Aihe: Fenderin putkicombot
1 2 3 4 5 6
Åboensis
26.03.2007 16:08:57

Kyllä se 5W:kin möykkää aika tolkuttomasti.Ei kyllä ole kanttia mulla ajaa Valve Jr.:ia kerrostalossa säröille:)

Näinhän se on. Siksi käytänkin kotisoittelussa kiltisti Behringerin transistoripeliä ja Zoomin multihilavitkutinta - tulee halvemmaksi kuin ostaa omakotitalo ; ).

Itse asiassa tuollaisilla naapurisovun säilyttävillä kerrostalovolyymeillä transistorivermeen eroa putkivahvistimeen ei välttämättä aina edes huomaa, ainakaan särösoundeilla, koska se särö täytyy kuitenkin ottaa jostain purkista - olen soitellun kotioloissa niin Marshall JCM 800:lla (100w), Vox AC30:llä (30w) kuin Fender Pro Juniorillakin (15w), eikä mitään niistä voi kotona kääntää paljoa ykköstä isommalle. Niinpä säröt on pitänyt kaivaa milloin mistäkin pedaalista, jolloin suurin osa soundista tuleekin siitä, eikä vahvistimesta.

Cleanit ovat kyllä sitten asia erikseen, nehän irtoavat putkipeleistäkin jo pienemmällä äänenpaineella - halvan trankun puhtaat soundit kun ovat mitä ovat.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
whitler
05.04.2007 15:23:19
Itselläni ollut melkein 10 vuoden ajan Fenderin Deluxe Reverb -65 Reissue. Loistava perus "tone" ja kestää pedaleita hyvin. Vaikka tehoksi ilmoitetaan vain 22 wattia, niin eipä ole koskaan loppunut meteli kesken keikoilla. Vahvistimella saa juuri sopivan, kovaa lyödessä hieman särkevän lavasoundin. Käytän Deluxen kanssa Fenderin omaa 1x12" umpinaista lisäkaiutinta, joka tuo tanakkuutta alarekisteriin. Deluxen oman elementin vaihdoin vihjeestä Eminencen Beta-12 -sarjan kajariin ja keskialueen korostus hävisi. Suosittelen.
Kuha
05.04.2007 15:47:22

Fenkku ja reissumies, siinä varmaan on sellanen pari...
Artist
05.04.2007 15:49:00
Nyt olis pajalla pari kivaa Twiniä, -66 ja -72:

http://www.kitarapaja.com/pics/ampftwin661.jpg

http://www.kitarapaja.com/pics/ampftwin721.jpg

Toi jälkimmäinen on mielestäni aika kallis Silverface Twiniksi, vaikka vanha onkin. Blackface olisi kyllä jotain.
"I wish life could be Swedish magazines."
LamaAjanElvis
05.04.2007 15:50:49
Kannattaa katsella ja kuunnella youtubesta hakusanoilla noita Fenkkuja. Siellä on useamman kamarunkkarin soitteluita tarkoin selostein asetuksista.
Häröilyä. Kevyet MULLET-The Darkest Night Sormet lähtee soundista.
MadMatt
05.04.2007 20:07:30

Itselläni ollut melkein 10 vuoden ajan Fenderin Deluxe Reverb -65 Reissue. Loistava perus "tone" ja kestää pedaleita hyvin. Vaikka tehoksi ilmoitetaan vain 22 wattia, niin eipä ole koskaan loppunut meteli kesken keikoilla. Vahvistimella saa juuri sopivan, kovaa lyödessä hieman särkevän lavasoundin. Käytän Deluxen kanssa Fenderin omaa 1x12" umpinaista lisäkaiutinta, joka tuo tanakkuutta alarekisteriin. Deluxen oman elementin vaihdoin vihjeestä Eminencen Beta-12 -sarjan kajariin ja keskialueen korostus hävisi. Suosittelen.

