![]() 01.01.2019 13:27:23 | |
---|---|
The Jack: Musikantissa oli ainakin vuoden aikoinaan myynnissä käytetty Gibsonin Moore-signature. Maksoi jotain tonnin paikkeilla, ja mulla oli se jo useampaan kertaan ostoskorissa. Lopulta aina reunalistojen puuttuminen johti kauppojen peruuntumiseen, mikä näin jälkikäteen ja fanipojaksi ryhtymisen jälkeen harmittaa. En ole näitä sen koommin tainnut myynnissä nähdä. Vähän huijausta että noissa Moore signatureissa on BurstBucker mikit ja Mooren itse soittamassa sigussa on Tom Holmesin mikit. Jimmy Pagen nimikkomallissa oli keraamiset 500T/496R -mikit, ja ne on mahdollisimman kaukana Zeppelin-soundista ja mies ei taatusti sellaisia itse käyttäisi. Luulen että Mooren soittama kitara ei tule muutenkaan samalta linjalta kuin missä miehen selvästi Standardia halvempaa signaturea valmistettiin. Eri puut ja eri tekijät todennäköisesti. Itsekin saan kitaran tietty kiertämään kovalla gainillä ja voluumilla, mutta en saa sitä yhtä säveltä pysymään samalla tapaa nuotissa vaan kierto lähtee käsistä. Ajattelin, jos Garyllä olisi omien sormien lisäksi joku avustaja vääntämässä lisää volaa vahvareista tai vastaavaa. Kiinnostaisi tietää myös missä määrin Garyn soundi puhdistuu kitaran volaa säätämällä, ja kuinka paljon taas teknikko kytkee lavan takana eri vahvareita, kanavia ja pedaaleja päälle? Todella luontevasti ukko siirtyy eri soundien välillä ja taatusti iso osa siitä tulee sormista, mutta tuskin kuitenkaan kaikki. Henk koht mä en usko, että artistit käyttävät näitä signaturemallejaan. Eiköhän monet käytä eri skeboja halutun soundin, fiiliksen, ulkonäön, ym. syiden takia. Ehkä joku voi jonkun mainoskeikan vetästä sigulla tai sellaisen näköisellä, mutta että olisi aina käytössä - tuskin. Enkä mä henk koht usko kyllä siihenkään, että joku kitarateknikko lavan takana säätelisi soundia. Eiköhän Gary halua itse pitää ohjat käsissä ja kun vielä vetää fiiliksellä ja improaa, niin aika hankalaksi menisi tuollainen. Siellä on lauma ammattimiehiä, jotka pistää vehkeet halutun ja tarvittavanlaisiksi vailla huolta rahasta, joten siinä mielessä maailmanmiehillä on mukava tilanne kamarunkata.. Näin kuvittelen, faktoista ei tietoa. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 01.01.2019 13:36:37 | |
The Jack: Joo, tämä on vaan ikävä homma että se raja tuntuu kulkevan juuri 13. ja korkeintaan 14. nauhojen kohdalla omissa kitaroissani. Olen treenannut jonkin aikaa näitä paria Mooren vinguttelubiisiä The Loneria ja Parisienne Walkwaysiä, ja jatkuvasti törmään ongelmaan että kitaran sustain loppuu kesken 15. ja 17. nauhoilta. Jos kotosalla soittelet, niin tuossa feedbackissähän on se volume varsin ratkaiseva tekijä, joten tuohon Garyn meininkiin ei kotona taida päästä mitenkään. Sama ongelma on tietty kaikissa muissakin feedback-jutuissa. Mutta oletko kokeillut kompressoria sustainerina? Esim. Mad Proffalla on ihan sustainer-toiminto kompurassaan. Itse olen testaillut Keeleyn plussaa laittamalla sopivan vähän sustainia, blendiä sen verran, että attack säilyy (mulla ollut aika pienellä sekin), kytkin humbucker asentoon ja leveliä pikkusen yli unity gainin. Tuolla tavalla saa mielestäni hiljaisella (mikä toki on varsin suhteellinen käsite sekin) lisää sustainia soundin pahemmin muuttumatta. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 01.01.2019 13:41:07 | |
