Aihe: Gibson Robot guitar!
1 2 3 4 5
anttipi
14.01.2008 02:30:01 (muokattu 14.01.2008 02:31:24)

En kyllä ite pärjää ilman viritintä. Tai pärjään mutta miks pitäisi? Se on nopeampaa ja lopputulos kaikkien kannalta miellyttävämpää.

Nimenomaan! En voi mitenkään kuvitella, mitä haittaa automaattivirityksestä voisi kenellekään olla. Virittäminen nopeutuu ja kaikilla on kivaa. Vaikea kuvitella, että manuaalivirittämisen jalo taito tuon takia ruostuisi, ainahan käsinvirittämisen taitoa tullaan tarvitsemaan.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
Kivijalka
14.01.2008 08:15:16
Nyt vaadin juutuubi-näytteen tuollaisesta, vaikkapa sellainen ihan keskiverto pervo kakofonia kelpaa;)

Iih, vihdoinkin luomukselleni jossa on yhdistetty kaikki Youtuben "shreds"-pätkät päällekkäin löytyy kuuntelijoita! ;)
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
oiva tumpeloinen
14.01.2008 09:13:46
Vaikka harmittaa se että kun tuo yleistyy niin jengi laiskistuu.

Mä en ymmärrä, miten se voi ketään harmittaa, jos joku toinen kokee tuommoisen omakseen. Eihän se itseltä ole pois, vaikka joku ei osaisikaan nuppia tulevaisuudessa vääntää.

En kyllä ite pärjää ilman viritintä. Tai pärjään mutta miks pitäisi? Se on nopeampaa ja lopputulos kaikkien kannalta miellyttävämpää.

Eli jotain apuvälineitä saa olla, mutta toiset on kielletty ehdottomasti? Omasta viritysnopeudesta en osaa mitään sanoa, kun en ole tuollaista robo-kitaraa kokeillut. Sulla ilmeisesti on paljonkin kokemusta siitä?

Enkä mä vieläkään ymmärrä, miten lopputulos on kaikkien kannalta parempi, jos sä itse käännät niitä nuppeja. Mitä muut saa enemmän manuaalisesti virittämisestä kuin että robotti tekee sen sun puolesta?

Ja mitä tulee keikalla virittämiseen niin mun mielestä se on vaan vitusti hienomman näköstä ku bändi vetää biisit tiukasti putkeen minimaalisilla tauoilla tai ilman. Eikä tartte sitten laulajankaan keksiä mitään väsyneitä "vitsejä." Voi olla että vire kärsii mutta keikalle mennään kuitenkin katsomaan bändiä ja sen esitystä. Jos se nyt on vähän "off" se vire niin ketä kiinnosti.
(Tämä ei toimi coverbändien tai tanssiorkesterien kanssa jolloin vedetään pitkiä ja/tai useita settejä.)

Mun mielestä taas ei ole mitään kauheampaa kuunneltavaa kuin epävireiset soittimet keikalla. Ei siinä paljon visuaalisuus auta, jos sisältö on muuten päin p*rsettä. Mut se on vain mun mielipide.
Umas
14.01.2008 12:07:46 (muokattu 14.01.2008 12:08:08)

Luulenpa että tuosta tulee samanlainen lisävaruste kuin ohjaustehostimesta. Ekaksi ollaan epäileväisiä... kestääkö se yms. Sitten se vaan yleistyy kunnes vain ne jotka nauttivat vintage soitosta jaksavat virittää itse ja soittavat niillä normivirityskoneistoilla varustelluilla '57 mallin lessuilla. "aijai kyllä ennen vanhaan osattiin. Vähän on virittäminen raskasta, mutta kyllä tällä aina kesäsin vetelee".
Stoner to the boner
januszian
14.01.2008 15:17:35

Mä en ymmärrä, miten se voi ketään harmittaa, jos joku toinen kokee tuommoisen omakseen. Eihän se itseltä ole pois, vaikka joku ei osaisikaan nuppia tulevaisuudessa vääntää.