Tuota reissueta olen kyllä katsellut sillä silmällä. Deluxe Reverbistä saisi varmaan mainion "pikkubroidin" super reverbille. Helppo roudata, Tehot riittää mikittämättä pienemmille keikoille yms.
Himaan tosin vähän turhan jytky mutta kyllä kai pedaalien kanssa hiljaisempikin musisointi onnistuu.
moikki
05.04.2007 20:10:24
Kaverilla on blackface deluxe reverb amp ja on muuten helkutin hyvä saundinen vahvistin. Puhtaat on sitä parasta puhdasta, nam.
Jees jees
blues swing
09.04.2007 21:58:19
Mulla on Blues Deville 4x10 joka on niin aanekas etta olen soittanut silla vain yhden keikan (ulkoilmafestari). Paavahvarina on Blues Junior (billm modattu) ja se toimii erittain hyvin mikittamatta klubikeikoilla. Olen kohta panemassa Blues Devillen ja Classic 30n myyntiin, senkin cleankanava on liian aanekas etta siita saisi powertube saroa peliin.
duc
09.04.2007 22:54:47
Tein itsekin tuon Billmn tone stack -modin Blues Junioriin eilen, kun oli aikaa ja innostusta kolvailla. Tuntui ääni kyllä parantuvan selvästi kun kotona hiljalleen testailin.
blues swing
09.04.2007 23:12:51
duc: minka varinen piirilevy sun blues juniorissa on? mun on vihrea eli tein reverb modin kanssa (=suuri muutos parempaan suuntaan) + cooler bias tone stackin lisaksi.
duc
09.04.2007 23:27:57
Vaalea piirilevy, eli uudempaa mallia. Tein myös sen yhden hyppylangan twin stack -modin, mikä on myös ihan jännä. Nyt myös middlet saa kokonaan pois kun kääntää nupin nollille, eli se toimii samoin kuin muutkin tone-potikat. Kajariksi laitoin jo aikaisemmin Eminencen Cannabis Rexin, se alkuperäinen oli vähän ilkeän kuuloinen.
blues swing
09.04.2007 23:39:20
ok, mina tein sen twin middle modin kanssa. monet sanoo etta kajarin vaihto noiden muutoksien jalkeen on aika turhaa, mulla on alkuperainen paikallaan...olisi hauska tietaa esim. jos sulla on se alkuperainen tallella niin kokeilla miten soundit muuttuu kun ymmarsin etta teit ne modit kajarin vaihdon jalkeen...itse en nae syyta vaihtaa kaiutinta talla hetkella.
duc
09.04.2007 23:52:40 (muokattu 10.04.2007 08:26:39)
Ei ole alkuperäistä tallella enää, myin sen silloin kun vaihdoin elementtiä. Tuo pelkkä modaaminen olisi kyllä tullut halvemmaksi, mutta en tohtinut vielä silloin alkaa kolvailemaan kun olin vasta ostanut vahvistimen ja usko omiin modaustaitoihin ei ollut kovin hyvä.

Pelkällä elementin vaihdoksellakin oli kyllä iso vaikutus soundiin. Yläpää pehmeni ja alapää tukevoitui. Modauksella alapää tukevoitui lisää ja alakeski parani sekin.
T.K.
10.04.2007 23:05:30
Itseänikin alkanut tuo Blues Junior hieman kiinnostamaan.Mutta miten käytännössä homma toimii yhden kanavan kanssa.Eli teillä on päällä mukavan rouhee komppisoundi, komppaatte kybällä.Sitten tulis soolon kohta ja soundia pitäisi saada vähän buustattua ei välttämättä paljoa särölle mutta esiin kumminkin.Onko siinä se "fat kytkin" juuri tätä varten, vai käytättekö jotain efektiä skitan ja styrkkarin välissä.Entä onko noi modaukset vaikeita tehdä, miksiköhän eivät ole jo alunperin jos merkittävästi soundi paranee.Itse en kyllä pidä jos soundissa on kovin paljoa botnea tai yleensä alapäätä.On sitten tukossa koko juttu.Botnea varten on basisti, no tais mennä vähän makuasitiden puolelle.Mutta tosiaan Blues junnun omistajat kommentoikaa kiitos, ei kovin hintavakaan tuo ole.
blues swing
10.04.2007 23:19:59 (muokattu 10.04.2007 23:42:00)
Itseänikin alkanut tuo Blues Junior hieman kiinnostamaan.Mutta miten käytännössä homma toimii yhden kanavan kanssa.Eli teillä on päällä mukavan rouhee komppisoundi, komppaatte kybällä.Sitten tulis soolon kohta ja soundia pitäisi saada vähän buustattua ei välttämättä paljoa särölle mutta esiin kumminkin.Onko siinä se "fat kytkin" juuri tätä varten, vai käytättekö jotain efektiä skitan ja styrkkarin välissä.Entä onko noi modaukset vaikeita tehdä, miksiköhän eivät ole jo alunperin jos merkittävästi soundi paranee.Itse en kyllä pidä jos soundissa on kovin paljoa botnea tai yleensä alapäätä.On sitten tukossa koko juttu.Botnea varten on basisti, no tais mennä vähän makuasitiden puolelle.Mutta tosiaan Blues junnun omistajat kommentoikaa kiitos, ei kovin hintavakaan tuo ole.

Mun mielesta se fatnappula boostaa liian paljon eli ei siksi ole hyva sooloboost. Itse joko panen gainpotikasta tai pedaalista (jos keikalla voi kayttaa tarpeeksi volyymia niin ehdottomasti gain alas ja powertubet laulamaan) hyvat soolosarot mikkivaltsin kaula-asennossa ja kitaran kaulamikkivolat taysilla. Sitten saadan tallamikin volyymit ja soundit (tonepotikkaa alemmas) sopivaksi komppia varten ja kaytan vain kitaran mikkivalitsijaa soolojen ja kompin valilla. Eli kaytan mikkeja taysin painvastoin mihin suurion osa kitaristeista on tottunut. Kaulamikki sooloissa antaa hyvan taytelaisen soundin ja tallamikki ei puurouta soundia kompatessa paksummilla kielillakaan. Vahvarissa on bass-potikka jolla saa bottnet pois jos joku sellaisesta soundista tykkaa. Noi perus modit on todella helppo tehda.
Ossi
11.04.2007 00:03:48

