Aihe: Totuus säröpedaaleista
1 2 3 4 5
iec
24.04.2018 14:49:18 (muokattu 24.04.2018 14:53:04)

Stone: Vahvari kliinillä (että ääni edes jotenkin avautunut) toimii ok, mutta vaatii hentoa kättä siinäkin (kaikki kuuluu vaan seinän läpi esim. olohuoneeseen jne.).

Se on huono lähtökohta, kun ei ole panostettu seinämateriaaleihin tarpeeksi ja silti samalla vain muutamia neliömetrejä, jolloin itse huone jo korostaa ääntä. Voisin väittää, että esim. treeniksellä samoilla kamiksilla tämä db taso olisi lähestulkoon olematon.

Off topic:
Aiemmin suunnittelin mm. Boss Katanaa kotivahvistimeksi (vieläpä moni suositteli 100W versiota), mutta siinä olisi rahat heitetty kankkulan kaivoon ja täysin hukkaan, kun en pystyisi ilman kuulokkeita sillä juuri soittamaan järkevästi.
Jopa joskus omistamani micro cube vahvistin kuten myös mallintava fender mustang I molemmat olivat liian kovalla ja vaativat myös kellosepän tarkkuuttaa volumenamikan säätöön, joten siitä saane jotain kuvaa problemasta, kun yrität jotain soittaa "paperitalossa" eli kyllähän siis tässä mielessä pelkästään kuulokkeilla + jollakin mallintavalla digiprosessorin kautta olevalla multiefektillä soitto olisi melko perusteltavaakin.

Akustinen piano löytyy myös huushollista ja sille on tehty myönnytys tyttären harjoittelun nimissä, mutta kuuluu kyllä läpi koko taloyhtiön, kun sillä normisti soitetaan.

Kokeile laittaa tyynyjä vahvarin ympärille ja nosta korvan korkeudelle johonkin pöydälle siten että ääntä pääsee vain sun korvia kohti. Tuo on vähän toinen tilanne kuin mulla. Ei käy kateeksi. Viimeksi revittelin hetken aikaa noin 120dB voimakkuudella kotona (perhe oli kaupassa ja sain olla yksin kotona soittelemassa). Ei tule häätöä omasta talosta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Stone
24.04.2018 16:08:22 (muokattu 24.04.2018 17:19:41)

iec: Kokeile laittaa tyynyjä vahvarin ympärille ja nosta korvan korkeudelle johonkin pöydälle siten että ääntä pääsee vain sun korvia kohti. Tuo on vähän toinen tilanne kuin mulla. Ei käy kateeksi. Viimeksi revittelin hetken aikaa noin 120dB voimakkuudella kotona (perhe oli kaupassa ja sain olla yksin kotona soittelemassa). Ei tule häätöä omasta talosta.

Omakotitalo rules! Liikaa vanhuksia ja eläkkeelä olevia srk työntekijöitä seinien toisella puolen täällä, niin enpä viitsi alkaa kerjäämään tahallani vaikeuksia ;)

Se treenaaminen tosta syystä jääkin lähinnä treenikselle tai korkeintaan jotain pientä ilman sähköjä/akustisella kotona voi kokeilla.

Vahvistin on tason päällä vajaan metrin korkeudella kyllä. Enpä mä mitään mittavia viritelmiä ala tekemään, kun hyväksyttävä vain faktat, että täällä ei vaan pysty ilman kuulokkeita juuri avaamaan hanoja. Löytyyhän täältä pc:lta guitar rig 5, jolla pystyy soittelemaan kyllä vaikka luureilla (ellen sitä maininnut) tai sitten vaan kliineillä tolla voxilla.

Voisin tietysti kokeilunhaluisena testata, että miten tuo guitar rig 5 toimisi voxin edessä. Mikäli toimii, niin silloin todenäköisesti joku mallintava multiloota toimii myös.

Omalla tavallaan nuo Mooerit ovat kyllä hyviä moneen lähtöön, mutta nyt puitteet eivät ole lupaavia välttämättä yhdellekään analogiselle särölle..

Mulla oli joskus aikoinaan kotona blues junior putkikone ja sen kliinin päällä saksalainen Excalubur tone screamer ja ne toimi silloisessa rivitalossa suht' hyvin. Olkoonkin, että bj:ssa oli aika epäherkkä elementti ja tarkkaan säädetty sen volat.
Se Excalibur tone screamer oli jännä yhdistelmä "tube screameria" ja "marshallmaista" purentaa. Ainoa miinus, että tonet kaakossa se suhisi jonkin verran.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
iec
24.04.2018 17:15:53

Stone: Omakotitalo rules! Liikaa vanhuksia ja eläkkeelä olevia srk työntekijöitä seinien toisella puolen täällä, niin enpä viitsi alkaa kerjäämään tahallani vaikeuksia ;)

Se treenaaminen tosta syystä jääkin lähinnä treenikselle tai korkeintaan jotain pientä ilman sähköjä/akustisella kotona voi kokeilla.

