![]() 18.03.2010 00:56:06 (muokattu 18.03.2010 00:56:22) | |
---|---|
Minä olen vetänyt enimmäkseen kitara -> vahvistin systeemillä, mutta HT-5:n hankinnan myötä ajattelin että varmaan täytyy hommata joku OD buustiksi. Noh, perhana, laitetaan samalla sitten se kaipailtu delay ja reverbikin siihen sitten... Digitech HardWire-sarjasta Tube Overdrive, Delay/Looper ja Stereo Reverb. Kaikkiin olen ollut ihan tyytyväinen, eivät väritä soundia ja tekevät suunnilleen sen mitä pitääkin. Vähän on ollut opettelua kun ei ole pahemmin efektien kanssa tullut leikittyä ja OD nostaa hieman taustakohinaa särökanavaan ajettaessa, mutta se taitaa olla enemmänkin ominaisuus noissa. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 18.03.2010 00:58:29 | |
mhaarala: ...ja OD nostaa hieman taustakohinaa särökanavaan ajettaessa, mutta se taitaa olla enemmänkin ominaisuus noissa. Tottakai. Mitä enempi gainia, sen enemmän yleensä myös kohinaa tai vastaavaa "häiriötä". Toki täytyy muistaa huolehtia pedaaleille hyvä virransaanti sekä laadukkaat välijohdot, jotteivat ne generoi enempiä häröääniä (joita sitten vahvistimen etu- ja pääteasteessa vahvistat edelleen). Getcha Pull - 6604 | |
![]() 18.03.2010 17:47:19 | |
Jucciz: Olen tällä hetkellä signaaliketjuuni erittäin tyytyväinen eikä soundi ole tumppu, mutta ainahan sitä miettii, mistä sitä jää paitsi ollessaan ilman bufferia. ...mutta tokihan sulla on ainakin yksi bufferi (vintage-Ibanezista ja Coronista en osaa sanoa) signaalitiellä; Nova Delayssä on ainakin meikäläisen makuun maukas bufferi. Ymmärrän toki, että kysymyksesi koski lähinnä erillisiä buffereita, jotka voi sijoitta parhaaksi katsomalleen paikalle. Omaan lautaani rakentelin boksin, jolla koko laudan matolaatikoineen saa ohitettua, mutta pidän siinä määrin enemmän koko laudan kautta Nova Delayn bufferoimasta soundista, ettei bypass-asentoa tule käytettyä; Novan bufferi lisää mielestäni juuri sopivasti preesenssiä soundiin. Suoraan kahden kolmimetrisen piuhan läpi vahvistimeen menevän bufferoimattoman signaalin soundi on selkeästi "tylsempi". ...ja vielä kerran; bufferi. Bufferibufferi, bufferi. | |
![]() 18.03.2010 18:46:43 | |
Novan bufferi on mun signaaliketjun ainut (ketjun viimeinen pedaali ja siis loopissa, ei edessä), joten siksi kiinnostaisikin joskus testata, mitä erillinen bufferi jossain muualla kohtaa ketjua tekisi. Coronissa ja OD850:ssa on jälkeenpäin modattu true bypass - samalla lisättiin pienet vihreät virtaledit molempiin. Saa nähdä, riittääkö viitseliäisyys. :) | |
![]() 18.03.2010 19:48:57 | |
Jucciz: Saa nähdä, riittääkö viitseliäisyys. :) Helppohan se on koittaa toimiiko bufferi sun ketjussa kun testaat sillä Nova delayllä sen. Jos nurkista löytyy joku tbp-loopperi niin hommahan hoituu näppärästi. Ja vielä kun muistaa ettei anna loopperin mahdolliselle ledille virtaa niin saa itse kuunnella onko se nyt päällä vai ei. ;o) | |
![]() 18.03.2010 19:54:27 | |
erty: Helppohan se on koittaa toimiiko bufferi sun ketjussa kun testaat sillä Nova delayllä sen. Jos nurkista löytyy joku tbp-loopperi niin hommahan hoituu näppärästi. Ja vielä kun muistaa ettei anna loopperin mahdolliselle ledille virtaa niin saa itse kuunnella onko se nyt päällä vai ei. ;o) Mut eihän tolla vielä selvitä sitä, mikä olisi mahdollisen bufferin vaikutus aiemmassa kohtaa signaaliketjua: laudan alkupäässä tai keskivaiheilla. | |
![]() 18.03.2010 19:58:02 | |
