![]() 29.04.2008 13:36:39 | |
---|---|
Tämä on kai sitten "klassinen perussoundi vehje" : http://www.musik-schmidt.de/osc-sch … -jta45-roehren-topteil-p-23012.html http://www.twinsound.de/index.php?id=47,0,0,1,0,0 Miltä se kuulostaa ? -> http://www1.gitarrebass.de/magazine/index.php?ID=200803270 Toisen videopätkän perusteella, ainakin 1970-luvun alun (marsu-)soundi tuntuu lähtevän tolla, hyvinkin. | |
![]() 29.04.2008 15:20:55 | |
Ainahan sen tehokkaan putkikoneen kaveriksi voi ostaa keinokuorman. Weber Mass maksaa hyvän pienen harjoitusvaffarin verran. Onnistuupi kotisoittelu omalla suosikkivermeellä ja -soundilla. Vielä kun varustaa esmes 2x12" kaapin hyvillä elementeillä, niin nekin alkavat soimaan ilman suurempaa luukutusta. Ite kokeilin juuri tuota Weber Massia aiemmin omistamani Trilogyn kanssa, ja täytyy sanoa että keinokuorma vei soundista ryhdin ja munan. Soundi oli keinokuorman kanssa kyllä samankaltainen kuin ilman sitä, mutta vaan ponnettomampi ja ohuempi. Tuosta keinokuormakokeilusta mulle jäi pysyvä kammo keinokuormia kohtaan, joten tuskin tulee enää koskaan moiseen kajottua. Onneksi ei ole tarvettakaan. Mun mielestä on muutenkin järjetöntä hiljentää liian tehokasta vahvaria keinokuormalla, varsinkin kun ottaa huomioon mitä keinokuormat maksavat. Eli kalliin vahvarin lisäksi maksat ittes kipeeksi siitä että saat liian tehokkaan vahvarisi hiljennettyä, pahimmassa tapauksessa jopa soundin kustannuksella. Ei muuta kuin tarpeeksi vähäwattinen vahvari, jolloin keinokuormalle ei ole tarvetta. Ja eiköhän esimerkiksi 50W vahvarissakin jää sitä tehoa reserviin ihan tarpeeksi. | |
![]() 29.04.2008 15:44:40 | |
Ajattelet asiaa väärin. Hyvä että tämä tuli selväksi. Entäs näin: Turha ostaa kuorma-autoa jos tarvii sitä kuljetuskapasiteettia kerran vuodessa ja arkisesti riittää yarppa. Voihan sillä kuorkillakin ajaa joka paikkaan ja varmasti kyytiin mahtuu enempikin tavara tai sitten ihan vain se yksi kaljakori. Yarppaankin menee se yksi kaljakori koska vain mutta ei sillä PA-kamoja roudata. Ole siis fiksu ja hommaa sopivan auton sijaan ylimitoitettu kuorkki? Nää on niitä päiviä kun oikein harmittaa se että tietää olevansa oikeassa. Ignorance would deffinately be the bliss. Mä en tarvi ikinä satawattista kun mulle riittää vähempi. Jos ei teho riitä, on vika muualla tai sitten kitaraskobe mikitetään ja otetaan PA:sta tehoja esim 5000 wattia. Se että sä tarviit 100 wattia ei tarkoita että mä tarttisin. Enkä mä yritä sanoa että kaikkien pitäis tulla toimeen pienillä tehoilla. Jos joku haluaa headroomia ja muskeleita niin eihä siinä hittoikaa, hommatkoon vaikka sen craten 200 wattisen 8-putkisen monsterin. Hommahan lähti siitä että ne jotka haluavat tehoja, saa niitä kyllä ilman tai kera ominaisuuksien: mahdollisuuksia on paljon enemmän. Mutta jos haluaa jokapaikanhöylää pienemmällä pääteasteella niin vähiin käy. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 20:22:14 | |
Mutta jos haluaa jokapaikanhöylää pienemmällä pääteasteella niin vähiin käy. Eikä edes käy, mutta hintalappuun ilmestyy lisänumeroita. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ | |
![]() 30.04.2008 00:10:35 | |
