Aihe: Ran Guitars kokemuksia itse kitaroista
1 2 3 4 5 634 35 36 37 38
saastara
24.11.2006 14:21:08 (muokattu 24.11.2006 14:21:18)
(ainakaan kokonaan) maksaa.

Tämä on minusta se melkoisen tärkeä pointti.. Pitäähän sitä kitaran rakentajallakin jokin toimeentulollinen turva olla.. Muutoin voi tulla melkoisen paljon tämmöisiä "nääh, en mä jaksakkaan"-peruutuksia.. Eli tuo puolet etukäteen on minusta vähintäänkin kohtuullinen hinta kustomista.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
flattopguitar
24.11.2006 15:06:15
Yleensä etukäteismaksun summa on 1/3 - 1/2 hinnasta, jolla valmistaja kattaa materiaalikustannukset ja tämä käytäntö on erittäin hyvä. Parhaimmat käsityöläiset antavat palaustustakuun, eli mikäli tilaaja ei ole jostain syystä tyytyväinen tuotteeseen hänellä on oikeus saada rahansa takaisin, mutta tässäkin tilanteessa ilm. noudatetaan jonkinlaista viivettä, että rahojansa voi joutua odottamaan hetken. Mikä on myös kohtuullista tekijän kannalta, että ehtii myydä rauhassa tämän valmistuneen kitaran. Tästä palautushommasta johtuen on myös erittäin viisasta valmistajan kannalta lähteä vain tekemään projektia jonka tilaaja tietää mitä haluaa ja valmistaja uskoo osaavan tehdä sen. Moni on pettynyt tilatessaan Gibson Les Paul spekseillä olevan kitaran käsityöläisammattilaiselta ja saadessaan kitaran, vaikka se olisi ulkonäöllisesti ja työnlaadultaan huippuluokkaa, niin se ei kuulosta siltä mitä oltiin hakemassa, eli aidolta Gibsonilta. Tämä olisi käynyt ilmi jo alkuvaiheessa jos asioista olisi puhuttu suoraan ja avoimesti.
Hiku
24.11.2006 15:55:16
En tiedä miten tuo maksamisasia käytännössä menee kitarakäsityöläisillä,

Suomessa ainakin Amfisound veloittaa kitaran hinnasta 30% ennenkuin alkaa sitä tekemään. Tämä on ainakin musta ihan järkevää, sillä jos asiakas ei ostakaan kitaraa sen valmistumisen jälkeen, niin ainakin rakentaja on saanut katettua tuolla 30% kitaran osien ja puiden hinnan.
Minu pea on nûrimeelne ja sin pea on vihmauss.
H.Corruption
29.11.2006 02:50:27
Sitä oletettavasti kevättalveen sijoittuvaa tremolon päittäin vaihtoa odotellessa, päätin vaihtaa yhdestä kitarastani OFR:n tämän uuden Ranin Schallerin tilalle. En olisi voinut muuten soittaa kitaralla, kun vaihdettavan tremolon tulee olla käyttämätön, luonnollisesti. Itse vaihtoon meni noin tunti. Vaihdoin tallan kieltenlukitusruuvit lyhyempiin, jotta tremolo mahtuisi liikkumaan syvennyksessään.

Tein ennen vaihtotyötä pienen sounditestin ja toistin sen sitten OFR:n ollessa paikallaan. Kyllä se ääni kuulostaa jotenkin kirkkaamalta ja sustainkin on silleen tanakampi. En sitten osaa sanoa onko se vain sitä kun tremolo on OFR.

Tai sitten se vain johtuu siitä että OFR on kromi- ja Schaller mustapintainen.
DZN
29.11.2006 11:03:19
Olet ihan oikeassa. OFRssä on teräksestä taottu pohjalevy, joka on kovempi ja jäykempi. Schallerissa pohjalevy on taasen valurautaa. Tämän pitäisi vaikuttaa soundiin juuri kuten kuvailit. Itse pidän enemmän OFRstä juuri sen jäykkyyden ja soundin vuoksi.
Aka. Dino and 6077dino
olli8
29.12.2006 17:57:47
Eilen tuli REKiltä kuvia rungosta ja tallan kolo on kelluvaa floikkaa varten ja tilauksessa listasin että EI kelluva. Ymmärtävätköhän kovin hyvin englantia että NON-RECESSED!
HeBeHu
29.12.2006 18:00:26 (muokattu 29.12.2006 18:00:37)

Eilen tuli REKiltä kuvia rungosta ja tallan kolo on kelluvaa floikkaa varten ja tilauksessa listasin että EI kelluva. Ymmärtävätköhän kovin hyvin englantia että NON-RECESSED!
Meniköhän tämä nyt ihan oikeaan ketjuun? :)
olli8
29.12.2006 18:01:33
Tänne laitoin ku täällä on keskusteltu noista puolalaisista pajoista joista REK on yksi.
J.RA
29.12.2006 19:00:43

Mitäs he vastasivat sieltä?
-Sellasta se vaan on-
Ben_D
29.12.2006 19:08:56

Toi on jo moka luokkaa emämunaus. Pahempi kun Paven väärä floikka Ranissa.
http://www.fiercemetal.org
olli8
30.12.2006 01:21:45
Tälläistä he vastasivat.

