Aihe: Kohinasalvat ja niiden toimivuus?
1 2 3 4 5 6 7
the-Antero
27.01.2011 18:29:51

Vladi: Kerro mulle, kuka on niin väittänyt?

En nyt rupea ketään nimeämään täällä, mutta vastaavia ketjuja kun katsot...nimenomaan ketjuja joissa kysytään jostain gatesta niin se yleisin ensimmäinen vastaus on ollut aina "tarkasta piuhat" / "osta laadukkaammat piuhat"
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Karvamammutti
27.01.2011 18:30:28
the-Antero: En nyt rupea ketään nimeämään täällä, mutta vastaavia ketjuja kun katsot...nimenomaan ketjuja joissa kysytään jostain gatesta niin se yleisin ensimmäinen vastaus on ollut aina "tarkasta piuhat" / "osta laadukkaammat piuhat"

Onko käyny mielessä, että siihen saattaa olla syy, että näin suositellaan?
"Me? The 13th Duke of Wybourne? Here? At a farm? Unattended? With my reputation? They must be absolutely stark raving bonkers!" NA NA NA NAA NA NA NAA NA NA NAA NA!
Vladi
27.01.2011 18:34:53
the-Antero: En nyt rupea ketään nimeämään täällä, mutta vastaavia ketjuja kun katsot...nimenomaan ketjuja joissa kysytään jostain gatesta niin se yleisin ensimmäinen vastaus on ollut aina "tarkasta piuhat" / "osta laadukkaammat piuhat"

Sama kysymys kuin karvamammutilla: Jos kerta joka ketjussa kerrotaan sama vastaus asiaan, niin eikö se todennäköisesti ole hyvä kohde aloittaa ongelman poisto?

En oikein ymmärrä miks piti ruveta niin kovasti vauhkoamaan ja menemään henkilökohtaisuuksiin.
Karvamammutti
27.01.2011 18:46:53
Lisättäköön vielä aiheeseen, että täysin synnitönhän en ole itsekään. Miun pedaalilauta + vahvariyhdistelmä on ihan hirvee hedelmäpeli. Pilipattaa, pulupattaa kohisee, surisee ja pärisee. Mutta en oo vaan jaksanu tehä asialle mitään kun tällä hetkellä soittelen vaan kotona. Välipiuha- ja virtalähderemontti on edessä kunhan rupiaa päntihommat pyörimään.
"Me? The 13th Duke of Wybourne? Here? At a farm? Unattended? With my reputation? They must be absolutely stark raving bonkers!" NA NA NA NAA NA NA NAA NA NA NAA NA!
the-Antero
27.01.2011 18:49:14

Vladi: Sama kysymys kuin karvamammutilla: Jos kerta joka ketjussa kerrotaan sama vastaus asiaan, niin eikö se todennäköisesti ole hyvä kohde aloittaa ongelman poisto?

Voi olla ja voi olla ettei. Puhuin omastakokemuksestani jossa tuo piuhojen vaihto ei tuottanut tarvittavaa eroa. Itse en ainakaan sitä huomannut. Joten omiin kokemuksiini perustelin asian että gaten/supressorin käyttö poistaa sitä kohinaa eikä se piuhojen vaihto. Mutta kerrataan nyt vielä kerran. Eli tämä oli MINUN tapauksessani. Aloittaja kyseli gatesta eikä piuhojen vaihdosta joten mielestäni asillinen vastaus olisi kertoa aloittajalle niistä gateista.

En oikein ymmärrä miks piti ruveta niin kovasti vauhkoamaan ja menemään henkilökohtaisuuksiin.

Jos oman kannan puolustaminen on vauhkoamista niin joo, sitten vauhkosin. Henkilökohtaisuuksiin saatettiin mennä, tämä tosin sen jälkeen kun minua vastaan hyökättiin ensin hemkilökohtaisuuksilla.
the-Antero
27.01.2011 18:51:51

nahkahuppu:

Rocktron hush on hyvä

ISP Decimator on myös hyvä

Boss NS-2 on hyvä (omassa käytössä)

Varteenotettava vaihtoehto voisi myös olla ISP G-STRING PEDAL
Vladi
27.01.2011 19:03:44
the-Antero: Voi olla ja voi olla ettei. Puhuin omastakokemuksestani jossa tuo piuhojen vaihto ei tuottanut tarvittavaa eroa. Itse en ainakaan sitä huomannut. Joten omiin kokemuksiini perustelin asian että gaten/supressorin käyttö poistaa sitä kohinaa eikä se piuhojen vaihto. Mutta kerrataan nyt vielä kerran. Eli tämä oli MINUN tapauksessani. Aloittaja kyseli gatesta eikä piuhojen vaihdosta joten mielestäni asillinen vastaus olisi kertoa aloittajalle niistä gateista.