- Vaarana että korvakuulolta virittämisen jalotaito unohtuu.

Eli jotain apuvälineitä saa olla, mutta toiset on kielletty ehdottomasti? Omasta viritysnopeudesta en osaa mitään sanoa, kun en ole tuollaista robo-kitaraa kokeillut. Sulla ilmeisesti on paljonkin kokemusta siitä?

- Se että esim. keikalla aletaan hakea sitä virettä kaikenlaisen kohinan ja melun yli. Jos ei heti löydy niin sitten alotetaan alusta vääntämään alhaalta ylöspäin. Se vie aikaa. Kun taas mittarilla tietää heti että mihin suuntaan ollaan menossa ja millon ollaan kohillaan.

Enkä mä vieläkään ymmärrä, miten lopputulos on kaikkien kannalta parempi, jos sä itse käännät niitä nuppeja. Mitä muut saa enemmän manuaalisesti virittämisestä kuin että robotti tekee sen sun puolesta?

- Lopputulos on parempi kun se on varmasti vireessä. En mä ole korviltani niin absoluuttinen että joka kerta löytyisi se mittarivire. Sitä lähinnä hain. Muilla on varmasti paremmat korvat kuin mulla.

Mun mielestä taas ei ole mitään kauheampaa kuunneltavaa kuin epävireiset soittimet keikalla. Ei siinä paljon visuaalisuus auta, jos sisältö on muuten päin p*rsettä. Mut se on vain mun mielipide.

- Muilla on varmasti paremmat korvat kuin mulla. Ja tuokin on sitten ihan kiinni siitä että millasilla soittimilla soitetaan. Että kuinka epävireeseen ne kerkiää päästä esim. 30 min setin aikana. Toki jos nyt on IHAN päin seiniä niin eihän se ole kenenkään mielestä siistiä.
SOLNIC LIVENÄ http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
oiva tumpeloinen
14.01.2008 15:39:38

Aika moni käyttää keikalla tuner mutea. Silloinhan on ihan sama, kääntääkö sen vireen omin kätösin, vai antaako koneen hoitaa homman.

- Se että esim. keikalla aletaan hakea sitä virettä kaikenlaisen kohinan ja melun yli. Jos ei heti löydy niin sitten alotetaan alusta vääntämään alhaalta ylöspäin. Se vie aikaa. Kun taas mittarilla tietää heti että mihin suuntaan ollaan menossa ja millon ollaan kohillaan.

Tuon kaikenhan voi unohtaa tuolla robo-Gibbonilla.

- Lopputulos on parempi kun se on varmasti vireessä. En mä ole korviltani niin absoluuttinen että joka kerta löytyisi se mittarivire. Sitä lähinnä hain. Muilla on varmasti paremmat korvat kuin mulla.

Mut toi robo-viritin ei kaipaa mittaria eikä korvia.

Noh....pointti tuli tässä oravanpyörässä jo varmaan muutamaan kertaan esille. Nyt pitäisi enää käydä kokeilemassa, kuinka tarkkaan tuo virittää. Patarumpujen läiskeestä päätellen aika tarkasti.
J.Hollström
14.01.2008 15:43:45
Onkohan toi roboottikitara mahdollista virittää mutena? Eli että ei pääse ääni ulos asti. Noi demot ei sitä kertoneet (tietty vähän hölmöö tehä demo mistä ei kuuulu mitn ;o).
januszian
14.01.2008 16:00:45

Onkohan toi roboottikitara mahdollista virittää mutena? Eli että ei pääse ääni ulos asti. Noi demot ei sitä kertoneet (tietty vähän hölmöö tehä demo mistä ei kuuulu mitn ;o).

- Voisin veikata että se "lukee" sen vireen tai epävireen niillä kitaran omilla mikeillä.
SOLNIC LIVENÄ http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
masterhat
14.01.2008 16:17:49

tää on aiiiiika kaukaa haettua. toki sävelkorvaa voi varmaan treenata, mutta yleensä se on valmiina tai sitte ei ole. Vähän sama kun nää epävireiset suomihevilaulajat tunetetaan studiossa, ja sen lisäksi ne ottaa myös laulutunteja (mikä on tietysti hyvä juttu) Livenä meiniki onkin sitten aivan kauheaa kuultavaa, kun nuotit ei osu sinnepäinkään.
Snails against humanity
Twinkle
14.01.2008 16:19:26
- Voisin veikata että se "lukee" sen vireen tai epävireen niillä kitaran omilla mikeillä.

Tallassa on tota hommaa varten dedikoitu piezomikki. Näin ainakin tuolla sivulla sanotaan että sillä se toimis. Toisin sanoen se toimii ilman mökääkin niin kauan kun niihin piezoihin saadaan signaali ja tarvittavaa virtaa.
Murgo
14.01.2008 17:10:56 (muokattu 14.01.2008 17:13:42)

Vielä siitä uusien keksintöjen hylkimisestä, jossain oli myös juttua siitä kuinka esim. klasariporukka hyväksyy kyllä metronomin käytön rytmitajun kehittämiseen, mutta ei viritysmittarin käyttöä sävelkorvan treenaamiseen. Liian uusi keksintö? Kitaristit taas modernimpina hyväksyvät useimmat viritysmittarin muttei välttämättä robottivirittimiä jne. Onpa välillä kuulunut väitettä että korva olisi mittaria tarkempi! (Tämä toki saattaa olla tavallaan totta jos soittimen intonaatio ei ole täydellinen, jolloin se voi kuulostaa vireisemmältä korvalla viritettynä kuin mittarilla pelkästään vapailla kielillä tehtynä). Eiköhän tämän robokitaran kanssa käy niinkuin muidenkin uusien keksintöjen, löytänee lopulta käyttäjäkuntansa sekin ja vastustajatkin huomaavat ettei maailma romahtanutkaan :) (Esimerkkejä täsät "keksintövastaisuudesta"/uusien keksintöjen "pelkäämisestä" löytyy historiastakin vaikka kuinka paljon, esim. Bellin keksinnön saama kommentti lennätinyhtiöltä: "Nähdäksemme tällä ns. puhelimella ei ole minkäänlaista tulevaisuutta" Heillä tietysti takana oli osittain huoli omasta bisneksestä mutta varmaan myös ajatus että kun viestit kerran kulkevat sähkeenäkin niin miksi hommaa pitäisi enää helpottaa.)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Numb
14.01.2008 17:17:36

Musiikissa olennaista on - musiikki. Sama se millä tuo musiikki on tuotettu. Ei kiinnosta yhtään millä tai miten kitara on viritetty, tekeekö sen robotti vai kitarateknikko, vai onko artisti itse käyttänyt henkilökohtaista sävelkorvaansa. Sen vain tiedän, että kuuntelen mieluummin suht koht vireistä kitaraa kuin epävireistä. Sama pätee muihinkin soittimiin. Robottipiano olisi asiavehje, siihen kun voisi vielä määritellä sävellajivireet...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
biibob
14.01.2008 18:29:17
Musiikissa olennaista on - musiikki. Sama se millä tuo musiikki on tuotettu. Ei kiinnosta yhtään millä tai miten kitara on viritetty, tekeekö sen robotti vai kitarateknikko, vai onko artisti itse käyttänyt henkilökohtaista sävelkorvaansa. Sen vain tiedän, että kuuntelen mieluummin suht koht vireistä kitaraa kuin epävireistä. Sama pätee muihinkin soittimiin. Robottipiano olisi asiavehje, siihen kun voisi vielä määritellä sävellajivireet...

