Aihe: 7,25" -radius + jumbonauhat?
1 2 3 4 5
Les Fender
26.12.2008 23:19:39
Billy BYRD and Hank GarLAND erityisestä toiveesta.

http://www.youtube.com/watch?v=a5u3xtRoxtw

Nami!! Kaveri teki tuollaisen kun aidot on vähän kiven alla
"Living is easy with eyes closed!"
gtrhead
26.12.2008 23:34:04
http://www.youtube.com/watch?v=a5u3xtRoxtw

Nami!! Kaveri teki tuollaisen kun aidot on vähän kiven alla

Carl Verheyen plays some jazz..
Jucciz
26.12.2008 23:45:00
Juu, eihän noilla spekseillä niin väliä ole jos vetelee ihan peruskitarointia. Sitten jos esim. lähdetään hakemaan vähän vaikeampia soinnutuksia huomaa kyllä, että tuolla skaalalla on aika iso merkitys homman sujuvuuteen, soundista puhumattakaan.

Tarkoitatko, että jommallakummalla noista "perusskaaloista" ei onnistu kuin ns. peruskitarointi - mitä se ikinä tarkoittaakaan? Missä menee peruskitaroinnin ja erikoiskitaroinnin välinen raja?
BigPapa
26.12.2008 23:47:01 (muokattu 26.12.2008 23:52:32)

Tarkoitatko, että jommallakummalla noista "perusskaaloista" ei onnistu kuin ns. peruskitarointi - mitä se ikinä tarkoittaakaan? Missä menee peruskitaroinnin ja erikoiskitaroinnin välinen raja?

Noni, Joulu meni ja nyt on päästy siihen kuuluisan veteenpiirretyn viivan äärelle....ja mikä täs ny on ideana, mikä radius ja mikä skaala sopii kenellekin, no on kai sitä turhempaakin jutun aihetta.....vaikkei äkkiä tuu mieleen.
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Les Fender
26.12.2008 23:53:54
Carl Verheyen

Kertoo aika tyhjentävästi hyvän straton nerokkuudesta: http://www.youtube.com/watch?v=1ZnQt9yiBMg&feature=related

...Okei, lisää janoavat osaa itekkin etsiä suntuupista.
adretlan
26.12.2008 23:54:28

Tossa on tollasta pelkkää peruskitarointia
http://www.youtube.com/watch?v=sVvtIS2YGVI

Ja tässä erikoiskitarointi, johon vaaditaan vähän isompi radius ja pienempi skaala
http://www.youtube.com/watch?v=OaPo5t6BV2w
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
gtrhead
27.12.2008 00:12:20
Moro,

Tarkoitatko, että jommallakummalla noista "perusskaaloista" ei onnistu kuin ns. peruskitarointi

Peruskitaroinnilla viittasin m.netissä useassa näytteessä esittämääsi soittotyyliin, eli aivan normaalia blues-/rock-kitarointia. Tuossa tyylilajissa tuolla skaalalla ei niin hirveää merkitystä liene, varsinkin jos soittimet on jo muutenkin lähtöönsä säädetty jäykempään tatsiin. Itsekin tämän totesit tuossa hieman aiemmin:

Jännä kun mä en huomaa mitään soitannollista eroa Fenderin 7,25" ja Gibsonin 12" radiuksissa. Sama pätee Fenderin 25,5" ja Gibsonin 24,72" skaalaan. Ei mitään eroa, molemmat toimii.
hapan
27.12.2008 00:51:21
Ja tässä erikoiskitarointi, johon vaaditaan vähän isompi radius ja pienempi skaala
http://www.youtube.com/watch?v=OaPo5t6BV2w

Yksi nerokkaimmista pätkistä IKINÄ!!! +
Les Fender
27.12.2008 01:09:19 (muokattu 27.12.2008 01:10:04)
Jännä kun mä en huomaa mitään soitannollista eroa Fenderin 7,25" ja Gibsonin 12" radiuksissa. Sama pätee Fenderin 25,5" ja Gibsonin 24,72" skaalaan. Ei mitään eroa, molemmat toimii.

En tiedä esititkö tuota asiaa ihan niinkuin tarkoitit, mut mun mielestäni (Ja siksi nuo Carl Verheyenin pätkät postasin) eri skaaloilla olevien, eri tyyppisten kitaroitten ihanuus on juuri se että niissä on ihan helvatan suuri ero, soitannollisesti ja soundillisesti. Vaikka kaikki ne osaavissa käsissä toimivatkin paremmin kuin mikään muu.

Koitan tässä epäselvässä sepustuksessa sanoa että asiansa osaava kitaristi osaa kertoa mikä Telessä, Stratossa, Les Paulissa, Byrdlandissa, eri mikityksissä, skaaloissa ymym. on se ominainen soundi (tai sielu).

Vaikka "kaikki toimivatkin" niin on suorastaan huutava vääryys kirjoittaa Ei mitään eroa.
Kumiankka
27.12.2008 04:55:27
Kannattaa kysyä josko kitarankorjaaja osaisi laitta "compound radius" systeemin eli muuttuvan radiuksen nauharemontin yhteydessä

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=radius
buju
27.12.2008 08:20:40
On ne varmaan jotain miettineet, että barrejen ottaminen on hauskempaa kun on vähän sormia myötäilevä radius eikä lankkusuora. Bendit ja hevisoolot keksittiin sitten myöhemmin ja kitarat muuntuivat sen mukaan, tuli tasaisempaa otelautaa ja lukkokampea yms.

Millon bendit keksittiin? 1982? ;)
Damn right, I´ve got the blues
Jucciz
27.12.2008 11:10:35
Koitan tässä epäselvässä sepustuksessa sanoa että asiansa osaava kitaristi osaa kertoa mikä Telessä, Stratossa, Les Paulissa, Byrdlandissa, eri mikityksissä, skaaloissa ymym. on se ominainen soundi (tai sielu).

Toki, toki. En sanonutkaan, että soittimina nuo olisivat jotenkin samanlaisia. Puhuin vaan siitä, että soitannollisesti mulle ei tuota sopeutumisvaikeuksia siirtyä ainakaan Fenderin ja Gibsonin skaalan ja radiuksen välillä (alleviivaisin sanat "skaala" ja "radius", jos se olisi mahdollista). Puhtaasti soittamisen kannalta mulle ei ole väliä, kumpi on kourassa, vaan voin soittaa samat jutut molemmilla samalla lailla (okei, mun Fendereissä ei ole 22. nauhaa) enkä tunne kummankaan tapauksen rajoittavan ilmaisua sinänsä millään lailla - toki eri soittimista tulee erilainen soittofiilis (joka voi johtaa erilaisiin soitannollisiin ratkaisuihin), mutta se on mun tapauksessa ainakin enemmänkin kitaran soundista ja ulkonäöstä syntyvän kokonaisuuden kuin kielen soivan pituuden ja kaulan fyysisten mittojen aikaansaamaa.

Erikoisemmat skaalat (huomattavan pitkät tai lyhyet) saattavat jo tuottaa selviä soitannollisia eroja, luonnollisesti.
BigPapa
27.12.2008 11:24:22

Toki, toki. En sanonutkaan, että soittimina nuo olisivat jotenkin samanlaisia. Puhuin vaan siitä, että soitannollisesti mulle ei tuota sopeutumisvaikeuksia siirtyä ainakaan Fenderin ja Gibsonin skaalan ja radiuksen välillä (alleviivaisin sanat "skaala" ja "radius", jos se olisi mahdollista). Puhtaasti soittamisen kannalta mulle ei ole väliä, kumpi on kourassa, vaan voin soittaa samat jutut molemmilla samalla lailla (okei, mun Fendereissä ei ole 22. nauhaa) enkä tunne kummankaan tapauksen rajoittavan ilmaisua sinänsä millään lailla - toki eri soittimista tulee erilainen soittofiilis (joka voi johtaa erilaisiin soitannollisiin ratkaisuihin), mutta se on mun tapauksessa ainakin enemmänkin kitaran soundista ja ulkonäöstä syntyvän kokonaisuuden kuin kielen soivan pituuden ja kaulan fyysisten mittojen aikaansaamaa.

Erikoisemmat skaalat (huomattavan pitkät tai lyhyet) saattavat jo tuottaa selviä soitannollisia eroja, luonnollisesti.

Kaiken parasta on mulle on omistaa tälläisiä skeboja joiden radius ei merkittävästi vaihtele, ja vaikka vaihteliskin niin en oikein tiiä jaksaisko sitä aatella sen kummemmin. Koha soittas...

http://muusikoiden.net/dyn/users/51523.jpg
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
Terry Pantheras
27.12.2008 20:27:30
Tokaista vielä. Kerran kävin eräässä musiikkiliikkeessä niitä käpistelemässä ja kysyin mikä on Tokain kaulojen radius. Eivät osanneet sanoa, röhöttivät vain, että "kunhan käteen tuntuu hyvältä".

Paras neuvo tähän asti, muu on tässä ketjussa täyttä paskaa 95 %:sesti. Lähden pois. Taas. Heikka!
Höpsis töppöseen!
Teppo2
28.12.2008 10:18:46
Paras neuvo tähän asti, muu on tässä ketjussa täyttä paskaa 95 %:sesti. Lähden pois. Taas. Heikka!

Olet siis myös huomannut suomalaisten soitinliikkeiden henkilökunnan ammattitaidon puutteen? Hyvä niin, mutta ei silti tarvitse sortua alatyyliin.
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
tuluppa
28.12.2008 12:11:00 (muokattu 28.12.2008 12:11:25)

24" skaalaisella soittaminen on vähän kuin pelaisi huijauskoodit päällä. Eli parasta. Mulle yksi jaguar, kiitos.
muumiii
Terry Pantheras
28.12.2008 16:48:37
Olet siis myös huomannut suomalaisten soitinliikkeiden henkilökunnan ammattitaidon puutteen? Hyvä niin, mutta ei silti tarvitse sortua alatyyliin.

Tarkoitin lähinnä tän ketjun yleistä sisältöä...
Höpsis töppöseen!
Les Fender
28.12.2008 19:15:36

Kiitoksia että kerroit tämän tärkeän tilastotiedon ja kävit parantamassa prosentteja.
gtrhead
28.12.2008 21:53:16 (muokattu 28.12.2008 21:53:48)

Ehdottomasti p*skin postaus tähän keskusteluun!
Terry Pantheras
31.12.2008 12:19:39
Katopas vaan, olenpas ollut jurripäissäni änkerö... Pahoitteluni.
Höpsis töppöseen!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)