Aihe: Mitkä kitaravahvarimerkit tee korvakuulokkeen kautta hyvät..
1 2 3 4
hallu
19.01.2015 11:42:30
RaskasMielinen: Hyvin on Blues DeVillellä vedetty enemmälläkin säröllä, mutta kirkonkärvennys -meteliin sopiikin sitten paremmin siihen suunitellut pelit. Fenderilläkin onnistuu, ainakin jos se on Machete... koska siinä on notch-säädin, jolla Fenderille tyypillisen näkkärimäisyyden saa pois:D Kochin kuulokelähtö toimii hyvin myös aivan kaikkein raskaimmassa jyystössä.

Siis joo kyllähän higain on sen verran herkkä maasto, että siinä pärjää parhaiten siihen suunnitellut laitteet. Öööö... tuo fenderin machete olikin mulle ihan uusi tuttavuus, onkohan niitä jo suomessa saatavana? näytti siltä, että comboversiokin oli suljetulla kaapilla (ikään kuin yhteen hitsattu nuppikaappi). Varmaan suunniteltu vähän paremmin säröillä toimivaksi fenderiksi, vaikka itse näen säröt hiukan laajemmin myös logain on säröä, vaikkakin erilaista ja miedoissa säröissähän fender on perinteisesti ollut ihan vahva (perinteinen tweed osasto ja mielestäni bluesjunior oli kyllä hyvät säröt omaava laite).
Olisipa jo kevät
jii.haanpaa
19.01.2015 12:56:01 (muokattu 19.01.2015 13:01:23)
hallu: tuli mieleen, että kumpi noista omasta mielestäsi vastaa paremmin vahvistimen omasta kaiuttimesta kuultavaa soundia?

Ehdottomasti DI outista kaappi-impulsin kautta luureihin. Tosin en ole askarrellut testi-impulsseja kuin yhdestä omasta kaapista, mutta kyllä mikitetty ja kaappi-impulsoitu soundi sinne päin käsi kädessä menee ihan tunnistettavasti. Tuo on yksi niistä kestoprojekteista, joita ei ole muka ehtinyt tekemään. Tuollaisen impulssin tekeminenhän on yllättävän iisi juttu.

Isona miinuksena tossa on tietty se, että harrastaminen vaatii tietokoneen. Se pelaamisessa on kuitenkin kivaa, että siinä voi yhdistellä eri "kaappeja" ja "mikityksiä" (+tietenkin kaikuja jne) miten lystää ja noita lemppariyhdistelmiä voi sitten tallettaa esim DAW-softaan eri raidoiksi tms. Ts. kerran kun tekee, niin ei tarvi aina uudestaan klikkailla.
hallu
19.01.2015 15:59:39
jii.haanpaa: Ehdottomasti DI outista kaappi-impulsin kautta luureihin. Tosin en ole askarrellut testi-impulsseja kuin yhdestä omasta kaapista, mutta kyllä mikitetty ja kaappi-impulsoitu soundi sinne päin käsi kädessä menee ihan tunnistettavasti. Tuo on yksi niistä kestoprojekteista, joita ei ole muka ehtinyt tekemään. Tuollaisen impulssin tekeminenhän on yllättävän iisi juttu.

Isona miinuksena tossa on tietty se, että harrastaminen vaatii tietokoneen. Se pelaamisessa on kuitenkin kivaa, että siinä voi yhdistellä eri "kaappeja" ja "mikityksiä" (+tietenkin kaikuja jne) miten lystää ja noita lemppariyhdistelmiä voi sitten tallettaa esim DAW-softaan eri raidoiksi tms. Ts. kerran kun tekee, niin ei tarvi aina uudestaan klikkailla.

