Aihe: Kitaran soittoa kuulokkeisiin?
1 2 3 4 5 6 7 8
Gabe
27.12.2015 21:16:42 (muokattu 27.12.2015 21:17:54)
TTV: ...ja todellinen kokemus oli mikä?

Se, että treenikselle pääsee kerran tai kaksi viikossa vetämään 3 tuntia nupit kaakossa voi olla joillekkin se juttu. Mulle esimerkiksi se, että voin kerrostalossa soittaa joka aamu 30 minsaa klo 6:30 ja jatkaa sitä parin tunnin sessiolla heti töistä päästyäni on SE todellinen kokemus ja sen teen mielihyvin laadukkailla saundeilla. Korva ei tarvi juurikaan sitä ylimääräistä äänenpainetta, jolla suoletkin alkaa värähtelemään. Päinvastoin, kuulokesoitossa kuulee paljon tarkemmin kitaramikkien ym. pientenkin säätöjen vaikutuksen, mitä ei bändivolalla kukaan huomaa.

Mut joo, turha tästä on isompaa asiaa tehdä. Kukin soittaa tavallaan ja toivottavasti mieleisillään saundeilla :-)

No tämä. Paras vaihtoehtohan se on kun pääsee treenikselle ja soittelee yksin tai yhdessä jonkun kanssa kunnon äänenvoimakkuuksilla. Valitettavasti vain on elämässä muitenkin kiireitä eikä aina ehdi sinne treenikselle niin usein kuin haluaa, mutta hyvin usein ehtii juuri aamulla/illalla soittaa sen puoli tuntia. Tottakai siitä haluaa nauttia niin paljon kuin vain mahdollista, eikä tuo Amplug/Pod osasto ihan kyllä tyydytä kun tietää että Kemperit ja Axet ym. on olemassa.
jii.haanpaa
27.12.2015 21:18:59
Gabe: Kesälomalla saattaisi olla joku rako missä ehtisi poiketa. Kiinnostaisi nuo Torpedot kyllä kokeilla kovasti, samoin Bugabookin. Siitäpä saisi taas uutta kaasuteltavaa.

Kun sulla on se Cubase, niin CABin voit taas testata ilman merkittävää rahallista panostusta lataamalla saman firman Wall Of Soundin. Mahtisonni kaappiplugari. Ilmaiseksi ladattava ja mukana tulee pari hyvää peruskaappia ja erilaisia presettejä, jokusia euroja sijoittamalla saa tehtyä täsmähankintoja.

Jos tietokone joka tapauksessa on osa harrastusvärkistöä ja tarkoitus on soittaa luureilla, niin itse en oikein keksi syitä hankkia CABia.

http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-wall-of-sound-3/
Ambitus
27.12.2015 22:39:50

jumara:(Hajois muuten aika monta illuusiota kun tietäisitte kuinka monella himotulla rokkilevyllä on vedetty munuaisella tai pod pro:lla...)

Kuinka monella ja millä levyillä? Faktat pöytään, kiitos.

Itse oon joutunut käymään käytännössä kaikki alan nuppi/kaappi-mallinnossoftat ja laitteet läpi ja eipä siellä ole kuin muutama siedettävä laite ja softa: AxeFx, Kemper, TwoNotesin Torpedot (Wall of sound on ensimmäinen järkevä kaappimallinnussofta koskaan DAW-ympäristöön). Bias on ihan ok.
askomiko
28.12.2015 00:54:47 (muokattu 28.12.2015 00:55:21)
Tätähän on helppo simuloda karkeasti, laita mulle DI-raitana omaa soittoa, voisin pyöräyttää huomenissa jotain soundin pörinää kuulokkeet päässä, kuuntelet sitten ja tuumit tekeekö sillä mitään. Vähän jää haljuksi kun oma soitto ja kielten kolina puuttuu välistä mutta kaikkea ei ilmaiseksi saa. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
RaskasMielinen
28.12.2015 03:28:45

Ambitus: Kuinka monella ja millä levyillä? Faktat pöytään, kiitos.

Itse oon joutunut käymään käytännössä kaikki alan nuppi/kaappi-mallinnossoftat ja laitteet läpi ja eipä siellä ole kuin muutama siedettävä laite ja softa: AxeFx, Kemper, TwoNotesin Torpedot (Wall of sound on ensimmäinen järkevä kaappimallinnussofta koskaan DAW-ympäristöön). Bias on ihan ok.

Käytettävissä olevien vaihtoehtojen määrä vain tekee välillä hulluksi. Kehittyneiden laitteiden ominaisuudet suorastaan vaativat kokeilemaan ja kun mallinnosvalikon kerran avaa, niin siinä sitä aikaa sitten kuluukin.