Jucciz: Mut eihän tolla vielä selvitä sitä, mikä olisi mahdollisen bufferin vaikutus aiemmassa kohtaa signaaliketjua: laudan alkupäässä tai keskivaiheilla. Kokeile laittaa se Nova Delay sinne alkuun/keskivaiheille - vaiko jäikö multa jotain tajuamatta? This Is Sonar Transistor... | |
![]() 18.03.2010 20:00:02 | |
Jucciz: Mut eihän tolla vielä selvitä sitä, mikä olisi mahdollisen bufferin vaikutus aiemmassa kohtaa signaaliketjua: laudan alkupäässä tai keskivaiheilla. Nyt en oikeen ymmärrä.. Eiks sun just tolla pitäis se selvittää? | |
![]() 18.03.2010 20:07:26 (muokattu 18.03.2010 20:09:30) | |
erty: Nyt en oikeen ymmärrä.. Eiks sun just tolla pitäis se selvittää? Siis: jos mä jätän signaaliketjun LOPUSTA ainoan bufferin pois, voin sillä testata, mitä ketjun ALUSSA tai KESKIVAIHEILLA oleva bufferi tekisi? Enpä usko... mun logiikan mukaan bufferin vaikutuksen voi testata vaan lisäämällä bufferi johonkin, eikä poistamalla olemassaoleva jostain kohtaa. ;) Kokeile laittaa se Nova Delay sinne alkuun/keskivaiheille - vaiko jäikö multa jotain tajuamatta? Toi lauta on niin tarkalleen ja harkitusti piuhoitettu, että Novaa en ala siirtämään signaaliketjussa mihinkään: siitä tulisi ihan kohtuuton säätö verrattuna siihen, että jokin ylimääräinen bufferi iskettäisiin sopivaan kohtaan ketjua. Lainaan siis joltakulta joskus bufferin tai bufferoivan pedaalin ja testaan, jos jaksan. Nyt varmaan kaikki ovat kartalla? | |
![]() 18.03.2010 20:11:24 | |
Jucciz: Siis: jos mä jätän signaaliketjun LOPUSTA ainoan bufferin pois, voin sillä testata, mitä ketjun ALUSSA tai KESKIVAIHEILLA oleva bufferi tekisi? Enpä usko... mun logiikan mukaan bufferin vaikutuksen voi testata vaan lisäämällä bufferi johonkin, eikä poistamalla olemassaoleva jostain kohtaa. ;) Toi lauta on niin tarkalleen ja harkitusti piuhoitettu, että Novaa en ala siirtämään signaaliketjussa mihinkään: siitä tulisi ihan kohtuuton säätö verrattuna siihen, että jokin ylimääräinen bufferi iskettäisiin sopivaan kohtaan ketjua. Nyt varmaan kaikki ovat kartalla? Tässä varmaan haettiin sitä, että kokeile sun setup ilman Nova dilsaa. Silloin sä kuulet, miltä se kuulostaa ilman bufferia loopissa. Sen jälkeen saat tilapäisen bufferin kokeiltavaksi eri puolille ketjua, miten se muuttaa soundia. Sillä tavallahan sä saat tietää, minkälainen muutos olisi tulossa. Kokeilun jälkeen sen dilsan voi lyödä takaisin samalle paikalle, missä se alunperin oli. Jos siitä kartasta puhuttiin.... | |
![]() 18.03.2010 20:13:44 | |
Jucciz: Siis: jos mä jätän signaaliketjun LOPUSTA ainoan bufferin pois, voin sillä testata, mitä ketjun ALUSSA tai KESKIVAIHEILLA oleva bufferi tekisi? Enpä usko... mun logiikan mukaan bufferin vaikutuksen voi testata vaan lisäämällä bufferi johonkin, eikä poistamalla olemassaoleva jostain kohtaa. ;) Toi lauta on niin tarkalleen ja harkitusti piuhoitettu, että Novaa en ala siirtämään signaaliketjussa mihinkään: siitä tulisi ihan kohtuuton säätö verrattuna siihen, että jokin ylimääräinen bufferi iskettäisiin sopivaan kohtaan ketjua. Lainaan siis joltakulta joskus bufferin tai bufferoivan pedaalin ja testaan, jos jaksan. Nyt varmaan kaikki ovat kartalla? Mä en tiedä onko sun vahvistimien loopit valmiiksi jo bufferoitu, mut veikkaisin että bufferin merkitys ois suurempi juurikin vahvistimen edessä. Ja ei, en neuvonut tekemään kiinteää ratkaisua heti kättelyssä vaan ehdotin _kokeilemaan_ sillä Novan bufferilla mikä vaikutus sillä olisi esim. ketjun alussa tai vastaavasti keskellä. Sähän voit eka koittaa sen bufferin vaikutuksen pelkässä vahvistimelle menevässä ketjussa, jätät loopin tyhjäksi ja kokeilet kuuletko jo siinä eroa. | |
![]() 18.03.2010 20:26:59 | |
oiva tumpeloinen: Tässä varmaan haettiin sitä, että kokeile sun setup ilman Nova dilsaa. Silloin sä kuulet, miltä se kuulostaa ilman bufferia loopissa. Sen jälkeen saat tilapäisen bufferin kokeiltavaksi eri puolille ketjua, miten se muuttaa soundia. Sillä tavallahan sä saat tietää, minkälainen muutos olisi tulossa. Kokeilun jälkeen sen dilsan voi lyödä takaisin samalle paikalle, missä se alunperin oli. Jos siitä kartasta puhuttiin.... Eiku just tuo säätäminen ei kiinnosta: en jaksa millään vedellä piuhoja uusiksi. Laiskuutta, mutta myös ajanpuutetta. Ennemmin ottaisin jonkun testibufferin lainaan ja pitäisin kaikki nykyiset pedaalini paikallaan. Kiirehän hommalla ei luonnollisesti ole... :) | |
![]() 18.03.2010 20:30:22 (muokattu 18.03.2010 20:37:54) | |
Aiheeseen liittyen (bufferiin): Itse käyttelen treble boostereita (käytännössä lähes aina mulla on TB ennen vahvistinta) ja olen huomannut että bufferilla on suuri merkitys treble boosterin soundiin. Treble boosterissa on usein matalaimpedanssinen input (ainakin vanhanmallisissa), jolloin pelkkä kitara (korkea Z) ei anna niin kirkasta soundia kuin bufferin kanssa. Kun pistää bufferin eteen, impedanssi madaltuu ja soundi kirkastuu (= muuttuu paremmaksi mun mielestä). Kandee kokeilla. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 18.03.2010 20:30:24 | |
erty: Mä en tiedä onko sun vahvistimien loopit valmiiksi jo bufferoitu, mut veikkaisin että bufferin merkitys ois suurempi juurikin vahvistimen edessä. Ja ei, en neuvonut tekemään kiinteää ratkaisua heti kättelyssä vaan ehdotin _kokeilemaan_ sillä Novan bufferilla mikä vaikutus sillä olisi esim. ketjun alussa tai vastaavasti keskellä. Sähän voit eka koittaa sen bufferin vaikutuksen pelkässä vahvistimelle menevässä ketjussa, jätät loopin tyhjäksi ja kokeilet kuuletko jo siinä eroa. Jep jep. Se muakin kiinnostaa, mikä bufferin vaikutus olisi vahvistimen edessä - koska luulen, että vaikutus on siellä isompi kuin loopissa. Ymmärtänet silti, että olipa kyseessä pysyvä ratkaisu tai vain testi, Novan käyttäminen testibufferina lisää säädön määrää suhteessa siihen, että Nova saisi olla kiltisti paikallaan ja testibufferina käytettäisiin jotain muuta vermettä - ja tällöin ei luonnollisesti selviäisi se, miten mahdollinen edessä olevan kattauksen bufferi ja loopissa olevan Novan bufferi toimivat yhteen. Kääk, alan kuulostaa pelottavan paljon herra 1976:lta... | |
![]() 18.03.2010 21:33:22 (muokattu 18.03.2010 21:34:18) | |
McNulty: Tottakai. Mitä enempi gainia, sen enemmän yleensä myös kohinaa tai vastaavaa "häiriötä". Toki täytyy muistaa huolehtia pedaaleille hyvä virransaanti sekä laadukkaat välijohdot, jotteivat ne generoi enempiä häröääniä (joita sitten vahvistimen etu- ja pääteasteessa vahvistat edelleen). Juu... Cordialia/Neutrikia siinä on välissä ja virtaa tulee Gatorin virtalähteestä. Mitään ylimääräistä ei tosiaan ole mutta tuota taustakohinaa tulee kun avaa kitarasta volumet täpölle. Ei tuo häiritsevää ole, kunhan kiinnitin huomiota...Charvel tuntuu olevan tuon setin kanssa aivan elementissään, Randy taas vähän yllättäen "honottaa" aika paljon. Mutta kai se on aina vähän yksilökohtaista mitkä kitarat ja kamat toimivat parhaiten yksiin. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 18.03.2010 22:14:44 (muokattu 18.03.2010 22:16:13) | |
jlummaa: Aiheeseen liittyen (bufferiin): Itse käyttelen treble boostereita (käytännössä lähes aina mulla on TB ennen vahvistinta) ja olen huomannut että bufferilla on suuri merkitys treble boosterin soundiin. Treble boosterissa on usein matalaimpedanssinen input (ainakin vanhanmallisissa), jolloin pelkkä kitara (korkea Z) ei anna niin kirkasta soundia kuin bufferin kanssa. Kun pistää bufferin eteen, impedanssi madaltuu ja soundi kirkastuu (= muuttuu paremmaksi mun mielestä). Kandee kokeilla. Aika jännä, koska mun mielestä trebleboosterit menee ihan pilalle jos eteen lyö bufferin. Samoin ku Ge-fuzzit. Mielestäni bufferi on erittäin paikallaan signaaliketjun alkupäässä, juuri ennen vahvistinta. Buffereissakin on tosin paaaljon eroja: jotkut korostavat tarpeettomasti yläpäitä, ja joidenkin vaikutusta ei huomaa ollenkaan (bufferin olemassaolo selvinnyt manuaalista tai avaamalla pedaali). Enemmänkin toi bufferi vaikuttaa mun mielestä attackiin. Kannattaa kokeilla eroa ison pedaalilaudan ja lyhyt-piuha-suoraan-vahvistimeen välillä. Eroa on, ja nimenomaan attackissa! Everyone is a per-son | |
![]() 18.03.2010 22:33:38 | |
Jucciz: Jep jep. Se muakin kiinnostaa, mikä bufferin vaikutus olisi vahvistimen edessä - koska luulen, että vaikutus on siellä isompi kuin loopissa. Ymmärtänet silti, että olipa kyseessä pysyvä ratkaisu tai vain testi, Novan käyttäminen testibufferina lisää säädön määrää suhteessa siihen, että Nova saisi olla kiltisti paikallaan ja testibufferina käytettäisiin jotain muuta vermettä - ja tällöin ei luonnollisesti selviäisi se, miten mahdollinen edessä olevan kattauksen bufferi ja loopissa olevan Novan bufferi toimivat yhteen. Kääk, alan kuulostaa pelottavan paljon herra 1976:lta... Enempihän sulla on tota roinaa just kitaran ja vahvistimen välillä, jolloin bufferin "tarve" on myös suurempi. Mut eipä noista buffereista kannata hikeä otsalle nostaa, jos toimii ilman niin hyvä juttu, mutta kokeilla kannattaa aina. Nojoo, sulla näyttää olevan aika kompakti ja suunniteltu lauta, jolloin toi testailu ei välttämättä ihan mielekkäintä ole. Mut mussa on sen verran säätäjän vikaa et tulee aika useestikkin testailtua eri efektien käyttäytymistä eri järjestyksissä ja bufferien vaikutusta ketjussa. Ja sit jos aletaan miettimään "laadukkaiden" bufferien vaikutusta toisiinsa, varsinki kun toinen on loopissa, niin ollaan jo liian pitkällä.. :o) Mä jo eka luulinkin että sainko vastineen siltä toiselta j:ltä.. | |
![]() 18.03.2010 22:35:41 | |
Niin ja etuasteen jälkeen signaalitasot on kyllä jo sitä luokkaa ettei buffereilla oo enää mitään merkitystä. Everyone is a per-son | |
![]() 18.03.2010 22:37:26 | |
Juu ei tässä sillai hätää: häiriöt on erittäin vähäiset nytkin eikä soundi yhtään tunkkanen mun mielestä ole, joten mitään akuuttia tarvetta bufferille tuskin on. Mut sen verran mussakin on luontaista säätäjää, että kaikenlaista kalustoa kiinnostaa kokeilla, joten jos joskus jollain on ylimääräisenä bufferi, testaan ilman muuta sitä omaan lautaani nimenomaan ennen vahvistimen etuastetta. | |
![]() 03.04.2010 17:23:12 | |
Jucciz: Juu ei tässä sillai hätää: häiriöt on erittäin vähäiset nytkin eikä soundi yhtään tunkkanen mun mielestä ole, joten mitään akuuttia tarvetta bufferille tuskin on. Mut sen verran mussakin on luontaista säätäjää, että kaikenlaista kalustoa kiinnostaa kokeilla, joten jos joskus jollain on ylimääräisenä bufferi, testaan ilman muuta sitä omaan lautaani nimenomaan ennen vahvistimen etuastetta. Laadusta en tiedä, mutta tuollainen DIY bufferipaketti löytyy, eikä tarvi mennä EU:ta kauemmaksi: http://www.musikding.de/product_inf … id/2cad9d11c05979933b7cdf033e0dc894 Ei biljardikeppiä!! No Cue. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)