Ymmärsinkö oikein, että kaappisimulaation voi tehdä itsekin? tuo on minulle vähän vieras maailma kun en ole käyttänyt. Mitä se vaatisi? itselläni on keinokuorma tuo mainittu Koch LB120II ja lisäksi mulla on wanha iMac jossa kylläkin viimeisin käyttis ja Logic pro 9 ja ulkoinen äänikortti M-audoi fast track pro sekä tietenkin erilaisia mikrofoneja muutama konkka ja muutama dynaaminen mikki ja mikrofonietuaste (mallia halpa). Onnistuisiko noilla, vai tarvitaanko lisäksi joitakin erikoisohjelmia? kiinnostaisi nimittäin ihan tosissaan. Äänityshommissa olen paljon käyttänyt ihan mikrofonia, koska pidän mikrofonin kautta tulevan äänen eloisuudesta enemmän ja tietty "kotikutoisuuskin" viehättää kun helposti tulee noilla kaikenmaailman systeemeillä vähän liinkin "puleerattua" soundia. Mutta kaappisimullatiot olisivat tosi kiinnostava lisä jos niistä oppisi jotakin tajuamaan.
Olisipa jo kevät
jii.haanpaa
19.01.2015 16:25:31
hallu: Ymmärsinkö oikein, että kaappisimulaation voi tehdä itsekin? tuo on minulle vähän vieras maailma kun en ole käyttänyt. Mitä se vaatisi? itselläni on keinokuorma tuo mainittu Koch LB120II ja lisäksi mulla on wanha iMac jossa kylläkin viimeisin käyttis ja Logic pro 9 ja ulkoinen äänikortti M-audoi fast track pro sekä tietenkin erilaisia mikrofoneja muutama konkka ja muutama dynaaminen mikki ja mikrofonietuaste (mallia halpa). Onnistuisiko noilla, vai tarvitaanko lisäksi joitakin erikoisohjelmia? kiinnostaisi nimittäin ihan tosissaan. Äänityshommissa olen paljon käyttänyt ihan mikrofonia, koska pidän mikrofonin kautta tulevan äänen eloisuudesta enemmän ja tietty "kotikutoisuuskin" viehättää kun helposti tulee noilla kaikenmaailman systeemeillä vähän liinkin "puleerattua" soundia. Mutta kaappisimullatiot olisivat tosi kiinnostava lisä jos niistä oppisi jotakin tajuamaan.

Jos sulta vielä löytyy stereovahvari, niin sitten on tarvittava työkalupakki kasassa :) Logicin kylkiäisenä tulee Impulse Response Utility -niminen softa, jolla impulsseja voi äänitellä. Verkosta löytyy ymmärtääkseni myös jotakin ilmaissoftia.

Ideana on kytkeä kitarakajari stereovahvariin, koska vahvarin pitää toistaa tasaisesti koko taajuuskaista. Tällä setupilla sitten soitetaan testiääni (koko taajuuskaistan sweeppiujellus), joka otetaan talteen halutulla/halutuilla mikrofoneilla halutusta kohtaa kajaria, halutulla etäisyydellä, halutulla kulmalla jne. Tästä mikrofonilla tallennetusta signaalista Impulse response utility laskeskelee impulssin. Tätsit. Kun tuon testipenkin jaksaa laittaa kasaan, niin hetki menee ihmetellessä, mutta kun pääsee jyvälle, niin aika pikaisesti siinä nauhoittelee ison läjän impulsseja eri setupeilla.
hallu
19.01.2015 19:33:50
jii.haanpaa: Jos sulta vielä löytyy stereovahvari, niin sitten on tarvittava työkalupakki kasassa :) Logicin kylkiäisenä tulee Impulse Response Utility -niminen softa, jolla impulsseja voi äänitellä. Verkosta löytyy ymmärtääkseni myös jotakin ilmaissoftia.

Ideana on kytkeä kitarakajari stereovahvariin, koska vahvarin pitää toistaa tasaisesti koko taajuuskaista. Tällä setupilla sitten soitetaan testiääni (koko taajuuskaistan sweeppiujellus), joka otetaan talteen halutulla/halutuilla mikrofoneilla halutusta kohtaa kajaria, halutulla etäisyydellä, halutulla kulmalla jne. Tästä mikrofonilla tallennetusta signaalista Impulse response utility laskeskelee impulssin. Tätsit. Kun tuon testipenkin jaksaa laittaa kasaan, niin hetki menee ihmetellessä, mutta kun pääsee jyvälle, niin aika pikaisesti siinä nauhoittelee ison läjän impulsseja eri setupeilla.

Okei, hei kiitos tuhannesti vinkistä:-) mää alan tutkimaan asiaa. Tuohan tarkoittaisi sitä, että voisin vaikka noista omista kajareista omilla mikeillä tehdä omat impulssit. Tulisi niinkö pikkasen autenttisuutta lissää kuulokesoittoon:-) niin tietenkin äänityksiinkin. Kochistahan saa pelkä linjaulostulon ilman simulaatioitakin.
Olisipa jo kevät
RaskasMielinen
19.01.2015 21:22:06

hallu: Siis joo kyllähän higain on sen verran herkkä maasto, että siinä pärjää parhaiten siihen suunnitellut laitteet. Öööö... tuo fenderin machete olikin mulle ihan uusi tuttavuus, onkohan niitä jo suomessa saatavana? näytti siltä, että comboversiokin oli suljetulla kaapilla (ikään kuin yhteen hitsattu nuppikaappi). Varmaan suunniteltu vähän paremmin säröillä toimivaksi fenderiksi, vaikka itse näen säröt hiukan laajemmin myös logain on säröä, vaikkakin erilaista ja miedoissa säröissähän fender on perinteisesti ollut ihan vahva (perinteinen tweed osasto ja mielestäni bluesjunior oli kyllä hyvät säröt omaava laite).

Taisin ostaa viimeisen M-Fasu Tammiston tän vuoden tammialesta, sellaisella symbolisella noin 75%:n alennuksella... Siis combo. Aivan mahtava. Kaikki löytyy Fender- ja Vox-cleaneista pienemmän ja isomman roson kautta Marshall- ja Mesa-maisemiin. Niksi on molemmista kanavista löytyvä notch control, joka muokkaa keskialuetta vähän samaan tapaan kuin Blackstarien ISF. En jaksa laatia omaa arvostelua, ainakaan vielä, sillä niitä on netissä riittämiin - ja kaikki löytämäni ylistäviä. Valmistus on lopetettu kun jengi ei ostanut, koska siinä lukee Fender. Lisäksi väitetään, että valmistaminen tuli erityisen kalliiksi (tiedä sitä sitten). Myös laitteen alkuperäinen hinta linee karsinut aika tehokkaasti.

Mun yksilöni takapuolella on laatta "First Production Run 61/75" - keräilykamaksi siis meni eli taas kerran jotakin, mistä ei arvaa luopua koskaan:D Sen vielä sanon, että myös clean-kanava on todella hyvä. Lisäksi löytyy kaiutinsimuloitu line out pääteasteen mykistyksellä jne. ym. En ole vielä kokeillut ottaa lineoutista mikseriin ja sen kuulokkeisiin. Ulkomaiden nettikaupoissa näyttävät myyvän viimeisiä siinä tonnin pintaan. Ai niin, moni on ihmetellyt, että miksi ihmeessa digitaalinen reverb - tosin en ole kuullut kenestäkään, joka olisi pettynyt sihen...
hallu
19.01.2015 21:47:37 (muokattu 19.01.2015 22:14:17)
RaskasMielinen: Taisin ostaa viimeisen M-Fasu Tammiston tän vuoden tammialesta, sellaisella symbolisella noin 75%:n alennuksella... Siis combo. Aivan mahtava. Kaikki löytyy Fender- ja Vox-cleaneista pienemmän ja isomman roson kautta Marshall- ja Mesa-maisemiin. Niksi on molemmista kanavista löytyvä notch control, joka muokkaa keskialuetta vähän samaan tapaan kuin Blackstarien ISF. En jaksa laatia omaa arvostelua, ainakaan vielä, sillä niitä on netissä riittämiin - ja kaikki löytämäni ylistäviä. Valmistus on lopetettu kun jengi ei ostanut, koska siinä lukee Fender. Lisäksi väitetään, että valmistaminen tuli erityisen kalliiksi (tiedä sitä sitten). Myös laitteen alkuperäinen hinta linee karsinut aika tehokkaasti.

Mun yksilöni takapuolella on laatta "First Production Run 61/75" - keräilykamaksi siis meni eli taas kerran jotakin, mistä ei arvaa luopua koskaan:D Sen vielä sanon, että myös clean-kanava on todella hyvä. Lisäksi löytyy kaiutinsimuloitu line out pääteasteen mykistyksellä jne. ym. En ole vielä kokeillut ottaa lineoutista mikseriin ja sen kuulokkeisiin. Ulkomaiden nettikaupoissa näyttävät myyvän viimeisiä siinä tonnin pintaan. Ai niin, moni on ihmetellyt, että miksi ihmeessa digitaalinen reverb - tosin en ole kuullut kenestäkään, joka olisi pettynyt sihen...

Digitaalinen reverb lienee toimintavarmempi ja huoltovapaampi kuin mekaaninen, niin että siksi;-). Asia jota ainakin keikkailevat muusikot osaavat arvostaa. Mun mielestä reverb on efekti jota edes kaikissa fendervahvaimissa ei ole ja sellaisen voi laittaa mieleisensä polkimena tai jousilla tai ilman tai miten vaan joten en pistäisi liiaksi painoa sen toteutukselle vahvistimessa.

E: korjasin pari nuijjaa veetä:-).
Olisipa jo kevät
Sarko
19.01.2015 21:57:21
hallu: Digitaalinen reverb lienee toimintavarmempi ja huoltovapaampi kuin mekaaninen, niin että siksi;-). Asia jota ainakin keikkailevat muusikot osaavat arvostaa. Mun mielestä reverb on efekti jota edes kaikissa fendervahvaimissa ei ole ja sellaisen voi laittaa mieleisensä polkimena tai jousilla tai ilman tai miten vaan joten en pistäisi liiaksi painoa sen toteutukselle vahvistimessa.

Korjasin vähäsen. Digireverbit kyllä toimittavat, oikeessa jousikaiussa on kyllä sitä jotain kans.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
RaskasMielinen
19.01.2015 22:00:01 (muokattu 19.01.2015 22:00:33)

hallu: Digitaalinen rewerb lienee toimintavarmempi ja huoltovapaampi kuin mekaaninen, niin että siksi;-). Asia jota ainakin keikkailevat muusikot osaavat arvostaa. Mun mielestä rewerb on efekti jota edes kaikissa fendervahvaimissa ei ole ja sellaisen voi laittaa mieleisensä polkimena tai jousilla tai ilman tai miten vaan joten en pistäisi liiaksi painoa sen toteutukselle vahvistimessa.

Vähän rönsyää, mutta tuo painaa "tonnin" jo tuollaisena vaikka elementtejä on vain yksi - Celestion V30 (perus Fender-ratkaisu;) Lisäksi tuo reverb on siis aivan mahtava. Se sopii todella hyvin cleanin kanssa, mutta itselleni aivan parhautta on kääntää se yli klo 12:n juuri nyt, kun rakentelen sellaista atmospheric black metal -soundia. Olen tehnyt muutaman hyvän diilin aikaisemminkin, mutta tämä... Katselin laitosta ensin liikkeessä nenänvarttani pitkin, mutta sitten paikalle pyyhälsi tuttu myyjä ja kehotti testaamaan ja antamaan Machetelle mahdollisuuden. Parin minuutin jälkeen ilmoitin ilman muuta ostavani, mutta että haluan ennen maksamista vielä soitella hetken:)
hallu
19.01.2015 22:12:42 (muokattu 19.01.2015 22:15:15)
Sarko: Korjasin vähäsen. Digireverbit kyllä toimittavat, oikeessa jousikaiussa on kyllä sitä jotain kans.

No joo, eihän näistä vääntää kannata:-). Digireverb ei juttele sulle roudatessa:-D. (olinko mää taas kirjoittanut sen kaksoisveellä:-(, voi pannahinen kun en meinaa oppia).

E: korjasin yhden höhlän aan:-D
Olisipa jo kevät
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)