Mulla on Blackstar HT1R. Saan siitä irti omiin mieltymyksiini yhden kelvollisen soundin, mutta sillä sitten soitteleekin kesämökin terassilla kuulokkeet päässä välillä ihan mielellään vaikka muutaman tunnin putkeen, etenkin jos nuottiöljyä riittää. Kuitenkin, kun soitan kotona varsinaisen kama-arsenaalini keskellä, niin Torpedo rules.

Tänään päätin lähteä hakemaan Torpedon avulla päivitystä fuzz-soundiini. Nyt neljän tunnin päästä olen päätymässä Roland Jazz Chorus -mallinnokseen mikitettynä sivusta Bayerdynamic M160N:llä. Jazz Choruksesta mallinnettuna vain kyseisen combon ämyrit ja kotelo, sillä vahvistimena käytän edelleen Mesa Boogien Stileton puhdasta kanavaa. Enpä muuten tätä sessiota aloittaessani olisi arvannut mihin se vie - ja sehän tässä on koko homman suola.

Koska haen soundia nimenomaan nauhoitusten tekemiseen, niin mulla on pedaalilaudassa kiinni Digitech Trio Band Creator. Sen avulla voin simuloida rakentamaani soundia bändikontekstissa ja hienosäätää sitten vielä sen pohjalta niin, että nauhoituksen jälkeisessä miksaus/masterointivaiheessa ei tarvitse yrittää tehdä ihmettä. Multa toki löytyy eq sekä pedaalilaudasta että vahvistimesta mutta on erittäin hyvä, että se löytyy myös Torpedosta eli signaliketjun lopusta.

Tätä minä saan ja myös vaadin omalta kuulokesoitoltani. Jos jollekin riittää vähempi, niin ei se multa pois ole. Mullekin riittää välillä vähempi, siis tyyliin mökillä, mutta ainakin oma mielenkiintoni lopahtaisi aika nopeasti. Koska kukaan hullu ei halua treenata mun kanssani tähän aikaan yöstä, niin mulla ei ole bändiä.
Jack of all trades - master of none
mpekkanen
28.12.2015 07:21:18
Itse tykkään POD ja Behringerin V-ampin tyylisistä siksi, että ne ovat yksinkertaisia käyttää. Myöskin mielestäni ne soundit ovat ihan soitettavia, vaikka eivät tietenkään olekkaan sama kuin soittaa oikeilla putkivahvareilla ja isommilla volumeilla. Kuulokkeilla toimivat, mielestäni, kotisoittelussa ihan hyvin. Tuollaisen V-ampin voi saada käytettynä ihan muutamilla kympeillä, eikä nuo kaikki Line6 vehkeetkään ole kauhean kalliita ainakaan.

Itsellä on Yamahan GL1 pieni akustinen joka on avoimessa slide vireessä. Tuo on oikeasti todella hyvä kitara ja mukavan kokoinen soitella sohvalla ja vaikka sängyssäkin. Uutena taitaa maksaa siinä 70 euron kieppeillä ja on minusta tosiaankin hintansa arvoinen. Se miksi kerroin tästä Yamahan GL1 pikkukitarasta on se, että varmasti on useita soittimia jotka hakkaavat tuon kitaran soundiltaan ja soittotuntumaltaan. Kuitenkin jos niiden hinta on esim.useita kymmeniä kertoja kalliimpi custom(ehkä?) soitin, niin eihän se ihme olisi jos ne eivät myös soundaisi paremmilta.
Kuitenkin kotiin tuo pikku jammu on todella hyvä ja näppärä peli. Mielestäni vielä haintaiseksikin erittäin hyvä.

Kun etsitään hyvää kitaraa, vahvistinta, kaappia tms.-->Niin aina voi joku asia olla paremmin ja jossain kohtaa on kuitenkin tehtävä jonkinlaiset kompromissit, että nämä vehkeet ja nämä soundit riittävät minulle. Oikeasti sen "paremman" soundin metsästäminen ei lopu koskaan, jos sitä alkaa hakemaan...
Kuulokesoitto on tosiaan täysin erilaista kuin bändisoitto tai treenaaminen muuten isommilla volumeilla. Tähän saa rahaa palamaan ihan niinkuin kaikkeen muuhunkin, mutta kuka haluaa mitäkin ja maksaa sen mukaan.

