Arabian Lauri 25.01.2007 15:02:42 (muokattu 25.01.2007 15:04:06) | |
---|
ääninäyte on emg81 engl530:n läpi äänikorttiin Kuullostikin vähän tutulta. Tossa näytteessä ainakin pyöritään justiinsa sellaisten saundien puolella, missä on melkein sama mihin lankkuun se emg on pultattu. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
mvirta 25.01.2007 15:07:05 | |
---|
Mutta jos tässä vielä Gibsonin mikkeihin palaillaan, niin mun kokemuksen mukaan nuo vakiomallien mukana tulevat peltikuoriset t-jotain -mikit ovat aikamoisen kiertoherkkiä (sitä viheliäistä mikkikiertoa tarkoitan), vähän mikkiyksilöstä riippuen. Sen sijaan Gibsonin 57 Classic -mikit eivät kierrä, vaikka niissä on nuo (minun mielestäni) kiertoherkkyyttä lisäävät peltikuoret. Myöskään Seymour Duncanit eivätkä Dimarziot eivät yleisesti ottaen vingu. Tarkoitan tällä sepustuksella sitä, että arvelen Gibsonin vakiomikkien kuitenkin olevan käämitykseltään ja vahaukseltaan suurpiirteisemmin valmistettuja kuin Gibsonin omat Classic- ym signaturemikit, puhumattakaan noista päätuotteenaan kitaramikkejä valmistavien tehtaiden tuotteista. Shut Up 'n Play Yer Guitar |
McNulty 25.01.2007 15:19:56 | |
---|
Mutta jos tässä vielä Gibsonin mikkeihin palaillaan, niin mun kokemuksen mukaan nuo vakiomallien mukana tulevat peltikuoriset t-jotain -mikit ovat aikamoisen kiertoherkkiä (sitä viheliäistä mikkikiertoa tarkoitan), vähän mikkiyksilöstä riippuen. 49x-sarjaa tulee niin AlNiCoilla kuin myös keraamisilla magneeteilla. 496R/500T ovat keraamiset ja jokseenkin kiertoherkät. AlNiCoin varustetut 490R/498T ovat astetta sivistyneempiä ja omassa Standardissa kovempienkin gainien kansa kiertämisestä ei ollut ongelmia. Pitää myös muistaa että kiertoon vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkät mikit... esim. vahvistimen ja muusikon etäisyys toisistaan ja kaikki muut kentät mitä ilmakehässä on :) Sen sijaan Gibsonin 57 Classic -mikit eivät kierrä, vaikka niissä on nuo (minun mielestäni) kiertoherkkyyttä lisäävät peltikuoret. Myöskään Seymour Duncanit eivätkä Dimarziot eivät yleisesti ottaen vingu. Mikkien vahaus vähentää kiertoa huomattavasti, ja yleisesti ottaen kaikki "kuorelliset" mikit ovat vahatut. Tarkoitan tällä sepustuksella sitä, että arvelen Gibsonin vakiomikkien kuitenkin olevan käämitykseltään ja vahaukseltaan suurpiirteisemmin valmistettuja kuin Gibsonin omat Classic- ym signaturemikit, puhumattakaan noista päätuotteenaan kitaramikkejä valmistavien tehtaiden tuotteista. Gibsonin mikit valmistaa Elgin. Ei niitä mikkejä siellä Gibsonin kitaralinjalla käämitä. Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth! |
Arabian Lauri 25.01.2007 15:27:41 | |
---|
Gibsonin mikit valmistaa Elgin. Ei niitä mikkejä siellä Gibsonin kitaralinjalla käämitä. Eikös se mene niin että se laitos on Gibsonin, mutta se sijaitsee Elginissä, Illinoisissa? On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
McNulty 25.01.2007 15:43:26 | |
---|