Vahvistin on tason päällä vajaan metrin korkeudella kyllä. Enpä mä mitään mittavia viritelmiä ala tekemään, kun hyväksyttävä vain faktat, että täällä ei vaan pysty ilman kuulokkeita juuri avaamaan hanoja. Löytyyhän täältä pc:lta guitar rig 5, jolla pystyy soittelemaan kyllä vaikka luureilla (ellen sitä maininnut) tai sitten vaan kliineillä tolla voxilla.

Voisin tietysti kokeilunhaluisena testata, että miten tuo guitar rig 5 toimisi voxin edessä. Mikäli toimii, niin silloin todenäköisesti joku mallintava multiloota toimii myös.

Omalla tavallaan nuo Mooerit ovat kyllä hyviä moneen lähtöön, mutta nyt puitteet eivät ole lupaavia välttämättä yhdellekään analogiselle särölle..

Mulla oli joskus aikoinaan kotona blues junior putkikone ja sen kliinin päällä saksalainen Excalubur tone screamer ja ne toimi silloisessa rivitalossa suht' hyvin. Olkoonkin, että bj:ssa oli aika epäherkkä elementti ja tarkkaan säädetty sen volat.
Se Excalibur tone screamer oli jännä yhdistelmä "tube screameria" ja "marshallmaista" purentaa. Ainoa miinus, että tonet kaakossa se suhisi jonkin verran.

Taitaa sulla sitten mennä tosiaan luurien kanssa soitteluksi kotona. Tai ehkä aktiivistudiomonitorit voisivat toimia myös ihan ok hiljaisella. Kannattaa satsata kohtuullisen hyvälaatuisiin kuulokkeisiin ja/tai monitorikajareihin. Mulla on itsellä suljetut Beyerdynamic 770 pro 80 ohmin versiot. Muuten ihan Ok, mutta ehkä aavistuksen liian kirkas yläpääosasto.
Stone
24.04.2018 17:19:05 (muokattu 24.04.2018 17:45:54)

iec: Taitaa sulla sitten mennä tosiaan luurien kanssa soitteluksi kotona. Tai ehkä aktiivistudiomonitorit voisivat toimia myös ihan ok hiljaisella. Kannattaa satsata kohtuullisen hyvälaatuisiin kuulokkeisiin ja/tai monitorikajareihin. Mulla on itsellä suljetut Beyerdynamic 770 pro 80 ohmin versiot. Muuten ihan Ok, mutta ehkä aavistuksen liian kirkas yläpääosasto.

Se voi olla, mutta luureillahan tässä jo muutama vuosi muutenkin kotona treenailtu. Ajattelin vaan, että jospa tuolla voxilla voisi vähän muutenkin kokeilla ;)

Kyllähän tuolla Mooer cruncherilla pystyy soittamaan, mutta oleellista on että plektraa pitää vähän löysemmässä tatsissa kuin normisti, niin pysyy dynamiikka jotenkin raja-arvoissa.
Tietysti ikuisena kokeilijana voisin yrittää vaihtaa tämän mooer cruncherin--> mooer Solo tai hustle driveen. Siitä ei hajuakaan, että toimivatko juurikaan paremmin, mutta jospa vähempi outputtia, niin "who knows"...

Kyllä ittekin olen lukenut, että kun joku aina valittaa miten haastavaa on kerrostalossa soittaa, mutta tiedä sitten miten haastavaa se käytännössä on kenelläkin. Täällä on ainakin :)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Guildfinger
24.04.2018 18:59:08
Melkein ekana vaan skeba ja styrkkari. Sitten mietintään, mitä puuttuu ja minkälaisia säröttimiä styge ymmärtää; treble boostia, cleania boostia, overdrivea, fuzzia, distortionia. Vola, tatsi, musalaji...siitä se suo alkaa tai sitten spedut roskiin heti kättelyssä.
Stone
24.04.2018 20:21:46 (muokattu 24.04.2018 21:53:25)

Guildfinger: Melkein ekana vaan skeba ja styrkkari. Sitten mietintään, mitä puuttuu ja minkälaisia säröttimiä styge ymmärtää; treble boostia, cleania boostia, overdrivea, fuzzia, distortionia. Vola, tatsi, musalaji...siitä se suo alkaa tai sitten spedut roskiin heti kättelyssä.

Sama mieltä, joten eipä lisättävää.

Speduhelvetti on kyllä loputon suo, kuka sille tielle lähtee...
Viimeisten 20 v. aikana ittelänikin käynyt spedu jos toinenkin (ei niitä muista enään pirukaan), joskin nyt on enään sellainen simppeli peruskattaus treeniksellä jäljellä.

Ei enään erillisiä säröjäkään (ts-808 ei ole särö), ainoastaan boostit, jotka antavat styrkalle sen viimeisen silauksen.

https://www.dropbox.com/s/gmq0qm12ams82fu/IMG_20180415_230611.jpg?dl=0

Edit.
Se mitä sitten tulee tähän kerrostalovolyymeilla soittoon em. Mooer cruncherilla, niin meikäläisen tapauksessa se oli tuhoontuomittu yritys.
Sanomista tuli, joten "I rest my case" . Päätöksestä ei voi valittaa :D
LaXu
24.04.2018 22:18:35
Stone: Löytyyhän täältä pc:lta guitar rig 5, jolla pystyy soittelemaan kyllä vaikka luureilla (ellen sitä maininnut) tai sitten vaan kliineillä tolla voxilla.

Hommaa hyvä ihminen vaan parempaa mallinnussoftaa. Guitar Rig 5:sta on kilpailijat ajaneet ohi jo aikoja sitten. Line6 Helix Native tai Scuffham S-Gear testiin, kummastakin löytyy demoversiot.
Stone
25.04.2018 05:27:07 (muokattu 25.04.2018 07:58:25)

LaXu: Hommaa hyvä ihminen vaan parempaa mallinnussoftaa. Guitar Rig 5:sta on kilpailijat ajaneet ohi jo aikoja sitten. Line6 Helix Native tai Scuffham S-Gear testiin, kummastakin löytyy demoversiot.

S-Gear on kyllä kova, kun oli itelläni joskus se kokeilujakso. Jollei olisi muita akuutimpia sijoituskohteita tai ylipäätään treenaaminen olisi aktiivista myös kotona (= aikaa), niin toki noin kaiketi tekisinkin. GR5 kattaa tarpeeni kyllä nykyisellään ja varsinkin kun vielä ilmainen.

Mulla on myös Amplitube 4. Muuten ok, mutta olin ostanut siihen useampiakin vahvistinmallinnoksia, niin jonkun päivityksen yhdessä ne kaikki hävisivät huitsin nevadaan. Nämä ei nyt varsinaisesti liity tähän säröpedaali keskusteluun, mutta vaikka näin off topicina.

Kittos kuitenkin ehdotuksesta.
iec
25.04.2018 09:47:14

metlica: Onko kitaralle olemassa samanlaista suvereenia parasta särölpedaalia, tyyliin Darkglass bassolle?

Tuli yllättäen mieleen yksi pedaali jota voisin suositella ( ja sopivasti mulla on sellainen myynnissä myös) eli MI Audio Tube Zone-pedaali. Tuo on ollut yksi parhaista hi-gain pedaaleista mitä mulla on ollut. Möin Mesa throttleboxin pois ja ostin tuon tilalle. Parhaan mättösoundin tuolla saa kun sitä kurittaa hieman ts-tyylisellä pedaalilla.
Pinewood
25.04.2018 11:07:51
Stone: Mulla on myös Amplitube 4. Muuten ok, mutta olin ostanut siihen useampiakin vahvistinmallinnoksia, niin jonkun päivityksen yhdessä ne kaikki hävisivät huitsin nevadaan.

Eikös noita saa ladattua ilmaiseksi uudelleen? Ainakin Applen alustalla on toiminto Restore In-app Purchases.
Stone
25.04.2018 11:32:23 (muokattu 25.04.2018 11:33:32)

Pinewood: Eikös noita saa ladattua ilmaiseksi uudelleen? Ainakin Applen alustalla on toiminto Restore In-app Purchases.

En tiedä. Ne olivat siis ostettuja mallinnoksia.

Toisaalta, on niitä parempiakin softia kuin amplitube. Itse tykkään jopa guitar rig 5 enempi kokonaisuutena. Ellei olisi niin miljoonaa asiaa tässä vireillä, niin satsaisin S-gear 2 softaan, mutta toistaiseksi se on jäissä. Ilmaista sen olla pitää ;)
LaMotta
25.04.2018 11:37:16 (muokattu 25.04.2018 11:37:48)

metlica: Onko kitaralle olemassa samanlaista suvereenia parasta särölpedaalia, tyyliin Darkglass bassolle?