Ne Randallin klipit on mun mielestä OK. Mä en kyllä tykännyt yhtään niistä Randallin klipeistä. Toisaalta sekin jo herätti epäilyksiä, että seassa ei ollut ainakaan vuosi sitten kai yhtään klippiä aivan putipuhtaista soundeista. | |
![]() 30.04.2008 00:12:51 | |
Puhtaan kanavan haluan oikeasti puhtaana. Ja isolla headroomilla, sekä kunnon punchilla ja dynamiikalla, niinkuin särötkin. 3 ominaisuutta joita ei voi olla liikaa puhuttaessa vahvistimista. Ahaa, sä puhut nyt DR-103sesta. Veikkaan että ainut nuppi joka oikeesti täyttää nuo kriteerit :) | |
![]() 30.04.2008 01:35:25 | |
Ei yhtäkään purnukkaa lattialla. Kun lähdin itse kunnolla vahvistinrumbaan niin särösoundi oli aivan #1 prioriteetti. Mesan soundeista oon aina tykänny (mark-sarjasta siis, rectokin menettelee) joten räkkimiehenä lähdin metsästämään Quad-etuastetta. Ko. etuasteella on nauhotettu mm. Sanitariumin cleanit, joten kliinipuoli on erittäin heleää sorttia ;) Mutta omaa särösoundia metsästäessäni tuosta löytyi VHT 2/90/2 kanssa aivan lyömätön yhdistelmä. Hirveesti ei tuu kikkailtua kevyemmällä gainilla, joko täys särö tai ihan kliini; quad taipuu molempiin eikä jää yhtään uupumaan tai sellasta fiilistä et vois olla parempikin. "Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top." - James Hetfield | |
![]() 30.04.2008 07:46:13 | |
Ahaa, sä puhut nyt DR-103sesta. Veikkaan että ainut nuppi joka oikeesti täyttää nuo kriteerit :) Uskoakseni Dr.103sta on kysymys. Pakko olla. Siihen vielä pari Pete Cornishia eteen ni hyvä tulee. Uskomattoman hyvä. ;-) Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 30.04.2008 08:20:31 | |
Uskoakseni Dr.103sta on kysymys. Pakko olla. Siihen vielä pari Pete Cornishia eteen ni hyvä tulee. Uskomattoman hyvä. ;-) Mahdollisuuksien mukaan myös loputtomasti delayta ja leslie kaappi kytkettynä synsteemeihin. Sitte vaan soittelee Jotain A duurista ja laulaa ilmavia melodioita korkealta. Puhunks mä taas pink floydista... :D Huoh. Halataanko? | |
![]() 30.04.2008 11:21:25 | |
Hyvä että tämä tuli selväksi. Eikö vain. Pieni internal nasal herne vissiin? Kovasti vaikuttaisi siltä. Entäs näin: Turha ostaa kuorma-autoa jos tarvii sitä kuljetuskapasiteettia kerran vuodessa ja arkisesti riittää yarppa. Voihan sillä kuorkillakin ajaa joka paikkaan ja varmasti kyytiin mahtuu enempikin tavara tai sitten ihan vain se yksi kaljakori. Yarppaankin menee se yksi kaljakori koska vain mutta ei sillä PA-kamoja roudata. Ole siis fiksu ja hommaa sopivan auton sijaan ylimitoitettu kuorkki? Eikö tuohon väliin jää mitään muuta? Ilmeisesti sinulla on tapana tehdä vertailu MicroCuben ja Marshall full-stack seinän kanssa, eikä väliin mahdu mitään muuta. Pointti muutenkin missattu lahjakkaasti. Eli jos satunnaisesti onpi käyttöä isommalle laitteelle, niin Yariksen ja kuormurin välistä löytyy vaikkapa farmari tahi tila-auto. Sama homma musakamoissa... jos 90% ajasta riittää se 20-40W mutta joskus voisi olla enemmänkin headroomia ja äänenpainetta, silloin siitä 20W rasiasta ei taiota isompaa. Nää on niitä päiviä kun oikein harmittaa se että tietää olevansa oikeassa. Ignorance would deffinately be the bliss. Mä en tarvi ikinä satawattista kun mulle riittää vähempi. Ostat sitten pienemmän ja lopetat ruikuttamisen. Eihän siinä sen kummempia tarvita. Toiset tekevät ja toiset jäävät unelmoimaan. Saamattomuutta ja laiskuutta, jollet