Aihe: Pieni käsi, isot ongelmat
1 2 3 4 5
Artist
16.09.2011 20:35:40
No, itsellä ainakin menee niin, että aikoina jolloin tulee enemmän ja aktiivisemmin soitettua, ei tuota ongelmaa soittaa strato-skaalaisella suht. jämäkän kaulaprofiilin omaavalla kitaralla. Sitten taas näinä aikoina tarttuu mielummin lyhytskaalaiseen keppiin, kun tuntuu, että käsi väsyy niin nopeasti, jos yrittää 25,5" skaalaisella kitaralla soittaa.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
lonelyplayer
16.09.2011 21:12:30
YarZoo: Hey ho Lets go...

Nyt heitän uskaliaan ajatuksen, tiedän että tämä osuu herkistä herkimmille alueille.

Mitä jos kokeilee säätää kitaran hihnaa hieman lyhyemmälle. Kokeilun voi tehdä ensin yksin ja pimeässä. Näin ei tarvitse vaarantaa lavauskottavuutta ja lemmekkäiden nymfien parveilua.

: )

Ei ollenkaan niin tyhmä idea :) Suorastaan plussan arvoinen. Nimittäin itsellä oli aluksi kitara liian kaukana /alhaalla ja otelauta liiaksi ulospäin ( eli otelauta vinossa ulospäin) ja tuominen lähemmäksi kehoa ja korkeammalle aiheutti sen että yhtäkkiä pikkurillikin alkoi ylettyä ja johan alkoi Johnny Bee Goode / Hurriganes /Get on-boogie onnistua.

Tää taitaakin olla jo enemmän soitto-osaston aluetta...
rheinone
17.09.2011 00:37:03
k-mikko: Huhhuh, onpas tullu paljon asiaa!
Täytyypäs käydä tuo SG kokeilemassa. Jostakin kumman syystä kitaran täytyy olla kuitenkin Gibsoni tai Gretsch...

Se on sitte SG '61 blaa blaa, piste. Jos ei istu teikäläisen handuun, myyt mulle.
vkl
17.09.2011 08:07:34
esp ltd sa-2:sessa on kans melko ohut kaula.
k-mikko
18.09.2011 14:56:46 (muokattu 18.09.2011 15:02:12)
Noniin, pääsimpäs kotio maailmalta ja lyhensin ensi töikseni hihnaa ja se kyllä kieltämättä auttoi...
Mutta Gibsonin LP ei kyllä tuntunut vieläkään "siltä" ja taitaa joutua vaihtoon/myyntiin!
slapvete
18.09.2011 16:36:31
Gibson LP Deluxe 1969.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Terry Pantheras
19.09.2011 09:18:49
rheinone: Se on sitte SG '61 blaa blaa, piste. Jos ei istu teikäläisen handuun, myyt mulle.

Nonni, siinäpä takuuvarma toimintasuunnitelma. Uskoisin, ettei vaiheeseen 2 edes päästä. Muutama vuosi sitten omistamani SG '61 reissuen muisto hyväilee edelleen mieltäni. Hyvä kitara ja ohutkaulainen.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Mandarax
19.09.2011 09:33:08
Kyllä itsekin sitä SG:tä uskaltaisin suositella tähän hätään.
Tuossa muuten kaverilla myynnissä tuollainen classic custom:
http://muusikoiden.net/dyn/users/64788.jpg
Vaihtoon menee juurikin liian ohuen ja kaposen kaulan takia.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Tawsky
19.09.2011 09:51:45
sikki-six:Tommonen CV Squier vois olla hyvä - maun mukaan sitten Tele tai Strato. Ja tallaan tarvittaessa stydimpää mikkiä.

Nämä on jees, jos Fender-tyyppisistä soittimista tykkää. Minä voisin Squierin Classic Vibe-sarjan lisäksi suositella Squier Deluxe-sarjaa, koska itseltä löytyy Deluxe strato. Ei kannata olla ennakkoluuloja Squieria kohtaan, sillä ainakin Classic Vibet ja Deluxet ovat "laadultaan" samaa sarjaa Meksikon Fenderien kanssa. Minä ainakin henkilökohtaisesti tykkään kovasti Deluxe Stratocasterin kaulasta. Mittasin vielä äsken satulan kohdalta ja nättäis olevan n. 41 milliä.

Hinta ei paljon päätä huimaa. Mikit ovat yllättävän hyvät jo valmiiksi, vaikka itse ajattelinkin vaihtaa Dimarzioihin.
dropD
19.09.2011 09:55:23

k-mikko: Huhhuh, onpas tullu paljon asiaa!
Täytyypäs käydä tuo SG kokeilemassa. Jostakin kumman syystä kitaran täytyy olla kuitenkin Gibsoni tai Gretsch...

Mojosta tinkimättä voisi kokeilun arvoisia olla myös nuo http://www.gordonsmith.fi/kitaramallisto.html
SG tai miksei vaikka GS voisi sopia hyvinkin. Tampereellahan noita on mahdollisuus kokeilla. Itsellä Gypsy-malli, jossa kaula on huomattavasti solakampi kuin noissa mun Gibsoneissa (LP Studio ja SG Stankku). Ilmeisesti hyvinkin lähellä gibbonin 60´s kaulaa...
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
k-mikko
19.09.2011 16:41:25 (muokattu 19.09.2011 17:39:14)
jniska: Pistimpä käteni huviksi A4.sen päälle ja piirsin sormikaavion.
Mitattuna kuvasta etusormi 82 mm, keskisormi 97 ja nimetön 92.
Nämä mitat etusormen ja keskisormen välisestä kannaksesta kaikki.
Eipä ole pitkät nämäkään, mutta sitäkin tukevammat.