Itse en haluaisi laitteita joiden kanssa joutuu nappuloita vääntämään tuntikaupalla, vaan tykkään paljon yksinkertaisemmista vehkeistä. Jos se soittoaika on muutenkin kortilla, niin minusta varsinkin silloin sitä ei kannattaisi hukata aikaa muuhun kuin soittamiseen. Kyllä sitä on tullut sähkökitaralla treenattua ilman sähköjäkin ja vielä todella paljon. Parempi sellainenkin soittotreeni on kuin se, että vääntää jotain ohjelmia muutaman tunnin ja sitten ei enään kerkiä itse asiaa, eli soittamista, tehdäkkään.

Jokaiselle kuitenkin sellaiset laitteet joilla tykkää tehdä ja harrastaa. Hinta ei kuitenkaan ole aina ihan suoraan verrannollinen sen laitteen/soittimen sopimiseen itselle kaikista parhaiten. Joskus voi saada halvemmallakin ihan hyvät laitteet, jotka toimivat paremmin tai näppärämmin omassa käytössä kuin arvokkaammat. Nämä ovat toki makuasioita ja osittain myös siitäkin kiinni, kuinka paljon aikaa on laittaa siihen muuhun kuin soittamiseen :)
Gubb3
28.12.2015 08:28:18
Mulla on ollut jo useamman vuoden käytössä:

ESI MAYA 44
http://www.esi-audio.com/products/maya44/

+ pöytäkone

+ Amplitube
http://www.ikmultimedia.com/products/cat-view.php?C=computer

Eikä tarvitse vaihtaa!
Tosin, jos olet enemmän puhelinmiehiä niin voisin luopua perus iRigistä edullisesti :)
RaskasMielinen
28.12.2015 09:44:22 (muokattu 28.12.2015 10:58:54)

mpekkanen: Itse tykkään POD ja Behringerin V-ampin tyylisistä siksi, että ne ovat yksinkertaisia käyttää. Myöskin mielestäni ne soundit ovat ihan soitettavia, vaikka eivät tietenkään olekkaan sama kuin soittaa oikeilla putkivahvareilla ja isommilla volumeilla. Kuulokkeilla toimivat, mielestäni, kotisoittelussa ihan hyvin. Tuollaisen V-ampin voi saada käytettynä ihan muutamilla kympeillä, eikä nuo kaikki Line6 vehkeetkään ole kauhean kalliita ainakaan.

Itsellä on Yamahan GL1 pieni akustinen joka on avoimessa slide vireessä. Tuo on oikeasti todella hyvä kitara ja mukavan kokoinen soitella sohvalla ja vaikka sängyssäkin. Uutena taitaa maksaa siinä 70 euron kieppeillä ja on minusta tosiaankin hintansa arvoinen. Se miksi kerroin tästä Yamahan GL1 pikkukitarasta on se, että varmasti on useita soittimia jotka hakkaavat tuon kitaran soundiltaan ja soittotuntumaltaan. Kuitenkin jos niiden hinta on esim.useita kymmeniä kertoja kalliimpi custom(ehkä?) soitin, niin eihän se ihme olisi jos ne eivät myös soundaisi paremmilta.
Kuitenkin kotiin tuo pikku jammu on todella hyvä ja näppärä peli. Mielestäni vielä haintaiseksikin erittäin hyvä.

Kun etsitään hyvää kitaraa, vahvistinta, kaappia tms.-->Niin aina voi joku asia olla paremmin ja jossain kohtaa on kuitenkin tehtävä jonkinlaiset kompromissit, että nämä vehkeet ja nämä soundit riittävät minulle. Oikeasti sen "paremman" soundin metsästäminen ei lopu koskaan, jos sitä alkaa hakemaan...
Kuulokesoitto on tosiaan täysin erilaista kuin bändisoitto tai treenaaminen muuten isommilla volumeilla. Tähän saa rahaa palamaan ihan niinkuin kaikkeen muuhunkin, mutta kuka haluaa mitäkin ja maksaa sen mukaan.

Itse en haluaisi laitteita joiden kanssa joutuu nappuloita vääntämään tuntikaupalla, vaan tykkään paljon yksinkertaisemmista vehkeistä. Jos se soittoaika on muutenkin kortilla, niin minusta varsinkin silloin sitä ei kannattaisi hukata aikaa muuhun kuin soittamiseen. Kyllä sitä on tullut sähkökitaralla treenattua ilman sähköjäkin ja vielä todella paljon. Parempi sellainenkin soittotreeni on kuin se, että vääntää jotain ohjelmia muutaman tunnin ja sitten ei enään kerkiä itse asiaa, eli soittamista, tehdäkkään.

