Aihe: Islantilaisia nettimusakauppoja?
1 2 3 4 5
varakeef
11.12.2008 16:24:23
.. hinta on 135.000 ISK, mutta ei tarvitsisi maksaa jotain veroa (VAT 20%).

VAT on ALV englanniksi. Jos Islanti ei sitä peri, Suomen tulli perii ALVin maahantuonnin yhteydessä.

Islanti kuuluu Euroopan talousalueeseen, ei mene tulleja ja alveja. Asia on jo monesti mainittu ketjussa, joten lopettakaa tuo mutuilu.

Se on mainittu, epäselvästi ja ilman lähteitä, muttei oikein. Kuten ei tässäkään. Islanti kuuluu ETA:aan, mutta se ei kuulu yhteisön arvonlisäveroalueeseen. Se ei ole EU:n jäsenvaltio.

Arvonlisävero siis kannetaan.

Liite 1 seuraavassa dokumentissa:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=1009;319650

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut … ti/ostaisinko_Internet_kaupasta.pdf

Ja sitä paitsi, jos ostomaa kuuluisi alv-alueeseen, maksettaisiin alv sittenkin. Se vain sisältyisi hintaan ja sen tilittäisi myyjä omaan paikalliseen veronkantopisteeseensä. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että myytäisiin ilman alvia, eikä sitä tarvitsisi maksaa minnekään.

Tulleja ei ETA:n myötä kanneta, ETA vaikuttaa myös siihen saako joitain tuoteryhmiä tuoda lainkaan (lääkkeillä esimerkiksi on omat sääntönsä).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
ballfish
11.12.2008 16:33:45
VAT on ALV englanniksi. Jos Islanti ei sitä peri, Suomen tulli perii ALVin maahantuonnin yhteydessä.

Hinta taitaa kuitenkin pysyä aikalailla samana kuin mitä kaupassa on ilmoitettu, edullisena.
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
PJS
11.12.2008 16:37:00

Hmmm. American Vintage Strato oli näemmä myyty eilen. Sääli.
Peace!
kozmik
11.12.2008 17:19:10

Se on mainittu, epäselvästi ja ilman lähteitä, muttei oikein. Kuten ei tässäkään. Islanti kuuluu ETA:aan, mutta se ei kuulu yhteisön arvonlisäveroalueeseen. Se ei ole EU:n jäsenvaltio.

Arvonlisävero siis kannetaan.

Näinhän tuo taitaa olla. Sain tuolta Tonastodinista vastausta kyselyyn, ilmoittelivat hintoja, jotka sisälsivät paikallisen 20% alv:n, jota ei tarvitsisi maksaa, eli mitä ilmeisimmin se arvonlisävero maksettaisiin sitten Suomeen:

"These prices are in ISK and include 20% VAT, which you would not have to pay in this case."

Mitenhän tämä sitten käytännössä toimii? Tuleeko siitä sitten tullilta lasku kotiin, pitääkö se itse ilmoittaa johonkin vai miten? Mitään veronkiertoa en kuitenkaan ala harrastaa jos jotain tuolta lähden tilaamaan, vaikka se olisi mahdollistakin.

Viestissä oli myös tällainen maininta:

"The rate of the ISK against Euro is 150ISK against 1€. But is is possible that you are able to get a much better price for the ISK at your local bank."

Onkos kukaan käynyt paikallisessa pankissa kyselemässä asiaa? Ajattelin, että voisin tuolla Nordean konttorissa käydä kääntymässä huomenna.

Sääli, että tuolta Tonastodinista oli 5-kieliset Laklandit ja Sadowskyt loppu. Eikä varmasti enää lisää tule halvoilla hinnoilla. Toisaalta, ainakaan Ampegin vahvarit eivät tuolla 150/1 -kurssilla mitenkään ihmeellisen halpoja ole. SVT2 Pro ainakin on jopa parisen sataa kalliimpi kuin Thomannilla.
"Anything goes in, anything goes out, fish, bananas, old pyjamas, mutton, beef and trout!"
KooAa
11.12.2008 17:23:38

Mitenhän tämä sitten käytännössä toimii? Tuleeko siitä sitten tullilta lasku kotiin, pitääkö se itse ilmoittaa johonkin vai miten?

Paketti menee tulliin ja sieltä tulee sitten postia kotiin.
Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off 17.09.2008 valmistunut demo kuunneltavissa
kozmik
11.12.2008 17:25:40

Paketti menee tulliin ja sieltä tulee sitten postia kotiin.

Oolrait, kiitoksia. Pitääkö se sitten hakea itse tullista, vai lähetetäänkö se sieltä eteenpäin? Täysi noviisi näissä asioissa...
"Anything goes in, anything goes out, fish, bananas, old pyjamas, mutton, beef and trout!"
Hanok
11.12.2008 17:28:12
"The rate of the ISK against Euro is 150ISK against 1€. But is is possible that you are able to get a much better price for the ISK at your local bank."

Suomen pankin tän hetken tiedon mukaan:
Islannin kruunun viimeisin kurssi 1 EUR = 290.00 ISK (9.12.2008).

Eli kannattaa tosiaan katsoa minkä pankin kurssien mukaan vaihto tapahtuu.
KooAa
11.12.2008 17:28:37
Oolrait, kiitoksia. Pitääkö se sitten hakea itse tullista, vai lähetetäänkö se sieltä eteenpäin? Täysi noviisi näissä asioissa...

Pitää hakea tehdä virkailijan kanssa selvitys paketin sisällöstä. Virkailija sitten laskee siihen kulut päälle, tullit ja alvit. Oon aina maksanu samatien, en tiedä saako sieltä laskua vai eikö pakettia saa ennenkuin maksut on maksettu.
Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off 17.09.2008 valmistunut demo kuunneltavissa
kozmik
11.12.2008 17:36:03

Suomen pankin tän hetken tiedon mukaan:
Islannin kruunun viimeisin kurssi 1 EUR = 290.00 ISK (9.12.2008).

Eli kannattaa tosiaan katsoa minkä pankin kurssien mukaan vaihto tapahtuu.

Juu, olen tosiaan tietoinen tuosta kurssista. Tarkoitus olikin siellä Nordeassa käydä kysymässä, että millä kurssilla mahdollinen tilisiirto (joka on ainakin Tonastodirin ainoa maksutapavaihtoehto) sitten tehtäisiin. Tuolla, sillä 150/1 -kurssilla vai kenties jollain muulla.
kozmik
11.12.2008 17:36:51

Pitää hakea tehdä virkailijan kanssa selvitys paketin sisällöstä. Virkailija sitten laskee siihen kulut päälle, tullit ja alvit. Oon aina maksanu samatien, en tiedä saako sieltä laskua vai eikö pakettia saa ennenkuin maksut on maksettu.

Jeps, samantekevää sinänsä, kumpikin tapa käy. Kiitoksia tiedoista!
ballfish
11.12.2008 17:41:11
Jos hinta sovitaan euroissa, niin voinko lähettää kaupalle euroja?
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
oomega
11.12.2008 18:22:55 (muokattu 11.12.2008 18:24:40)
Kauppa varmaan itse vastaisi parhaiten tuohon. Luulis eurot kelpaavan, on ainakin vakaampi valuutta (?). Kyllä ottaa päähän, että ostin tuon LTD:n jo. :D

Onko jostain siis oikeasti mahdollista saada kruunuja tällä 1€=290ISK kurssilla?
KooAa
11.12.2008 18:25:46
Jos hinta sovitaan euroissa, niin voinko lähettää kaupalle euroja?

En osaa muuta sanoa kuin sen että kaikki kaupat mitä olen tehny oon tehny aina myyjän kotipaikan valuutassa. Siinä voi olla jonkinverran säätämistä jos meinaa maksaa pankin välityksellä. Mut, niinkuin totesin niin siitä mulla ei ole kokemusta.
ballfish
11.12.2008 18:27:52 (muokattu 11.12.2008 18:27:58)
En osaa muuta sanoa kuin sen että kaikki kaupat mitä olen tehny oon tehny aina myyjän kotipaikan valuutassa. Siinä voi olla jonkinverran säätämistä jos meinaa maksaa pankin välityksellä. Mut, niinkuin totesin niin siitä mulla ei ole kokemusta.

Jos mä tilisiirrolla maksan euroja islantiin niin luulisi sen euroina menevän jos eurohinnan ladon verkkopankissa. :o Eikö, vastatkaas nyt joku pankki-ihminen =)
Artist
11.12.2008 18:28:59

Tod. näk lafkalla pitäisi olla valuuttatili euroille, jotta maksun pystyisi euroissa pistämään. Monilla enemmän kansainvälistä kauppaa käyvillä firmoilla taitaa olla USD ja EUR tilejä, vaikka kumpikaan ei paikallinen valuutta olisikaan.

Sinänsä varmaan mielellään ottaisivat euroja, kun on ihan toisella tapaa vakaa.
"So come on over with something to do, baby, I need the company"
kozmik
11.12.2008 18:35:28 (muokattu 11.12.2008 18:37:36)

Jos mä tilisiirrolla maksan euroja islantiin niin luulisi sen euroina menevän jos eurohinnan ladon verkkopankissa. :o Eikö, vastatkaas nyt joku pankki-ihminen =)

Mitäänhän en asiasta varsinaisesti tiedä, mutta kuvittelisin, että laitat sen tietyn määrän euroja menemään, ja sitten vastaanottajan tilille ilmestyy käytetyn kurssin mukainen määrä kruunuja.

Paitsi ilmeisesti silloin, jos vastaanottajalla on tuollainen valuuttatili, mutta siitä asiasta tiedän sitten vielä vähemmän. :)

E: Tosiaan huomenna aion itse käydä pankissa selvittelemässä asioita, voin sitten infota tännekin, jossei kukaan asioista tietävä sitä ennen tule selventämään.
Les Fender
11.12.2008 18:44:29
Onko jostain siis oikeasti mahdollista saada kruunuja tällä 1€=290ISK kurssilla?

No ei... Tai jos joku on niin hullu että myy niin osta vaikka miljoonalla, Forex maksaa sulle 1.72 miljuunaa takasin. http://www.forex.fi/
"Living is easy with eyes closed!"
Busta
11.12.2008 19:35:13
Jaa oliskohan tossa se ero, että jos haluat myydä islannin rahasi niille, ne maksaa siitä 1 € per 290 sellasta, jos ostat islannin rahaa saat yhdellä eurolla 150 islantirahaa. Ero varmaankin on noin suuri koska kukaan ei oikeen halua ostaa noita islannin rahoja (mitä nimeltään lienevätkin) varastoon, koska koko valtio on käytännössä konkassa.
PaulFunk
11.12.2008 19:46:08
Juu, olen tosiaan tietoinen tuosta kurssista. Tarkoitus olikin siellä Nordeassa käydä kysymässä, että millä kurssilla mahdollinen tilisiirto (joka on ainakin Tonastodirin ainoa maksutapavaihtoehto) sitten tehtäisiin. Tuolla, sillä 150/1 -kurssilla vai kenties jollain muulla.

Ainakaan Nordea ei nettisivujen tietojen perusteella tee lainkaan tilisiirtoja Islannin kruunuilla eikä myöskään Osuuspankki (oma pankkini). Tuonne toiseen kauppaan kävisi myös luottokortti mutta tulevat omat mielenkiinnon kohteeni kyllä kalliiksi näillä kursseilla :(

Jatkan tilailua dv247:sta, kun puntakin on taas tippunut alemmas =)
ballfish
11.12.2008 19:51:52
Vastaus tuli emailiin. Luottokorttia vaatisi ja maksu menisi islannin kruunuilla. Juu ei. Pitäkööt kamansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)