Aihe: Irtoaako Fendereistä hevit ja rockit?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
rockdaddy
10.03.2010 19:29:51
Irtoaako Fendereistä....
No aika monta tähänastisen rock-musiikin "kuka kukin on joukosta" on soittanut esim. Stratolla "ihan listoille yltäneillä" musiikillisilla tuotoksillaan. No leikki leikkinä.

Itse olen aina pitänyt Stratosta ja Telestä, mutta niiden (kuten kähes kaikkien keppien) sopivuus on kuten joku tuolla totesikin kovasti kiinni siitä tyylilajista mitä itsekukin meistä soittaa.

Jos kyseessä on roots ja traditionaalinen rock-musiikki niin S ja T ovat tietenkin kuin kotonaan. Mitä lähemmäksi mennään örinälauluja ja C- yms. vireitä, niin sitä enemmän pitää katsoa muita vaihtoehtoja ihan jo tuon kammen teknisen ratkaisunkin takia. Tämä on toki kaksisuuntainen tie, eli kyllä grillihaarukka floikalla ja helvetintuli humbukkereilla on kovin kaukana kotoaan sitten siinä "kevyessä musiikkigeneressä".

Onneksi F tarjoaa myös contemporary Stratoja, jotka lukkovibralla ja satulalla sopivat heavysotureille.

Eli paljoon ne taipuvat, mutta itse en käyttäisi niitä ihan siellä raskaimassa päässä.
treble
10.03.2010 19:36:28
rockdaddy: ....
Mitä lähemmäksi mennään örinälauluja ja C- yms. vireitä, niin sitä enemmän pitää katsoa muita vaihtoehtoja ihan jo tuon kammen teknisen ratkaisunkin takia.

Entä jos ei käytä kampea vaan vetää tallan vahvoilla jousilla kanteen? Eihän strato tallahumpparilla silloin eroa oikeastaan mitenkään esim. joistain ESP/LTD:n leppä-runkoisista kepeistä.
Jucciz
10.03.2010 20:12:34
treble: Entä jos ei käytä kampea vaan vetää tallan vahvoilla jousilla kanteen? Eihän strato tallahumpparilla silloin eroa oikeastaan mitenkään esim. joistain ESP/LTD:n leppä-runkoisista kepeistä.

Toiminnaltaan ei, soundiltaan ja ulkonäöltään kyllä. Ehkä soitettavuudeltaankin, riippuen kaulojen, radiuksen yms. eroista.
Antti1
10.03.2010 20:16:08
Jucciz: Toiminnaltaan ei, soundiltaan ja ulkonäöltään kyllä. Ehkä soitettavuudeltaankin, riippuen kaulojen, radiuksen yms. eroista.

Miten ne soundiltaan automaagisesti toisistaan poikkeaa? Tallan jouset saa vaimennettua ja elektroniikat vaihdettua.
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
aristoteles666
10.03.2010 20:18:35

Jucciz: Toiminnaltaan ei, soundiltaan ja ulkonäöltään kyllä. Ehkä soitettavuudeltaankin, riippuen kaulojen, radiuksen yms. eroista.

soundiltaan?
Tande
10.03.2010 20:22:53
rockdaddy: Irtoaako Fendereistä....
No aika monta tähänastisen rock-musiikin "kuka kukin on joukosta" on soittanut esim. Stratolla "ihan listoille yltäneillä" musiikillisilla tuotoksillaan. No leikki leikkinä.

Itse olen aina pitänyt Stratosta ja Telestä, mutta niiden (kuten kähes kaikkien keppien) sopivuus on kuten joku tuolla totesikin kovasti kiinni siitä tyylilajista mitä itsekukin meistä soittaa.

Jos kyseessä on roots ja traditionaalinen rock-musiikki niin S ja T ovat tietenkin kuin kotonaan. Mitä lähemmäksi mennään örinälauluja ja C- yms. vireitä, niin sitä enemmän pitää katsoa muita vaihtoehtoja ihan jo tuon kammen teknisen ratkaisunkin takia. Tämä on toki kaksisuuntainen tie, eli kyllä grillihaarukka floikalla ja helvetintuli humbukkereilla on kovin kaukana kotoaan sitten siinä "kevyessä musiikkigeneressä".

Onneksi F tarjoaa myös contemporary Stratoja, jotka lukkovibralla ja satulalla sopivat heavysotureille.

Eli paljoon ne taipuvat, mutta itse en käyttäisi niitä ihan siellä raskaimassa päässä.

Minua onkin aina ihmetyttänyt, miksi monet raskaampaa musiikkia soittavat kammoksuvat 7enderiä. Halutessaan myös Stratosta ja vaikka Telestäkin saa yhtä raskaat soundit tai jopa raskaammat, kuin ESP'n superstratoista ja 4l3Xeista, mutta mikä loppujen lopuksi mättää, jos floikkaa ei edes tarvita. Minun mielestä valkoinen strato hevimiehellä saattaa näyttää jopa kovemmalta ja munakkaammalta, kuin jokin metallivärillä varustettu superstrato.
In Rock.
Antti1
10.03.2010 20:26:42 (muokattu 10.03.2010 20:27:39)
Tande: ...yhtä raskaat soundit tai jopa raskaammat

Perusteluita: millä tapaa raskaammat? Mitä raskaus on?

Minun mielestä...

Onneksi on olemassa myös muita mielipiteitä, niin kaikilla ei tarvitse olla Fenkkua. ;) Mä en tykkää useimmista Fenderin tuotoksista, kun ne on monesti sellasia ihmeen pyöreitä ja muodottomia moloja. Osa on jees, suurin osa ei. Siinä syy, miksei oo ihan hätäseen ilmestymässä talouteen tällä hetkellä.
Jannipaali
10.03.2010 20:28:48
Antti1: Mitä raskaus on?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raskaus
Painoin varoitusta. "Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010"
Antti1
10.03.2010 20:31:02
Jannibal: http://fi.wikipedia.org/wiki/Raskaus

Nyt on Jannipalli kyllä perimmäisten asioiden äärellä. ;)
Jucciz
10.03.2010 20:38:00
aristoteles666: soundiltaan?

Testaa vaikka itse. Ihan varmasti löytyy soundiero, koska edes kaksi samojen speksien Stratocasteria ei soundaa samalta.
munkero
10.03.2010 20:39:50
Jannibal: http://fi.wikipedia.org/wiki/Raskaus

Höhö, tissit.
Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010 "Mukavaahan se on asua suomessa kun tollainen tyyppi hoitaa olkiluotoa ja kattoo samalla korealaisia koulutyttöjä." - Traditional
Antti1
10.03.2010 20:41:37
Jucciz: Testaa vaikka itse. Ihan varmasti löytyy soundiero, koska edes kaksi samojen speksien Stratocasteria ei soundaa samalta.

Vaan onko syytä olettaa Fenderin ja ESP:n vastaavien tuotteiden poikkeavan toisistaan soundiltaan yhtään sen enempää, kuin kahden eri Fenderin? Mun mielestä ei ja sitä valoa vasten väittäisin niistä tarvittaessa lähtevän tietyssä mielessä kuitenkin abouttiarallaa samanlaisen soundin. Sen verran, ettei kukaan vaikka keikalla huomaa mitään eroa.
Mr. Speed
10.03.2010 20:57:39
Minua onkin aina ihmetyttänyt, miksi monet bluesia, poppia yms. soittavat kammoksuvat suunnikkaita. Halutessaan myös RR:stä ja vaikka Kellystä saa yhtä raikkaat tai laulavat, kuin Fenkun Telestä tai vaikka Stratosta, mutta mikä loppujen lopuksi mättää, jos floikkaa ei edes tarvita. Minun mielestä musta Soloist bluesmiehellä saattaa näyttää jopa kovemmalta ja munakkaammalta, kuin jokin kirkkaalla värillä varustettu strato.

Sitäpaitsi.

Superhyvä > hyvä
Superstrato > strato

Eiks tää oo ihan loogista?
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Jucciz
10.03.2010 21:23:29 (muokattu 10.03.2010 21:23:53)
Minua onkin aina ihmetyttänyt, miksi monet bluesia, poppia yms. soittavat kammoksuvat suunnikkaita. Halutessaan myös RR:stä ja vaikka Kellystä saa yhtä raikkaat tai laulavat, kuin Fenkun Telestä tai vaikka Stratosta, mutta mikä loppujen lopuksi mättää, jos floikkaa ei edes tarvita. Minun mielestä musta Soloist bluesmiehellä saattaa näyttää jopa kovemmalta ja munakkaammalta, kuin jokin kirkkaalla värillä varustettu strato.

Ei toimi näin päin: RR ja Kelly ovat ihan hemmetin rumia kitaroita, joiden kanssa yksinkertaisesti ei kyllä kehtaa nousta lauteille.

Mää muuten haluaisin oikeasti kuulla jonkun RR- tai Kelly-pätkän, jossa kitara twängää juuri niinkuin Telen tai Straton kuuluukin. Todistustaakka on tällä kertaa herra nopeudella. Yleensä nuo suunnikkaat on nimittäin pilattu vähintään vääränlaisilla mikeillä ja yleensä myös talla- ja satularatkaisuilla, mitkä ehdottomasti vaikuttavat loppusoundiin.

Yhtä loogista kuin se, että mitä enemmän kieliä, sitä parempi kitara.
ballfish
10.03.2010 21:28:08
Mr. Speed:

Et kyllä saa sitä strasoundia esim. kiinteästä kahlerista, et mitenkään. Telesoundista puhumattakaan. Ja toisinpäin tietysti.

Olihan Friedmanilla loppuaikoinaan megadethissä myös stratoja lavalla, mutta eihän ne ihan 100% siihen soundiin sopineet.
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
Mr. Speed
10.03.2010 21:30:44
Jucciz: Ei toimi näin päin: RR ja Kelly ovat ihan hemmetin rumia kitaroita, joiden kanssa yksinkertaisesti ei kyllä kehtaa nousta lauteille.

Mää muuten haluaisin oikeasti kuulla jonkun RR- tai Kelly-pätkän, jossa kitara twängää juuri niinkuin Telen tai Straton kuuluukin. Todistustaakka on tällä kertaa herra nopeudella. Yleensä nuo suunnikkaat on nimittäin pilattu vähintään vääränlaisilla mikeillä ja yleensä myös talla- ja satularatkaisuilla, mitkä ehdottomasti vaikuttavat loppusoundiin.

Enkö mä juuri tuossa ihmettele miten jengi karsastaa noita kitaroita? Ja enhän mä mistään twangista oo puhunu ;) Mikitkin voi aina vaihtaa. Soundihan lähtee sormista.

Täähän on ihan loogista. Samoin, mitä enemmän kilo-ohmeja mikissä on vastusta, sen parempi mikki se on. Tai mitä enempi kieliä kitarassa, sen parempi se on. Mitä enemmän hevosvoimia autossa on, sen parempi se on. Kyllähän tän kielten vaikutuksen näkee jo bassoista. 4- ja 5-kieliset bassot on yleisimpiä.. Kitaroissa sitten yleensä asteikko lähtee siitä 6:sta liikkeelle. Eli liikutaan vähän samaan tapaan, kun amiksessa arvostelu menee 1-5, ja lukiossa 4-10. Tässähän ollaan samalla skaalalla koko ajan.
Mr. Speed
10.03.2010 22:21:15
Jucciz: Ei toimi näin päin: RR ja Kelly ovat ihan hemmetin rumia kitaroita, joiden kanssa yksinkertaisesti ei kyllä kehtaa nousta lauteille.

Tässä on muuten yks tosi kova pätkä! Ei kyllä oo suunnikas, mutta lavassa on kuitenki terävä kärki. http://www.youtube.com/watch?v=koldtkUgxeE
treble
10.03.2010 22:33:41
Siis meinaan lähinnä sitä, että jos verrataan vaikka näitä kahta kitaraa:

http://www.thomann.de/fi/fender_deluxe_lone_star_strat_rw_3ts.htm

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_m401_black.htm

Spekseiltään eroavat vain mikkien ja tallan puolesta. Minkä takia tuo LTD muka kuulostaisi raskaammalta, jos isoilla särömäärillä soitetaan? Tai "enemmän musatyyliin sopivaksi" niin kuin joku asian ilmaisi... OK tuossa linkin Fenkussa ei nyt ole mikään SD:n kuumin mikki, mutta jos mikitkin olisivat samat. Heavysoundejakin toisaalta on kuitenkin monia erilaisia...

Itse esim. soittelen C-vireessä ja olen Fenkkua harkinnut seuraavaksi kitaraksi, koska pidän sen tatsista. Ja voisi kuvitella, että noinkin matalassa vireessä leppärunko erottelee vähän paremmin kuin mahonkinen? Siksi ihmetyttääkin miksi noissa matalemmissa yleensä mahonkisia suositaan... Vai olenko väärässä?

http://www.youtube.com/watch?v=r3-3T_FiwDw&feature=related
Ziggy Bubba
10.03.2010 22:40:29

treble: Ja voisi kuvitella, että noinkin matalassa vireessä leppärunko erottelee vähän paremmin kuin mahonkinen? Siksi ihmetyttääkin miksi noissa matalemmissa yleensä mahonkisia suositaan... Vai olenko väärässä?

Ei se ole mitenkään sanottu, että leppäinen kapula erottelee paremmin kuin mahonkinen - nää on taas näitä, legendoja. Hyvät mahonkikapulat ei ole tunkkaisia.
This Is Sonar Transistor...
Mr. Speed
10.03.2010 22:43:48
sikki-six: Ei se ole mitenkään sanottu, että leppäinen kapula erottelee paremmin kuin mahonkinen - nää on taas näitä, legendoja. Hyvät mahonkikapulat ei ole tunkkaisia.

Näinpä. Ei Fenkkuja kannata ostaa, vaan pre-Fenkkuja ;) Mikäs siinä jos haluaa väen vängällä straton, ja tykkää sellasesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)