Jokaiselle kuitenkin sellaiset laitteet joilla tykkää tehdä ja harrastaa. Hinta ei kuitenkaan ole aina ihan suoraan verrannollinen sen laitteen/soittimen sopimiseen itselle kaikista parhaiten. Joskus voi saada halvemmallakin ihan hyvät laitteet, jotka toimivat paremmin tai näppärämmin omassa käytössä kuin arvokkaammat. Nämä ovat toki makuasioita ja osittain myös siitäkin kiinni, kuinka paljon aikaa on laittaa siihen muuhun kuin soittamiseen :)

En tunne sinua mpekkanen, joten en tunne myöskään vaikuttimiasi. Siten en esitä mitään väitteitä juuri sinua koskien, mutta väitän yleisemmällä tasolla, että esille tuomiesi argumenttien taustalla on usein: pelko (entä jos en osaakaan käyttää, entä jos en opikkaan), rahattomuus (raha menee muuhun tai sitä ei ole mihinkään muuhunkaan), kateus (jos ei mulle, niin ei muillekaan). Pelon taustalla puolestaan tuntuu olevan usein kielitaidottomuus (manuaalit ja keskustelut ovat pitkälti in English). Se mikä minua ärsyttää aivan erityisesti on alibina tarjoiltava väite, jonka mukaan teknisten vehkeiden kanssa pelehtiminen vie aikaa varsinaiselta soittamiselta. Kääntelin viime yönä toki säätimiäkin mutta en lopettanut siksi, että hiirikäden ranne olisi kipeytynyt vaan siksi, että otekäden sormenpäistä alkoi loppumaan nahka. Laitteet vanhevat ja uusia parempia tulee tilalle. Entä sitten? Vaihdan tarpeen mukaan myös läppäriä, telkkaria ja autoakin - sekä joskus sukkiakin.
jhlamm
28.12.2015 13:23:16
Siis ehkä nyt on ihmiset eri mieltä, mutta olkoot...

Kuulokkeilla kyllä saa melko hyvän soittokokemuksen. Se mikä poistaa sen treenistuntuman ei ole niinkään se soundillinen osuus, vaan muiden soittajien puute ja vuorovaikutus. Omassa römistelyssä ehkä hieman kaipaisi myös sitä, että tuntee sen soundin - siis ihan paineaallon sieltä kaapista. Kotona kuitenkin olen omaan korvaan saanut todella treenistuntumaan, kunhan uskaltaa kuulokkeista vääntää volaa ja soundin säätää kuulokkeisiin (hyviin sellaisiin) sopivaksi. Kuten Tero tuossa totesi niin kyllähän se todellinen kokemus on soittaa silloin kuin haluaa. Nimim. itse viime yönä klo 3 heräsin inspiraatioon ja soitin sen 30 min ja menin tinnituksen kanssa nukkumaan.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
mpekkanen
28.12.2015 16:27:26
RaskasMielinen: En tunne sinua mpekkanen, joten en tunne myöskään vaikuttimiasi. Siten en esitä mitään väitteitä juuri sinua koskien, mutta väitän yleisemmällä tasolla, että esille tuomiesi argumenttien taustalla on usein: pelko (entä jos en osaakaan käyttää, entä jos en opikkaan), rahattomuus (raha menee muuhun tai sitä ei ole mihinkään muuhunkaan), kateus (jos ei mulle, niin ei muillekaan). Pelon taustalla puolestaan tuntuu olevan usein kielitaidottomuus (manuaalit ja keskustelut ovat pitkälti in English). Se mikä minua ärsyttää aivan erityisesti on alibina tarjoiltava väite, jonka mukaan teknisten vehkeiden kanssa pelehtiminen vie aikaa varsinaiselta soittamiselta. Kääntelin viime yönä toki säätimiäkin mutta en lopettanut siksi, että hiirikäden ranne olisi kipeytynyt vaan siksi, että otekäden sormenpäistä alkoi loppumaan nahka. Laitteet vanhevat ja uusia parempia tulee tilalle. Entä sitten? Vaihdan tarpeen mukaan myös läppäriä, telkkaria ja autoakin - sekä joskus sukkiakin.

Ihmisiä on erilaisia ja hyvä niin. Minulla on kitaroita ihan liiaksi asti ja ei minun harrastus ja soittaminen ole rahasta kiinni. Tosin ei tässä mitenkään leuhkasti elellä, mutta tulen kyllä ihan hyvin toimeen. Enemmänkin minua harmittaa ettei noita ylimääräisiä soittimia saa järkihinnoilla myytyä, kuin uusien haaliminen. Kielitaito voisi varmasti olla parempi, mutta ei sekään ole syynä. Pelko on taas sellainen joka minulla liittyy enemmän noihin lääkärissä käynteihin kun sairastan vakavaa sairautta ja jonka takia en pysty enää keikkailemaan ja olen muutenkin sairaseläkkeellä. Kun ei juo, eikä polta-->Niin rahaa jää huomattavasti enemmän muihin menoihin.