Laulava Kylätohtori: Enkä mä henk koht usko kyllä siihenkään, että joku kitarateknikko lavan takana säätelisi soundia. Eiköhän Gary halua itse pitää ohjat käsissä ja kun vielä vetää fiiliksellä ja improaa, niin aika hankalaksi menisi tuollainen. Slashillä on ainakin käytössä systeemi, jossa teknikko katsoo lavan takana telkkarista kuvaa lavan tapahtumista. Kytkee sitten eri vahvareita ja pedaaleita päälle tarpeen mukaan. Slash ei vissiin polje itse kuin pelkkää wah-pedaalia lavalla, ja kaiken muun säädön hoitaa teknikko kulisseissa. Ehkä Gary on enemmän vanhan liiton miehiä. | |
![]() 01.01.2019 13:50:02 | |
Laulava Kylätohtori: Mutta oletko kokeillut kompressoria sustainerina? Esim. Mad Proffalla on ihan sustainer-toiminto kompurassaan. Olen kokeillut. Mulla on MXR:n Custom Comp. Se tosiaan auttaa sustainiin, mutta kompura pitää sitten säätää aika ääriasentoon. Se taas tietyllä tapaa imee hengen soolosoundista. Ehkä pitäisi perehtyä niihin pedaalin sisällä oleviin triggereihin, ei ole tullut niitä vielä säädettyä. | |
![]() 01.01.2019 14:02:54 | |
The Jack: Slashillä on ainakin käytössä systeemi, jossa teknikko katsoo lavan takana telkkarista kuvaa lavan tapahtumista. Kytkee sitten eri vahvareita ja pedaaleita päälle tarpeen mukaan. Slash ei vissiin polje itse kuin pelkkää wah-pedaalia lavalla, ja kaiken muun säädön hoitaa teknikko kulisseissa. Ehkä Gary on enemmän vanhan liiton miehiä. Oho, tämä on kyllä ihan uutta, ja yllättävääkin, tietoa. Olen aina ajatellut, että soittomiehet hoitaa ja ennen kaikkea haluaa hoitaa, kaiken itse. Ehkä Slashillä on vähän kaavamaisempaa ja helpommin ennakoitavaa meininkiä. En tiedä, mutta hauska tietää tällainenkin asia. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 01.01.2019 14:57:22 | |
The Jack: Olen kokeillut. Mulla on MXR:n Custom Comp. Se tosiaan auttaa sustainiin, mutta kompura pitää sitten säätää aika ääriasentoon. Se taas tietyllä tapaa imee hengen soolosoundista. Ehkä pitäisi perehtyä niihin pedaalin sisällä oleviin triggereihin, ei ole tullut niitä vielä säädettyä. Tuo ei ole mulle tuttu kompura, mutta vika voi olla siinäkin. Vialla tarkoitan vääriä ominaisuuksia. Eli tässähän ei haeta varsinaisesti kompuraa, vaan sustaineria, jonka tarkoitus on pitää soundi mahdollisimman samana, mutta pidentää sustainia. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 01.01.2019 15:21:59 | |
https://www.youtube.com/watch?v=htjhWRG9llI Tuossa linkissä muutakin mielenkiintoista Slashin kamoista ketä kiinnostaa. mm. juuri feedback hoidetaan teknikon avulla lavan takaa. Marshall JMP 2203
Gibson Les Paul standard | |
![]() 01.01.2019 15:37:49 | |
The Jack: Olen kokeillut. Mulla on MXR:n Custom Comp. Se tosiaan auttaa sustainiin, mutta kompura pitää sitten säätää aika ääriasentoon. Se taas tietyllä tapaa imee hengen soolosoundista. Ehkä pitäisi perehtyä niihin pedaalin sisällä oleviin triggereihin, ei ole tullut niitä vielä säädettyä. Pikaisesti tsekkasin tuota, niin sisällä on attack trimmeri. Kuvittelisin, että se auttaisi asiaa paljonkin. Kannattaa kokeilla. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 01.01.2019 16:34:19 | |
Laulava Kylätohtori: Oho, tämä on kyllä ihan uutta, ja yllättävääkin, tietoa. Olen aina ajatellut, että soittomiehet hoitaa ja ennen kaikkea haluaa hoitaa, kaiken itse. Ehkä Slashillä on vähän kaavamaisempaa ja helpommin ennakoitavaa meininkiä. En tiedä, mutta hauska tietää tällainenkin asia. Gary Moore taisi olla vanhaa koulukuntaa ja hallitsi itse pedaalejaa, mutta moni iso stara on valinnut toisin. Mooren omistaman ex-Peter Green Les Paulin nykyisen omistajan teknikolla on efektien ja lukuisten langattomien lähettimien lisäksi kontrolloitavana 5 wahia, joita pitää kytkeä mukaan sen mukaan, missä kohti lavaa artisti sattuu olemaan. https://youtu.be/P6k2ghtbhoU?t=965 | |
