Aihe: Nyt kerralla nuppi&kaappi asiat selviksi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Maiden01
29.08.2006 21:22:44
noiden bändiesimerkkiesi perusteella en suosittelisi ENGLiä, ei se soundi ihan ole siihen oikeanlainen. ENGLeissä enemmän tuollainen kireä ja tiukka, moderni soundi, ja Fire/Powerballissa tuollaiseen vanhempaan heviin vähän turhankin rajusti säröä.

Puhutko nyt ENGLn kaapeista? Olen tuon vahvarin jo valinnut ja siihen nyt vielä puntaroin tota kaappia, eli Marsun JCM 2000 DSL 50.

Ja kaapeista, 2x12 on tosiaan tuhat kertaa mukavampi roudattava. Niissäkin painoissa on tosin eroa, esim ENGL 2x12 pystykaappi painaa vain pari kiloag vähemmän, kuin Marshallin 4x12.

Taitaa silti toi muoto vaikuttaa melkosen paljon tohon roudaukseen? Eli varmaan paljon vaikeampi viedä 412 vaikka olisivatkin lähes saman painoisia(?)

50w putkinuppi on silti perinteisesti he*vetin äänekäs, etenkin jos kaappipuoli on kunnossa. Trankkupuoleen verrattuna vastaa helposti jotain 150-200w trankkunuppia volumeltaan. Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 50w putkinupin pitäisi saada rumpali kuin rumpali kyyneliin.

Joo tuo 50w lähtee kotiin kunhan ostamaan pääsen.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Maiden01
29.08.2006 21:24:17 (muokattu 29.08.2006 21:29:31)
jos verrataan siihen, että en ikinä ole voinut omaa classic 30 ole voinu viedä volumea yli puolen välin treeneissä (keikoilla ehkä hieman enemmän), niin ei sitä ihan turhaan puhuta 50W riittävyydestä... mainiosti riittää... isommilla keikoilla kuitenkin mikitetään, jotta koko yleisö kuulisi...

Joo, näin arvelinkin, eikä siitä 100w ole sitten lavallakaan välttämättä niin paljon iloa kun kuitenkin mikitetään, mikäli tollasilla 50w:n kokosilla laitteilla ei pärjätä.

Lisäys: Jos vielä saisi jotain kokemuksia lähinnä tosta Framuksen 2x12, sekä ENGLn standard 2x12 kaapista niin alkaisi olla jo asiat aika selvillä. Vois olla toi V60:llä lastattu ENGLkin ihan hyvä, olisi ainakin pystymallia ja kallistettua kaiutinta, mutta tietysti saundi ratkaisee.

Olisiko mitään kaappia jossa olisi tuollainen Framuksen kaltainen aika lämmin ja täyteläinen saundi, mutta vähän scoopatummalla middlellä, eli enemmän V60 tyylistä elementtiä? Joku ton tyylinen kompromissi voisi olla aika lähellä mun sydäntä..:)
Nacher
29.08.2006 21:38:56 (muokattu 29.08.2006 21:41:43)
Aina voit vaihtaa tilalle uudet elementit ja myydä vanhat v30:set. Ne menevät torilla hyvin kaupaksi. Esimerkiksi Eminencellä on törkeän suuri vailkoima kaikenlaista. Itse löysin tuollaisen soundin Emi Wizardeista, tosin niissä on aika rankastikin erilainen soundi, kuin v30:sissa. Scoopatumpi, tiheämpi, kirkkaampi ja isompi.

Edit : Omistin myös Eminencen GB12, jotka ovat Greenback tyyliset, mutta isommalla tehonkestolla ja hieman modernimmalla otteella. Sopisivat kuvaukseesi aika hyvin. Toistoltaan varsin tasaiset ja selvästi "ilmavammat" sekä pehmeämmät kuin v30.
Maiden01
29.08.2006 23:24:14
Aina voit vaihtaa tilalle uudet elementit ja myydä vanhat v30:set. Ne menevät torilla hyvin kaupaksi.

