Aihe: Strato vai Les Paul
1 2 3 4 5 6 7
Yallup
14.10.2013 11:22:28
Kunnallisjäte: Tää on ikiaikainen kysymys... ja hyvä dilemma, koska noi mallit edustavat lankkumallisten sähkökitaroiden ääripäitä joiden väliin oikeastaan kaikki muut kitarat sijoittuvat.

Kun puhutaan ääripäistä ja niiden välistä, niin laittaisin F ja G (perus-)kitarat seuraavaan järjestykseen:

Tele - Strato - ES - SG - LP

Siis äärilaidoissa perussoundit, keskemmältä löytyy monipuolisuutta. Tämä on vain oma "mutu", Essillä en ole koskaan edes soittanut.

Stratomiehiä ollaan, mutta joskus saattaa LP löytyä taloudesta.
"Tosta se taitaa lähteä.."
reative
14.10.2013 11:53:12
Täytyy sanoa että itsellä on pientä kausivaihtelua, mutta ehkä noista kahdesta kuitenkin kallistun les pauliin.

Eniten tulee kyllä nipponilaista jaskaa räplättyä, sopii käteen ja muutenkin perfekti vehje mulle. Mutta no more ot..
FastEddie
14.10.2013 15:26:34

Ratkaisin ongelman rakennuttamalla LP juniorin straton vaatteissa...

Tuntuu LPltä, mutta soundaa stratolta.
"Rehab is for quitters"
Gabe
14.10.2013 15:40:41
FastEddie: Ratkaisin ongelman rakennuttamalla LP juniorin straton vaatteissa...

Tuntuu LPltä, mutta soundaa stratolta.

Risteytykset on hauskoja. :) Pistähän kuvaa?
Morri
14.10.2013 15:57:27
Nopealla mutu-tuntumalla vaikuttaisi siltä, että tällä hetkellä arvon jäsenet tuntuvat olevan arviolta 70/30 straton kannalla. Toki moni pitää molemmista, mutta nimenomaan tuota kyllä tai ei-fiilistä hain, on selkeämpää näin ja toisaalta se "pakottaa" valitsemaan.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Joees
14.10.2013 16:11:04
Yallup: Kun puhutaan ääripäistä ja niiden välistä, niin laittaisin F ja G (perus-)kitarat seuraavaan järjestykseen:

Tele - Strato - ES - SG - LP

Ja tuon kun laitat ympyräksi niin Tele ja LP ovatkin vierekkäin. Mun mielestä hyvässä Telecasterissa ja hyvässä LP:ssä on hyvin paljon samaa. Mulle hyvä LP tarkoittaa sopivasti steroideilla ruokittua Telecasteria.

Toki molemmat ovat myös sopivasti kulmikkaitakin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Myrkky Nuoli
14.10.2013 16:23:15
Joees: Ja tuon kun laitat ympyräksi niin Tele ja LP ovatkin vierekkäin. Mun mielestä hyvässä Telecasterissa ja hyvässä LP:ssä on hyvin paljon samaa. Mulle hyvä LP tarkoittaa sopivasti steroideilla ruokittua Telecasteria.

Yllättävän totta muuten. Tein joskus sokkotestin kitaroista saundien perusteella ja paria vanhaa PAF kuspaulia luulin Teleksi. Jännä homma.
skebaipe
14.10.2013 19:23:25
LP on ehoton valinta, soitettavuueltaan Strato saattaa olla parempi mutta ihan ulkonäön ja fiiliksen takia LP. Onhan perus Strato niin tylsän näkönen ja jotenki niin perus ko vain olla voi ja telestä en tykkää senkään vertaa. Arvostan kitarassa paljon ulkonäköä koska siittä saa lisä fiilistä:) Itselläni LP,ML ja Jaskan stratomallinen löytyy ja V-malli ja SG on ollut ennen. SG oli makea peli, vois joskus vielä hankkia mutta V:tä ei enää ikinä..
Sarko
14.10.2013 19:39:50
Ehdottomasti Strato.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Rudenorth
14.10.2013 20:40:45
Stratocaster, monipuolisempi.
barclay
14.10.2013 20:46:59

Lespo ehdottomasti.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli www.mikseri.net/kostiainenproj
sustain65
15.10.2013 06:11:39 (muokattu 15.10.2013 06:19:12)
Jos vain yhdellä pitäisi pärjätä, niin sitten se olisi strato tai siis oikeastaan superstrato. HSH-mikit kuten omassa Ibanezissa on tai sitten HH puolituksilla. Monipuolisuuden vuoksi. Ja siksi että pystyy mukavasti soittamaan myös sylissä.