Itse tykkään soitella blues, jatsia, erilaisia etnisiä musajuttuja ja ihan kansanmusiikkia. Joskus on bändien kanssa tullut soiteltua muunkinlaista kamaa, mutta vahvareissa ja kitaroissakin olen aina tykännyt mahdollisimman yksinkertaisista ratkaisuista. Ne sopivat minulle ja kirjoittamistani POD ja V-amp tyylisistä laitteissa on minulle ihan tarpeeksi soundia, vaikka en kumpaakaan nyt omista. Behringerin combolla tuli joskus soiteltua muutamia vuosia ja samoin myös parillakin Line6 vahvistimella.

Kateus ei ole kyllä sellainen, että minua kiinnostaisi muiden laitteet ja niihin laittamat rahat. Enemmänkin olen yrittänyt neuvoa, ettei se parhaan kitaran tai parhaan soundin etsiminen lopu kuitenkaan koskaan. Näin on ainakin minulle joskus käynyt ja toivoisin, ettei kenelläkään mene rahaa aivan turhaan sellaiseen joka ei mahdollisesti tuo kuitenkaan edes parasta lopputulosta ja maksaa enemmän. Itsellä oikeastaan tuo sairastuminen pisti miettimään moniakin asioita täysin uusiksi. En ole kateellinen kenellekkään, mutta sivusta kun seuraa monienkin jatkuvaa soittokamojen vaihtamista. Niin löytyyköhän se juttu tai onko se perimmäinen vika sittenkään niissä vehkeissä? Joskus voisi olla ihan hyvä vaan soittaa niillä jo olevilla kamoilla ja laittaa vaikka uuden custom kitaran rahat vaikka matkailuun rakkaansa kanssa. Nämä on vain minun mielipiteitäni ja ei koske erityisesti ketään.

Oikeassa olet siinä, että juurikaan mikään ei valitettavasti ole ikuista. Tietokonepuolella tosin laitteet vanhenevat nopeammin, kuin vaikka ihan tavallinen sähkökitara tai akustinen. Yleensä kyllä soittimiinkin saa tehdä pientä remonttia ja huoltoa jos niillä oikeasti soittaa. Tällaista on tullut laitettua merkille kun on noin 35 vuotta kitaran soittoa takana.
RaskasMielinen
28.12.2015 16:58:49 (muokattu 28.12.2015 16:59:25)

mpekkanen: Ihmisiä on erilaisia ja hyvä niin.

Enemmänkin olen yrittänyt neuvoa, ettei se parhaan kitaran tai parhaan soundin etsiminen lopu kuitenkaan koskaan. Näin on ainakin minulle joskus käynyt ja toivoisin, ettei kenelläkään mene rahaa aivan turhaan sellaiseen joka ei mahdollisesti tuo kuitenkaan edes parasta lopputulosta ja maksaa enemmän. Itsellä oikeastaan tuo sairastuminen pisti miettimään moniakin asioita täysin uusiksi. En ole kateellinen kenellekkään, mutta sivusta kun seuraa monienkin jatkuvaa soittokamojen vaihtamista. Niin löytyyköhän se juttu tai onko se perimmäinen vika sittenkään niissä vehkeissä? Joskus voisi olla ihan hyvä vaan soittaa niillä jo olevilla kamoilla ja laittaa vaikka uuden custom kitaran rahat vaikka matkailuun rakkaansa kanssa. Nämä on vain minun mielipiteitäni ja ei koske erityisesti ketään.

Huomaatko itse mitään ristiriitaa lainaamieni kohtien välillä? Päämäärä on toki tärkeä itsellenikin, mutta myös matka. Etsiminen, löytäminen, luopuminen, uuden löytäminen - mutta myös erehdykset oppirahoineen. Perusluonteeseni kuuluu, etten harrasta kompromisseja. Kuulun niihin ihmisiin, joille "melko hyvä" tai "kelvollinen" eivät vain yksinkertaisesti riitä. Onko sitä jotenkin mahdotonta ymmärtää?

En tiedä oletko koskaan kokeillut mitään Kemperiä, Axea tai Torpedoa? Jos et ole, niin suosittelen kokeilemaan. Vaikka oletkin touhunnut kitarakamojen kanssa sen mainitsemasi 35 vuotta, niin jos et ole kokeillut näitä uusimpia mallintavia, mielipiteesi niistä ja niiden tarpeellisuudesta ei ole nähdäkseni kovinkaan relevantti. Joskus insinöörit saavat aikaan myös jotain ihan oikeasti uutta ja ihmeellistä.