You will have any problems with that anyway because we obtain non recessed by using different solution than non routing â€" there is a screw inside that is not visible now â€" thanks to which the bridge will not be working backward if you will not want it.(It will not move even when you brake your string, during tuning your guitar or whatever) That is a solution to have non recessed and recessed if you change your mind. It is simple and do not limit you when you want to get recessed bridge- thanks to that solution there is no need to do anything (routing ) in the future you will only slacken the screw inside of the bridge cavity. You will see how easy it is and is much more innovative and do not limit the bridge possibilities at all.

En ymmärrä että mistä ruuvista se puhuu että jos joskus tulevaisuudessa haluankin kammeta taaksepäin niin sen poistaminen mahdollistaa sen. Harmi vaan että mä en halua sitä kelluvalle tarkoitettua tilaa tuohon runkoon.
H.Corruption
30.12.2006 03:15:14
Tälläistä he vastasivat.

You will have any problems with that anyway because we obtain non recessed by using different solution than non routing â€" there is a screw inside that is not visible now â€" thanks to which the bridge will not be working backward if you will not want it.(It will not move even when you brake your string, during tuning your guitar or whatever) That is a solution to have non recessed and recessed if you change your mind. It is simple and do not limit you when you want to get recessed bridge- thanks to that solution there is no need to do anything (routing ) in the future you will only slacken the screw inside of the bridge cavity. You will see how easy it is and is much more innovative and do not limit the bridge possibilities at all.

En ymmärrä että mistä ruuvista se puhuu että jos joskus tulevaisuudessa haluankin kammeta taaksepäin niin sen poistaminen mahdollistaa sen. Harmi vaan että mä en halua sitä kelluvalle tarkoitettua tilaa tuohon runkoon.

Kuulostaa Tremstopin-tapaiselta systeemiltä. Oon nähnyt moisen jollain sivustoilla. Ei se ole sama kuin mitä olit ajatellut, koska tremolo ei ole rungossa kiinni. On todellakin pahempi moka, mitä mun Ranissa kävi.

Mulla on lainassa Jackson San Dimas Kahler-tremololla. Floikkaan verrattuna sen kampituntuma on herkempi. Venyttäessä muut kielet pysyvät aikalailla samassa vireessä, toisin kuin Floikassa. Jos vielä tilaan uuden Ranin tulee siihen Kahler-tremolo.
olli8
30.12.2006 03:25:46
Luulis nyt että on ihan itsestäänselvyys mutta ei kun kaverit vääntää omia virityksiä. Lähetin takaisin sähköpostia että olisivat saaneet minulta kysyä aikaisemmin ennenku ovat tehneet ja että saavat keksiä myös tavan korjata tuo ilman että kitaran sointi tai muu asia kärsii. Kyllä minä luulin ku varmistin asian että NON-RECESSED olisi riittänyt MUTTA EI! Kyllä suututtaa kun maksaa ja oon jankuttanu niille niin paljon noita speksejä ja monella tavalla selittäny mitä siihen tulee. Toivon että tästä päästään helpolla yli mutta jos tuo asia ei mennyt selväksi niin voin vain kuvitella mitä seuraavaksi menee pilalle.
Eemil
30.12.2006 10:35:20 (muokattu 30.12.2006 10:35:58)
Luulis nyt että on ihan itsestäänselvyys mutta ei kun kaverit vääntää omia virityksiä. Lähetin takaisin sähköpostia että olisivat saaneet minulta kysyä aikaisemmin ennenku ovat tehneet ja että saavat keksiä myös tavan korjata tuo ilman että kitaran sointi tai muu asia kärsii. Kyllä minä luulin ku varmistin asian että NON-RECESSED olisi riittänyt MUTTA EI! Kyllä suututtaa kun maksaa ja oon jankuttanu niille niin paljon noita speksejä ja monella tavalla selittäny mitä siihen tulee. Toivon että tästä päästään helpolla yli mutta jos tuo asia ei mennyt selväksi niin voin vain kuvitella mitä seuraavaksi menee pilalle.

En ymmärrä mitä kummaa tuossa on. Ne on tehnyt virheen joka on pilannut työn alla olleen soittimen. Vaadit niitä tekemään soittimen alusta asti uudestaan, annettujen speksien mukaisesti. Piste. Ne tekee kyllä tuostakin kitaran valmiiksi ja laittaa myyntiin, joten ei tunnu missään valmistajan pussissa.