Eikös se mene niin että se laitos on Gibsonin, mutta se sijaitsee Elginissä, Illinoisissa? Saattaapi hyvvinnii olla... mutta kyllä se koko laitos keskittyy mikkeihin, eikä niin että saman katon alla rakennellaan sekä luutut että käämitään mikit... sitähän tuossa mvirta vissiin haeskeli tuolla "pajat keskittyy pelkästään mikkeihin"-jutulla. Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth! |
N33m0 25.01.2007 15:56:24 | |
---|
BKP:ssä painotus on juuri tossa scatter windissa, jolla kaikki bkp:n mikit tehdään. Sama siis mikä noissa Antiquity -mikeissä. slow music for slow people |
fox 25.01.2007 16:44:50 | |
---|
Eikös se mene niin että se laitos on Gibsonin, mutta se sijaitsee Elginissä, Illinoisissa? Näin juur on asian laita, tekee tuota "lankahommaa" mm. Gibsonin Mona-Steel kielet aikoinaan.. Ja mikkejä on kieputtaneet kanssa pitkään. Kiertoherkkyys on juu lisääntynyt, ja sattuneesta syystä eli mielenkiinnosta kitaraelektroniikkaan oon sitä täs vuosien mittaan yrittänyt seurailla, vaikka en ees sivuhommina enää noita elektroniikkajuttuja teekään. Ja mailit on vuosien mittaan sinkoilleet tuonne suureen maailmaan.. Ehkä suurimpana "syyllisenä" mikrofonisen kierron lisääntymiseen, ihan totta, sellasen menneitten vuosien "heavy-standardin" kuin Super Distortioninkin, saa nykyisillä etuastegaineilla iloisesti vislaamaan.. Jos, ystävä-kitaristit, vilkasette sinne jalkoihinne.. Mitä sielt löytyy? No, laudallinen pedaaleita, joku mallintava etuaste ja vaikka mitä prosessoria loopissa.. Etuasteboostia siis luvassa... Toinen tunnettu kierron aiheuttaja on mikin kääminnässä, se täytyis olla optimaalinen, ei liian kireä muttei järin hirveesti löysä, "spongy" käämikään. Suuret mikinvalmistajat auringon nousun suunnassa on tuota käämilangan kireysosastolla kunnostautuneita, nuo löysään käämityt mikit taas etupäässä sitä vintage-osaston juttua.. Ja aina on tarpeen muistaa hra Erlewinen sanoma: "Too much gain can fry an amp" eli se etuasteen kyykkääminenkään ei oo hirveän kaukana jos boostaa kunnolla.. |
Dr. Muff 25.01.2007 17:09:34 | |
---|
Mikkien vahaus vähentää kiertoa huomattavasti, ja yleisesti ottaen kaikki "kuorelliset" mikit ovat vahatut. Yleisesti ottaen joo. Poikkeuksen muodostavat nämä mahdollisimman autenttisiksi tehdyt paffikopiot. Hyvin värikkäin sanankääntein olen nähnyt kuvailtavan sitä soundieroa mikä vahatulla ja vahaamattomalla mikillä on. |
mvirta 25.01.2007 17:30:22 | |
---|
Saattaapi hyvvinnii olla... mutta kyllä se koko laitos keskittyy mikkeihin, eikä niin että saman katon alla rakennellaan sekä luutut että käämitään mikit... sitähän tuossa mvirta vissiin haeskeli tuolla "pajat keskittyy pelkästään mikkeihin"-jutulla. Juu, taikka enempikin silleen että mikki on Gibsonille yksi komponentti muiden joukossa mutta Dimarziolle juurikin se päätuote millä eletään tai sitten mennään nurin. Se, mitä halusin kirjoituksellani sanoa oli että jos mikkejä voi (ja näin arvelen) valmistaa hiukan erilaisin laatuvaatimuksin, niin Gibsonin Classic- ja signaturemikit sekä asialleen omistautuneiden mikkipajojen tuotteet miellän Gibsonin perusmikkejä laadukkaammiksi. Tätä ketjun alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoitti. Tämä vaikutelma syntyi nimenomaan kiertoherkkyydestä, soundeihin en ota kantaa. Eikö ne Gibsonin numerohirvitykset teillä ulise? Shut Up 'n Play Yer Guitar |