Tiedän, että allaolevassa lainauksessa luonnehtimani styrkkarin mainitseminen Vibroberbien, Vibroluxien, Deluxereverbien jne. yhteydessä on suoranaista pyhäinhäväistystä, mutta menköön vaikka sananvapauden piikkiin... Nyt, pidemmän kokemuksen myötä sanoisin, että SS:a ei ehkä ole noiden legendaaristen värkkien luonnetta ja sielua, mutta se on toisaalta mielestäni mainio yleisvahvari, joka laulaa ihan semmoisenaankin ilman "ulkolaitavehkeitä". Vaikka en itse liputa enää nykyään noiden boostereiden yms. puolesta, ei niiden käyttäminen tai käyttämättömyys ole mulle minkään sortin periaatekysymys. Pääasia että saundaa hyvältä omasta ja kukaties hetkittäin muidenkin mielestä :) Ja tuossa on muuten muhkein kuulemani vahvariin sisäänrakennettu kaiku, no onhan se jousikin kyllä aika piiitkäää....

"14.09.2006 11:29:49

Itselläni on nyt juuri Super-Sonic kotitestissä ja jää sille tielleen :) Olen Vibrolux-moden suhteen samaa mieltä LaXun ja Sammon kanssa, sen ohuelle näkkärisoundille tuskin löytyy paljon käyttöä muualla kuin jossain kantrijutuissa. Bassman taas oli todella myönteinen yllätys, varsinkin lujempaa luukutettuna, perusfenderismi löytyy nätisti.

Yliohjauskanava, nimeltään kuvaavasti Burn, vaatii pikkuisen ruuvaamista sillä niin gain-säädöt kuin tone-namikatkin vaikuttivat "interaktiivisilta" eli kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Mielestäni tämä Fendereistä normaalisti puuttuva hi-gain-kanava on todella monipuolinen. Lähtee kevyet rosot ja nupit kaakossa taas vehje yltää liki E.Johnsonin sellomaiseen soundiin.

Jalkakytkinkäyttöisessä efekti-luupissa on muuten mielenkiintoinen ominaisuus jota käyttämällä vahvistin toimii tarvittaessa kuin nelikanavainen peli. Jos send- ja return-jakit yhdistää jumpperijohdolla, voi luupin tasonsäädöillä nostaa volumea esim. sooloissa polkaisemalla luuppi päälle.

Vahvistin on täysputkipeli eli myös kaikujousen ohjaus, kaikusignaalin vahvistus ja efektiluupin signaalinkäsittely tapahtuu putkilla eikä puolijohteilla kuten esim. BluesDeluxessa.

Minusta S-S on monipuolinen vahvistin, jossa on mainiosti yhdistetty vanhaa ja uutta. Combossa on omaan korvaan sopivan "vanhalta" ja luontevalta soundaava Celestionin Vintage-ämyri ja kun värkki on vielä helkkarin hyvännäköinenkin, niin se on siinä. Mun mielestä :)

Halpahan tuo ei ole, mutta soundi maksaa. Ja painaa :P"
blues swing
11.04.2007 01:16:33
...Vahvistin on täysputkipeli eli myös kaikujousen ohjaus, kaikusignaalin vahvistus ja efektiluupin signaalinkäsittely tapahtuu putkilla eikä puolijohteilla kuten esim. BluesDeluxessa...

Ossi, onko SuperSonic tosiaan taysputkipeli myos tietty putkitasasuuntaajalla etta saa kunnon power tube sagit, kuten Deluxe Reverbissa on? Fenderin uudessa Princeton Reverb Recording vahvarissa on ainakin kasittaakseni solid state tasasuuntaaja (kuten Blues Deluxessa/Devillessa jne kanssa)...eli vie lisaa vintage-makua siita vehkeesta. Siina on kylla se sisaanrakennettu kompressori joka ehka tavallaan kompensoi. Pitaa kylla testata se peli joka tapauksessa ennemmin tai myohemmin ihan mielenkiinnon vuoksi. Yks tuttu kaveri testasi SuperSonicin ja sanoi etta se on muhevainen, ei kuitenkaan ostanut sita kun monet kayttajat on valittaneet laatuongelmista. Mulle SS on liian iso, tehokas ja raskas.
Ossi
11.04.2007 09:14:14

Ossi, onko SuperSonic tosiaan taysputkipeli myos tietty putkitasasuuntaajalla etta saa kunnon power tube sagit....

Nope :( Puolijohdetasasuuntaajalla toteutettu virtalähde, joten eipä tuo ole tosiaankaan ihan puhdasverinen täysputkivehe.
Wäiski
11.04.2007 09:25:43
Nope :( Puolijohdetasasuuntaajalla toteutettu virtalähde, joten eipä tuo ole tosiaankaan ihan puhdasverinen täysputkivehe.

Käsittääkseni suuressa osassa vanhoja fendereitä on puolijohdetasuri, joten "rikos" ei ole välttämättä suuri ;-)
Flash
11.04.2007 09:38:41

Onko kellään kokemusta noista Fenderin '57 Twin ja '57 Deluxe reissueista (Custom sarjaa)?
Live Music Is Better!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)