Harrastan myös moottoripyöriä ja vanhoja autoja. Niillä foorumeilla väännetään siitä kannattaako käyttää aikaa rakentamiseen vai pelkkään ajamiseen. Vaikka käyttäisi kaiken aikansa varttimaililähdön harjoitteluun, niin tuskin koskaan saavuttaa mitään edes itseään tyydyttäviä tuloksia, jos ei perehdy myös tekniikkaan. Rahaa on palanut siihenkin eikä kaikki kalliit kokeilut ole olleet kovinkaan onnistuneita. Jos pelkää huteja ja sitä, että ei sitten saakaan omiaan takaisin kamojaan myydessään, niin siinä tapauksessa ymmärrän kyllä. Hyvä on varoittaa riskeistä, mutta nämä "et sä mitään tarvitse, soundi lähtee sormista jos on lähteäkseen" saa ainakin oman vereni kiehumaan. Onhan se totta toisaalta, mutta toisaalta hyväkin soittaja saa paremmilla kamoilla parempaa jälkeä aikaiseksi kuin huonoilla.

Lisäksi en ymmärrä miksi nimenomaan kotona pitäisi tinkiä soittokamojen tasosta. Pitäsikö ostaa kotiin paska kahvinkeitinkin, koska sehän on vaan kotikäyttöön? Juodaan ne paremmat kahvit sitten treeniksellä :D
Gabe
28.12.2015 17:12:45
blues guitar: Jep. Kyllä ne aivan eri maailmat ovat, se on totta. Itse en ainakaan saanut Kemperiä toimimaan mieluisesti bändin kanssa, vaikka mulla ihan hyvät kaiuttimet olikin (Atomic).

Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mikä tuossa mätti? Käsittääkseni tätä käytetään aika paljon myös bändi/live käytössä. Olisi sikäli hauska jos tuota voisi kunnon äänenvoimakkuuksillakin käyttää, saisi ainakin edullisesti kokeiltua miten se toimii omassa käytössä jos (kun) tulee gas johonkin putkikoneeseen.
blues guitar
28.12.2015 17:27:29 (muokattu 28.12.2015 17:34:10)

Gabe: Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mikä tuossa mätti? Käsittääkseni tätä käytetään aika paljon myös bändi/live käytössä. Olisi sikäli hauska jos tuota voisi kunnon äänenvoimakkuuksillakin käyttää, saisi ainakin edullisesti kokeiltua miten se toimii omassa käytössä jos (kun) tulee gas johonkin putkikoneeseen.

Ehkä mulla ei vaan riittäny kärsivällisyys hieroa presettejä kohdalleen. Samat säädöt ja asetukset mitkä tuntui kotona kuulokkeilla toimivan, eivät sitten välttämättä toimikaan bändin kanssa kaiuttimilla soitettaessa. Ja koska mulla ei oikeastaan ollut mitään tarvetta käyttää Kemperiä bändin kanssa niin annnoin olla.

Varmaan vähän sama homma, kun kaikujen ja muidenkin efektien suhteen. Kotona yksinään testaillessa kuulostaa hyvältä, mutta bändin kanssa yleensa en käytä edes kaikua. Kitarassakin yksinään soitellessa parhaat soundit löytyy yleensä kaulamikillä, mutta bändin kanssa tallamikki toimii paremmin.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
mpekkanen
28.12.2015 17:28:42 (muokattu 28.12.2015 17:49:46)
RaskasMielinen: Huomaatko itse mitään ristiriitaa lainaamieni kohtien välillä? Päämäärä on toki tärkeä itsellenikin, mutta myös matka. Etsiminen, löytäminen, luopuminen, uuden löytäminen - mutta myös erehdykset oppirahoineen. Perusluonteeseni kuuluu, etten harrasta kompromisseja. Kuulun niihin ihmisiin, joille "melko hyvä" tai "kelvollinen" eivät vain yksinkertaisesti riitä. Onko sitä jotenkin mahdotonta ymmärtää?

