![]() 04.02.2015 12:26:19 (muokattu 04.02.2015 12:31:50) | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Mutta jos Thomann sanoo, ettei korvaa, niin kuinka suuri operaatio yhden rikkinäisen inputin takia kannattaa aloittaa? No näin. Toisaalta on sitten verrattain veemäisempää, mikäli rahaa liikkuu enemmän. Ostat käytetyn, mistä maksat vaikka 1500e, ja tämä hajoaa kuukauden päästä. Siinä sitten olet romusi kanssa. Kuvataan nyt ongelma vielä tarkemmin, että itse input toimii (jakki) ja suoramonitoroinnissa ääni kuuluu, mutta USB monitorointi on mykkä ykkösinputilla. Harmittaa kyllä kun aina ollut siinä uskossa, että takuu toimii, oli välikäsiä kuinka paljon vain. Puhelimien kanssa on takuuvaihdot aina onnistuneet myös. Ja firmoissakin on eroja. Joskus ebayn kautta tilasin jenkeistä yhden vekottimen. Se oli rikki. Olin suoraan yhteydessä valmistajaan ja he kertoivat, että takuunsa koskee ainoastaan USAn kansalaisia. Kuitenkin neuvoi, että jos minulla sattuisi olemaan vaikka tilapäinen osoite USAssa niin ongelmaa ei ole. Ja minullahan sattui myus.comin kautta semmoinen olemaan, joten tavara liikkui sitä kautta. | |
![]() 04.02.2015 12:46:04 | |
tender.insanity: Soitin KKV:lle. Sieltäkään ei otettu asiaan kantaa. Takuu on vain lisäetu ja mikäli sopimusehdoissa lukee jotain, niin sen mukaan mennään. Nyt on kyllä KKV erehtynyt. Tässä ei tartte miettiä takuuta (joka todellakin on elinkeinonharjoittajan kuluttajalle tarjoama lisäetu) vaan lakisääteistä virhevastuuta, joka on "kaikilla" tavaroilla vaikkei takuuta olis lainkaan. | |
![]() 04.02.2015 15:33:46 | |
Käänne. Thomann vastaa.. "Hei, kiitos viestistäsi. Kahden vuoden takuu on ns. virhevastuu ja olet oikeassa, se on tuotekohtainen. Mutta jos omistajuus vaihtuu, niin asiasta on ilmoitettava myyjälle (eli meille) kirjallisesti ja sitä varten sekä alkuperäisen omistajan että uuden omistajan on lähetettävä meille tietyt lomakkeet. Tästä on maininta möys kuluttajaviraston sivulla: Takuu on tuotekohtainen Takuusitoumus annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi ykstyiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan hänelle kirjallisesti. Jos omistajuus vaihtuu, niin Saksan lain mukaan virhevastuun käsitteleminen onnistuu ainoastaan jos omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan meille kirjallisesti. Voimme kyllä järjestää tuotteelle takuuhuollon, mutta vain näillä ehdoilla. Ystävällisin terveisin" | |
![]() 04.02.2015 15:38:25 (muokattu 04.02.2015 15:41:42) | |
Hyvä, että vastasivat ja myöntävät tuon virhetakuun asiassa, hyvä homma. EDIT: Kerkesin editoida tämän viestin tekstiä ja siksi tuossa alemmassa on mun lainaus eri ;D PappaSFin | |
![]() 04.02.2015 15:38:55 | |
pappasfin: Hyvä homma :D Jeps. Yhteys myyjäänkin on luotu. | |
![]() 04.02.2015 16:07:01 | |
Noni, hyvä käänne. Silti ei tässä pitäisi pelata Saksan lakien mukaan, vaan Suomen. Näemmä tuo on heidän tapansa myöntää virhe. | |
![]() 04.02.2015 16:33:28 | |
Hyvä, että selvisi, mutta hiukan ihmetyttää, että tässä piti useamman kerran lähestyä rautalangalla thomannia,, sama homma kuin tuossa parin kuukauden takaisessa omassa tapauksessa. Vastaukset muotoiltiin alkuun ns. kuluttajalle epäedullisena totuutena ilman tulkinnanvaraa, että siinä moni jättää jo reklamoinnin sikseen. Sattumaako...vai lisääntynyttä tuloksentekopainetta..vai vai... Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! | |
![]() 04.02.2015 17:33:40 | |
Minkä ihmeen takia sekä entisen että nykyisen omistajan pitää lähetellä Saksaan jotakin lomakkeita? Tuntuu siltä, että yrittävät sitten tehdä homman niin hankalaksi, ettei asiakas viitsi vaivautua. | |
![]() 04.02.2015 19:40:24 | |
Minulle tuli sama vastaus Saksan lainsäädännöstä ja kuluttajaviraston jutuista ilman lähteitä. Kysyin perusteluita ja lähteitä asiaan. Thomann pelaa täällä Suomen kuluttajansuojan alla ja epäselvät tilanteet tulee ratkaista ostajan eduksi. | |
![]() 05.02.2015 12:54:49 | |
Moi Mullakin oli pientä hässäkkää Thomannin kanssa tossa kesällä. Ostin vahvistimen joka hajos heti kättelyssä ja lähetin saksaan korjattavaksi. No se tuli takaisin ja löin virrat päälle ja poks. Sittem Tompan ehdotuksesta se korjattiin toisen kerran Uraltonella ja he lupasivat maksaa kulut. Näin tehtiin ja kun aloin vaatia 170e korjaus kuluja saksasta niin silloin alkoi vänkäys. He eivät voi maksaa kun puolet koska olin jättänyt jonkun lipukkeen lähettämättä ja koska vahvaria ei huollettu heidän huollossaan niin kaikki takuut raukesi välittömasti. Tästä ei tietenkään mainittu mitään silloin kun ITSE ehdottivat korjausta suomessa. Itsekin maahantuonti yrityksessä työskentelevänä tiedän tasan tarkkaan miten takuu ja virhevastuu hommat lain mukaan hoidetaan. Joten aloin vääntämään sakemannien kanssa ja parin viikon meilejen vaihdon jälkeen tuli koko summa tilille. Ja "Kitaraosastolta oli saatu väärää tietoa" Thomann takuu OLIKIN voimassa ja jos vielä pamahtaa 3 vuoden sisällä niin eikun yhteyttä vaan niin hoitavat kuntoon. Eli koittavat luistella vastuustaan ja kun panee kovana faktat pöytään niin voi saada ne taipumaan. Mullakin on tätä ennen kaikki tompan kans toiminut ihan hyvin ja alkuun sävy olikin ihan asiallinen mutta kun rupesivat koijaamaan niin hiukan tiukensin sävyä. En kuitenkaan mennyt asiattomuuksiin. Ja ton keissin jälkeen olen tilaillut kaikenlaista ja oli yks toinenkin rekkula jonka hoitivat sitten ihan pirunb hyvin. Ei tarvinnut lähettää ees rikkinäistä takas vaan panivat suoraan uuden mulle tulemaan. Sitten oli toinenkin takuukeissi , ei tompan vaan gigantin kanssa ja kyse oli tietokoneesta joka oli huollettu takuun aikana mutta hajosi kahden viikon kuluttua korjauksesta ja takuu oli tällä välin rauennut. Ja koska konetta ei oltu korjattu kuntoon ensimmäisessä korjauksessa, vaan oli vain vaihdettu palanut emolevy, ei tutkittu mistä se palaminen johtui. Niin sehän poltti sen uudenkin samantien. Yrittivät pestä kätensä koko koneesta. "Takuu on rauennut , ei voi mitään" 2 kuukautta "taistelin" sähköpostin välityksellä ja kolme kertaa kävin liikkeessä. Kolmannella kerralla rupes jätkä jo tiskillä vittuilee et sä taas usko jo.... Noh olin jutellu jo puhelimessa kyseisen heebon pomon kanssa ja kun tästä mainitsin ja kerroin hänen käskeneen tuoda kone korjattavaksi niin muuttui ylimielinen käytös palveluhalukkuudeksi. Ja vielä kun kone korjaamolle lähetettiin niin sieltä yrittivat kinuta 450e minulta korjauskuluihin. Ja taas sähköposti kävi kuumana ja lopulta sain hakea koneeni gigulista korjattuna enkä maksanut penniäkään. Ja tosta on nyt kaks vuotta ja kone pelaa erinomaisesti. Eli aina kannatta vääntää varsinki jos tietää olevansa oikeassa. Mut kandee varata aikaa ja hermoja ja siksi moni jättää leikin kesken. Lets rock again. DYNAMATION is ready to be unleashed. Fear is the Key.....Älä oo Tosikkoo | |
![]() 05.02.2015 16:04:32 | |
Ihan yleisneuvona: Liiketoiminnassa (muuallakin kuin tuossa mainitussa liikkeessä) alkaa olla periaatteena että hoidetaan ainoastaan ne asiakkaat, jotka jaksavat käydä prosessin läpi asti - ensimmaisellä kerralla perusvastaus on yleensä just että ei käy kun sitä ja tätä. | |
![]() 05.02.2015 19:48:40 | |
Eikä heille kelpaa mikään sähköinen ilmoitus vaan tämmöinen lappu.. https://dl.dropboxusercontent.com/u … %28Abtretungserkl%C3%A4arung%29.pdf | |
![]() 05.02.2015 20:42:11 | |
Paasio: Moi Mullakin oli pientä hässäkkää Thomannin kanssa tossa kesällä. Ostin vahvistimen joka hajos heti kättelyssä ja lähetin saksaan korjattavaksi. Mikä kone oli kyseessä? | |
![]() 06.02.2015 09:29:05 | |
Gabe: Mikä kone oli kyseessä? Mikäs muukaan kuin surullisen kuuluisa Bugera 333 2x12. Tosin ton parin kuukauden korjaus rumban jälkeen pelannut ihan moitteetta. Mutta joka kerta pientä jännitystä ilmassa kun sitä starttailee:) Mut soundit on hunajaa kun opetteli vaan säätämään nappulat kohilleen. Ja suurin syy ton vahvarin hajoamiseen oli kyllä UPS. Kun tuli korjauksesta ekan kerran niin oli loota sen verran murjottu että heti arvasin ettei ehjänä ole säilynyt. Kansi ei ollut edes kiinni enää vaan sepposen selällään ja kahdesta kulmasta pursusi vaam fyllit ulos. Born to Rock...UGh Masturbation....Ejaculation....DYNAMATION | |
![]() 06.02.2015 14:24:51 (muokattu 06.02.2015 14:28:16) | |
Ja tarina edelleen jatkuu. Nyt M-Audiolta tuli viestiä, että voivat hyvää hyvyyttään korjata, mutta kulut pitää itse maksaa heidän Saksan konttoriin. So there is no warranty on this product, because the warranty is not transferable. But I talked to our service manager. He said that we can repair it under good-will. But you have to send it to our service center in germany for your own costs. Eli muistanko lukeneeni oikein, että jos Thomannille pistää takuuhuoltoon, niin sekin pitäisi itse maksaa? Näin ollen ei tartte mitään Thomannin lomakebyrokratiaa. | |
![]() 06.02.2015 14:35:10 | |
tender.insanity: Ja tarina edelleen jatkuu. Nyt M-Audiolta tuli viestiä, että voivat hyvää hyvyyttään korjata, mutta kulut pitää itse maksaa heidän Saksan konttoriin. Eli muistanko lukeneeni oikein, että jos Thomannille pistää takuuhuoltoon, niin sekin pitäisi itse maksaa? Näin ollen ei tartte mitään Thomannin lomakebyrokratiaa. Itse pitää maksaa, jos haluaa rahat takaisin 30 päivän sisällä. Eihän toi lomake mahdoton ole? Mulle tuli myös vastaus, että myös Suomen kuluttajaliiton tms. mukaan voidaan tollanen lomake vaatia. En kyllä löytänyt siitä viitteitä. | |
![]() 06.02.2015 16:13:13 (muokattu 06.02.2015 16:13:44) | |
E: Ei mitään Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin? | |
![]() 06.02.2015 17:57:04 | |
tender.insanity: Ja tarina edelleen jatkuu. Nyt M-Audiolta tuli viestiä, että voivat hyvää hyvyyttään korjata, mutta kulut pitää itse maksaa heidän Saksan konttoriin. Eli muistanko lukeneeni oikein, että jos Thomannille pistää takuuhuoltoon, niin sekin pitäisi itse maksaa? Näin ollen ei tartte mitään Thomannin lomakebyrokratiaa. Jos tuotteessa on virhe/valmistusvirhe ja tuote korjataan tai vaihdetaan ehjään ei tästä saa kuluttajalle tulla kululuja, näin ainakin kuluttajansuoja laissa on sanottu. Sen verran myös, että kuluttajalla on myös oikeus siihen, että tuotteen myyjän kautta hoidetaan tälläinen virheesta johtuva takuuhuolto ja kuluttajaa ei voi vaatia hoitamaan asiaa esim. valmistajan kanssa suoraan vaan kuluttajalla on oikeus toimittaa laite myyjälle ilman kuluja ja myyjä hoitaa tuotteen takuukorjauksen/takuuhuollon/vaihdon ehjään veloituksetta. PappaSFin | |
![]() 06.02.2015 23:11:52 | |
Noinkohan tähän koko juttuun soveltuu täkäläinen kuluttajansuojalaki? Mun villi veikkaus on, että ei. Kun mennään ulkomailta tilaamaan, eka homma on miettiä, mikä laki kauppaa koskee. Se ei mitenkään automaattisesti ole meikäläisten kuluttajansuojalaki, vaikka se itselle parhaalle vaihtoehdolle haiskahtaisi. Lähtökohta kansainvälisessä kaupassa on sopimusvapaus sovellettavasta laista. Se, että yrityksellä on suomalainen Y-tunnus ei vielä kerro mitään. Se olisi jo jotain, jos toomannialla olisi jokin toimipiste täällä. Mutta kun ei ole, ja ainakin nopealla vilkaisulla katselin, heidän ehdoissaan viitataan BGB:hen (Bürgerliches Gesetzbuch, tai big german book kuten ne lontoossa sitä haukkuu), niin todennäköisesti siellä jossain viitataan myös sovellettavaan lakiin. Muutenkin, jos laista ei ole mitään sovittu, kovin usen lähtökohtana on kauppapaikan säädökset, mikä olisi tässä tapauksessa Saksan säännöt. Eli kuluttajansuojalaki ei oikein toimi tässä. Jos nyt kuitenkin jostain ihmeellisestä syystä joku keksii, miten saa kuluttajasuojalain toimimaan tuohon "äänikortti-caseen", niin seuraava ongelma onkin se, että siinä on toomannian jälkeen ollut toinen kauppa, mihin sovelletaankin kauppalakia, olettaen, että molemmat osapuolet ovat yksityishenkilöitä. Sen takia mä lähtisin ihan suosiolla litteraa omistuksen vaihtumisesta tompalle, ja hoitaisin asian sitten nätisti uudella takuupyynnöllä. Ja ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että ovat tuota ilmoitusta jälkikaupoista kaivanneet jo monta vuotta. Joskus olen sinne sellaisen tehnytkin, kun oli vähän arvokkaampi ostos, jossa oli takuuta reippaasti jäljellä. Sinänsä täällä ollaan kyllä oltu kohdillaan, että virhevastuu kuuluu valmistajalle/maahantuojalle. Yleensä voi vielä täkäläistä edustajaakin häiritä asiasta, mutta se taasen vaatii kuluttajansuojalain soveltumista, eli ei toimi tässä tapauksessa. Kovin usein virheistä vastaavillakin on erinäisiä oikeuksia, ja ostajilla velvollisuuksia, varsinkin kansainvälisissä kaupoissa. Kaikkialla kun ei olla niin kuluttajia suojaavia kuin täällä. | |
![]() 07.02.2015 11:16:21 | |
Voi helevetti näitä forumin lakiasiantuntijoita... Ookko muuten kuullu EUsta? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)