Aihe: Plektrojen vaikutus soundiin?
1 2 3 4 5 6
LaMotta
17.10.2015 22:28:29

Soundista en tiijä mutta iso kolmion muotoinen pleku pysyy hyvin sormissa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
tumppusormi
17.10.2015 23:01:07
janik: Joo, mulla on myös käytössä tollasia perinteisen mallisia ultexeja, ei niitä sitten varmaan saa muun värisinä.

Siltä se mustakin vaikuttaa, kun dunlopin sivuja tiirailin. Taidan tuunata tussilla mustan ja valkoisen pilkun tai muun merkinnän. Tänäänkin me yksi plektra 3 tunniksi hukkaan, kun piti laittaa se pois ja vastata puhelimeen. Sitten tulikin muuta menoa ja se siitä. Pari tuntia sitten tuon hukatun löysin.
Kivijalka
18.10.2015 01:08:12
Käyttömukavuus on numero ykkönen, kuten se on kaikissa muissakin soitteluhommissa: Jos läpyskä on väriltään kirkas (löytyy helposti lattialta), kuluu hitaasti ja pysyy näpeissä niin ihan sama vaikka kitarasta kuuluisi kainalopieruja sillä soitellessa.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Gabe
18.10.2015 09:11:01
Kivijalka: Käyttömukavuus on numero ykkönen, kuten se on kaikissa muissakin soitteluhommissa: Jos läpyskä on väriltään kirkas (löytyy helposti lattialta), kuluu hitaasti ja pysyy näpeissä niin ihan sama vaikka kitarasta kuuluisi kainalopieruja sillä soitellessa.

Erikoiseenkin tuntumaan kyllä tottuu, paskaan soundiin ei..
PIM
19.10.2015 09:44:02
Ite oon nyt viime aikoina käyttänyt näitä Fenderin teräsplekuja, jotka ostin joskus kesällä heräteostoksena Verkkokaupasta. Plussapuoliana kulutuskestävyys, jäykkä vaikka on ohut ja näitä on vaikeampi hukata kuin muovisia, kun kilahtaa kuuluvasti kun putoaa lattialle. Miinuksena näillä saa helposti pahannäköistä jälkeä kitaran muovi- ja puuosiin jos soittaessa onnistuu raapimaan niitä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ender-Steel-Pick-Heavy-plektra-4kpl
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Kivijalka
19.10.2015 11:02:28
Gabe: Erikoiseenkin tuntumaan kyllä tottuu, paskaan soundiin ei..

Erikoiseen tuntumaan ei totu, paskaan saundiin tottuu n. 30 sekunnissa.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Gabe
19.10.2015 11:06:19 (muokattu 19.10.2015 11:06:56)
Kivijalka: Erikoiseen tuntumaan ei totu, paskaan saundiin tottuu n. 30 sekunnissa.

Noh, kukin toimikoon miten parhaaksi näkee.
rrroope
19.10.2015 11:32:51
Plussapuoliana kulutuskestävyys

kun kaks asiaa hinkkaa toisiaan vasten, näistä väistämättä pehmeämpi kuluu. mieluummin kulutan halpoja muoviplektroja kuin kitaraa/kieliä.
JoniSusi
19.10.2015 15:13:45
PIM: Ite oon nyt viime aikoina käyttänyt näitä Fenderin teräsplekuja, jotka ostin joskus kesällä heräteostoksena Verkkokaupasta.

Miten oot huomannu soundiin vaikuttamisen teräsplekulla?

Itse ostin TimberTonesilta viime vuonna synttärilahjaksi itselle Buffalonsarvi ja Titaani plekut. Kuvat vertailun vuoksi: http://i.imgur.com/xApw3C1.jpg

Titaaniplekulla ei kannata soittaa muuta kuin kyrpäsäröä ja heviä, jolloin plekun reunasta ja kielen pinnasta lähtevä rohina tuo hevisäröön oman mausteensa.

Buffalonsarvi materiaalina on hyvinkin muovin oloinen, ja plektra on hieman paksumpi kuin esimerkiksi Jazz3, sopii kivasti vaikka akustiseen ja clean soittoon.

Hyviä plekuja kummatkin omiin juttuihinsa, silti useammin tarttuu tuo Jazz3xl käteen :D
kimurantti1
19.10.2015 15:15:16
Kivijalka: Erikoiseen tuntumaan ei totu, paskaan saundiin tottuu n. 30 sekunnissa.

Mulla menee juuri toisinpäin.
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
PIM
20.10.2015 14:09:50
rrroope: kun kaks asiaa hinkkaa toisiaan vasten, näistä väistämättä pehmeämpi kuluu. mieluummin kulutan halpoja muoviplektroja kuin kitaraa/kieliä.

Kummasta syystä vaihdat yleensä kieliä, siksi että en paskottuu vai kuluu mekaanisesti? Tarkoitan, että vaikka kielet kuluisi esim. hatusta vedettynä 5x nopeammin niin ne saattaa silti ehtiä paskottumaan vaihtokuntoon ennen kuin kuluminen aiheuttaa onglemia, jolloin nopeammalla kulumisella ei tässä tapauksessa olisi mitään merkitystä.
PIM
20.10.2015 14:22:11
JoniSusi: Miten oot huomannu soundiin vaikuttamisen teräsplekulla?

Yllättävän vähän on vaikutusta verrattuna ennakko-odotuksiin. Olisin odottanut että metallipleku olisi tuottanut huomattavasti kirkkaamman soinnin kuin muovinen, mutta aika olematon toi ero soundillisesti on loppujen lopuksi.
antnis
11.11.2015 14:22:23
Gabe: Chicken Picksit olivat paras hankinta aikoihin!

Meikäkin on nyt vaihtanut noihin kokonaan, Shredder 3.5 ja normaali 2.2 vuorottelevat. Jotenkin noi ovat vaan niin hyviä käteen.
Ossi
12.11.2015 00:46:20 (muokattu 12.11.2015 01:01:49)

PIM: Yllättävän vähän on vaikutusta verrattuna ennakko-odotuksiin.

Niinpä! Myös mitä tulee läpyskän paksuuteen.

Mun mielestä kyse on enempikin soittotatsista, kuin plekun muodosta, paksuudesta yms.
Atakki ei ehkä ole paras ja napakin tuommoisella 0.50 mm lerpulla, millä itse olen tottunut soittelemaan eikä sillä oikein irtoa Al DiMeolat tms., mutta tuntuma on mulle hyvä.

Lähentelee tuntumaltaan sorminäppäilyä, mikä ei meikäläiseltä taitu :(
Gabe
12.11.2015 11:48:34
antnis: Meikäkin on nyt vaihtanut noihin kokonaan, Shredder 3.5 ja normaali 2.2 vuorottelevat. Jotenkin noi ovat vaan niin hyviä käteen.

Sama täällä. Nyt tosin näyttää tuo Shredder 3.5mm hakeutuvn lapaseen useimmiten. Ostin niitä muutaman lisää niin on jokaisen kitaran laukussa moinen valmiiksi.
antnis
12.11.2015 12:04:02
Gabe: Sama täällä. Nyt tosin näyttää tuo Shredder 3.5mm hakeutuvn lapaseen useimmiten. Ostin niitä muutaman lisää niin on jokaisen kitaran laukussa moinen valmiiksi.

Mä tilasin just pari Badassiakin testiin. Toivottavasti ei postilaiset lakkoile koko loppuvuotta.
sustain65
12.11.2015 17:35:07
Kauheita paksuuksia noissa Chicken Picks plektroissa, esim. 3.5mm. Sopiiko ne lähinnä vain yksittäisten kielten soittoon, siis arpeggiot/melodiat/soolot? En ole kokeillut tuollaisia plektroja, jotenkin tuntuu että jos rokkiriffien rouhimista tekisi noin paksulla plekulla, niin sormet hajoaisivat. Vai onko ne kuitenkin jonkin verran joustavia paksuudesta huolimatta?
antnis
12.11.2015 18:15:51
sustain65: Kauheita paksuuksia noissa Chicken Picks plektroissa, esim. 3.5mm. Sopiiko ne lähinnä vain yksittäisten kielten soittoon, siis arpeggiot/melodiat/soolot? En ole kokeillut tuollaisia plektroja, jotenkin tuntuu että jos rokkiriffien rouhimista tekisi noin paksulla plekulla, niin sormet hajoaisivat. Vai onko ne kuitenkin jonkin verran joustavia paksuudesta huolimatta?

Eivät jousta sitten yhtään. Kyllä ne varmaan hiukan enempi kotonaan olevat melodioissa, mutta kannatta itse kokeilla. Käytetäänhän vaikka gypsy jazzissa jopa 5mm plekuja ja kyllä niillä sointujakin hakataan.
sustain65
12.11.2015 19:38:12
antnis: Eivät jousta sitten yhtään. Kyllä ne varmaan hiukan enempi kotonaan olevat melodioissa, mutta kannatta itse kokeilla. Käytetäänhän vaikka gypsy jazzissa jopa 5mm plekuja ja kyllä niillä sointujakin hakataan.

Kiitos tiedosta, eivät taida olla minun juttuni sitten, rikkoisin luultavasti vaan sormeni. Etusormi on nytkin vähän kovilla JP tai Jazz III plekun kanssa. Tietty jos oppisi soittamaan enemmän taidolla kuin voimalla.
Gabe
12.11.2015 22:10:06
sustain65: Kauheita paksuuksia noissa Chicken Picks plektroissa, esim. 3.5mm. Sopiiko ne lähinnä vain yksittäisten kielten soittoon, siis arpeggiot/melodiat/soolot? En ole kokeillut tuollaisia plektroja, jotenkin tuntuu että jos rokkiriffien rouhimista tekisi noin paksulla plekulla, niin sormet hajoaisivat. Vai onko ne kuitenkin jonkin verran joustavia paksuudesta huolimatta?

Epäilin samaa itsekin, mutta yllätyin positiivisesti. Kannattaa kokeilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)