Menevät varmaan myös noi V60:set aika hyvin kaupaksi jos ottaisi sen standardin, ja mikäli tekisi mieli vaihtaa elementtejä?
Olisiko tuo ENGLn vai Framuksen kaappi elementtejä lukuun ottamatta parempi noin yleisesti, hintaeroahan tietysti löytyy? Mikä kaapissa vaikuttaa saundiin elementtien lisäksi? Olen saanut sellaisen kuvan että Framuksen kaappi olisi aika heikko tekoinen, mutta mitä muuta kannattaisi vielä ottaa huomioon?

Edit : Omistin myös Eminencen GB12, jotka ovat Greenback tyyliset, mutta isommalla tehonkestolla ja hieman modernimmalla otteella. Sopisivat kuvaukseesi aika hyvin. Toistoltaan varsin tasaiset ja selvästi "ilmavammat" sekä pehmeämmät kuin v30.

Kiitos, hyvä tietää, voisihan sitä sitten vaikka lähteä elementtejä vaihtamalla hakemaan sitä juuri omaa saundia kunhan on jonkin aikaa vanhoilla soitellu, ja josseivat täysin miellytä.
Werihukka
29.08.2006 23:26:50

Kaapin soundiin vaikuttaa (elementtien lisäksi) materiaali ja se että onko kallistettu vaiko suora. Lisätkää jotain vielä jos on.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
pekurides
29.08.2006 23:50:50

Kaapin soundiin vaikuttaa (elementtien lisäksi) materiaali ja se että onko kallistettu vaiko suora. Lisätkää jotain vielä jos on.

SEmmonen vielä että kaapin koko vaikuttaa pirusti varsinkin alapään toistoon , elikäs isompi kaappi ni enempi tilaa bassoilla pöristä ja muutenkin löysempi ja taas pienemmässä kaapissa tiukempi sointi.

Ehkäpä juuri tuon takia ite olen aina tykästyny mielummin (4x12) alakaappeihin (kallistuksen verran enempi tilavuutta) ja jotenkin myös tuntuu nuo kallistetut hassusti suuntaavan minne sattuu missä kohtaa sitä sattuu seisomaan ja taas alakaapit tuntu tasasemmin sitä mökää heittävän jonnekkin lattian rakoon:) ja taas on 100w:lla käyttöä:)

itellä nyt krankin rev. kaappi ja siinä isompi koko ja sitten siinä semmonen pikku bassorefleksi reikä edessä ja vähän heitetty sisäseinille jotain fylliä pehmentämään soindia, aika jees kaappi ja näitä 4x12 alakaapeja saa aika helposti kallistettua taaksepäin myös.

Oletkos myös vertaillu kunnolla 2x12 ja 4x12 kaappeja... nimittäin alapäässä ja botnessa se suurin ero, sitä vaan joutuu mielestäni tinkimään joko saundista tai roudattavuudesta ja jos kunnon alapääbotne kolahtaa niin 4x12 selvä valinta.

Eiku testaa vaan lisää eri vehkeitä nyt ku täältäkin tullu paljon eri ehdotuksia ni rauhassa vaan koklaamaan ja tekemään omia "johtopäätöksiä".

...himaan1x12 tai 2X12 ja reenikselle 4X12 ja sitten keinokuorma ni pysyy jopa 100w:kin pikkasen paremmin hallinnassa kotonakin...hehehe! eikä pysy mut kyl se pikkasen jeesaa:)
nimim. naapuri polttipäreet vklppuna:)
Maiden01
30.08.2006 00:26:26 (muokattu 30.08.2006 00:50:09)
SEmmonen vielä että kaapin koko vaikuttaa pirusti varsinkin alapään toistoon , elikäs isompi kaappi ni enempi tilaa bassoilla pöristä ja muutenkin löysempi ja taas pienemmässä kaapissa tiukempi sointi.

