Aihe: Suosituksia 500 - 800€ kitaran hankintaan
1 2 3 4 5
novo
28.09.2012 00:28:43
kimmmmo: Olisiko soitto asennossa jotain nyt vialla? Ei niiden viisteiden puuttumisen luulisi aihettavan tuossa mittakaavassa ongelmia. Ja kun akustisenkaan kanssa ei löydy sopivaa asentoa. Millaisessa asennossa soitat? Onko ryhti hyvä, käsi rentona? Jos istuu tai seisoo lysyssä ranne bodyä vasten puristaen, niin ei ole ihme jos tuntuu hankalalta.

No ei tietenkään ole ryhti hyvä, käsi voipiki olla rentona. Kysymys on hyvinkin paljon myös siitä millä korkeudella pitää seisten soittaessa kitaraa. Esim. SG:tä voi pitää hyvinkin matalalla, mutta tele ei vaan ole hyvä millään korkeudella ilman viistettä. Ilmeisesti kyseessä nyt on kuitenkin se, että tele on vaan yksinkertaisesti vitun hyvä ja se sopii kaikille.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
kimmmmo
28.09.2012 10:34:36 (muokattu 28.09.2012 10:36:42)
novo: No ei tietenkään ole ryhti hyvä, käsi voipiki olla rentona. Kysymys on hyvinkin paljon myös siitä millä korkeudella pitää seisten soittaessa kitaraa. Esim. SG:tä voi pitää hyvinkin matalalla, mutta tele ei vaan ole hyvä millään korkeudella ilman viistettä. Ilmeisesti kyseessä nyt on kuitenkin se, että tele on vaan yksinkertaisesti vitun hyvä ja se sopii kaikille.

En tarkoittanut nyt sitä. Yritin sanoa että jos ilman ranneviistettä ja mahaviistettä soitto muuttuu kohtuuttoman hankalaksi, eikä akustisellakaan tahdo löytyä soittoasentoa voi hyvinkin olla niin että "vika" on soittajassa eikä suinkaan soittimessa. Eli ei ole mikään telenylistys puhe nyt kyseessä, vaan suosittelen että pohtisit uudestaan soittoasentoasi. Se voisi avata uusia ovia monimuotoisimmille soittimille ja sitä kautta tuoda jotain uutta myös itse soittamiseen. Esimerkiksi Telecasterit, Les Paulit, akustiset ym. kitarat missä ei perinteisesti käytetä viisteitä kuullostavat myös hieman erilaisilta kuin esimerkiksi Stratocasterit. Älä pahastu, ihan hyvää tarkoitin.
s8na
28.09.2012 11:44:50 (muokattu 28.09.2012 11:44:59)

Mulla on stratomallin kitara viisteellä ja tele ilman viistettä. Enpä hirveetä eroa huomaa soittaessa. Huomasin kuitenkin jossain välissä, että tuo stratomallin ranneviiste on itselle melkeinpä väärällä paikalla, sen pitäisi olla ylempänä takaosan kaarella.

Molemmissa on mahalovi ja se on kyllä ihan kiva tälleen keskiläskille soittajalle.
novo
28.09.2012 19:43:14
kimmmmo: En tarkoittanut nyt sitä. Yritin sanoa että jos ilman ranneviistettä ja mahaviistettä soitto muuttuu kohtuuttoman hankalaksi, eikä akustisellakaan tahdo löytyä soittoasentoa voi hyvinkin olla niin että "vika" on soittajassa eikä suinkaan soittimessa. Eli ei ole mikään telenylistys puhe nyt kyseessä, vaan suosittelen että pohtisit uudestaan soittoasentoasi. Se voisi avata uusia ovia monimuotoisimmille soittimille ja sitä kautta tuoda jotain uutta myös itse soittamiseen. Esimerkiksi Telecasterit, Les Paulit, akustiset ym. kitarat missä ei perinteisesti käytetä viisteitä kuullostavat myös hieman erilaisilta kuin esimerkiksi Stratocasterit. Älä pahastu, ihan hyvää tarkoitin.

En mä haluakaan niiden kuulllllostavan miltä sattuu. Mutta Les Pauleja tahi johdannaisia löytyy taloudesta kolme, niiden kanssa ropleema on pikemminkin mikinvalitsimen sijainti. Akustisen kohdalla kyse on pikemminkin siitä, että laulamisen suhteen asento on kehno.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
kimmmmo
28.09.2012 20:06:05 (muokattu 28.09.2012 20:06:59)
novo: Tele ilman ranneviistettä ei sovi mulle...

kuullllllllllllostan viellllllä huonommallllllle...

Käsi ei asetu halutulla tavalla, ranne ottaa turhaan osumaa...

joutuu keskittymään liikaa käden asentoon...

ei mulla akkarin kanssa ole löytynyt haluttua soittoasentoa ja ergonomiaa...