![]() 02.01.2019 09:52:48 | |
Ace Frehleyn teknikko myös hoiteli efektejä kun ei KISS-bootseissaan halunnut itse. Varmaan sama tapa nykymiehistölläkin. | |
![]() 02.01.2019 11:53:45 | |
Mikko1978: Gary Moore taisi olla vanhaa koulukuntaa ja hallitsi itse pedaalejaa, mutta moni iso stara on valinnut toisin. Mooren omistaman ex-Peter Green Les Paulin nykyisen omistajan teknikolla on efektien ja lukuisten langattomien lähettimien lisäksi kontrolloitavana 5 wahia, joita pitää kytkeä mukaan sen mukaan, missä kohti lavaa artisti sattuu olemaan. https://youtu.be/P6k2ghtbhoU?t=965 No tästähän paras esimerkki taitaa olla Edge. Livesetuppi on sen luokan palapeli että mies tuntuu olevan itsekin kujalla millä vetelee. Isot propsit edgen teknikolle joka pysyy miehen järjen juoksussa mukana ja pitää livenä narut käsissään. | |
![]() 02.01.2019 15:10:01 | |
Kymmeniä tuhansia tunteja treenannut, alunperinkin oletettavasti keskiarvoa lahjakkaampi, muusikko ja sen yhtäläiset tech crew (sekä kitaran setupissa että lavapuolen tekuissa), yhdistettynä huippuluokan laitteisiin ja lisättynä jollain määrällä taikuutta, kyl siit sustainia syntyy pidempäänkin. ;) The Jack: Olen havainnut kitararoissani myös selvästi ns. sweet potit. Valitettavasti kaikissa meikäläisen kitaroissa sweet potit loppuu 13. nauhoille. Soi ne hyvin sen jälkeenkin, mutta eivät yhtä pitkään. Yleisin bendattava nuotti taitaa olla juuri 2. kielen 15.väli ja ainakaan yhdessäkään mun kitarassa se ei ole se sweet pot. Tähän kommentti/kysymys: onks sulla isokin relief? (Liian iso relief *voi* oireilla ylänauhojen pärinä-/sustain-/soundiongelmina). | |
![]() 02.01.2019 15:58:33 | |
Kyllä se on se vola ja oikea sijoittuminen kaiuttimeen nähden mikä Moorella sen sustainin tekee. Tarpeeksi kun on gainia niin kiertäähän se. Mutta ei sillä samalla säädöllä välttämättä soittaa voi, kierron jälkeen ehkä pitää jollain konstilla vähentää vahvistusta että tulee jotain ryhtiä soundiin. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 02.01.2019 16:00:58 (muokattu 02.01.2019 16:04:30) | |
Aiheeseen liittyen. Jos nyt puhutaan vaikkapa Gary Mooren soundista niin ei se sustain kyllä pelkästään kitarasta johdu. Tämän takia pitäisi mielestäni puhua ennemminkin koko setupin sustainista (kitara, purnukat, styrkkari). Itselläni on strato (am deluxe) ja sustainia piisaa. Laudassa on super comp ja jekyll/hyde. Uskottavasti saa vaikka parisienne walkwaysit tai still got the bluesit, meinaan. EDIT: eikä tarvi viedä kitaraa kiinni kaiuttimenn (kuten ei tee myöskään Moore). Nostalgy is not what it used to be | |
![]() 02.01.2019 17:09:44 (muokattu 02.01.2019 17:15:33) | |
Lunnu: Aiheeseen liittyen. Jos nyt puhutaan vaikkapa Gary Mooren soundista niin ei se sustain kyllä pelkästään kitarasta johdu. Tämän takia pitäisi mielestäni puhua ennemminkin koko setupin sustainista (kitara, purnukat, styrkkari). Itselläni on strato (am deluxe) ja sustainia piisaa. Laudassa on super comp ja jekyll/hyde. Uskottavasti saa vaikka parisienne walkwaysit tai still got the bluesit, meinaan. EDIT: eikä tarvi viedä kitaraa kiinni kaiuttimenn (kuten ei tee myöskään Moore). Juu, ehdottomasti näin. Ei Garykaan saisi makuuhuoneessa sitä kiertämään edes omalla kitaralla. Kyllä siinä se vola, gainit, ym. vaaditaan. E. Mä en usko, että kitaralla on sinänsä edes ratkaisevaa merkitystä. Eiköhän Gary tuo saman tempun tee lespalla kuin lespalla. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 02.01.2019 17:15:05 | |