Oletkos myös vertaillu kunnolla 2x12 ja 4x12 kaappeja... nimittäin alapäässä ja botnessa se suurin ero, sitä vaan joutuu mielestäni tinkimään joko saundista tai roudattavuudesta ja jos kunnon alapääbotne kolahtaa niin 4x12 selvä valinta.

Kyllähän tota alapää toistoa saisi olla, kuten mainitsin niin tulee aika ahkerasti tota bass namikkaa ruuvattua ja deep nappulaa pidettyä pohjassa. Kyllä kuitenkin saundi on se ykkösasia. Kokeilin ENGLn standardia 4x12 ja kyllähän se hyvältä kuulosti kuten jo mainitsin. Ei ollut ihan yhtä tiukka kuin esim. Vintage 2x12.

Onko 4x12 kaapin hankinassa jotain muita etuja verrattuna 2x12 kaappiin, tai mitä heikkouksia jossei nyt oteta roudausta huomioon.

jotenkin myös tuntuu nuo kallistetut hassusti suuntaavan minne sattuu missä kohtaa sitä sattuu seisomaan ja taas alakaapit tuntu tasasemmin sitä mökää heittävän jonnekkin lattian rakoon:) ja taas on 100w:lla käyttöä:)

Mitä?:) Siis eikö olis ihan jees eka möly sattuis osumaan korvaan?:)
En muista oliko se kaupassa ollut yksilö ylä vai alakaappi, mutta onko yläkaapeissa yleensä ylimmät elementit kallistettu?

näitä 4x12 alakaapeja saa aika helposti kallistettua taaksepäin myös.

Mitä meinaat tällä, ihan koko kaapin kallistusta vaan? Vai elementtien vai..

Eiku testaa vaan lisää eri vehkeitä nyt ku täältäkin tullu paljon eri ehdotuksia ni rauhassa vaan koklaamaan ja tekemään omia "johtopäätöksiä".

Ei löydy musakaupasta kun tuo yks 4x12 joten vertailu jää vähän vähille, mutta lähinnä nyt tuo 4x12/2x12 ja elementti vääntöä vielä tässä.

...himaan1x12 tai 2X12 ja reenikselle 4X12

Toi voisi kyllä olla ihan hyvä idea, veisi aina vain nuppia mukana. Tosin luulen että pärjäilen tolla 30:llä Cubellakin aika pitkälle kotona, mutta voisi joku vaikka käytetty 2x12 kaappi olla ihan jees. En tota miettinytkään ollenkaan, mutta ei nyt vaikuta ollenkaan huonommalta idealta.. Eikä se nyt ihan kamalan kalliimmaksi tuliskaan.

Hyvää uutta puhtia toi keskusteluun/valintaan, plussan arvonen kirjoitus, kiitti! Jatketaan vielä tästä..

Lisäys: Onko esim. Marsun 1960 millanen kaappi, noita saattais olla tulossa liikkeeseen jossain vaiheessa, eikä tässä vielä mitään kiirettä niin onko odotuksen ja testauksen arvoinen?

Lisäys2: Eli ilmeisesti tollasia 1960A kaappeja ainakin on ollut en sitten tarkaan tiedä mitä on tulossa ja milloin. Tossa kaapissa G12T-75 elementit, Nacher oli kirjoittenu näin:

G12T-75 : Scoopattu, eli middlet kuopalla. Diskantti/bassovoittoinen, ja parhaimmillaan sellaiseen kirkkaaseen ja tiukkaan metallikomppisoundiin.