Lisäksi en ymmärrä miksi nimenomaan kotona pitäisi tinkiä soittokamojen tasosta. Pitäsikö ostaa kotiin paska kahvinkeitinkin, koska sehän on vaan kotikäyttöön? Juodaan ne paremmat kahvit sitten treeniksellä :D

Joo, aikoinaan itsekkin kyllä vältin kaikenlaista kompromissiä. Sen seurauksena paloi aikamoinen määrä rahaa kun tuli kokeiltua erilaisia kitaroita jne. Tulihan siinä kokemusta ja sen varmaan jokainen joutuu, siis oppirahat maksamaan ihan itse. Vaikkakin yritän neuvoa, mutta tietenkin ne on vain minun kokemuspohjalta heiteltyjä neuvoja ja ei varmasti sovi kaikille.
Itse en ole juurikaan uudempia mallintavia kokeillut, koska ei ole tarvetta sellaisille. Ei ole myöskään isommille vahvareille, eikä monelle muullekkaan laitteelle. Jokainen kuitenkin voi hommata sellaiset kamat kuin itse tykkää. Itse en pelkkään kuulokesoittoon laittaisi kovinkaan montaa satasta, vaikka taskusta enemmän rahaa löytyisikin.
Kotona soittelen enimmäkseen akustisilla ja vaikka kaikki soittimeni eivät tuhansia maksakkaan, niin olen varsin tyytyväinen :)

On muuten mielenkiintoinen seikka, että porukka ostaa tarjouksesta jotain halvempaa kahvia mitä yleensä juo. Sitten kuitenkin saatetaan käydä kahvilassa tai jossain huoltoasemalla juomassa kahvia...

E: Joku amerikkalainen laitevalmistaja mainosti joskus, että elämä on liian lyhyt huonolle tonelle. Voihan sen ajatella niinkin tai sitten niin, että elämä on liian lyhyt siihen että etsisi jatkuvasti sitä parhainta tonea :)
jhlamm
28.12.2015 19:35:32
Gabe: Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että mikä tuossa mätti? Käsittääkseni tätä käytetään aika paljon myös bändi/live käytössä. Olisi sikäli hauska jos tuota voisi kunnon äänenvoimakkuuksillakin käyttää, saisi ainakin edullisesti kokeiltua miten se toimii omassa käytössä jos (kun) tulee gas johonkin putkikoneeseen.

Itsellä meni hetki hakea soundit bändihommiin, kun aktiivikajareilla soitti. Puuttui se soundin suuntaus, joka kitarakaapista tulee. Siis kitarakaappisoundi vs. mikitetty soundi. Itse aina tykännyt siitä kaapin keskeltä keilasta tulevasta piikistä joka tulee bändisoitossa läpi. Kemper meinasi suorilla preseteillä hukkua hieman, tosin syy oli myös muidenkin soundissa. Liikaa bassoa ja voluumia ja ja... Liikaa kaikkea :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
tumppusormi
28.12.2015 19:45:40 (muokattu 28.12.2015 19:47:40)
blues guitar: Ehkä mulla ei vaan riittäny kärsivällisyys hieroa presettejä kohdalleen. Samat säädöt ja asetukset mitkä tuntui kotona kuulokkeilla toimivan, eivät sitten välttämättä toimikaan bändin kanssa kaiuttimilla soitettaessa. Ja koska mulla ei oikeastaan ollut mitään tarvetta käyttää Kemperiä bändin kanssa niin annnoin olla.

Varmaan vähän sama homma, kun kaikujen ja muidenkin efektien suhteen. Kotona yksinään testaillessa kuulostaa hyvältä, mutta bändin kanssa yleensa en käytä edes kaikua. Kitarassakin yksinään soitellessa parhaat soundit löytyy yleensä kaulamikillä, mutta bändin kanssa tallamikki toimii paremmin.

Tässä tämä ero tulee. Siis itse kokeilin amplitubella kuulokkeilla ja sain kivan soundin. Sitten pistin kotistereot päälle ja kaiuttimien läpi ei kuulostanutkaan enään niin kivalta. Soundit saa edes vähän paremmiksi kun ne säätää kaiuttimien kanssa kuunnellessa. Kajareitten kanssa mulle on yksi lysti käytänkö maillintavaa tietokonesoftaa vai aitoa putkaria, jollaisia omistan peräti yhden kappaleen ja vain siitä on enemmän kokemusta. Joka tapauksessa itselle putkari on turha ja se on vain referenssinä, jos joskus joku sattuu mallintamaan saman vahvistimen, niin voin sitten vertailla oikeinkin tarkkaan noita eroja.

Itse olen ihan täysin mallintavien kannalla. AXe FX II on tuntunut kelpaavan useammallekin bändille ja hyvältä on kuulostanut. Tietysti noi vaatii jonkun tehokkaan suoratoistovahvarin ja kajarit päälle, mutta erilaisten putkivahvistimien ostaminen äänen perusteella on mielestäni täysin turhaa. Chapman nyt väitti, ettei kukaan osaa mallintaa Vox AC30 vahvaria oikein. Olis kiva kuulla Axe FX:n vastinetta tähän. Amplitubellakin mennään mielestäni ainakin rautalanka osastolla riittävän lähelle.

Edit...Pahimmat virheet korjattu.
blues guitar
28.12.2015 21:00:46

Itse olen kanssa koittanut toistaa kotistereoiden kautta kitarasoundia Kemperiltä tai äänikortilta niin ei tosiaankaan ole kuulostanut hyvältä. Ihme juttu, mistähän johtunee?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
tumppusormi
28.12.2015 21:11:47
blues guitar: Itse olen kanssa koittanut toistaa kotistereoiden kautta kitarasoundia Kemperiltä tai äänikortilta niin ei tosiaankaan ole kuulostanut hyvältä. Ihme juttu, mistähän johtunee?

Riippuu varmaan myös stereoista. Itselle on kelvannut, mutta en tosiaankaan soittele millään lahkeiden lepattelu voimakkuuksilla. Ja kotistereoista tietenkin kaikki säädöt ja tilaefektit pois sotkemasta. Myös ne bassot ja treblet keskelle. Vain volumea säädetään. Muut säädöt siitä mallintavasta vehkeestä.
Gabe
28.12.2015 21:13:04
blues guitar: Ehkä mulla ei vaan riittäny kärsivällisyys hieroa presettejä kohdalleen. Samat säädöt ja asetukset mitkä tuntui kotona kuulokkeilla toimivan, eivät sitten välttämättä toimikaan bändin kanssa kaiuttimilla soitettaessa. Ja koska mulla ei oikeastaan ollut mitään tarvetta käyttää Kemperiä bändin kanssa niin annnoin olla.

jhlamm: Itsellä meni hetki hakea soundit bändihommiin, kun aktiivikajareilla soitti. Puuttui se soundin suuntaus, joka kitarakaapista tulee. Siis kitarakaappisoundi vs. mikitetty soundi. Itse aina tykännyt siitä kaapin keskeltä keilasta tulevasta piikistä joka tulee bändisoitossa läpi. Kemper meinasi suorilla preseteillä hukkua hieman, tosin syy oli myös muidenkin soundissa. Liikaa bassoa ja voluumia ja ja... Liikaa kaikkea :D

Kiitos teille.

Auttaisikohan bändisoitossa jos ostaisi päätevahvistimella varustetun mallin, löisi kaappimallinnuksen pois päältä ja törkkäisi normi kitarakaappiin? Kemper menee kyllä tilaukseen mutta pohdin kumpi versio.
pappasfin
28.12.2015 23:00:31
Kyllähän ne soundit hieman on erillaiset riippuen mitä kautta äänet ulos otetaan ja missä tilassa eli tilankin akustiikkaa vaikuttaa.

Vaikka säätäisi mistä tahansa vehkeestä unelmasoundin jossain kotona, olipa se sitten putkivahvistin, Axe tai jokin muu vehje niin ei se soundi ole välttämättä sama kun samalla setillä ja asetuksilla soittaa tilassa, jonka akustiikka on täysin erillainen. Esimerkiksi vaikka säätää Axesta soundit käyttäen jotain hyviä kaappeja kotona 20 m2 huoneessa sitten kuskaa kamat vaikkapa 60 m2 kellaritilaan jossa kovaa pintaa tai vaikkapa 1000 m2 kokoiselle esiintymispaikalle tai ulkoilmaan.

Mullakin hieman on erillainen soundi noissa monitoreissa sekä kuullokkeissa. Monitorit on aavistuksen tummemmat ja kuulokkeet aavistuksen kirkkaammat. Noi monitorit vaikka on sijoitettu siten, että mä olen niiden kulmassa missä ne kohtaa niin ääni vaan ei ole sama kuin kuulokkeilla.

Se ideahan on, että pystyisi sen kerran säätämänsä soundin saamaan missä tahansa just samanlaisena mutta ei se vaan ole niin helppoa ja varsinkin kun ja jos säätää sitä soundia kotosalla ja sitten erikseen vielä kun bändin kanssa treenaa tai soittaa keikalla.

Pääasia on että soundit on kaikkialla hyviä vaikka ne eivät olisi täysin samanlaisia joka paikassa, toisaalta hyvilläkään soundeilla ei tee mitään jos soitto menee metsikköön ;D

Soundit on yksi oma taiteenlajinsa tässä soittohommassa, yksi mistä sen huomaa mm. on kun laittelee mikkejä kaappien kajareiden eteen eri asennoissaan ja soundi on ihan erillainen ;D

Mielenkiintoinen aihe, josta olen aina tykänny vaikka olenkin ihan vaan harrastelija ;D
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)