fox 25.01.2007 17:39:42 | |
---|
Eikö ne Gibsonin numerohirvitykset teillä ulise? Mff.. eipä..Tosin täytyy myöntää, ettei taida olla muuta kun pentuni omassa Studiossa numero-humpparit.. Jaa, onhan DC:ssa vakiona 490R edessä 498T tallassa eli samat ku Studiossa. Mutta, vaikka tuo pentuni bändi vähän "uudenaikasempaa" musiikkia soittaa, niin ei sillä juur siinä signaalitiellä ole ylimääräsiä, joskus säro, joskus chorus. Että eipä meidän studion nurkissa ole ollut 4xx -sarjalaistenkaan kanssa kierto-ongelmaa. Itsehän tosin olen ehdottomasti 57 Classic Plussien kannattaja... |
fox 25.01.2007 17:43:15 | |
---|
Juu, taikka enempikin silleen että mikki on Gibsonille yksi komponentti muiden joukossa mutta Dimarziolle juurikin se päätuote millä eletään tai sitten mennään nurin. Hyvin pitkälle kiteytettynä just noin. Ite oon tuolta 70-luvun alkupuoliskolta asti noitten Larryn mikkien kanssa pelaillut, ja hyväksi havainnut. Ja eiköpähän taas ne markkinat näytä valoisemmilta, mitä täälläkin seuraa. Melkein soundilliseen ongelmaan kuin ongelmaan tulee mikkien vaihto ratkaisuksi.. Joten Larry Di Marzio voi olla suht huoleton, samoin kuin muutkin suuret. Ja boutique-mikkien valmistajillekin riittää. 8) |
Arabian Lauri 26.01.2007 09:14:07 | |
---|
Juu, taikka enempikin silleen että mikki on Gibsonille yksi komponentti muiden joukossa mutta Dimarziolle juurikin se päätuote millä eletään tai sitten mennään nurin. Mä taas veikkaan että Illonoisissa tehdään Gibsonille mikkejä ihan saman periaatteen mukaan, jos eivä ole kunnollisia ja vintagekitaran luonteeseen sopivia, niin yrittäjä vaihtuu. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
fox 26.01.2007 09:48:07 | |
---|
Mä taas veikkaan että Illonoisissa tehdään Gibsonille mikkejä ihan saman periaatteen mukaan, jos eivä ole kunnollisia ja vintagekitaran luonteeseen sopivia, niin yrittäjä vaihtuu. Ei se mihinkään vaihdu kun se Elginin tehdas ON Gibsonin oma. Se ei oo mikään alihankkija, eikä tee niitä mikkejä kenellekään muulle. Eli veikkaat väärin. |
losli 26.01.2007 10:09:04 | |
---|
Gibsonin perusmikit 490 ja 498 ovat omien kokemusteni mukaan monesti valitettavan kiertoherkkiä. Tätä muuten kannattaa varovasti testailla myös kitaraa ostellessa. Itse teen näin nykyään aina, jotta vältyn ikäviltä yllätyksiltä. En tiedä laitetaanko kalliimpiin malleihin sitten laadukkaampia. "Piippailusta" on havaintoja ollut joskus testeissäkin. http://www.rytmi.com/vanharytmi/rytmi303/303gibson1.html Hyvä soundiset ovat kylläkin, varsinkin kliineillä. Gibsonit tulkoon niillä mikeillä millä tulee. Mutta jos minulla olisi nyt joku keppi johon olisin vaihtamassa mikkejä, en ikipäivänä edes harkitsisi ostavani Gibsonin irtomikkejä. |
Arabian Lauri 26.01.2007 10:15:33 | |
---|