Eli mielestäsi ei saisi tarjota vaihtoehtoja? Tässä ketjussa on monta perusteltua kirjoitusta, jossa kerrotaan, että gaten käyttö kannattaa jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Eikä kukaan ole missään vaiheessa puhunut pelkästään piuhojen vaihdosta.

Jos oman kannan puolustaminen on vauhkoamista niin joo, sitten vauhkosin. Henkilökohtaisuuksiin saatettiin mennä, tämä tosin sen jälkeen kun minua vastaan hyökättiin ensin hemkilökohtaisuuksilla.

Oma kantasi perustui siihen, että piuhojen vaihto ei sinun tapauksessa auttanut. Eihän se ole mikään tae, että näin olisi myös aloittajan tai kenen tahansa muun ketjua lukevan tapauksessa. Eikö ole vain parempi, että tarjotaan useita vaihtoehtoja(muitakin kuin gateja) ja jokainen saa sitten päättää mitä haluaa tehdä. Sinun logiikallasi voitaisiin vain listata joukko erilaisia noise gateja ym. häiriönpoistajia ja ketju oli siinä. Mielestäni m.netin yksi kantava idea on, että voidaan jakaa kokemuksia ja tarjota vaihtoehtoja.
Krice
27.01.2011 19:11:44 (muokattu 27.01.2011 19:13:18)

Se miten särön muodostaa vaikuttaa aika merkittävästi kohinan määrään. Varsinkin säröpedaalien määrä ja laatu (+mahdollinen kompressoripedaali). Laadulla on huonon ja hyvän välillä aika iso ero kohinan määrässäkin, tosin laatu/hinta ei aina merkitse kohinattomuutta.

Kohinanpoistaja on aina purkkaratkaisu. Mielestäni hyvistä laitteista saa aika reippaasti gainia ilman sen isompia kohinoita. Onhan se sitten hintakysymys että miten homman haluaa hoitaa. Kohinanpoistaja voi tulla halvemmaksi, mutta pahimmillaan se vaikuttaa aika paljon soundiin ja sitä kautta myös soittamiseen.

Piuhat on sitten enimmäkseen hifistelyä ellei ole käyttänyt jotain ohutta paukkulankaa ennen laadukkaampiin johtimiin siirtymistä.
aristoteles666
27.01.2011 19:12:57

jos piuha on ehjä, oli halpa tai kallis, se ei lisää kohinaa, eikä poista sitä.
Krice
27.01.2011 19:14:33

aristoteles666: jos piuha on ehjä, oli halpa tai kallis, se ei lisää kohinaa, eikä poista sitä.

Kannattaa kokeilla sellaista lakritsipiuhaa mitä tulee halpojen kitaroiden mukana instrumenttijohtona. Kohinan merkittävä lisääntyminen on selkeästi havaittavissa.
aristoteles666
27.01.2011 19:18:31 (muokattu 27.01.2011 19:19:18)

Krice: Kannattaa kokeilla sellaista lakritsipiuhaa mitä tulee halpojen kitaroiden mukana instrumenttijohtona. Kohinan merkittävä lisääntyminen on selkeästi havaittavissa.

on kokeiltu ja käytetty, eikä lisää.
"huonoilla" piuhoilla voi yläpäätä hävitä, mutta sekin oikeastaan pienentää kohinaa, eikä missään tapauksessa lisää sitä.
the-Antero
27.01.2011 19:21:10

Vladi: Eli mielestäsi ei saisi tarjota vaihtoehtoja? Tässä ketjussa on monta perusteltua kirjoitusta, jossa kerrotaan, että gaten käyttö kannattaa jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Eikä kukaan ole missään vaiheessa puhunut pelkästään piuhojen vaihdosta.

Kaippa niitä sitten voi tarjota. Täällä nyt vaikuttaa olevan pari muutakin samaa mieltä kanssani tuosta piuha asiasta.

Oma kantasi perustui siihen, että piuhojen vaihto ei sinun tapauksessa auttanut. Eihän se ole mikään tae, että näin olisi myös aloittajan tai kenen tahansa muun ketjua lukevan tapauksessa. Eikö ole vain parempi, että tarjotaan useita vaihtoehtoja(muitakin kuin gateja) ja jokainen saa sitten päättää mitä haluaa tehdä. Sinun logiikallasi voitaisiin vain listata joukko erilaisia noise gateja ym. häiriönpoistajia ja ketju oli siinä. Mielestäni m.netin yksi kantava idea on, että voidaan jakaa kokemuksia ja tarjota vaihtoehtoja.