E: Ja totta kai aikataulu on sama kuin ennenkin tai kitaran tulee maksaa sovittua vähemmän.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln
Kyllästynyt joojoo, kyllästynyt joojoo
K100#2
Tympee Huttunen
30.12.2006 11:28:47
En ymmärrä mitä kummaa tuossa on. Ne on tehnyt virheen joka on pilannut työn alla olleen soittimen. Vaadit niitä tekemään soittimen alusta asti uudestaan, annettujen speksien mukaisesti. Piste. Ne tekee kyllä tuostakin kitaran valmiiksi ja laittaa myyntiin, joten ei tunnu missään valmistajan pussissa.

Just näin. Ei tuota virhettä voi korjata.

E: Ja totta kai aikataulu on sama kuin ennenkin tai kitaran tulee maksaa sovittua vähemmän.

Ei tule onnistumaan kumpikaan:)
Ben_D
30.12.2006 12:43:15

Mulla on lainassa Jackson San Dimas Kahler-tremololla. Floikkaan verrattuna sen kampituntuma on herkempi. Venyttäessä muut kielet pysyvät aikalailla samassa vireessä, toisin kuin Floikassa. Jos vielä tilaan uuden Ranin tulee siihen Kahler-tremolo.

Mulla on Model 6 Charvelissa Kahler 2300. Paljon parempi ja tosiaan herkempi reagoimaan kun floikka.....hienovirittimetkin toimivat paremmin kun floikassa. Säätövaraa on enemmän...toisille hyvä toisille huono.
http://www.fiercemetal.org
olli8
30.12.2006 14:38:37
Tälläistä heiltä tuli takaisin.

Being onset I do not understand. There is no problem to make as you want but:

1. In fact non recessed tremolo bridge mean that it can not FLOAT
and that is it. Non routing is only the most primitive and the
cheapest way to obtain that
2. What the way of routing have to do about it? I DO NOT KNOW. It
does not matter how the bridge is routed. NON-RECESSED means
THAT THE BRIDGE CAN NOT FLOAT- and that is going to be in to
your guitar.
3. How are you going to adjust the string action correctly when
there is no space for bridge ?(You will never have the same
possibilities as with the space routed).
4. We did no ask you about that because for us obvious advantages
are the basic of custom made guitar. Only the big companies make
NON-RECESSED bridge by non routing the space for bridge. And
sometimes lazy luthiers. Why ? Because it is cheaper and faster.
Why do you think we made it that way? We also would be
interested in making something faster â€" but for us the only
important thing is to make the guitar that you will be satisfied
for long years. We made it like that because the way of routing
has nothing to do with floating and more over it gives you all
the possibilities with adjusting etc. I have always thought (for
very long time since we have started making the guitars) that
all good solutions are always very welcome â€" but I see I was wrong.

So think it over carefully again and let us know because we did our job correctly â€" and that is why we did not discus that with you . But as I said at the beginning we can make it again as you want it but what for I do not understand.
ballfish
30.12.2006 14:43:40
Täysin asiallista mielestäni. Eipä tuossa voi paljoa valittaa.
Thule
30.12.2006 14:55:28

Samaa mieltä. Tosin...

Jos talla on korkeammalla ilman routtausta, niin eihän silloin parane kaulaakaan upottaa niin syvälle bodyyn. Yhtä matalan actionin siihen kait saa oikealla suhteella. Vai mitä tuossa tarkoitettiin?
Passion is a poison laced with pleasure bitter sweet.
New intelligence arise in emptied bodies.
Ze Kink
30.12.2006 15:08:19 (muokattu 30.12.2006 15:10:54)

Jep, itsekään en näe tuossa mitään vikaa. Tosin olisihan sitä voinut ilmoittaa ensin, että aikovat tehdä sen tuolla tavalla. Muutenkin kyllä muutaman viestin jälkeen, mitä Rekin kanssa vaihdoin, jäi kyllä ammattitaitoinen ja positiivinen kuva noista jannuista. Eivät he sitä noin tekisi, elleivät tietäisi sitä paremmaksi.

Jos talla on korkeammalla ilman routtausta, niin eihän silloin parane kaulaakaan upottaa niin syvälle bodyyn. Yhtä matalan actionin siihen kait saa oikealla suhteella. Vai mitä tuossa tarkoitettiin?

Käsittääkseni sitä, että et voi laskea actionia lainkaan, sillä tallaa ei saa menemään rungosta läpi. Samalla tapaa tallan nostaminen pistää tallakulman perseelleen, jolloin vire pysyy huonommin, kielet katkeaa helpommin jne.

Sinuna kyllä miettisin tosiaan, että kumman haluat kitaraasi. Itse valitsisin kyllä tuon Rekin tekemän systeemin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)