Viisteettömän telen kanssa oli ongelmia niin istuen kuin seisten...

Oon vissiin iham basga...

ei tietenkään ole ryhti hyvä...

ei vaan ole hyvä millään korkeudella ilman viistettä...

ropleema on pikemminkin mikinvalitsimen sijainti...

Kun luin noita sun kommenttejasi niin tuli mieleen että oletko käynyt ikinä soittotunneilla? Asiansa osaava opettaja voisi auttaa sinua varmasti näiden ongelmien kanssa. Suosittelen kovasti, ei tarvitsisi jatkossa valita kitaroita omien rajoitteidensa mukaan vaan voisi ottaa sen mikä kuullostaa parhaimmalle.
Krice
28.09.2012 20:55:41

kimmmmo: jos ilman ranneviistettä ja mahaviistettä soitto muuttuu kohtuuttoman hankalaksi, eikä akustisellakaan tahdo löytyä soittoasentoa voi hyvinkin olla niin että "vika" on soittajassa eikä suinkaan soittimessa.

Jos kättä nojaa runkoon niin kyllä se ranneviiste on aika lailla välttämätön. Jos kaikki soittaisivat samalla tavalla niin tuskin muuta kitaramallia olisi keksitty kuin telecaster. On se kumma kun tästäkin asiasta pitää vääntää jatkuvasti. Klassisella puolellahan on jo vuosisatoja ymmärretty, että esimerkiksi soittimen koko on tärkeä osa soittoergonomiaa.
nikovirtala
28.09.2012 21:07:18

novo: mutta tele ei vaan ole hyvä millään korkeudella ilman viistettä.

Sad but true. Ja nyt puhutaan nimenomaan siitä kannen puolella olevasta "ranneviisteestä". Mä tykkäsin aikoinaan kovastikin soittaa telellä, soundihan on mitä mainioin jne., mutta ne palovammat kyynärvarressa keikkojen jäljiltä sai vaihtamaan keikkakitaran mallia.
Lähes tyhjä. - http://ikon.name
novo
28.09.2012 23:44:17
kimmmmo: Kun luin noita sun kommenttejasi niin tuli mieleen että oletko käynyt ikinä soittotunneilla? Asiansa osaava opettaja voisi auttaa sinua varmasti näiden ongelmien kanssa. Suosittelen kovasti, ei tarvitsisi jatkossa valita kitaroita omien rajoitteidensa mukaan vaan voisi ottaa sen mikä kuullostaa parhaimmalle.

Tältä palstalta tuttu jannu piti kyllä tunteja eikä tullu soittoasennosta napisemista. Ehkä ne ei konsallakaan osaa sit kertoo oikeita asentoja. Ja toisekseen mä en halua kuulllllllostaa parhaimmallllle.
novo
28.09.2012 23:47:41
wirtala: Sad but true. Ja nyt puhutaan nimenomaan siitä kannen puolella olevasta "ranneviisteestä". Mä tykkäsin aikoinaan kovastikin soittaa telellä, soundihan on mitä mainioin jne., mutta ne palovammat kyynärvarressa keikkojen jäljiltä sai vaihtamaan keikkakitaran mallia.

Joo, meikän on ollu tarkotus tässä pitkän aikaa hommata Warmothilta viimeistelemätön telebody ja sit Tohtori Mort sais vääntää käsipelillä viisteet. Väriks pinkkiä ja mustaa pleksiä kehiin ja avot. Mulla onkin näitä ongelmakohtia luultua enemmän...
Gabe
29.09.2012 01:02:53
novo: Joo, meikän on ollu tarkotus tässä pitkän aikaa hommata Warmothilta viimeistelemätön telebody ja sit Tohtori Mort sais vääntää käsipelillä viisteet. Väriks pinkkiä ja mustaa pleksiä kehiin ja avot. Mulla onkin näitä ongelmakohtia luultua enemmän...

Warmothilta saa viisteet kyllä valmiiksikin 30 dollarin lisähintaan. :)
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
novo
29.09.2012 01:05:00
Gabe: Warmothilta saa viisteet kyllä valmiiksikin 30 dollarin lisähintaan. :)

Tiedetään. Paljon jännempää vaan vääntää Tohtorin ne ite.
klobasa
29.09.2012 01:25:12
Krice: Jos kättä nojaa runkoon niin kyllä se ranneviiste on aika lailla välttämätön. Jos kaikki soittaisivat samalla tavalla niin tuskin muuta kitaramallia olisi keksitty kuin telecaster.