Ihan alkuperäisemmistä perinnemalleista jos joutuisi valitsemaan, siis joko SSS Fender strato tai Gibson Les Paul, niin valinta olisikin vaikea. Varmaan Les Paul sitten. Koska humppari tallassa ja talla parempi demppikomppiin.
Frankster
15.10.2013 09:04:13
Svilo, AngieRainbow ja kumppanit sen toteski: on les pauleja ja les pauleja. Hyvä les paul ei ole tunkkainen. Tai jos jolleki se hyvä les paul just on tunkkainen, ni semmoisia kyllä löytyy :)

Ite topicista: tänään vastaus olis strato. Les Paulia vois verrata hemmetin lihaksikkaaseen mutta rauhalliseen ovimieheen. Voimaa löytyy ja se näkyy, ja harva lähtee kyseenalaistamaan tai kilpailemaan sillä saralla. Strato taas on se pimeän kujan nahkatakkinen jäntevä vittupää, jolla löytyy stiletti takataskusta ja ehkä nyrkkirauta toisesta. Villimpi ja vaarallisempi.

Hoh mitä tuubaa tuli runoiltua :D Mutta strato on mulle soittoergonomialtaan helpompi, ja yleensä soundeiltaan taipuisampi. Onneksi ei kuitenkaan tartte valita, vaan molemmat löytyy.

Lisää tunkkaista LP-soundia by Peter Green: http://www.youtube.com/watch?v=ivS5wjwGbn8

:F
janskuukkeli
15.10.2013 10:32:26
Stratocaster.
McNulty
15.10.2013 11:28:03
Mikä tämän threadin funktio on? Galluppi?
Ylläpito vois vähän monottaa!
We who are not as others.
Yallup
15.10.2013 12:00:04
Frankster: Svilo, AngieRainbow ja kumppanit sen toteski: on les pauleja ja les pauleja. Hyvä les paul ei ole tunkkainen. Tai jos jolleki se hyvä les paul just on tunkkainen, ni semmoisia kyllä löytyy :)

Ite topicista: tänään vastaus olis strato. Les Paulia vois verrata hemmetin lihaksikkaaseen mutta rauhalliseen ovimieheen. Voimaa löytyy ja se näkyy, ja harva lähtee kyseenalaistamaan tai kilpailemaan sillä saralla. Strato taas on se pimeän kujan nahkatakkinen jäntevä vittupää, jolla löytyy stiletti takataskusta ja ehkä nyrkkirauta toisesta. Villimpi ja vaarallisempi.

:F

Erja Lyytinen totesi Gibsonista ja Fenderistä, ettei niitä voi suoraan verrata kun toinen on kuin flyygeli ja toinen pystypiano.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Morri
15.10.2013 18:56:28
McNulty: Mikä tämän threadin funktio on? Galluppi?
Ylläpito vois vähän monottaa!

No ainakin neljän sivun verran on tullut hyvinkin perusteltuja mielipiteitä eli siltä pohjalta en näe kysymystäni mitenkään typeränä ja vailla kiinnostusta olevaksi, tuo sinun viestisi on mielestäni ensimmäinen "typerä" :) Ja jos tolle galluppilinjalle mennään niin eikös kaikki tällekin palstalle tulevat kysymykset lopulta voitaisi gallupiksi lukea, vastaisvaihtoehtojen määrä vaan olisi rajaton.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
mattim
15.10.2013 18:57:32 (muokattu 15.10.2013 18:58:54)

Joees: Ja tuon kun laitat ympyräksi niin Tele ja LP ovatkin vierekkäin. Mun mielestä hyvässä Telecasterissa ja hyvässä LP:ssä on hyvin paljon samaa. Mulle hyvä LP tarkoittaa sopivasti steroideilla ruokittua Telecasteria.

1.2.3.4.5.6.7.8.9.10 ja yllättäen 1 ja 10 lähellä toisiaan, vois se noinki olla kun oikein silmin katsotaan :-)

Alkuperäiseen kysymykseen, ehdottomasti molemmat kyllä.
.
Osteri
15.10.2013 20:55:34
McNulty: Mikä tämän threadin funktio on?

Kyyllä minusta ainakin vaikuttaa keskustelulta. Tännehän tätä jorinaa mahtuu aiheesta kuin aiheesta vapaasti.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
zedder
15.10.2013 22:26:14
Yallup: Erja Lyytinen totesi Gibsonista ja Fenderistä, ettei niitä voi suoraan verrata kun toinen on kuin flyygeli ja toinen pystypiano.

Mutta kumpi on kumpi?
Mitä kävi, ketä tietää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)