Aihe: Uuden kitaran hinta, ja mukana tullut laatu.
1 2 3 4 5 6
Tande
24.10.2009 22:09:30
blithe6x: Niin, mutta hernekeitto esimerkissä me molemmat tiedämme jo kyseisen tuotteen, ja vaihtoehdot.

Olen sen verran aloittelija kitarakamoissa että minulla ei ole mitään mihin verrata, toisin sanoen, en tiedä mikä on hyvä vahvari verrattuna tuohon Fenderiin, ja että onko tuo Fenderi hyvä.

Nimim. Ainoastaan elämässäni soittanu Roland microcubella, Spider 2 75W:llä, ja tällä Fenderillä.

Kuuntelepa jotain omistamaasi levyä. 99 prosenttia levyjen kitararaidoista on soitettu putkivahvistimilla.

Saanen kysyä, paljon sinulla on ikää mittarissa?
pietari-poika
24.10.2009 22:11:31
Minä kyllä kannatan niitä (puolitettavia) passiivihumppareita edelleen. Metallit onnistuu mutta niin onnistuu kliinitkin. Vaikka sitä kuinka vannoisi että "mähän soita loppuelämäni säröillä" niin kyllä se muuttuu...
Miikathebest
24.10.2009 22:13:56

blithe6x: Hernekeitto on hyvää, vahvistimeni on kuin täysin mauton hernekeitto, tiedä sitten onko hyvää vai ei.
Entä kun laitat sen Grungepedaalin siihen eteen? Onko sitten kuin hernari sinapilla ja sipulilla?

Aina saa ehdottaa, mutta enpä nyt sitten oikein tiedä käytännöstä :P

Jos ostan sitten tuon SL3MG:n, niin minun pitäisi luultavasti alkaa säästämään nuppiin ja kaappiin? Vai johonkin putkikomboon?

Onkohan tuo Grunge + EMG setti hieman yliampuvaa särön suhteen? Jääkö minulle sitten ylimääräinen grunge pyörimään nurkkiin?

Ei paljoa yliampuvampi kuin nytkään. Jos vahvarista ei lähde nykyisellä kitaralla siedettävää säröä, niin ei siitä lähde aktiivimikkienkään kanssa.
Liikaa säröä!
Tande
24.10.2009 22:14:11
pietari-poika: Minä kyllä kannatan niitä (puolitettavia) passiivihumppareita edelleen. Metallit onnistuu mutta niin onnistuu kliinitkin. Vaikka sitä kuinka vannoisi että "mähän soita loppuelämäni säröillä" niin kyllä se muuttuu...

Tässä tapauksessa on hyvä, että aloittaja on hommaamassa edes superstrato-tyylistä keppiä. Jos aloittajan olisi pakko saada joku helvetin ESP/LTD ALEXI, niin vitutus parin vuoden päästä olisi varmasti melkoinen.
blithe6x
24.10.2009 22:15:02 (muokattu 24.10.2009 22:16:34)
Tande: Kuuntelepa jotain omistamaasi levyä. 99 prosenttia levyjen kitararaidoista on soitettu putkivahvistimilla.

Saanen kysyä, paljon sinulla on ikää mittarissa?

Ikämittari nousi kohtaan 17 pari kk sitten. Kyllä olen tietoinen että putki on se yleisempi. Mutta pää pointtina on tämä uusi kitara tällä kertaa.

Miikathebest:Entä kun laitat sen Grungepedaalin siihen eteen? Onko sitten kuin hernari sinapilla ja sipulilla?

Sitten se on kuin mautonta hernekeittoa jossa on juurikin hyvää sipulia ja sinappia seassa :)
pietari-poika
24.10.2009 22:16:00
Tande: Tässä tapauksessa on hyvä, että aloittaja on hommaamassa edes superstrato-tyylistä keppiä. Jos aloittajan olisi pakko saada joku helvetin ESP/LTD ALEXI, niin vitutus parin vuoden päästä olisi varmasti melkoinen.

Totta. Mikitkin onneksi voi vaihtaa.
Miikathebest
24.10.2009 22:16:55

blithe6x: Ikämittari nousi kohtaan 17 pari kk sitten. Kyllä olen tietoinen että putki on se yleisempi. Mutta pää pointtina on tämä uusi kitara tällä kertaa.