Ei taida nuo nykyajan kalliimman luokan sähköpianot enää kauheasti jäädä jälkeen aidoista pianoista. Itse en ole kyllä varma, kun en pianisti ole, mutta kyllä tuollainen 10 000e hintalappu sähköpianon kyljessä vaikuttaa aika lupaavalta soundien suhteen? :)
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Les Fender
14.01.2008 18:38:53
Ei taida nuo nykyajan kalliimman luokan sähköpianot enää kauheasti jäädä jälkeen aidoista pianoista. Itse en ole kyllä varma, kun en pianisti ole, mutta kyllä tuollainen 10 000e hintalappu sähköpianon kyljessä vaikuttaa aika lupaavalta soundien suhteen? :)

Juu, mut aatelkaas pianisti raukkoja. Mahtaa niillä olla täysin surkastuneet korvat vireille kun eivät koskaan pääse tutustumaan tuohon instrumenttinsa virittämisen jaloon taitoon................
"Living is easy with eyes closed!"
Twinkle
14.01.2008 22:54:43
Juu, mut aatelkaas pianisti raukkoja. Mahtaa niillä olla täysin surkastuneet korvat vireille kun eivät koskaan pääse tutustumaan tuohon instrumenttinsa virittämisen jaloon taitoon................

Ne keskittyy luomiseen ja antaa duunareiden virittää soittimet.
IJarro
14.01.2008 23:40:00
Ne keskittyy luomiseen ja antaa duunareiden virittää soittimet.

Ja kun kitaristeilla menee vielä suurin osa ajasta M.netittämiseen, jää reenille ja soitolle sijaa vielä vähemmän...

Onneks en oo kitaristi :P
Let's do some living after we die...
punk
15.01.2008 00:08:29 (muokattu 15.01.2008 00:23:23)

Eipä tämä kitaran jalosoittokaan ole unohtunut vaikka tämmönen on keksitty:
http://www.me.gatech.edu/mechatroni … ab/Projects/Fall00/group3/photo.htm

e:takki....
e2: Tuli mieleen että on tässä asiaakin. Kyllä normaali virittimile löytyy aina oma käyttäjäkunta. Suurin osa ei varmaan tiedä koko robo kitarasta eikä vanhanliiton tyyppejä kiinnosta varmaan hirveästi sotkea tähän jotain elektroniikkaa tähän. Epäilen tästä tulevan vain tällänen tekniikan tähdenlento.
Riippuu suolan määrästä.
biibob
15.01.2008 00:20:11
Eipä tämä kitaran jalosoittokaan ole unohtunut vaikka tämmönen on keksitty:
http://www.me.gatech.edu/mechatroni … ab/Projects/Fall00/group3/photo.htm

e:takki....

Muuta en voi sanoa, kuin että pelottavan näköinen laite :)
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Murgo
15.01.2008 06:18:13

Löytyy jopa viuluversiokin. http://www.mmdigest.com/Sounds/fortiViolin.html .

Kyllä sitä treeneissä välillä on tyytyväinen että päätyi kosketinsoittajaksi kun katselee kitaristien säätämistä vireensä kanssa. Syntikka ei mene epävireeseen ellei tarkoituksella laita.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
rosberg
15.01.2008 09:07:08
Löytyy jopa viuluversiokin. http://www.mmdigest.com/Sounds/fortiViolin.html .

Kyllä sitä treeneissä välillä on tyytyväinen että päätyi kosketinsoittajaksi kun katselee kitaristien säätämistä vireensä kanssa. Syntikka ei mene epävireeseen ellei tarkoituksella laita.

No, kyllähän ainakin analogisynia saa viritellä ja olen kerran nähnyt keikan, joka myöhästyi vähän alusta kun kiippari oli epiksessä.
Ostin valkoisen Gibson Explorerin: http://www.gibson.com/en%2Dus/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/84Explorer%2DWeek47/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)