Gabe: Ääh, nyt tulikin pieni takaisku tilauprosessiin. Tuossa ominaisuukisa läpikäydessä selvisi että kaula ei olekkaan Quarter Sawn vaan Flat Sawn. Olen ymmärtänyt että tuo säteittäin sahattu (Quarter Sawn) on kestävämpi tapa tehdä kaula. Miten suuri merkitys tällä on, tietääkö kukaan? Liimakaula kun on kyseessä niin sen soisi olevan mahdollisimman kestävä ja stabiili. Quarter saattaapi syitten suunnasta johtuen olla jäykempi, mutta toisaalta siellä on se kaularauta kuitenkin. Se voipi olla flat sawn myös soundillisista syistä? Muistelen väitetyn, että kuulostavat erilaisilta. Ei olis mulle ratkaisuperuste kuitenkaan, jos soundi ja tatsi ovat kohdalaan. |
Numb: Quarter saattaapi syitten suunnasta johtuen olla jäykempi, mutta toisaalta siellä on se kaularauta kuitenkin. Se voipi olla flat sawn myös soundillisista syistä? Muistelen väitetyn, että kuulostavat erilaisilta. Ei olis mulle ratkaisuperuste kuitenkaan, jos soundi ja tatsi ovat kohdalaan. Se on kuulemma siitä syystä kun vääntävät koko kaulan yhdestä palasta eikä quarter siihen sovellu. Pitäis varmaan mennä tampereelle niitä katsomaan kun ne tehdään aina tilauksesta niin ei voi tietää :/ Rämppy: Mun käsittääkseni quarter sawn on kuitenkin melko harvinainen kaulatyyppi, valtaosa huippukitaroistakin on ihan perinteisesti sahatulla kaulalla. Toki quarter sawn on lähtökohtaisesti stabiilimpi, mutta en nyt ottaisi tuota kynnyskysymykseksi. Mulla on EJ-stratossa quarter sawn ja toisessa stratossa perinteinen sahaus. Molemmat ovat olleet yhtä stabiileja vuodesta toiseen. Kaulapuiden laatu ratkaisee eniten. Ok, hyvä tietää. Gibsoneissa mistä enemmän on kokemusta on Quarter sawn se kaula tietääkseni, ainakin noissa mitä mulla on ollut on jos oikein katsonut olen. Ja tämän hetkisessä telessä on myös.. pulttikaulaisessa se nyt ei niin merkittävä ole kun uuden kaulan saa kivuttomammin jos nyt jotain ikävää kävis. Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille. |