Aihe: Gibson Les Paul kaulojen paksuudet ja profiilit?
1 2 3 4
markkuilari
07.10.2013 22:59:16
Osteri: Koen että oma lyhytsormisuuteni on syynä siihen miksi Gibson kitarat ei sovi hanskaan. Se taasen ei ole Gibsonin vika, olen ihan varma siitä.

No voihan valmistajaa ainakin osittain syyttää, jos se ei ota potentiaalista ostajakuntaa huomioon, kyllähän noista "tikkukauloista" pitää moni muukin, kuin vain lyhytsormiset, vai onkohan sekin Krice-syndrooma.

Osittain zedderin kanssa samaa mieltä, että kun on miljoona eri LP mallia, niin onko mahdoton ajatus, että jossain voisi olla oikeasti ohut kaula ja/tai vähän mukavampi kaulaliitos.

Esimerkin voisi ottaa autopuolelta niinkin pienestä brändistä, kun Mercedes Benz. Mese rupesi puskemaan uusia malleja kaikilla mahdollisilla varusteilla markkinoille, tarkoituksena juurikin se, että jokaiselle löytyy omiin tarpeisiin sopiva malli, eikä tarvitse hankkia kilpailijan tuotetta.
zedder
08.10.2013 11:59:46
Kyllä näitä LP:n kaulaliitoksen työstöjä näköjään ihan oikeasti tehdään ja teetetään:

http://geminiguitars.com/HPLP.html

Varmaan joku lähempänäkin verstastaan pitävä ammattimainen kitaraseppä tuommoisen tempun voisi tehdä.
Mitä kävi, ketä tietää.
TTV
26.11.2019 19:35:18 (muokattu 26.11.2019 21:22:57)
Lainataampas hyvää topiccia :-)

Osaako joku selventää Gibsonin "60's asymmetric slimtaper" ja "Custom C" kaulaprofiilien eroja, erityisesti paksuudessa? Omistamassani LP Stankussa on tuo Asym 60's Slim ja nyt kuumottaa erittäin voimakkaasti tällainen LP Custom:

https://www.thomann.de/fi/gibson_lpcstbk.htm

jossa profiilina tuo Custom C.

Kiitos ja kumarrus !
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
vkiilako
07.03.2020 10:02:54
Mitenkäs noiden Gibson Les Paul 1960 reissuen eli R0:n kaulaprofiilit. Kaulaprofiiliksi on ilmoitettu Slim Taper.

Ne joilla on omakohtaista kokemusta, onko noiden R0:ien kaula yhtä ohut, kuin Gibson USA-linjan Standardien slim taper?

Sillä kyselen kun Gibson polttelee taas ja olen muutaman reissuen omistanutkin. R8 ja R9 on ollut talossa ja R8:ssa oli auttamatta liian paksu kaula minulle. R9:ssä myös hitusen liian muhku. Custom shop-lespa polttelisi, mutta Slim taperit ovat yleensä tuntuneet liian ohkaisilta. Jos löytyisi jokin Slim taperin ja R9:n kaulan väliltä niin se olisi optimaalinen minulle.
Mape
07.03.2020 16:12:55
Les Paul Modernissa pääsee hieman helpommin ylänauhoille kuin perusliitoksella:
https://www.gibson.com/Guitar/USAQ1 … s-Paul-Modern/Faded-Pelham-Blue-Top
Toteutus on tosin hieman erilainen kuin Axcessissa. Eikä se silti Jackson ole :) Itsekin tykkään Dinkyn kaulasta ja onhan se huomattavasti ohuempi kuin missään Gibsonissa, mutta molemmilla soittelee.
Got a six-string heartbeat
vkiilako
09.03.2020 11:26:49
vkiilako: Mitenkäs noiden Gibson Les Paul 1960 reissuen eli R0:n kaulaprofiilit. Kaulaprofiiliksi on ilmoitettu Slim Taper.

Ne joilla on omakohtaista kokemusta, onko noiden R0:ien kaula yhtä ohut, kuin Gibson USA-linjan Standardien slim taper?

Sillä kyselen kun Gibson polttelee taas ja olen muutaman reissuen omistanutkin. R8 ja R9 on ollut talossa ja R8:ssa oli auttamatta liian paksu kaula minulle. R9:ssä myös hitusen liian muhku. Custom shop-lespa polttelisi, mutta Slim taperit ovat yleensä tuntuneet liian ohkaisilta. Jos löytyisi jokin Slim taperin ja R9:n kaulan väliltä niin se olisi optimaalinen minulle.

Oliko kellään kokemusta tuosta R0:n kaulasta verrattuna stankkujen slim taperiin?
Imper
09.03.2020 12:14:37 (muokattu 09.03.2020 12:24:44)

Sanoisin, että R0:n kaula on aikaliki tota stankkujen 50s kaulaa. Eli ainakin mun R0:n kaula oli varmasti paksumpi ku stankkujen 60s slim taperit.

Eli mun mielestä paksuudet menee ohuesta paksuun: 60s slim-taper - R0 - 50s rounded - R9 - R7 - R6 - R8.

Mulla on itelläni ollut/on kaikki muut mallit paitsi 60s slim-taper ja R8. Silti oon soittanut myös niillä monta kertaa!

Eri mallien kaulan muotoilu on vähän erilainen, joten mun mielestä millimetrimittaukset eivät kerro koko totuutta. Oma asteikkoni perustuu siihen, että kuin paksulta kaula tuntuu omassa kourassa!

Joo, eri malleissa on yksilöeroja.
Everyone is a per-son
vkiilako
10.03.2020 11:18:13
Imper: Sanoisin, että R0:n kaula on aikaliki tota stankkujen 50s kaulaa. Eli ainakin mun R0:n kaula oli varmasti paksumpi ku stankkujen 60s slim taperit.

Eli mun mielestä paksuudet menee ohuesta paksuun: 60s slim-taper - R0 - 50s rounded - R9 - R7 - R6 - R8.

Mulla on itelläni ollut/on kaikki muut mallit paitsi 60s slim-taper ja R8. Silti oon soittanut myös niillä monta kertaa!

Eri mallien kaulan muotoilu on vähän erilainen, joten mun mielestä millimetrimittaukset eivät kerro koko totuutta. Oma asteikkoni perustuu siihen, että kuin paksulta kaula tuntuu omassa kourassa!

Joo, eri malleissa on yksilöeroja.

Kiitos tästä. Olipa hyvä vastaus. Pitääköhän tässä ruveta kattelemaan käytettyjä R0:ia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)