Laulava Kylätohtori: Juu, ehdottomasti näin. Ei Garykaan saisi makuuhuoneessa sitä kiertämään edes omalla kitaralla. Kyllä siinä se vola, gainit, ym. vaaditaan. Ton vastauksen loppuosahan kuului: "It's worth remembering that Gary's onstage volume was always set very high - classically he would use Marshall amps plus a Guv'nor pedal, Tube Screamer, Boss distortion or something similar to drive the amp even harder. Ironically we're sure that he spent a lot of time actually fighting off the feedback when he played!" | |
![]() 02.01.2019 20:36:51 | |
Laulava Kylätohtori: Pikaisesti tsekkasin tuota, niin sisällä on attack trimmeri. Kuvittelisin, että se auttaisi asiaa paljonkin. Kannattaa kokeilla. Testasin noita trimmereitä, ja niillä sai tosiaan lisättyä vielä sustainia. Siltikin tykkään kompurasta enemmän Fendereiden kanssa, jolloin esim. stratosta saa lespamaista soolosoundia. Jos taas kompressoi Les Paulia, niin soundista tulee jotenkin luonnoton ja kolkko. 73nd3r: Tähän kommentti/kysymys: onks sulla isokin relief? (Liian iso relief *voi* oireilla ylänauhojen pärinä-/sustain-/soundiongelmina). Taitaa olla. Mittasin reliefit kahdesta Les Paulista. Itse säätämäni on n. 0,7 mm ja toisessa sepällä säädetyssä kitarassa n. 0,4 mm. Vaikka pidän näistä sitä korkeamman reliefin omaavaa kitaraa yleisesti paremmin ja pidempään soivana, niin tosiaan bendatessa 17. nauhaa tämä toinen matalamman reliefin kitara soi sieltä paremmin. | |
![]() 02.01.2019 21:11:30 | |
Kefiiri: Kyllä se on se vola ja oikea sijoittuminen kaiuttimeen nähden mikä Moorella sen sustainin tekee. Tarpeeksi kun on gainia niin kiertäähän se. Mutta ei sillä samalla säädöllä välttämättä soittaa voi, kierron jälkeen ehkä pitää jollain konstilla vähentää vahvistusta että tulee jotain ryhtiä soundiin. Muistan lukeneeni jostain, että Garylla oli tapana soundchekissä ettiä lavalta se "sweetspotti" missä sai halutunlaisen kierron kaiuttimen edessä ja merkkas sen sitte teipillä siihen lavaan myös. | |
![]() 02.01.2019 21:43:58 (muokattu 02.01.2019 21:44:17) | |
paskiaispaska: Muistan lukeneeni jostain, että Garylla oli tapana soundchekissä ettiä lavalta se "sweetspotti" missä sai halutunlaisen kierron kaiuttimen edessä ja merkkas sen sitte teipillä siihen lavaan myös. Tuotakin moni tekee. Ylipäätään Mooren käyttämillä äänen ja särön määrillä tuo kierto ei ole kovin haastava juttu, kun se onnistuu paljon vähemmälläkin höyryllä. https://youtu.be/2TEqkw3McRk?t=50 | |
![]() 02.01.2019 22:04:51 (muokattu 02.01.2019 22:05:22) | |
Hillitön sustain: rothwell love squeeze isolle + Mad professor ruby red booster master täysillä, boostia sopivasti + suhr riot = melko pitkiä ääniä, pienellä volalla, ku ajelee tota riotia kovaa, mut dynamiikka on aika latteaa - ymmärrettävästi. :D Tuota setuppia ei oo itelläkään enää. Osan sävelistä saa kyllä kiertämään ilman järjetöntä volaa myös kotiolosuhteissa, jopa suht pienellä volalla. Kitaran laadulla ja mikeillä on ollut oma vaikutuksensa. Kaikki ei ihan oo taipunu niin helposti ku toiset. Yleisemmin Les paul on lähteny kivasti kiertämämään ihan kemperillä ja aktiivi studiomonitorillakin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)