Joo, toin oman kantani mukaan, koska itselläni tuo ei ole auttanut pätkääkään. Eikö tämä siis myös ole hyvinkin vrteenotettava vaihtoehto?
erty
27.01.2011 19:21:56
the-Antero: Voi olla ja voi olla ettei. Puhuin omastakokemuksestani jossa tuo piuhojen vaihto ei tuottanut tarvittavaa eroa. Itse en ainakaan sitä huomannut. Joten omiin kokemuksiini perustelin asian että gaten/supressorin käyttö poistaa sitä kohinaa eikä se piuhojen vaihto. Mutta kerrataan nyt vielä kerran. Eli tämä oli MINUN tapauksessani. Aloittaja kyseli gatesta eikä piuhojen vaihdosta joten mielestäni asillinen vastaus olisi kertoa aloittajalle niistä gateista.

Ei piuhat itsessään sitä kohinaa poista, mikäli se ei oo piuhoista johtuvaa. Ei laadukkailla piuhoilla esimerkiks poisteta ykskelasten hurinaa, mut eihän kukaan niin oo väittänytkään. Piuhat on alusta asti listattu _yhtenä_ mahdollisena ongelmakohtana siinä missä halvat/vanhat putketkin. Sä tartuit tohon piuhajuttuun provosoiden unohtamalla kaiken muun. Ei ne piuhat yksinään oo tie onneen, mut eihän niin oo väitettykään.

Hurinanpoistajille on toki paikkansa jos haluaa esimerkiks ihan välttämättä käyttää jotain tiettyä pedaalia soundinsa puolesta, mutta joka hurisee häiritsevästi. Esim. jotkut fuzzit tai vaikka Boss MT-2. Laadukkaampia/häiriöttömimpiäkin vaihtoehtoja varmasti löytyy, mut eihän ne koskaan samanlaisia oo. Jos jokin laite toteutuksensa puolesta hurisee niin silloin ei vaihtoehdoks oikeestaan jää kuin hurinanpoistajan hommaaminen tai laitteen vaihtaminen laadukkaampaan. Mut jos hurina johtuu huonosta häiriösuojauksesta, piuhoista, putkista, virtalähteistä tai jostain muusta, johon pystyy vaikuttamaan soundia kompromisoimatta niin kyllä mä sieltä lähtisin parantelemaan itse ongelmaa, enkä piilottamaan sitä gatella tai muulla..
Vladi
27.01.2011 19:30:43
the-Antero: Kaippa niitä sitten voi tarjota. Täällä nyt vaikuttaa olevan pari muutakin samaa mieltä kanssani tuosta piuha asiasta.

Joo, toin oman kantani mukaan, koska itselläni tuo ei ole auttanut pätkääkään. Eikö tämä siis myös ole hyvinkin vrteenotettava vaihtoehto?

Missaat pointin. Sinä olit se, joka alkoi ensimmäisenä valittamaan, että kaikki tyrkyttävät piuhojen vaihtoa ainoana vaihtoehtona. Asiahan ei ollut niin. Ja kuten tuossa sanoin, vaikka se ei sinulla auttanut, niin jollakulla muulla se saattaa auttaa.

Oman mielipiteensä tai kokemuksensa saa tottakai jakaa, sehän on keksustelupalstojen idea. Mielestäni sinä aloit huutelemaan ihan turhaan ja perusteetta, koska piuhajuttu ei ollut ainut tarjottu vaihtoehto, vaikka niin väitit.
the-Antero
27.01.2011 19:32:56

Mun mielestä tossa alotusviestissä ihan erikseen mainitaan että kohinan aiheuttaa MXR EQ ja Rocktronin zombie recto. Eli kohina lähtee pedaaleista ei niistä piuhoista.

ELi jos nyt ei tuota säröä halua reippaasti laskea ja olla pitämättä equa päällä niin kyllä mä geittaisin sen hurinan pois. Mutta tähänkin on varmaan joku erimieltä joten ihan sama.
erty
27.01.2011 19:36:32
the-Antero: Mun mielestä tossa alotusviestissä ihan erikseen mainitaan että kohinan aiheuttaa MXR EQ ja Rocktronin zombie recto. Eli kohina lähtee pedaaleista ei niistä piuhoista.

ELi jos nyt ei tuota säröä halua reippaasti laskea ja olla pitämättä equa päällä niin kyllä mä geittaisin sen hurinan pois. Mutta tähänkin on varmaan joku erimieltä joten ihan sama.

Ei välttämättä. Molemmat boostaa signaalia tarvittaessa aika paljonkin, joten samalla nousee häiriöt. Ihan sama juttu kompuroissa. En väitä että hurina syntyy ennen edellä mainittuja pedaaleja, mut ei sitä kannata poiskaan sulkea.
nahkahuppu
27.01.2011 19:36:46
Jucciz:

Jos häiriöitä haluaa oikeasti vähentää, kannattaa käydä läpi vähintään seuraavat jutut:
- kitaran häiriösuojaus (esim. alumiiniteippivuoraus elektroniikan ympärille tms.)
- kaikki välipiuhat (mahdollisimman laadukasta mielellään)
- virransyöttö pedaaleille (laadukas muuntaja tai paristot)
- verkkovirta (ovatko laitteet maadoitetussa pistoriasiassa?)
- putkivehkeiden putket (halvat ja vanhat putket voivat kohista, vinkua ja aiheuttaa muuta häiriötä)
- kamojesi lähellä olevat muut häiriölähteet (loisteputket, kännykät, langattomat lähettimet ja vastaanottimet, kuvaputkinäytöt, sähköverkosta paljon virtaa haukkaavat sähkölaitteet jne.)

Kysymykseni on näemmä poikinut hedelmällisen keskustelun. Jucciz mainitsi joitain asioita, ja ne ovat hyvinkin kunnossa. Tämä mainitsemani kohina ei soittaessa kuulu ei siispä myöskään häiritse. Hiljaisina hetkinä se pakkaa häiritsemään ja siksipä on enempi mukavuus kysymys kuin ehdoton pakko. Hyvän käsityksen olen kuitenkin asiaan saanut ja ehkäpä myös ratkaisun tehnyt. Kiitti hei.
Vladi
27.01.2011 19:38:51
nahkahuppu: Kysymykseni on näemmä poikinut hedelmällisen keskustelun. Jucciz mainitsi joitain asioita, ja ne ovat hyvinkin kunnossa. Tämä mainitsemani kohina ei soittaessa kuulu ei siispä myöskään häiritse. Hiljaisina hetkinä se pakkaa häiritsemään ja siksipä on enempi mukavuus kysymys kuin ehdoton pakko. Hyvän käsityksen olen kuitenkin asiaan saanut ja ehkäpä myös ratkaisun tehnyt. Kiitti hei.

Haha, tämmöistä tämä m.net on ;D

Tuossa tilanteessa se Rocktron Hush voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei ole kallis ja sitä voi pitää koko ajan päällä, jos kerta hurinaa kuuluu vain jonkun verran. Laite ei syö silloin soundia ainakaan omaan korvaan merkittävästi.
the-Antero
27.01.2011 19:40:54

nahkahuppu: Kysymykseni on näemmä poikinut hedelmällisen keskustelun. Jucciz mainitsi joitain asioita, ja ne ovat hyvinkin kunnossa. Tämä mainitsemani kohina ei soittaessa kuulu ei siispä myöskään häiritse. Hiljaisina hetkinä se pakkaa häiritsemään ja siksipä on enempi mukavuus kysymys kuin ehdoton pakko. Hyvän käsityksen olen kuitenkin asiaan saanut ja ehkäpä myös ratkaisun tehnyt. Kiitti hei.

Tuollaiseksi jotenkin käsitin tuon tilanteen :)

Toivotaan että apulöytyy. Joudut sitten vaihtelemaan piuhoja tai et :D
nahkahuppu
27.01.2011 20:01:20
the-Antero: Tuollaiseksi jotenkin käsitin tuon tilanteen :)

Toivotaan että apulöytyy. Joudut sitten vaihtelemaan piuhoja tai et :D

Taidan sen Hush:in ostaa -> edullinen ja simppeli. Jos ei tuo haluttua tulosta heitän sen metsän reunaan ja saavat ketut sillä kohinoitaan poistaa.

Tähän piuha asiaan on pakko sanoa että olen ajan saatossa käyttänyt vaikka minkälaisia, merkkisiä ja hintaisia piusseja. Olen jossain määrin sairaalla tavalla perfektionisti niinpä teen piuhani itse. Silloin kaikissa piuhoissa on samanlaiset plugit ja ne ovat juuri sen mittaisia kun niiden haluan olevan. Tavan jolla suojaan kaapelin liitoksen ja ylipäätään teen liitoksen on takuu varmasti laadukkaampi kuin millään käyttämälläni tehdastekoidella. Ikävä sinänsä että koskaan en ole merkittävää eroa huomannu hyvän tehdaskaapelin ja itsetekemäni hurinoissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)