![]() 26.04.2008 17:36:52 | |
---|---|
Onko se piirilevy-Budda sen helpompi korjata kuin piirilevy-POD? Etenkin silloin jos jotain ihan oikeasti hajoaa. Kyllä mä luulen, että on: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30/IMG_4017.JPG Sen sijaan tää nykyinen p2p-versioni on varmasti vielä helpompi: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30_p2p/IMG_4902.JPG Mutta huollettavuus on tosiaan tärkeä pointti vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti huollon tarve iskee. Periaatteessa jos laite pysyy ehjänä, soundin tulisi käsittääkseni olla tärkein valintakriteeri. Mulla ainakin on ehdottomasti näin. Kyllähän se tietysti mielenrauhan kannalta on hyvä juttu, että jos joku tuolta sisältä sattuisi räjähtämään, se on aika helposti jäljitettävissä ja jopa korjattavissa. | |
![]() 26.04.2008 17:48:30 (muokattu 26.04.2008 17:49:04) | |
Näistä mallintavista tulee yksi ihmetys mieleen. Kun sinne pitää tunkea kaikenlaisia efekti- ja vahvistinmallinnuksia kompromissisäädöin, miksi eivät tee vahvaria johon pääsisi läppärillä kiinni, ja valmiiden patchien sijaan laitteeseen olisi mallinnettu muutama kymmenen klassista purkkia ja vahvistinta kaikkine ominaisuuksineen. Siitä vaan signaaliketju drag-and-droppina kuntoon ja potikat kohdalleen. Se olisi hienoa se. Varmasti vaatisi hieman enemmän laskentaa ja säätämistä, mutta PC-parametroituna senkin voisi hoitaa tietokoneessa ja tallentaisi patchit vahvistimeen valmiiksi laskettuna. Huonompi homma olisi tietysti se että säätöjen muuttamiseen tarvittaisi aina se PC, mutta toisaalta mallinnukseen saisi PC:llä tolkuttomasti laskutehoa ja vahvistin yksinkertaistuisi huomattavasti. Periaatteessa tarvittais säätöihin enää vain volume-potikka. -> virheen korjasin Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. | |
![]() 26.04.2008 17:50:03 | |
Tuolla aiemmin oli putkivahvistimesta mainittu se tietty sävy mikä erottaa kitaran muusta bändistä esille. Itselläni on reeniksellä Podi suoraan linjaan (ei ole kaappia tällä hetkellä randallille). Soundi on podissa kovilla volyymellä minun mieleen todella hyvä.Mutta kun iskee nurkassa olevan Valvekingin combon tulille,ja vertaa, on se podi erittäin ohuen kuuloinen.Vaikka on middleä paljon,ja jämäkkä soundi muutenkin. Itse en valvekingin soundista pidä yhtään,mutta siinäkin se tietty sävy tuli esille heti.Senhän ne putket varmasti tekee. Jatkakaa Mitä? | |
![]() 26.04.2008 17:56:32 | |
Sen sijaan tää nykyinen p2p-versioni on varmasti vielä helpompi: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30_p2p/IMG_4902.JPG . Hähä sulla on kaksi transistoria sisällä! Nyt soundi huononi heti. | |
![]() 26.04.2008 18:03:00 | |
Juccis,mitä tämä nyt on olevinaan??Trankkuja? Mitä? | |
![]() 26.04.2008 18:13:47 | |
Juccis,mitä tämä nyt on olevinaan??Trankkuja? Näinköhän ehtii vastaamaan. Jos on kolvi kuumana ja diodeita menee tilalle, ehe... Muistaakseni tietyin reunaehdoin tarankin pystyy korvaamaan kahdella diodilla.... Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. | |
![]() 26.04.2008 18:28:09 | |
Hähä sulla on kaksi transistoria sisällä! Nyt soundi huononi heti. Näin teki juu. Trankkuvehjehän tuo pohjimmiltaan on: putket on vaan ulkonäkösyistä siellä - hehkut näyttää hienoilta. Vai oisko nuo trankut kuitenkin jossain muualla kuin signaalitiellä... | |
![]() 26.04.2008 18:44:59 | |
Vai oisko nuo trankut kuitenkin jossain muualla kuin signaalitiellä... Yhdellä tuon laitteen kolmesta piirilevystä se ainakin on:) Ei kai tuossa mustassa releessä(?) lue Made in China? NTE Electronicsin osassa. | |
![]() 26.04.2008 19:03:31 | |