Ei ehkä ihan mun mielimusaan tarkoitettu, kirkas ja tiukka metallisoundi ei ehkä ihan oo sitä mitä haen, eikä niitä elementtejäkään heti olisi intoa vaihtaa, joten taidan lukea ton ulos laskuista. Lisäksi jo n. 100e kalliimpi kuin ENGLn 4x12.
Nacher
30.08.2006 01:27:31 (muokattu 30.08.2006 01:29:31)
4x12" suoraan, jos roudattavuus ei ole ongelma. Sellaista kaappai ei kuitenkaan saa yksin rappusista ylös (eikä oikein alaskaan), ja pienen auton kanssa tekee myös pahaa. ENGLin kaapit ovat tosin aina saatanallisen raskaita, joten niiden roudattavuus se vasta tuskaa onkin.

2x12" kaappien bassotoisto vaihtelee. Esim Genz Bezin G-Flexi pyyhkii bassotoistossa monella 4x12" kaapilla lattiaa, mutta kyseessä onkin aika poikkeustapaus... Marsun kaapit ovat uutena kohtuuttoman kalliita hintaansa nähden.

V60 on sellainen halpiselementti tavallaan, ettei sillä paljoa jälleenmyyntiarvoa ole. ENGL 2x12 kaapit muutenkin ovat mielestäni vähän ylihinnoiteltuja siihen nähden, mitä rahalla saa.
Exhausted
30.08.2006 10:09:35

Kallistus vaikuttaa siihen miten itsensä kuulee soittaessa. Kallistettu kaappi suuntaa ääntä enemmän kohti korvia, joten on parempi mahdollisuus kuulla treblet soittaessaan kääntämättä niitä liian lujalle.
Wahi
30.08.2006 10:22:45
Voisin samalla kysyä omaan ongelmaani.

Eli siis, tarkoitus olisi hommata Laneyn putkicombolle lisäkaappi, 212. Olen ajatellut just tota paljon puhuttua Framuksen 212 kaappia ja Marsun 1936:sta. Vähän vaan epäilyttää, että onko tuo 1936 sitten liian hevijuttuja jos on middlescoopit jne.?

Entäs ne ohmit? Vahvistin sanoo 8-16 ohm, paljon noissa kaapeissa on? Ja muita kaappeja saa myös ehdotella, ehkä mieluiten käytettynä. Budjetti about 300e.

Musiikkina toimii rock proge/blues/jazz/funk vaikutteilla. "Classic rock" taitaa parhaiten kuvata tyyliämme. Ja bändisoittoon, luonnollisesti.
Shine on You crazy Diamond.
oiva tumpeloinen
30.08.2006 12:02:09 (muokattu 30.08.2006 12:06:26)
Kallistus vaikuttaa siihen miten itsensä kuulee soittaessa. Kallistettu kaappi suuntaa ääntä enemmän kohti korvia, joten on parempi mahdollisuus kuulla treblet soittaessaan kääntämättä niitä liian lujalle.

Kyllähän kallistettu kaappi erilailla soi muutenkin. Suurin ero tulee kyllä tuosta mainitsemastasi, mutta kyllä kaappien kokoero muuttaa jonkin verran soundia.

Eli siis, tarkoitus olisi hommata Laneyn putkicombolle lisäkaappi, 212. Olen ajatellut just tota paljon puhuttua Framuksen 212 kaappia ja Marsun 1936:sta. Vähän vaan epäilyttää, että onko tuo 1936 sitten liian hevijuttuja jos on middlescoopit jne.?

Älä ihmeessä suoralta kädeltä tyrmää jotain kaappia liian "hewinä". Jos nyt yhtään lohduttaa, niin V30 on yksi käytetyimpiä elementtejä raskaammassa räiminnässä. Ensimmäisenä sun pitää tietää, mitä sun soundista puuttuu. Sitten rupeat hakemaan siihen oikeaa läkettä.
Cauac
30.08.2006 13:08:50
Olen itsekin hankkimassa 212 kaappia lähitulevaisuudessa ja kiinnostaisi kuulla käyttäjien kokemuksia myös Bognerin ja Orangen vastaavista peleistä. Kertokaa myös millaisilla vermeillä olette kaappeja kokeilleet/käyttäneet ja minkä tyylistä musaa veivailette.