Etusormi 65mm, keskisormi 79mm ja nimetön 79mm, mutta mittaa on 180cm(painon mukaan sais kyllä olla lisääkin...)Eli nippa nappa pysyy pilsenripullo kädessä.

Ja Gibsoni LP torilla...
RamoQ
19.09.2011 17:50:22
dropD: Mojosta tinkimättä voisi kokeilun arvoisia olla myös nuo http://www.gordonsmith.fi/kitaramallisto.html
SG tai miksei vaikka GS voisi sopia hyvinkin. Tampereellahan noita on mahdollisuus kokeilla. Itsellä Gypsy-malli, jossa kaula on huomattavasti solakampi kuin noissa mun Gibsoneissa (LP Studio ja SG Stankku). Ilmeisesti hyvinkin lähellä gibbonin 60´s kaulaa...

Spekseissä´oli muistaakseni kaulan leveydeksi annettu 44mm ellen väärin käsittänyt..
Ei välttämättä pienoikätisen ensimmäinen valinta.. :P
"Nobody boogie like the boogieman"
javia
19.09.2011 18:02:13
Täällä pienikätinen kans. Ite tykkään kuiteski paksummista kauloista, juuri hankkimani Gibsonin R8 istuu kuin hansikas käteen. Ehkä se on kuitenkin tottumiskysymys. R8 ei ole koskaan käsi "väsynyt" niinkuin ehkä joskus ohuimpi kaulaisten stratojen kanssa.?
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Kunnallisjäte
19.09.2011 18:22:41 (muokattu 19.09.2011 18:24:17)

javia: R8 ei ole koskaan käsi "väsynyt" niinkuin ehkä joskus ohuimpi kaulaisten stratojen kanssa.?

Mä huomasin saman ilmiön omistaessani 58 vossin. Kitaran kaulojen paksuuden sopivuus on mielestäni enemmän kiinni tottumuksesta kuin käden koosta. Miettikää vaikka nylonkielisiä akustisia, jotka usein ovat lastenkin ensi kitaroita...

Muuten, markkinoilla ei taida olla olemassa mulle niin ohutkaulaista kitaraa, jossa kaulan paksuus ja leveys olisi samassa suhteessa käden kokoon kanssa kuin Jimi Hendrixillä oli, tai Howling Wolfilla oli, tai Albert Kingillä oli...;)
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Terry Pantheras
19.09.2011 21:25:09
Kunnallisjäte: Muuten, markkinoilla ei taida olla olemassa mulle niin ohutkaulaista kitaraa, jossa kaulan paksuus ja leveys olisi samassa suhteessa käden kokoon kanssa kuin Jimi Hendrixillä oli, tai Howling Wolfilla oli, tai Albert Kingillä oli...;)

Tai Chuck Berryllä! http://www.google.fi/imgres?q=chuck … &ndsp=35&ved=1t:429,r:2,s:0

Vittu mikä hanska! Sama ku ite soittais ukulelellä :D
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION
Gafa
19.09.2011 22:09:52
washburn rv-10
höpöhöpö..
Krice
19.09.2011 22:14:30

Kunnallisjäte: Miettikää vaikka nylonkielisiä akustisia, jotka usein ovat lastenkin ensi kitaroita...

Noitakin on eri kokoisia. Itse hankittuani 4/4 kokoisen huomasin, että onhan se aika reippaan kokoinen. Vanha hondo (3/4 ilmeisesti) sopii huomattavasti paremmin omaan räpylään.
Gafa
19.09.2011 22:15:09
eiku rs 10v
höpöhöpö..
dropD
20.09.2011 08:19:17

RamoQ: Spekseissä´oli muistaakseni kaulan leveydeksi annettu 44mm ellen väärin käsittänyt..
Ei välttämättä pienoikätisen ensimmäinen valinta.. :P

Pitääpä uteliaisuuttaan mitata tuo jos vaan jossain välissä muistaisi. Noin ihan omasta näppituntumasta tuo mulla se sulavin kaula (vertaa sitten noihin omiin gibboneihin taikka -90 vuosmallin RG:hen). Tottahan noi kaulatuntumat on on semmosia, että ne pitää omaan käteen itse kokeilla.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
d-e
20.09.2011 09:02:44
k-mikko: Etusormi 65mm, keskisormi 79mm ja nimetön 79mm, mutta mittaa on 180cm(painon mukaan sais kyllä olla lisääkin...)Eli nippa nappa pysyy pilsenripullo kädessä.

Ja Gibsoni LP torilla...

Etusormi 67mm,keskisormi 80mm ja nimetön 79mm.Kaupan päälle hermovaurio keskisormessa,tunto puuttuu sormen päästä ja kosketus nimettömän puoleiselle sivulle tuntuu pieniltä sähköiskuilta.Näillä eväillä pienempi radius helpottaa elämää.
Toi yläsatulan leveys ei ole ikinä ollut mulle ongelma.2mm ero satulan kohdalla on käytännössä 1mm,sillä käsittääkseni toi 2mm jakautuu tasan kaulan teorettisen keskiviivan molemmille puolille.Peukalon puoleinen 1mm ei juurikaan vaikuta soittoon.Ite oon aina soittanu barresoinnut ns. kouraotteella,eli peukalolla E ja tarvittaessa A kielet.Edes 45mm yläsatula ei ole ollut esteenä.Tuolloin vaan kielien keskinäinen etäisyys on jo vähän turhan suuri.
Kahvalliset tuopit takas ja heti!
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)