Stone 26.06.2017 16:43:28 | |
---|
Åboensis: Mutta vakavasti puhuen, veikkaisin pystyväni kyllä säätämään tuollaisen Mesankin ns. rytmikanavan niin, että sitä voisi käyttää melko lailla yksikanavaisen vahvistimen tavoin aiemmassa kommentissani kuvaamalla tavalla. Itse asiassa olen joskus niin tehnytkin. Minä käytän monesti mesaa (mark III) yksikanavaisena, vaikka siinä on ne ns. "3 kanavaa". Mitä simppelimpi setuppi, niin sitä parempi ainakin meikäläiselle ;) "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
hallu 26.06.2017 22:27:53 | |
---|
Åboensis: No juu, mikäli tuolla omissa kuvissa olevat Mesat ovat vahvaimiasi niin eihän niitä hyvällä tahdollakaan voi kovin laaduttomiksi väittää. Toisaalta ne taitavat jo lähtökohtaisesti olla monikanavaisia, eikös vaan? Eli sinun kohdallasi mahdollinen ongelma ratkeaa helposti jalkakytkimen nappia painamalla ja kanavaa vaihtamalla ;D. Mutta vakavasti puhuen, veikkaisin pystyväni kyllä säätämään tuollaisen Mesankin ns. rytmikanavan niin, että sitä voisi käyttää melko lailla yksikanavaisen vahvistimen tavoin aiemmassa kommentissani kuvaamalla tavalla. Itse asiassa olen joskus niin tehnytkin. Ainakin mark IV:n (varmaan muidenkin) rytmi 2 kanava taipuu helposti kuvaamaasi käyttöön ja kyllä rytmi 1 kanavakin, mutta sitä pitää vaan ajaa masteri kaakossa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Laulava Kylätohtori 26.06.2017 23:21:15 | |
---|
Stone: Minä käytän monesti mesaa (mark III) yksikanavaisena, vaikka siinä on ne ns. "3 kanavaa". Mitä simppelimpi setuppi, niin sitä parempi ainakin meikäläiselle ;) Olen huomannut, että vastoin lennokkaita kuvitelmia ja epärealistisia mielikuvia, mulle sopii parhaiten yksikanavainen vahvari. Siihen se sitten vaan ajautui, vaikka kaikenlaista kuvittelin tarvitsevani... Dusty Road on kaksikanavainen, mutta ei sitä kanavaa tule tällä hetkellä ikinä vaihdettua kesken treenien tai keikan. More is less. |
Guitarfreak 26.06.2017 23:24:03 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Olen huomannut, että vastoin lennokkaita kuvitelmia ja epärealistisia mielikuvia, mulle sopii parhaiten yksikanavainen vahvari. Siihen se sitten vaan ajautui, vaikka kaikenlaista kuvittelin tarvitsevani... Dusty Road on kaksikanavainen, mutta ei sitä kanavaa tule tällä hetkellä ikinä vaihdettua kesken treenien tai keikan. Sepä se. Kun tunnistaa mistä tykkää nii on helpompi tehdä mitä tykkää ;) Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
headhead 10.07.2017 20:20:04 | |
---|
Mäkin olen muutamaan otteeseen kokeillut monikanavaisia vahvistimia, mutta aina tulee käytettyä pääasiassa särökanavaa. Puhtaassa kanavassa tuntuu aina olevan liian suuri dynamiikka ja liian iso ero soundissa särökanavaan verrattuna. Puhtaan kanavan joutui aina säätämään liian kovalle särökanavaan verrattuna että hiljaiset äänet kuuluvat, ja kun räimäisee kieliä kovaa ääni on paljon kovempi kuin särösoundilla. Kompressori auttaa asiaa mutta silloin menee pedaaleilla tanssimiseksi. Tuota Guns 'n Rosesin hämeenlinnan keikkavideota katsoessa tuli juurikin tämä juttu mieleen: https://youtu.be/CHJtsw2xxAg Kohdassa 11:30 kitarasoundi muuttuu puhtaaksi, ja soundiero on mun korvaan melko dramaattinen. Ensimmäinen "puhdas" ääni myös hyökkää korvaan melko kovaa. En tietenkään ala arvostelemaan kenenkään, varsinkaan Slashin soittoa. Kunhan tuli mieleen. Sanoinko jotain typerää? |
Guitarfreak 10.07.2017 23:47:37 | |
---|
headhead: ... En tietenkään ala arvostelemaan kenenkään, varsinkaan Slashin soittoa. Kunhan tuli mieleen. Lähestyit tabua ja peräännyit... Slashia ei saa arvostella koska en tiedä miksi. Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
headhead 11.07.2017 01:05:31 | |
---|
Guitarfreak: Lähestyit tabua ja peräännyit... Slashia ei saa arvostella koska en tiedä miksi. :D hehe! Luultavasti tuon kokoisella kiertueella kitaristeilla ja kitarateknikoilla on muut jutut mielessä. Sanoinko jotain typerää? |
Guitarfreak 11.07.2017 13:20:49 | |
---|
headhead: :D hehe! Luultavasti tuon kokoisella kiertueella kitaristeilla ja kitarateknikoilla on muut jutut mielessä. Ai kun kuulijan kokemus? Lelut kallistuu - äijät rapistuu |
B-tone-flat 11.07.2017 15:59:13 | |
---|
headhead: https://youtu.be/CHJtsw2xxAg Kohdassa 11:30 kitarasoundi muuttuu puhtaaksi, ja soundiero on mun korvaan melko dramaattinen. Ensimmäinen "puhdas" ääni myös hyökkää korvaan melko kovaa. En tietenkään ala arvostelemaan kenenkään, varsinkaan Slashin soittoa. Kunhan tuli mieleen. Kuuntelin tuon ja ottaen huomioon kameran poimiman äänen niin mun mielestä ero ei ole "dramaattinen" vaan just oikein. Biisissähän on tuossa ns. suvantokohta ennen sooloa. Kun saundi palaa takas särölle on päällä boostattu soolosaundi. Yleensä melko voimakkaasti säröllä oleva saundi on kompressoitunut eli siitä puuttuu luonnollisesti puhtaamman saundin dynamiikka? Eiks jeh vai ei? "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell |
s8na 11.07.2017 16:29:08 | |
---|
headhead: Mäkin olen muutamaan otteeseen kokeillut monikanavaisia vahvistimia, mutta aina tulee käytettyä pääasiassa särökanavaa. Puhtaassa kanavassa tuntuu aina olevan liian suuri dynamiikka ja liian iso ero soundissa särökanavaan verrattuna. Puhtaan kanavan joutui aina säätämään liian kovalle särökanavaan verrattuna että hiljaiset äänet kuuluvat, ja kun räimäisee kieliä kovaa ääni on paljon kovempi kuin särösoundilla. Kompressori auttaa asiaa mutta silloin menee pedaaleilla tanssimiseksi. Tuota Guns 'n Rosesin hämeenlinnan keikkavideota katsoessa tuli juurikin tämä juttu mieleen: https://youtu.be/CHJtsw2xxAg Kohdassa 11:30 kitarasoundi muuttuu puhtaaksi, ja soundiero on mun korvaan melko dramaattinen. Ensimmäinen "puhdas" ääni myös hyökkää korvaan melko kovaa. En tietenkään ala arvostelemaan kenenkään, varsinkaan Slashin soittoa. Kunhan tuli mieleen. Itsellä on ollu joskus samaa ongelmaa. Pääsin siitä jotenkin eroon niin että pidän puhtaan vähän hiljemmalla. Se pakottaa soittamaan vähän reilummalla otteella ja semmosia hutipamautuksia ei pääse syntymään kun sitä volumea ei ole reservissä. |
Jyrken 12.07.2017 15:02:30 | |
---|
Ei tuo Slashin puhtaaseen saundiin siirtyminen huono tapa ole, mutta ite keikalla olleena tykkäsin enemmän Fortuksen klassisesta lähestymistavasta, eli kitaran potikkaa pienemmälle. Sitä oli ilo seurata erityisesti Wish You Were Here -jamittelussa. Kaksi kanavaa on toki aina ollut se Slashin juttu, niin mitäpä sitä toisaalta muuttamaan. if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal |
JuSu 05.09.2017 22:22:54 | |
---|
Pieni update tähän... JCM-800 ei (ainakaan vielä) tullut taloon, mutta sattuipa hollille Laney GH50L, joka siis on yksikanavainen, vaikkakin säädettävällä gain boostilla. Sen kaverina ihan clean boost -pedaali, ja perussoundipaletti on valmis. Joku näissä yksikanavaisissa on. Tääkin on aivan mahtava, kun sai säädettyä kohdalleen. Vaikka leiska on simppeli ja nappuloita vähän, niin ei tää mitään plug and play -hommaa silti ole... =) JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
JuSu 30.11.2021 11:21:22 | |