Ja Maiden01, tarkoitus ei ole "varastaa" threadiasi. :) Ajattelin heittää jutun tähän kun sinuakin tuntuvat nämä kaappi jutut kiinnostavan kautta linjan.
Maiden01
30.08.2006 16:08:21
Ja Maiden01, tarkoitus ei ole "varastaa" threadiasi. :) Ajattelin heittää jutun tähän kun sinuakin tuntuvat nämä kaappi jutut kiinnostavan kautta linjan.

No problemo samassa veneessähän tässä ollaan:)

Noihin edellisiin, että porukoilta löytyy todella tilava auto siellä kuljettaisi vaikka pienen norsun, joten se ei ole este. Tosta ite kaapista, oletteko yleensä sitä mieltä, että 412 kaappi kuitenkin toistaa paremmin bassotaajuudet, ja mitä muuta plussaa löytyy tohon 212 kaappiin verrattuna? Kuitenkin saundi ratkaisee, vaikka sitten olisi helvetillinen raahattava. Jotain tollasta Framuksen 412 V30:llä vois tietysti kanssa katella, oon samaa mieltä että Marsut on ylihintasia.
Maiden01
30.08.2006 16:13:30
4x12" suoraan, jos roudattavuus ei ole ongelma. Sellaista kaappai ei kuitenkaan saa yksin rappusista ylös (eikä oikein alaskaan), ja pienen auton kanssa tekee myös pahaa. ENGLin kaapit ovat tosin aina saatanallisen raskaita, joten niiden roudattavuus se vasta tuskaa onkin.

Voi tuottaa jo tollasen ENGLn 212 kaapin raahaus samanlaista hommaa kun vaikkapa Framuksen 412(?)

V60 on sellainen halpiselementti tavallaan, ettei sillä paljoa jälleenmyyntiarvoa ole. ENGL 2x12 kaapit muutenkin ovat mielestäni vähän ylihinnoiteltuja siihen nähden, mitä rahalla saa.

Mites se tollee on, eikös molemmat ole kuitenkin saman valmistajan tekemiä, vai eroaako vaan muuten niin paljon toisistaan.

Totta ainakin osaksi mun mielestä noista ENGLn kaapeista, ylipuolet kalliimpia kuin vaikka Framus niin enkä tiedä onko aihetta tollaiseen hintaeroon, ehkä on ehkä ei...
Joees
30.08.2006 17:06:30
Hyvä 2x12" kaappi on parempi kuin paska 4x12". Hyvä 1x12" on parempi kuin paska 2x12". Hyvä 2x10" on paljon parempi kuin keskiverto 1x12"... Näin mun makuun. Toki hyvä 4x12" kaappi on hyvä ja äijä. Paskakin näyttää hyvältä mutta soundaa skeidalta. Kaikille 4x12" ei sovi vaikka se kaappi olis kuin hyvä.

Kyllähän 4x12" yleensä taitaa paremmin botnea tuottaa. Mutta on noita poikkeuksiakin joissa 2x12" toimii erittäin kovasti ja pääsee, jos ei nyt aivan samalle niin, lähes samalle tasolle 4x12" kaappien kanssa. THD:n 2x12" kaappi on helkutin hyvä, maksaa miljuunia tosin.