En jaksanut lukea kaikkea, mutta sanon silti oman ajatukseni. Mallintavilla soittaminen tuntuu jostakin syystä liian helpolta. Aina kuulostaa jotenkin liian täydelliseltä ja ihan kuin olisi joku muu soittanut. En väitä, että osaisin aina arvata mikä on soitettu mallintavalla. Tuskin siihen enää kukaan pystyy. Soittotuntuman kyllä tunnistaa heti. En tarvitse kuin yhden perussoundin. Se löytyy Orangen Tiny Terrorista. | |
![]() 26.04.2008 19:11:10 | |
En o juurikaan mallintavilla soitellut, joten vertailua en voi tehdä. Putkikamoista mä saan hyvät vibat ja soundit, riittää mulle. Vitunko väliä sillä on mitä joku toinen ajattelee styrkkarivalinnoistasi. Tai mistään muustakaan valinoistasi... Snails against humanity | |
![]() 26.04.2008 19:15:50 (muokattu 26.04.2008 19:18:03) | |
Kyllä noita harmoonisia kerrannaisia juuri mallinnetaan digitaalisesti että sikäli olet väärässä. Sama asiahan se ei monesti ole kuin real thing mutta ei kannata myöskään aliarvioida mallinnusalgoritmeja. Maailma on väärällään hyviäkin putkimallinnuksia, monet äänityssoftaplugarit tulee mieleen. Toi kuulostaa teoriassa ihan hyvältä, en vain ole koskaan livenä kokenut tuota vastaavaa tunnetta??? Mitä putkivehkeitten korjaamiseen tulee niin täytyy kyllä sanoa että ettenkö sanois useimmat ovat kuitenkin tänä päivänä toteutettu suht huonolaatusin piirilevyin, jakit juotettu suoraan piirilevyyt menttaliteetilla, halvat komponentit, keskinkertaiset transformaattorit (en muista suomalaista termiä) ym. ym. = ei ole sama korjata esim mesaa ku jotain hyvin tehtyä PTP vehettä | |
![]() 26.04.2008 19:16:13 | |
Livetilanteessa kyllä huomaa kuka soittaa mallintavilla vai ei. Dynamiikkahan putki-ja (jopa) hybridistyrkilla on ihan omaa luokkaansa, huomasin eron soittaessani ensin koulun Mg-marsulla ja omalla Hartken takapossulla. Putkien (jopa yhdenkin!) vaikutuksen soundiin huomaa. Mutta jotkut tykkäävät näprätä Podejensa kanssa ja saada täydellistä soundia vähällä vaivalla ja äänittääkin sillä, mutta itse en kuulu siihen sakkiin ja soitan hybridivermeillä kunnes putkikoneeseen on varaa. Putkilla kuulee soundin olevan ihmisestä, sellasta ei mallintavista löydy, just sitä soundia joka lähtee sormista. Kuse tuubaas vai mitä sä soititkaan? | |
![]() 26.04.2008 19:23:49 | |
Sen sijaan tää nykyinen p2p-versioni on varmasti vielä helpompi: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30_p2p/IMG_4902.JPG Ei tuo kaikkien mielestä ole ole P2P kun siellä on turretti. Nehän kootaan ilman turretteja asennusrimoihin ja sitä myöten ne on aika ärsyttäviä korjata. | |
![]() 26.04.2008 19:26:08 (muokattu 26.04.2008 19:26:47) | |
Vai oisko nuo trankut kuitenkin jossain muualla kuin signaalitiellä... Kanavanvaihtajan releen ohjaustransistoreiksi epäilen mikäli tuossa on esim. footswitch tai jotakin muuta mitä tarttee releillä paukuttaa. | |
![]() 26.04.2008 19:33:30 | |
Mainittakoon vielä, että vaikka itse pidän putkikoneista, olen todistanut hyviäkin keikkoja, joissa kitaristi on vetänyt joko mallintavalla tai trankulla (sekä halvoilla kitaroilla) ja soundi on silti ollut hyvä eikä keikka olisi varmaan yhtään sen paremmaksi muuttunut putkivahvistimella. Että sinänsä, osaavat kyllä vetävät hyvin ihan millä tahansa, ja toki tiettyyn kontekstiin jotkin soundit toimivat paremmin kuin toiset. "I'm hypocrite,
I dish it out but I can't take it
I know you think it's wrong
and maybe you're right but this is my song" | |
![]() 26.04.2008 19:50:07 (muokattu 26.04.2008 19:57:54) | |
Livetilanteessa kyllä huomaa kuka soittaa mallintavilla vai ei. Kuka huomaa? Soittaja itse, varmasti. Mutta 95%:lla yleisöstä ei ole käsitystä putkareista/mallintavista. Ja kun soppaan lisätään rummut, basso, kiipparit, laulu...valtaosta jäljelle jäävistä viidestä prosentista (lue : kitaristeista) "kuulee" eron lähinnä tsekkaamalla millaiset kamat siellä lavalla on. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp | |
![]() 26.04.2008 20:30:51 (muokattu 26.04.2008 20:31:10) | |
Miten olisi riita puoliksi? Mä soitan täysputkivahvistimen läpi (Twin Reverb), mutta säröttäjänä toimiikin Digitechin mallintava purkki Tone Driver. Paras soundi tähän asti, kehuja tulee joka toiselta keikalta :p | |
![]() 26.04.2008 20:34:35 | |
Miten olisi riita puoliksi? Mä soitan täysputkivahvistimen läpi (Twin Reverb), mutta säröttäjänä toimiikin Digitechin mallintava purkki Tone Driver. Paras soundi tähän asti, kehuja tulee joka toiselta keikalta :p Minulla taas on ääneskästä soittoa varten Pod X3 joka tuuppaa ineen Uraltone JR:ään. Hyvä yhdistelmä, Uralissa ei tosin riitä potku bassottamiseen niin rakennan hiiwatin 100 wattisen päätteen tällä settiä varten. | |
![]() 26.04.2008 20:42:05 | |
Putkivahvistimen ja mallintavia laitteita omistaneena mulle on jääny käsitys että molemmilla voi saada kivaa jälkeä. Putkipeli oli ihan kiva vehje mutta ei kyllä mun soittofiilistä nostanu mitenkään ihmeellisesti että putki olis mulle joku jumalan kuva, ennemminkin se oli pienoinen pettymys siten että se oli ihan hyvä mutta ei ihan täyttänyt mun unelmaa eli en ihan löytänyt siitä sitä mitä uskoin ja toivoin löytäväni. Toki voisi olla paikallaan kokeilla enemmän putkivehkeitä niin ehkä sitten löytyisi se "oma" vahvistinkin josta ei ikinä voi luopua mutta se on jo rahallinenkin kysymys. Pidän siis edelleen omistamani mallintavan saundeista. Tatsi toki on erilainen mutta olen saanut mallintavista irti aikalailla sen mitä olen halunnutkin. Ja putkipelilläkin löysin itseni yhtälailla saundin säätöhommista vaikka myönnän toki että mulle se säätäminen on ollu osa sitä juttua, eli pidän säätämisestä. Kotisoittoa ajatellen koen että isokokoinen putkivahvistin ei ole tarpeellinen, eikä niitä isoja stäkkejä kai siihen ole suunniteltukaan. Kotiin siis kelpuutan ihan minkä vaan mikä on kätevä juuri kotikäytössä ja soundaa riittävän hyvälle. Jos joskus on rahaa niin että ranteet paukkuu niin sitten asia on eri, ihan varmana kokeilisin yhtä sun toista vermettä. Mallintavissa mua on kiusannut se tosiasia että kaikki valmistajat mallintaa melkeen vain ja ainoastaan niitä samoja vahvistimia kun muutkin. Ja se että mallinnetaan vaan putkivahvistimia, kun onhan noita hyviä trankkujakin olemassa esim randallit kiinnostaisi ainakin mua. Plugin rintamalta kyllä kuuluu nyt sellaisia uutisia että olen erittäin mielissäni, nimittäin kun Peavey osti Alienconnectionsin ja julkaisee pian (demo on jo saatavilla -> www.alienconnctions.com) Revalver MKIII:n jossa on Peaveyn omat Classic 30, JSX, 6505, 6505+, Valveking, Triple XXX ja lisäksi muutama muun valmistajan vahvistin. Toiset tykkää, toiset ei -> minä tykkäsin. Lyhyesti: En ole erityisesti kummankaan puolesta enkä kumpaakaan vastaan. Ne ovat vain toisistaan hieman erilaiset mikä ei tarkoita kummankaaan kohdalla sitä etteikö voisi saundata hyvältä, makuja kun on monia. | |
![]() 26.04.2008 20:50:43 (muokattu 26.04.2008 20:53:58) | |
Kuka huomaa? Soittaja itse, varmasti. Mutta 95%:lla yleisöstä ei ole käsitystä putkareista/mallintavista. Ja kun soppaan lisätään rummut, basso, kiipparit, laulu...valtaosta jäljelle jäävistä viidestä prosentista (lue : kitaristeista) "kuulee" eron lähinnä tsekkaamalla millaiset kamat siellä lavalla on. Jep, soittaja huomaa itse ja soittaa sen takia mahdollisesti paremmin. Mulla ainakin hyvä soundi vaikuttaa positiivisesti soittoon enkä usko että olen ainoa, parempi meininki ja parempi choice of notes. Toisekseen mulla taitaa loppua soittohommat sinä päivänä kun mä huomaan soittavani vain yleisölle. Rule #1: There are no rules. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)