Juuri tuon vuoksi tele on minulle paljon parempi kuin strato, koska kädelle tulee tukipiste - käsi lepää sitä kulmaa vasten. Stratossa käsi ei saa viisteen vuoksi rungosta tukea, vaan kättä pitää "kannatella" ilmassa. Tämä näkyy konkreettisesti lihassärkyinä olkapäässä.
rheinone
03.10.2012 23:44:42
hallu: Tämä ketju on vähän Fenderpainotteseksi kääntynyt, mutta olet oikeassa, että Gibson on kitarakarkeloissa vähintään yhtä ohittamaton vaihtoehto. Tuo annettu hintahaarukka vaan G-pajan tuotteissa siivoaa pois ne kaikkein legendaarisimmat mallit, mutta löytyyhän niitä huokempiakin. Ehkä käytetty SG mahtuisi tuohon ja sitten Blueshaukka on tosi kiinnostava kapine ja saattaisi hyvinkin lähteä annettuun hintahaarukkaan. Mitenkään tribute ja faded sarjoja väheksymättä. ehkä sellainen kiinnostava Gibson olisi myös melodiamaakari.

Isolla-G:llä tarkoitin kyllä Gretschiä.
I've got the devil in my blood tellin' me what to do. (and I'm all ears)
Vetehinen
04.10.2012 08:51:35
rheinone: Isolla-G:llä tarkoitin kyllä Gretschiä.

Toki. Aloitusviestissä se jo otettiin huomioon:

jhonnyboy: Gretsch voisi hyvinkin soveltua rock n roll:n soittamiseen todella hyvin, mutta ei varmaan kovin hyvin esim. Hurriganes soittamiseen..

Olisihan niitä sopivia vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon tuossa hintahaarukassa. Siitä se on enemmän kiinni, haluaako soittaja perinnehenkisen soittimen vai onko sillä niin väliä. Olisiko jopa rohkeutta valita joku modernimpi tai ei niin tyypillinen kitara, vaikkapa Teisco? On jauhettu väsymiseen asti jo aiemmin siitä, että pitääkö kitara valita musiikkityylin mukaan. Lopullinen vastaus on ehdoton ehkä.
Täydellinen on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire
McNulty
04.10.2012 13:05:37
rheinone: Isolla-G:llä tarkoitin kyllä Gretschiä.

Mä luulin että Godin tai Greco. Tai Guild, Greg Bennett, G&L...
Anteeksi.
Laulava Kylätohtori
04.10.2012 14:54:28 (muokattu 04.10.2012 14:57:25)
McNulty: Mä luulin että Godin tai Greco. Tai Guild, Greg Bennett, G&L...
Anteeksi.

Ja minä kun olin varma, että aito Givson...

http://www.givson.com/home.html

Beware imitations, check for original holograms.

edit. Eikun tuohan taitaa siis tarkemmalla katsomisella olla ihan oikea kitarapaja, eikä mikään kiinalainen fake-Gibson-tehdas...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
McNulty
04.10.2012 15:05:16
Laulava Kylätohtori: Ja minä kun olin varma, että aito Givson...

http://www.givson.com/home.html

Beware imitations, check for original holograms.

edit. Eikun tuohan taitaa siis tarkemmalla katsomisella olla ihan oikea kitarapaja, eikä mikään kiinalainen fake-Gibson-tehdas...

Haha... joo'o :)
Kaikkea ne keksii. Reväytti kyllä naamalihaksen tuo "Beware imitations..." :)
RänxY
04.10.2012 20:36:07
Jos tyylinä on rock'n'roll, rockabilly ja vielä psychobilly niin tärkeintä ei ole kaulaprofiilit, mensuurit ja viisteet vaan se miltä skeba näyttää. Kyllä se soitto sieltä tulee jos on tullakseen. Eli kitara käteen ja peilin eteen ja cooleimman näköinen kitara messiin. Tähän hymiö.
"I refuse to join any club that would have me as a member." Groucho Marx
jhonnyboy
01.11.2012 08:56:30 (muokattu 02.11.2012 08:51:44)
Kävin testailemassa suositeltuja kitaroita ja päädyin Fender Telecaster:n Baja mallin. Mitä kaulan paksuuteen tulee niin tämä sopii minulle erittäin hyvin, koska soitan paljon akustistakin... Kapeampikaulaisia kokeilin, mutta nämä eivät yhtään sovi minulle!
Gabe
01.11.2012 12:36:04
jhonnyboy: Kävin testailemassa suositeltuja kitaroita ja päädyin Fender Telecaster:n Baja mallin. Mitä kaulan paksuuteen tulee niin tämä käy sopii, erittäin hyvin koska soitan paljon akustista... Kapeampikaulaisia kokeilin, mutta nämä eivät yhtään sovi minulle!

Erittäin hyvän kitaran valitsit. Bajan kaula on mahtava.
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)