Missä päin sä asuitkaan? Mietin että jos sulla olisi mahdollisuuksia päästä vaikka helsinkiin testailemaan erilaisia kaappeja. Siinä vaan tulee se ongelma vastaan että pitäs päästä samalla nupilla testaamaan jos haluaa oikeesti vertailla kaappeja keskenään. Kiertelet ja kaartelet mestoja ja testaat kaiken mitä eteen tulee. Kyl se löytyy sieltä. Yrität jättää kaikki mielukuvat päästä pois kun testaat. Et katso hintalappua, etkä ota selvää mitkä elementit on sisällä. Ja jos mahdollista niin yritä välttää kattomasta kaapin merkkiäkään. Sit kun soundaa pommilta sun korvaan niin se on siinä. Mä teen aina noin.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Maiden01
30.08.2006 17:26:56
päästä vaikka helsinkiin testailemaan erilaisia kaappeja. Siinä vaan tulee se ongelma vastaan että pitäs päästä samalla nupilla testaamaan jos haluaa oikeesti vertailla kaappeja keskenään. Kiertelet ja kaartelet mestoja ja testaat kaiken mitä eteen tulee. Kyl se löytyy sieltä. Yrität jättää kaikki mielukuvat päästä pois kun testaat. Et katso hintalappua, etkä ota selvää mitkä elementit on sisällä. Ja jos mahdollista niin yritä välttää kattomasta kaapin merkkiäkään. Sit kun soundaa pommilta sun korvaan niin se on siinä. Mä teen aina noin.

Asun Jyväskylässä ja täällä ei liikaa tuota tarjontaa kyllä ole. Hesaan tai oikeastaan mihinkään suurempaankaan kaupunkiin ei oikeastaan ole mitään mahdollisuutta päästä ellei porukoiden kanssa lähde. Yritän hommata sen kaapin näistä tän kaupungin vaihtoehdoista, eiköhän sieltä joku sopiva löydy.
Jag
30.08.2006 17:27:26

Noihin edellisiin, että porukoilta löytyy todella tilava auto siellä kuljettaisi vaikka pienen norsun, joten se ei ole este. Tosta ite kaapista, oletteko yleensä sitä mieltä, että 412 kaappi kuitenkin toistaa paremmin bassotaajuudet, ja mitä muuta plussaa löytyy tohon 212 kaappiin verrattuna? Kuitenkin saundi ratkaisee, vaikka sitten olisi helvetillinen raahattava. Jotain tollasta Framuksen 412 V30:llä vois tietysti kanssa katella, oon samaa mieltä että Marsut on ylihintasia.

Kannattaa ehdottomasti tsekata torilta Marsun 1960 kaappi. 300€ vain hintaa. Itse oon ainakin diggaillu tuosta kaapista hemmetisti.... sen sisältämistä G12T-75 elementeistä olikin jo tuolla aiemmin

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=122115

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=1960A/B
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Maiden01
30.08.2006 17:31:46
Tiedän että tämä on oikeastaan vähän turha kysymys koska se pitää kuitenkin itse päättää, mutta antaa mennä, eli minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit itse ja jotain perusteluja.

ENGL standard 2x12
ENGL stnadard 4x12
Framus 2x12
Framus 4x12

Jotain muita kaappeja, tosin menisi sokkona ostamiseksi. Tietysti voisin kysyä olisiko liike kiinnostunut tilaamaan ko. kaapin ja saisin sen sitten testata ilman ostopaineita, mutta tuskinpa suostuvat.

Kallistuksia ei nyt oteta huomioon.

On sen verran dilemma noiden kanssa, että katsotaan löytyisikö mitään vinkkiä tästä. Eli ihan yleistä mielipidettä.
Maiden01
30.08.2006 17:35:35
Kannattaa ehdottomasti tsekata torilta Marsun 1960 kaappi. 300€ vain hintaa. Itse oon ainakin diggaillu tuosta kaapista hemmetisti.... sen sisältämistä G12T-75 elementeistä olikin jo tuolla aiemmin

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=122115

http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=1960A/B

Kuvauksen mukaan noi elementit ei oikeen nappais mun makuun, mutta olisko tosta kaapista mitään sellasta bass/middle/treble prosenttisysteemiä, niinkuin esim. mikeistä että tietäis vähän. Lähen nyt kitaratunnille ja palaan asiaan heti sen jälkeen. Tota 1960A kaappia saattais just olla tulossa tänne jkl:llään musikanttiin.
-Prokitaristi-
30.08.2006 17:53:09 (muokattu 30.08.2006 17:53:34)
E: Ei mitään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)