On ja Ei. Omasta mielestä tällä hetkellä parhaita on säröt joissa on lähtökohtaisesti terve soundi ja sen lisäksi bass-, middle- ja treblesäädöt, jotka takaa sopivat soundit mihin tahansa layouttiin. Mikä sitten on lähtökohtaisesti terve soundi, jää jokaisen itsensä meditoitavaksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Muovinen
25.04.2018 11:45:12

Pinewood: Eikös noita saa ladattua ilmaiseksi uudelleen? Ainakin Applen alustalla on toiminto Restore In-app Purchases.

Joo, ne pitäis näkyä omalla käyttäjätilillä mitä on ostanut ja sieltä ne saa takaisin.
Stone
25.04.2018 11:52:25

Muovinen: Joo, ne pitäis näkyä omalla käyttäjätilillä mitä on ostanut ja sieltä ne saa takaisin.

Pitääpä tsekata joskus, kiitti.
metlica
25.04.2018 12:05:11

iec: Tuli yllättäen mieleen yksi pedaali jota voisin suositella ( ja sopivasti mulla on sellainen myynnissä myös) eli MI Audio Tube Zone-pedaali. Tuo on ollut yksi parhaista hi-gain pedaaleista mitä mulla on ollut. Möin Mesa throttleboxin pois ja ostin tuon tilalle. Parhaan mättösoundin tuolla saa kun sitä kurittaa hieman ts-tyylisellä pedaalilla.

Enemmän kiinnostaisi toi sun super sonic 22
What's yours?!
iec
25.04.2018 15:29:24

metlica: Enemmän kiinnostaisi toi sun super sonic 22

Ja toimii sairaan hyvin pedaalialustana myös ;) Ja on kyllä myös aika voittamaton soundi kun boostaa särökanavaa MI Audion BlueBoy Deluxella. Eli tuonkin vahvarin kanssa säröjen "stäkkäys" tekee hyvästä vielä paremman. No en mainosta tässä enempää. Sori siitä...

Mutta tosiaan kannattaa kokeille eri pedaalien yhdistelmiä, eli aina sillä pelkällä yhdellä pedaalilla ei löydy juuri se omille korville kaikkein paras soundi. Mutta ketjuttamalla sopivasti sopivia pedaaleja, voidaan saavuttaa jotain todella hienoa. Mulla toimii itsellä parhaiten yleensä juuri TS-tyylinen pedaali, jossa on jonkin verran keskialuekorostusta. ja vielä parempi jos sitä pystyy hieman säätämään, jotta se optimi löytyy.
keranma
27.04.2018 19:30:16
Särö = strato + marsu

Sooloon lisätään mp bluebird.

Yksinkertaista.
velipekka
29.04.2018 10:35:58
Mutta tosiaan kannattaa kokeille eri pedaalien yhdistelmiä, eli aina sillä pelkällä yhdellä pedaalilla ei löydy juuri se omille korville kaikkein paras soundi. Mutta ketjuttamalla sopivasti sopivia pedaaleja, voidaan saavuttaa jotain todella hienoa. Mulla toimii itsellä parhaiten yleensä juuri TS-tyylinen pedaali, jossa on jonkin verran keskialuekorostusta. ja vielä parempi jos sitä pystyy hieman säätämään, jotta se optimi löytyy

Jos käyttää säröpedaalia puhtaan kanavan kanssa, tuleeko tuo TS ennen vai jälkeen säröpedaalin,
voihan tuon toki itsekin kokeilla...
Rämppy
29.04.2018 11:21:03
Mä olen tykännyt enemmän laittaa puhtaammalle säädetyn od:n varsinaisen säröttäjän perään. Mutta ei tässä mitään yhtä totuutta ole.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Stone
29.04.2018 15:37:12 (muokattu 29.04.2018 15:45:49)

velipekka: Jos käyttää säröpedaalia puhtaan kanavan kanssa, tuleeko tuo TS ennen vai jälkeen säröpedaalin,
voihan tuon toki itsekin kokeilla...

Kokeilujuttujahan ne ovat ja kumpi omalle korvalle tuottaa mieluisamman lopputuloksen.

Sen vaikutushan on, että ennen säröä TS tekee lisää säröä/kompressiota soundiin ja toisinpäin se voi hieman "tukevoittaa" soundia sekä volumeakin nostattaa ja varsinkin puhtaaseen vahvistimeen tekeekin sen. Varsinkin jos säröä on enemmänkin jo siitä säröpedaalista, niin itse sijoittaisin TS:n särön jälkeen, mutta se on tosiaankin itse kokeiltava.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)