17 vuotiaana putkimarsu teki minut autuaammaksi, kuin yksikään kitara on ikinä tehnyt!
Liikaa säröä!
blithe6x
24.10.2009 22:19:08
Tande: Tässä tapauksessa on hyvä, että aloittaja on hommaamassa edes superstrato-tyylistä keppiä. Jos aloittajan olisi pakko saada joku helvetin ESP/LTD ALEXI, niin vitutus parin vuoden päästä olisi varmasti melkoinen.

Aluksi juuri kattelin näitä Rhoads tyylisiä keppejä, mutta loppupeleissä olin täysin varma että parin vuoden päästä tuo vitutus olisi kyllä suuri. Superstratoista olen aina taas pitänyt.
blithe6x
24.10.2009 22:20:18
Miikathebest: 17 vuotiaana putkimarsu teki minut autuaammaksi, kuin yksikään kitara on ikinä tehnyt!

Kuinkas paljon tollaiseen pitäisi sijoittaa, ja onko mitään nopeita esimerkkejä mitkä olisivat hyvät tuohon minun musiikkiini?
Miikathebest
24.10.2009 22:28:48 (muokattu 24.10.2009 22:31:26)

blithe6x: Kuinkas paljon tollaiseen pitäisi sijoittaa, ja onko mitään nopeita esimerkkejä mitkä olisivat hyvät tuohon minun musiikkiini?

http://www.thomann.de/fi/peavey_6505_plus_gitarrentopteil.htm
http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960tv.htm

Toisaalta saa muutamia satasia halvemmalla vastaavat tuotteet. Mutta tuo olikin lähinnä esimerkkinä yhdenlaisesta ihanteellisesta ratkaisusta.

Halvimmillaan pääsee tämmöisellä. Ei kyllä ole mikään älyttömän monipuolinen vahvistin kyseessä.
http://www.thomann.de/fi/peavey_windsor_head_212_bundle.htm

Tuossa hieman hintahaarukkaa missä liikutaan.
Periaatteessa tonnilla saa budjettiluokan nupin ja kaapin.
Kombo on vähän edullisempi. Mutta siitä ei lähde yhtä munakas soundi, kuin isosta 4x12" kaapista.

Tämä voisi olla hyvä heviin sopiva putkikombo http://www.thomann.de/fi/peavey_6505_112_combo.htm
Liikaa säröä!
blithe6x
24.10.2009 22:34:07
Kiitos vaivannäöstä.

Olisiko kannattavaa ostaa ensin hyvä kitara, ja sitten laadukas nuppi ja kaappi? (vink vink, työelämä alkaa lähestymään.)

Vai "keskinkertainen" kitara ja kombo / nuppi + kaappi?
Mr. Speed
24.10.2009 22:39:12
blithe6x: Kiitos vaivannäöstä.

Olisiko kannattavaa ostaa ensin hyvä kitara, ja sitten laadukas nuppi ja kaappi? (vink vink, työelämä alkaa lähestymään.)

Osta ensin se oikeasti hyvä kitara, koska sillä on mukava soittaa. Varsinkin jos bänditouhu ei ole vielä mitenkään mainittavaa, ja jos oma vahvari miellyttää toistaiseksi.

Parempi kitara on kuitenkin aina kivampi soittaa. Mutta... Se käytettyvai uusi kysymys. Tietty uusi tonnin keppi hakkaa tuon sinun nykyisen Ibanezin, mutta jos käytettynä saa valita, niin laadullisesti saa jo jotain ihan muuta.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
MJS
24.10.2009 22:41:01
Osta keskinkertainen kitara ja kunnon vahvari ekana, kokemusta on. Mutta oppirahojahan me kaikki aluksi maksellaan, joten ei paniikkia!!!
Miikathebest
24.10.2009 22:43:03

blithe6x: Kiitos vaivannäöstä.

Ei kannata ostaa mitään keskinkertaista, jonka joutuu pian päivittämään parempaan.

Jos itselläni olisi budjetti 1500€, jolla pitäisi saada kitara ja vahvistin, niin laittaisin kitaraan 150€(sis. uudet kielet ja mikit) ja loput vahvistimeen. Järkeä käyttämällä jäisi vielä säästöönkin vähän rahaa.
Saisin taatusti hyvän vahvistimen ja kitaran jolla pääsisi soittelemaan hienosti.
Liikaa säröä!
Miikathebest
24.10.2009 22:46:39

Mr. Speed: Osta ensin se oikeasti hyvä kitara, koska sillä on mukava soittaa. Varsinkin jos bänditouhu ei ole vielä mitenkään mainittavaa, ja jos oma vahvari miellyttää toistaiseksi.

Parempi kitara on kuitenkin aina kivampi soittaa. Mutta... Se käytettyvai uusi kysymys. Tietty uusi tonnin keppi hakkaa tuon sinun nykyisen Ibanezin, mutta jos käytettynä saa valita, niin laadullisesti saa jo jotain ihan muuta.

Halvatkin kitarat ovat hyviä soittaa. Uutena saa satasella oikeasta puusta tehdyn toimivan sähkökitaran, jolla on hyvä soittaa kunhan säädöt laittaa ensin kohdalleen.
Jollei nyt ihan satanen riitä, niin sitten 200.
Liikaa säröä!
blithe6x
24.10.2009 22:48:49 (muokattu 24.10.2009 22:50:06)
Taidanpa ensin hankkia juurikin tuon hyvän kitaran, ihan vaan soittamisen helpottamiseksi ja mukavoittamiseksi. Sitten seuraavaksi nuppi ja kaappi, ja sitten onkin jo huippuvehkeet (huippu ja huippu, mutta silti) varsinkaan kun bänditoimintaa ei vielä ole kunnolla.

Eli original kysymys, uusista kitaroista, onko tuo SL3MG hyvä? Tosin yksivaihtoehto olisi ostaa sellainen 600-1000€ kitara, ja laittaa loput säästöön nuppiin ja kaappiin.

Kesällä töihin --> rahaa noin ~1,5-2 kiloeuroa. Eli silloin kummiskin saisin jo kunnon nupin ja kaapin, jolloin minulla on keskinkertainen kitara ja hyvä vahvistinpuoli.

Nyt hyvä kitara --> kesällä töihin, hyvä nuppi ja kaappi, ja sen jälkeen on taas hyvä kitara ja hyvä vahvistinpuoli.

Miikathebest: Halvatkin kitarat ovat hyviä soittaa. Uutena saa satasella oikeasta puusta tehdyn toimivan sähkökitaran, jolla on hyvä soittaa kunhan säädöt laittaa ensin kohdalleen.

Kyllä, esim. tämä ibanez on ollut hyvä soittaa, mutta ei esim löydy paljon soittoa helpottavia jumbo frettejä. Floikkakin on mitä on.
Mr. Speed
24.10.2009 22:50:30
Miikathebest: Ei kannata ostaa mitään keskinkertaista, jonka joutuu pian päivittämään parempaan.

Jos itselläni olisi budjetti 1500€, jolla pitäisi saada kitara ja vahvistin, niin laittaisin kitaraan 150€(sis. uudet kielet ja mikit) ja loput vahvistimeen. Järkeä käyttämällä jäisi vielä säästöönkin vähän rahaa.
Saisin taatusti hyvän vahvistimen ja kitaran jolla pääsisi soittelemaan hienosti.

Mihin tarvitsee huippuvahvaria jos nykyinen miellyttää, eikä sinänsä ole syytä päivittää sitä? Itse ottaisin sen skitan ihan vain soittomukavuuden takia. Sitäpaitsi, paska kitara kyllä kuuluu läpi kunnon vahvarista.

Itse ainakin koin halpis Yamahalla soittelun paljon epämiellyttävämmäksi kuin nykyisillä vermeillä. Yammustakin oli säädöt ihan hyvin kuosissa, action matala yms. Nauhat kyllä särisivät, ja tuo oli mielestäni todella huono soitettava kitara. Itse mielummin panostaisin siihen skittaan, että soitto olisi mukavaa. Tuollanen half-stäkki lienee turha ostos kotioloihin, minne riittää oikein mallikkaasti joku ihan jees trankku.
Mr. Speed
24.10.2009 22:53:11
Miikathebest: Halvatkin kitarat ovat hyviä soittaa. Uutena saa satasella oikeasta puusta tehdyn toimivan sähkökitaran, jolla on hyvä soittaa kunhan säädöt laittaa ensin kohdalleen.

Ovat juu. Niin kauan kun ei paremmasta tiedä. Itselläni on vaan niin huonot kokemukset halpis skitoista, vaikka säädöt tosiaan olivat ihan kunnossa. Lisäksi hardware on huonoa, joten vire ei tule luultavasti pitämään niin kamalan hyvin. Ja tosiaan.. Puun "sointi" on mitä on. Kannattaa kokeilla joskus oikeasti hyvää kitaraa, enkä nyt puhu esim. Ibanezin RG:stä tai ESP:n Stankkusarjalaisista. Vieläpä sellasta yksilöä joka soi.
Painajaismainen
24.10.2009 22:54:28 (muokattu 24.10.2009 22:57:18)
Miikathebest: Jos itselläni olisi budjetti 1500€, jolla pitäisi saada kitara ja vahvistin, niin laittaisin kitaraan 150€(sis. uudet kielet ja mikit) ja loput vahvistimeen. Järkeä käyttämällä jäisi vielä säästöönkin vähän rahaa.

Mielipideasioitahan nämä, mutta minun kokemusten mukaan 150€ uutena maksava kitara harvemmin on tyydyttävä. Terävät nauhojen päät, tumput ja kiertoherkät mikit, heikohko viimeistely, arveluttavat materiaalit ja merkitön lapa eivät kiinnosta minua ainakaan.

Vahvistimeen toki kannattaa satsata, mutta tuon 1500€:n budjetin jakaisin niin, että ainakin se 500€ kitaraan ja loput vahvistimeen. Heviä paiskii menemään erinomaisesti vaikkapa Englin Thunder/Screamer-comboilla, jotka irtoavat torilta noin 500€:n Nuppiversioita kyseisistä vahvistimista ja vaikka Framuksen 2x12-kaapin Celestion Vintage 30-elementeillä saa reilusti alle tonnilla, jolloinka loput voi laittaa kitaraan. Kaapiksi voi toki metsästää vaikka sen Harley Bentonin v30-kaapinkin. Sehän ei ole uutena kuin 200€, jolloin saa taas lisää kitarabudjettiin. Kepiksi vaikka Ibanez, LTD-Deluxe tai Japsi-Jackson-osastoa jolloinka kamat ovat melkoisen hyvin tasapainossa ja varmasti musiikkityylin koodin mukaiset.

E: Ja jos malttaa vanhoista vermeistä luopua, voi budjettia kasvattaa entisestään ja pääsee taas tsiigailemaan laadukkaampia vermeitä hankittavaksi.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Miikathebest
24.10.2009 22:59:14 (muokattu 24.10.2009 23:02:23)

Mr. Speed: Mihin tarvitsee huippuvahvaria jos nykyinen miellyttää, eikä sinänsä ole syytä päivittää sitä? Itse ottaisin sen skitan ihan vain soittomukavuuden takia. Sitäpaitsi, paska kitara kyllä kuuluu läpi kunnon vahvarista.

Itse ainakin koin halpis Yamahalla soittelun paljon epämiellyttävämmäksi kuin nykyisillä vermeillä. Yammustakin oli säädöt ihan hyvin kuosissa, action matala yms. Nauhat kyllä särisivät, ja tuo oli mielestäni todella huono soitettava kitara. Itse mielummin panostaisin siihen skittaan, että soitto olisi mukavaa. Tuollanen half-stäkki lienee turha ostos kotioloihin, minne riittää oikein mallikkaasti joku ihan jees trankku.

No eipä tainnut olla säädöt kunnossa jos kerran nauhatkin särisivät.

Itsellänihän taas oli(on vieläkin) nu-Kramer, joka on loistava soitettava. Hintalapussa luki 150€. Huonon laadun siinä aistii ainoastaan kuluneista nauhoista, heikohkosta tallasta ja mutaisista mikeistä( + virittimistä, joilla ei ole mitään tekoa lukkosatulan jälkeen).
Kotona on kiva luukuttaa yksin half-stäkillä ja miellyttävillä soundeilla.
Liikaa säröä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)