---|
JuSu: Nostan oman vanhan kirjoitukseni, koska samaan aiheeseen on uutta kokemusta. ..... Tästä on hyvä jatkaa. Mutta mitä nyt? Onko talossa kohta yksikanavainen JCM-800? Nostan jälleen vuosien takaa vanhan kirjoitukseni. Nyt taloon sitten viimein tuli se yksikanavainen JCM-800, nimittäin 20W Studio Classic -nuppi. Yhdet treenit vedelty, ja onpahan vehje. Soundissa on sellaista rintakehään potkaisevaa middleä, mikä leikkaa bändisoitossa läpi huolella. 20W riittää vaikka mihin ainakin ajettuna 4x12" -kaapin (2xV30, 2xGreenback) läpi, itsellä kahden kitaran kasarihevibändissä master huiteli siellä kolmosen hujakoilla, ja vielä oli reippaasti headroomia ihan puhtaaseen volumeboostiin leadeissa. Otsikkon aiheeseen mennäkseni, säätelin Marshallista preamp volumen täysille ja eq:n maun mukaan, master volume tosiaan siellä kolmosen huitteissa. Alemmilla masterin asetuksilla menee hieman ohueksi ja kireäksi. Kotona perässä on keinokuorma. Noilla säädöillä vehje tuuttaa sellaista ihanaa kasarikomppisoundia, tyyliin Kiss, Judas Priest ja sitä osastoa. Mikä oli yllätys, että tuosta todellakin pääsee pelkällä kitaravolapotikan kiepautuksella aivan käyttökelpoisiin puhtaisiin. Jos vielä hilpaisee kaulamikkiä päälle, niin oikeinkin hyvä, soundi ei mene ohueksi eikä edes volumetaso mitenkään dramaattisesti putoa. Vein asian kuitenkin astetta pitemmälle, ja laitoin eteen eq-pedaalin, josta pudotin volumea ja laitoin keskialuetta kuopalle, korostaen hieman ylätaajuuksia. Näillä asetuksilla varsin mukiinmenevä puhdas. Yliohjaukseen sitten kokeilin monentyylistä: Tube screamer, blues breaker, rat, clean boost... Paras high gain omaan korvaan kuitenkin tuli plexi -tyylisellä polkimella gainit nollassa ja volumella särön määrää säätäen. Tone sitten maun mukaan. Eli eq:lla ja boostilla vahvistimen edessä aikaansaadaan kolmen perussoundin paletti. Tässä pikkukasisatasessa on efektilooppi, joten sinne tuuppasin vähän tilaa ja viivettä sekä toisen eq:n puhdasta volumeboostia varten. Lisäksi vielä volumepedaali swelleihin, sekä tietty waakku koko ketjun eteen, koska vajavaista taitotasoa on hyvä peitellä wahitilulla. Hyvin futaa. Treeniksellä oikein hymyilytti. Onpa tuo vielä alle 10 kg painoisena ilo kanniskella kodin ja treeniksen välillä. Tällä mennään, kunnes jotain muuta. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
elon arska 30.11.2021 11:31:37 | |
---|
Kestääköhän joulun välipäiviin ennen toriutumista... My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
JuSu 30.11.2021 11:38:41 (muokattu 30.11.2021 11:39:20) | |
---|
elon arska: Kestääköhän joulun välipäiviin ennen toriutumista... Senpä nokkela arvatkoon. =) Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
Guitarfreak 30.11.2021 14:38:37 | |
---|
JuSu: Senpä nokkela arvatkoon. =) Vaihdatko lanttulaatikkoon? Saat paremman kaasun aikaiseksi. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |
Laulava Kylätohtori 30.11.2021 14:42:51 | |
---|
elon arska: Kestääköhän joulun välipäiviin ennen toriutumista... Ei kestä. Se on selvä asia. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
JuSu 30.11.2021 14:47:30 | |
---|
Guitarfreak: Vaihdatko lanttulaatikkoon? Saat paremman kaasun aikaiseksi. Ihanku tässä ois ikinä tarvinnu mitään kaasubuustereita... =) Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
Guitarfreak 30.11.2021 15:59:18 | |
---|
JuSu: Ihanku tässä ois ikinä tarvinnu mitään kaasubuustereita... =) Saa supersaiyalaiskaasun päälle (Dragonball Z) Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |