisiin sävyihin. Kokeilin tänään tiukemmalla säröllä eli nostin gainia rokkimeiningeille (en usein soittele niin gainikkailla soundeilla), niin soundi tiukkeni kyllä hyvin ja pysyi kasassa kautta linjan. Semmeinen huomio, että kaulamikin tonen saattoi avata kokonaan kun säröä lisäsi eli se kirkkaus joka reunasäröllä pikkuisen tuntui tirisevän liikaa, katosi kun nosti gainia enemmän. No tää on kiinnostavaa.

Tein pienen testin ihan kliineillä ja edelleen on pakko sanoa, että kaulamikin kliini soundi on kyllä herkullisen kuulas, mutta kokeilin soittaa saman pätkän kahdella muullakin kitaralla niin kyllä ne niin lähelle toisiaan menee soundissa (vaikka on ihan eri mikit) että sokkotestissä en varmaan erottaisi kitaroita toisistaan.

Sinä osaat muuten Hallu hyvin pukea sanoiksi nuo soundivivahteet, kun itse mielessäni saatan tietää mihin pyrin, mutten toisaalta osaa aina selittää kuvannollisesti sitä. Kuitenkin tuollainen reunasärö & fuzzahtava tone on niitä mieluisia juttuja.
Kokeilin itse myös tuota tonea kiinni ja sillä sai tuhtiutta lisää komppiin. Tosin tuossa testissä ne olivat auki.
Tuon enempää en itse säröä juuri käytä, joten en tiedä miltä mikit isommilla gaineilla kuullostaisivat.
B-tone-flat
01.05.2018 23:33:42 (muokattu 01.05.2018 23:34:26)
tuskiz: Sulla on varmaan siinä "oikeat" MK2:t, ts. ei nykyaikset MK2S mikit mitä tulee perustoksuissa mukana, niissä on ohmit luokkaa 8.5 kaula ja n. 12 talla ja ne oli minusta aika tuhnukset perusmikit.

Jep. Netistä itse luntannut että noi Gotohin MK2 mikit ainakin peruskepeissä vaihtui noin 2003-2005 Gotohin valmistamista Keyon vastaaviin ja sitten ilmeisesti jostain 2010-luvulta eteenpäin mk2s malliin. Ohmit samalla sinne reilusti kympin päälle.
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Cosmic Ted
02.05.2018 09:04:33
hallu: semmoinen mulle on tullut tänään mieleen, että jos mun pitäisi ostaa Gibson LesPaul tämmöisillä ominaisuuksilla, niin mulla ei taitaisi olla varaa siihen :-).

Muovilakkaa ja viilua jos haluaa, niin pitää kääntyä Custom Shopin puoleen. Vakiomallistosta niitä ei tosiaankaan löydy.
hallu
02.05.2018 11:39:31 (muokattu 02.05.2018 11:53:46)
Cosmic Ted: Muovilakkaa ja viilua jos haluaa, niin pitää kääntyä Custom Shopin puoleen. Vakiomallistosta niitä ei tosiaankaan löydy.

E: tsorgen ymmärsin kommenttisi täysin väärin ja vastasin siksi puutaheinää :-). Tarkoitin lähinnä kitaran painoa sillä että mulla ei olisi varaa tämmöiseen Gibsoniin. Nimittäin vakiomallin Gibsonit on niin keveitä, että jos tämmöisen painavan haluaisi, niin pitäisi ostaa joku -70 luvun tai -80 luvun alun Gibsoni eikä mulla siis olisi varaa semmoiseen kun ainakin ne -70 luvun customit on halvimmillaankin jotain kolmea tonnia. Ei sillä ettenkö semmisesta haaveilisi, niissä olisi lavassa se volutekin mikä tästä Tokaista puuttuu.

Periaatteessa arvostan Gibsonin logoa lavassa, mutta kyllä mulle riittää sekin että lapa on oikean muotoinen ja kitara on hyvä :-).
ibnz
02.05.2018 12:23:14
Vähän alentuva huomio tuo muovilakka ja viilu, tarkoittanee että Gibsonilta saa vain "parempaa" spekseiltään. Emt, mun Gibsonien nitrolakka on tahmeaa ja pehmeää - kunnon ohut polykerros on aina parempi omaan makuun. Tosin mun Navigaattorien nitro on erimallista taas.
Huomenna sitten!
hallu
02.05.2018 12:41:49
ibnz: Vähän alentuva huomio tuo muovilakka ja viilu, tarkoittanee että Gibsonilta saa vain "parempaa" spekseiltään. Emt, mun Gibsonien nitrolakka on tahmeaa ja pehmeää -

Ei ole enää pehmeää nitrolakkaa Gibsonilla kun kävin 2018 malleja tsiigaamassa niin ihan samanlaiselta muovilakalta tuntui kuin kaikki muutkin. Ainakin vielä yheksänkytluvun Gibsoneissa oli semmoinen pehmeä lakka en ole varma missä vuosimallissa se on muuttunut. Tuota uutta Gibsonin lakkausta ei pljoa tartte mainostaa.
Rämppy
02.05.2018 16:35:22 (muokattu 02.05.2018 16:37:14)
Toi Gibsonin nitrolakan tahmeus on vaihdellut eri tuotantoerissä. Ainakin jossain vaiheessa tahmeus oli ongelma, en tiedä mikä on nykytilanne. Johtuu kuulemma siitä, että nitrolakassa on erilainen pehmenninaine kuin alunperin ennenmuinoin. Alkuperäistä pehmennintä ei ole saanut käyttää aikoihin ympäristö- ja työturvallisuussyistä. Ilmeisesti G:n lakkatoimittajat ovat joutuneet hieman enemmänkin säätämään nitrolakan koostumuksen kanssa, kun ollaan yritetty kehitellä nykysäädöksiin sopivaa tuotetta. Jossain vaiheessa tuo pehmennin sitten haihtunut kunnolla vaan jäi pitemmäksi aikaa tahmeuttamaan lakkapintaa. Alunperin nitrolakan pehmennin haihtui varsin nopeasti pois ja muutenkin lakka painui nopeammin puuhun. Mulla ei ole parissa viimeisimmässä Gibsonissa ollut minkäänlaista tahmeusongelmaa: vm. 2010 es 335 ja nykyinen vm 2014 es 345. Molemmat Elviksen kotikaupungista. Yhdessä LP Specialissa sen sijaan kaulan lakkapinta oli tahmean tuntuinen vuodesta toiseen.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)