maailmassa olevista kitaraskobeista löydä itsellesi mieleistä. Muistatko mitä kävi Icarokselle? Se että sä tarviit 100 wattia ei tarkoita että mä tarttisin. Enhän minä näin ole väittänytkään, vai olenko? Kerroin vain, että välillä on hyvä kun reservistä löytyy paukkuja ja jytyä. Esimerkiksi erään koulun isossa liikuntasalissa ei riittänyt pöydässä kanavat basso- ja kitarakamojen mikitykseen... eikä kööriäkään viittinyt jättää ilman mikitystä. Siispä, niistä kielisoittimien styrkkareista piti saada riittävästi potkua vaikkakin lavasoundi siitä hieman kärsi. You just never know... paitti jos tietää että jamittaa 100% himassa. Hommahan lähti siitä että ne jotka haluavat tehoja, saa niitä kyllä ilman tai kera ominaisuuksien: mahdollisuuksia on paljon enemmän. Mutta jos haluaa jokapaikanhöylää pienemmällä pääteasteella niin vähiin käy. Emmä nyt tiedä. Aika paljon on valinnanvaraa pienemmissäkin koneissa... se vain että ne tuppaavat silloin olemaan laadukkaita ja hintalappu ei miellytä ihan jokaista harrastajaa. Esim. mikä oli vikana siinä Mesan Express-sarjassa? Niin tai Marshall JVM 215C/205H, Randallin MTS-sarjan 20W combossa tai nupissa (johon saa haluamansa moduulit ja soundipalettia riittää varmasti), Budda, Diezel Schmidt, Koch Studiotone jne. jne. Todennäköisesti tuo "vähiin käy" tarkoitti siis saldoa tilillä tai aikaa laitteiden etsimiseen ja testaamiseen? | |
![]() 30.04.2008 13:12:53 | |
Ei yhtäkään purnukkaa lattialla. Kun lähdin itse kunnolla vahvistinrumbaan niin särösoundi oli aivan #1 prioriteetti. Mesan soundeista oon aina tykänny (mark-sarjasta siis, rectokin menettelee) joten räkkimiehenä lähdin metsästämään Quad-etuastetta. Ko. etuasteella on nauhotettu mm. Sanitariumin cleanit, joten kliinipuoli on erittäin heleää sorttia ;) Mutta omaa särösoundia metsästäessäni tuosta löytyi VHT 2/90/2 kanssa aivan lyömätön yhdistelmä. Hirveesti ei tuu kikkailtua kevyemmällä gainilla, joko täys särö tai ihan kliini; quad taipuu molempiin eikä jää yhtään uupumaan tai sellasta fiilistä et vois olla parempikin. Quad täälläkin. Just huomasin, että Bad Monkey on yllättävän hyvä soundin viilaamiseen. Itse kun soittelen kotona, niin tuosta kun vähän boostaa sekä korostaa yläpäätä saa leikkaavuutta ja kirkkautta, jos jää muuten pikkuvolalla soundi ärsyttävästi vähän tumpuksi. Itestä tuntuu, että aina hyvä olla purnukka takataskussa, vaikka vahvarissa on muuten hyvä perussoundi, niin säädöt ei aina pelaa halutulla tavalla tai toimii eri kitaroilla vähän eri tavalla. Vanhoissa mesoissa tuntuu esim. olevan korttitalo efektiä eli kun millin käännät jotain sävynsäätö potikkaa, soundi lässähtääkin pannukakuksi. | |
![]() 30.04.2008 20:56:40 | |
Mä olen vapautunut pedaaleista, suoralla piuhalla vaan mennään. Hieno tunne, ei lopu mistään patterit eikä ole mystisiä vikoja. Vähemmän tavaraa hukattavaksi, eikä mitkään pedaali-gasit iske. Vähemmän nuppeja ruuvattavaksi, joten soundistressikään ei kalva korvaa. Treeniaika ei kulu säätämiseen kun ei ole mitä Soittotatsi on parantunut ja mieli kirkastunut, suosittelen. Mä olen myös ollut tällä linjalla jo yli parikymmentä vuotta. Taustalla ei ole periaate tai puritaanisuus, vaan ehkä ajan ja iän myötä kristallisoitunut realistinen kuva omista musiikillisista rahkeista ja sitä kautta luja usko siihen, että yksinkertainenkin voi olla kaunista ja toimia myös musassa :) Vaikka työn puitteissa tehdyn persoonallisuuskartoituksen perusteella mulla on kuulemma reilusti keskimääräistä enemmän ns. simultaanikapasiteettia? (jotakin sentään), on esim. keikkatilanne omalla kohdalla niin totaalisesti fiilisjuttu, että siitä ei ole mitään apua hallinnoimaan minkäänmoista pedaalilautaa :) Maailmassa on viljalti mahtavia kitarapelimanneja, joilla on keikoillakin käytössään yhden keskivertostudion efektiarsenaali ja tekevät aivan megakoskettavaa musiikkia. Toisaalta, löytyy myös ihan maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tunnustettuja musikantteja, joiden tekemisen yksi kulmakivi on esim. kitara - hyvä johto (joskus huonokin voi olla se juttu) - vahvistin. Niin, ja joskus taustalla saattaa piillä vielä kaikin puolin "väärin" vaiheistetut LP:n mikit :) P.S. JuSu:lla on aina selkeät, asialliset ja ajatuksia herättävät aiheet. Insinööri :D Jätkähali! Yhen viskin olin ottanut! Meen kattoon telkkarii --> | |
![]() 30.04.2008 21:01:38 | |
Rööröö! Eikö vain. Pieni internal nasal herne vissiin? Kovasti vaikuttaisi siltä. Joo mut onneksi sun hernepyssyssä on niin pieni kaliiperi ettei ihan totaaliblokkia saa aikaiseksi. Eikö tuohon väliin jää mitään muuta? Se kolkytwattinen ON se tila-auto... Ja 4x celestion V30 on iso kuomullinen peräkärry siihen. Tarpeeksi herkillä kajareilla riittää 20w päätetehot hevinkin soittamiseen (kokemusta ON) ellei rumpalin tavoite ole musisoinnin sijaan saada rummut rikki. Ostat sitten pienemmän ja lopetat ruikuttamisen. Niin ostan enkä mä aio edes aloittaa ruikuttamista. Saamattomuutta ja laiskuutta, jollet maailmassa olevista kitaraskobeista löydä itsellesi mieleistä. Olen löytänyt montakin mieleistä settiä ja aion vielä lisääkin hommata kyllä. Muistatko mitä kävi Icarokselle? En. Enkä nyt jaksa googlettaa. paitti jos tietää että jamittaa 100% himassa. Sanot niinkuin siinä olisi jotain väheksyttävää. ja hintalappu ei miellytä ihan jokaista harrastajaa. rahahan on vain järjestelykysymys. Itse olen jo pitemmän aikavälin säästösuunnitelmia tehny hommatakseni hifiä mikä oli vikana siinä Mesan Express-sarjassa? ei mitään. kuten sanoin, aion sen 50w mallin tsekata sitten kun lähden hakemaan haastajaa rockerverbille! Marshall JVM 215C/205H mä en vaan halua marsua Budda Nää kyllä kiinnostaa Koch Studiotone Mä meinasin jo ostaa tuon mutta päädyin ostamaan pedaltonen joka on melkein sama etuasteeltaan. Todennäköisesti tuo "vähiin käy" tarkoitti siis saldoa tilillä tai aikaa laitteiden etsimiseen ja testaamiseen? Molempiin ei. Jos sallit mun muotoilla uudestaan niin monipuolisia pienitehoisia on vähemmän tarjolla kuin monipuolisia suuritehoisia. Tää on monien vuosien empiiriseen mutuun perustuva väite. Mun pitäis varmaan enemmän käyttää hymiöitä mutta en mä jaksa :) "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 01.05.2008 13:49:01 | |
Itsellä on ainakin tullut se olo, että (liioitellusti) ne vahvarin eri kanavat on vain "tiellä". Aina siihen joutuu laittamaan jotain purkkia eteen ja sillä pelkällä purkilla saa melkeimpä yhtä hyvän lopputuloksen. Tämä siis vain oma mielipiteeni:) Ajattelin tuossa jossain vaiheessa kokeilla sellaista setuppia, että nuppina olisi yksikanavainen vahvari, jossa hyvä cleani. Ja sitten vaan purnukoilla leikkimään. Onko kellään kokemuksia tuontyyppisistä nupeista. Itse olen ainakin miettinyt Laneyn GH100-nuppia. Paul Gilbertillä taitaapi olla tuollainen? Ei tarvitse olla putkivehje eikä hirveän hintainen... kunhan ok cleani löytyy. Om du vill ha köttbullar... Say YEAH! | |
![]() 01.05.2008 14:14:28 | |
Vahvari, jossa hyvä cleani. Ei tarvitse olla putkivehje eikä hirveän hintainen... kunhan ok cleani löytyy. Hybridi ja sellainen, joka on toteutettu vanhaan tapaa eli trankku etuaste + putkipääte ? Eri asia, tehdäänkö yhtäkään enää tolla tavalla. Jossain vaiheessa siirryttiin nykyiseen "1 etuaste putki ja trankkupääte, on parempi - tai ainakin halvempi" ajatteluun. Aikoinaan, 1980-luvun lopussa, hybridit maksoi lähinnä saman verran kuin putkipelitkin. | |
![]() 01.05.2008 14:20:25 | |
Tarpeeksi herkillä kajareilla riittää 20w päätetehot hevinkin soittamiseen (kokemusta ON) ellei rumpalin tavoite ole musisoinnin sijaan saada rummut rikki. Varmasti. Se vain kun kaverilla on 100W putkikone joka tuuttaa hi-gain jytää ja itse soittaa puhtaalla sointuarpeggiota kyseisen jytävallin päälle, niin minulla ei ainakaan 20W combo riittänyt headroomin takia. Tottahan se on että monelle se 100W on aivan turha kapistus ja 50W olisi aivan riittävästi. Sanot niinkuin siinä olisi jotain väheksyttävää. Miksi minusta tuntuu että sinulla on vain ne mr. negative lasit päässä. Lausahduksessani ei ole mitään muuta omituista kuin oletettu itsevarmuus, eli jos joku tietää 100% varmasti että soittaa vain ja ainoastaan kotosalla niin... Mikä nyt oli niin väheksyvää? Molempiin ei. Jos sallit mun muotoilla uudestaan niin monipuolisia pienitehoisia on vähemmän tarjolla kuin monipuolisia suuritehoisia. Tää on monien vuosien empiiriseen mutuun perustuva väite. Monipuolisuus on niin suhteellinen käsite. Toiselle nappuloiden määrä on monipuolisuutta, toiselle sen yhden/kahden hyvän soundin käyttö useassa eri yhteydessä on monipuolisuutta. Minusta tuo Juccizella oleva Budda on yksinkertaisuudessaan monipuolinen. Sillä vetää humpasta heviin tarpeen vaatiessa, jos vain soittaja on siihen kykenevä. Näin ollen, en näe "empiirisillä mutuilla" suuriakaan eroja laitteiden monipuolisuudessa ja määrässä... enemmänkin näen eron soittajissa ja heidän korvien välissään. | |
![]() 01.05.2008 18:19:39 | |
Itsellä on ainakin tullut se olo, että (liioitellusti) ne vahvarin eri kanavat on vain "tiellä". Aina siihen joutuu laittamaan jotain purkkia eteen ja sillä pelkällä purkilla saa melkeimpä yhtä hyvän lopputuloksen. Tämä siis vain oma mielipiteeni:) Ajattelin tuossa jossain vaiheessa kokeilla sellaista setuppia, että nuppina olisi yksikanavainen vahvari, jossa hyvä cleani. Ja sitten vaan purnukoilla leikkimään. Onko kellään kokemuksia tuontyyppisistä nupeista. Itse olen ainakin miettinyt Laneyn GH100-nuppia. Paul Gilbertillä taitaapi olla tuollainen? Ei tarvitse olla putkivehje eikä hirveän hintainen... kunhan ok cleani löytyy. Mulla on tuon tyyppisestä nupista paljonkin kokemusta. Itse käytän just tuota priaatetta. Paras mahdollinen clean soundi, paljon headroomia, ja sit hitonmoiset purnukat eteen tekemään just sen särön minkä haluankin. jos taas haluun päätesäröä sekin onnistuu tempasemalla nupit kaakkoon. Puhutaan taas DR-103sesta ;))))) | |
![]() 01.05.2008 19:35:53 | |
...ajan ja iän myötä kristallisoitunut realistinen kuva omista musiikillisista rahkeista ja sitä kautta luja usko siihen, että yksinkertainenkin voi olla kaunista ja toimia myös musassa :) Ehkä ne jotka kuulijoina kaipaa miljoonaa eri soundia ja soundivariaatiota on toisia kitaristeja. Tavalliset kuulijat ehkä funtsii että onks hyvä biisi ja toimiiks noin muuten - paneeks jalkaa vipattaan, niinku. :-) | |
![]() 01.05.2008 20:29:33 | |
Ihan viime viikkoina on alkanut viimein valjeta, että turhaan olen yrittänyt etsiä jokapaikanhöylää viimeiset 3-4 vuotta, kun sellaista ei olekaan. Päätinpä sitten laittaa kamat lihoiksi, ja kasata kaksi toisista erillään olevaa backlinea. Pääkeikkasetin vahvistimelta vaadin seuraavaa: terve ja pedaaleita nätisti syövä puhdas kanava sekä helppo roudattavuus. Toteutustavalla ei ole niinkään merkitystä, kunhan nuo toteutuvat. Olen vasta tämän vuoden puolella kunnolla löytänyt säröpedaalit, joiden varaan saundini alan muodostaa. Pitkään niitä karsastinkin, mutta parit kerrat kun sai lentää hämmästyksestä perseelleen, niin aloin tajuta siihenastisen ahdasmielisyyteni. Samalla on efektiluupinkin merkitys kärsinyt inflaation, sillä mitä turhaan sitä käyttämään, jos vahvistinsäröjä ei enää käytetä. Hyväsaundiset pedaalit ja tervesaundinen mutta simppeli vahvari on oikotie onneen, kun soitetaan mitä tahansa hewi medallia kevyempää. Yleensä keikkaakin pukkaa silloin suhteessa enemmän, jolloin pieni koko on plussaa. Hewiä taasen veivatessa pääpainon asetan ehdottomasti särösaundille. Puhtaalla kanavalla ei ole niinkään väliä, sain nimittäin tuossa muutama viikko takaperin toisenkin loistoidean, johon liittyy Boss GT-8. Neljän kaapelin systeemillä vahvistin saa olla vaikka yksikanavainen, sillä puhtaat voi ottaa käden käänteessä korvaamalla vahvistimen etuasteen mallinnuksella. Hewissä ne tuppaavat muutenkin olemaan sen verran geneeriset, että niiden toteutustapa on toissijainen. Kunhan vaan chorusta on paljon. Tiivistettynä siis itselleni toimivin systeemi on se, kun niitä on kaksi: one trick pony hewiin ja vähän monipuolisempi ratkaisu kaikkeen muuhun. Once Lady Yuna fixes her hair, we leave. >-)))> #26 S.M.A.K. | |
![]() 01.05.2008 21:24:33 | |
Varmasti. Se vain kun kaverilla on 100W putkikone joka tuuttaa hi-gain jytää ja itse soittaa puhtaalla sointuarpeggiota kyseisen jytävallin päälle, niin minulla ei ainakaan 20W combo riittänyt headroomin takia. No eihän tuossa tapauksessa vika ole siinä 20w koneessa vaan 100wattisessa joka soi liian kovaa ;) Eihän 20w koneessa puhtaat riitä heviin kyllä, myönnän, kun soitin sillä vahvarilla treeneissä heviä niin soitettiin vain särösoundeilla. Puhdasta headroomia saa valitettavasti vain isoilla tehoilla. Monipuolisuus on niin suhteellinen käsite. Totta. Tarkennanpa siis vielä että tässä asiayhteydessä tarkoitin vahvistimelta monipuolisia ominaisuuksia: liitäntöjä sisään ja ulos, efektilenkkejä, jousikaikua, potikoita joilla säätää kaikenlaisia tasoja ja ominaisuuksia jne. Oon varma että oot koko ajan tietäny mistä puhutaan, kunhan ny saivarrellaan? ;) "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)