Ei se mihinkään vaihdu kun se Elginin tehdas ON Gibsonin oma. Se ei oo mikään alihankkija, eikä tee niitä mikkejä kenellekään muulle. Eli veikkaat väärin. Se paikka on Gibson Accessories, siellä voidaan toiminta organisoida just niinkuin emofirma parhaaksi katsoo. Siellä voi vaikka suomalainen firma tehdä mikkejä Gibsonin prändin alla, eikä meistä kukaan saa ikinä tietää siitä muuta kuin että ne tulee Gibson Accessoriesin Illinoisin tehtaasta. Mitenkään ei voi tietää mitä tekee emofirma itse ja mitä alihankkija. Siellä ei välttämättä ole emofirman leivissä muut kuin tehtaanjohtaja. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
MusaMasa 26.01.2007 10:21:46 | |
---|
Hyvin pitkälle kiteytettynä just noin. Ite oon tuolta 70-luvun alkupuoliskolta asti noitten Larryn mikkien kanssa pelaillut, ja hyväksi havainnut. Ja eiköpähän taas ne markkinat näytä valoisemmilta, mitä täälläkin seuraa. Melkein soundilliseen ongelmaan kuin ongelmaan tulee mikkien vaihto ratkaisuksi.. Joten Larry Di Marzio voi olla suht huoleton, samoin kuin muutkin suuret. Ja boutique-mikkien valmistajillekin riittää. 8) Jep! Eräs kaveri hankki vain 6 alueisen EQ:n jos soundissa oli "tunkkaisuutta" tms ja a vot, kirkastui soundi. Tulee halvemmaksikin kuin vaihtaa kaikkiin kitaroihin mikit. Tosin esim. minun vahvistimessa on myös ns. bright valitsin. Myös uusien LP Stankkujen mikkejä on kehuttu, vertailin niitä LP Studion 490 mikkeihin ja ero oli huomattava, tosin sekin katosi kun vaihdoin uudet kielet siihen Studioon ; ) Että jooo.... Life is for living! Only a Real Gibson is Good Enough. |
fox 26.01.2007 12:12:23 | |
---|
Siellä ei välttämättä ole emofirman leivissä muut kuin tehtaanjohtaja. OK, ehkä on meininki Juszkiewickin aikana muuttunu. Minusta ne kyllä tekee ihan ite siellä mikkejä, mutta eihän sitä varma voi olla. |
losli 26.01.2007 12:31:41 | |
---|
OK, ehkä on meininki Juszkiewickin aikana muuttunu. Minusta ne kyllä tekee ihan ite siellä mikkejä, mutta eihän sitä varma voi olla. Niin, mikkien tekijöitä on joka lähtöön. Paljonko tuollaisesta mikistä sitten ylensäkkään tehdään varsinaisella valmistajalla. Kelan kietaisu, vahaus ja leima päälle. Vai prässätäänkö peräti pellitkin itse. |
MusaMasa 26.01.2007 12:41:13 | |
---|
Tuo on ihan kiinni siitä minkälaisessa saundimaailmassa liikutaan. Mä taas väitän että mikkejä vaihtamalla ei voi tehdä leppärunkoisesta mahonkirunkoisen kuuloista, jos saundi ylipäätään on sellainen että noi puut siitä pystyy erottamaan. Asiaa! Itse muistan hyvin jo "legendaksi" muuttuneen jutun aiheesta. Joskus -70 luvulla kaveri kirjoitti The Guitar Playeriin ja kysyi, että tuleeko hänen ("joku mikä halpis huuhaa") kitarasta huippu kitara kun vain vaihdan siihen hyvät mikit!? Vastaus oli lyhyt ja naseva, jotakuinkin näin, "että hyvät mikit vain korostavat, että sinulla on "joku mikä halpis huuhaa kitara". Kyllä se hyvä soundi lähtee siis aika paljon hyvästä soitinpuusta. Että silleen... Life is for living! Only a Real Gibson is Good Enough. |
Arabian Lauri 26.01.2007 12:54:34 | |
---|
OK, ehkä on meininki Juszkiewickin aikana muuttunu. Minusta ne kyllä tekee ihan ite siellä mikkejä, mutta eihän sitä varma voi olla. Kyllä se varmaan noin kuitenkin on että se on yhtä suurta Gibsonia siellä... Ainaskin mä toivon niin;?) On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |