Aihe: gibson les paul
1 2 3 4 5 6 7 8 9
DZN
10.07.2006 00:32:04
Itse, jos ja kun seuraavan Les Paulin ostan, hankin Custom Shopin käytettynä.
Uusien hinnat ovat aika tähtitieteelliset mutta Ebay tarjoaa ´59 ja ´60 reissueita 2000-3000€ välille. ´57 ja ´58 reissuet ovat jo suoraan sanottuna halpoja.

Näihin nähden perus standardien hinnat ovat aika huimat. Mielestäni Custom shopit tuppaavat vaan olemaan ainoita kunnollisia Gibson Les Pauleja. Kriteerini ovat: syvä kaulaliitos, kunnon viimeistely ja laadukkaat puut. En ostaisi enää toista liukuhihna Gibsonia, kun kerran pienellä panostuksella pääsee käsiksi omasta mielestäni minulle parempaan. Jokainen tehköön omalla tavallaan, minä tekisin näin.

Jatkakaa hyvää keskustelua.
Aka. Dino and 6077dino
Les Fender
10.07.2006 01:51:12
...hankin Custom Shopin käytettynä.
Joo, jos kokee esim. nuo normi LP:ssa olevat kevennys rejät negatiivisina niin miksipä ei noin. Samaa olen itsekkin miettinyt kun tuo tarjonta käytettyjen CS:ien puolella on lisääntynyt.
"Living is easy with eyes closed!"
juso
10.07.2006 18:03:31

mitä nämä custom shopin versiot käytännössä tarkoittaa? kynnet ei noihin pysty mutta ihan uteliaisuutta.
joukov
10.07.2006 18:32:59
mitä nämä custom shopin versiot käytännössä tarkoittaa? kynnet ei noihin pysty mutta ihan uteliaisuutta.

Yksittäin tai varmaankin osa pienissä erissä käsin tehtyjä kitaroita.
http://www.gibsoncustom.com/
LaXu
10.07.2006 19:09:12
Yksittäin tai varmaankin osa pienissä erissä käsin tehtyjä kitaroita.
http://www.gibsoncustom.com/

Oikeastaan lähinnä paremmista materiaaleista ja huolellisemmin tehtyjä Gibsonin tapauksessa. Aika samalla tavalla tehdastuotantona ne kuitenkin tehdään ja valmistusmäärätkään eivät ole mitään pieniä. Tietysti varsinaiset customit, eli tehtaalta varta vasten asiakkaita varten tehdyt yksittäiskappaleet voi olla jonkun yhden hemmonkin rakentamia.
Vainhaalee
10.07.2006 19:09:43 (muokattu 10.07.2006 19:10:49)
Aivan uskomattomat GASit Les Paul Deluxeen...
Pari hyvää tarjousta tullut:
'01 Reissue Goldtop
ja yksi 70-luvun lopusta ja toinen 80-luvun alusta... (Nämä heritage cherry sunbursteja...)

Mitä mä teen? :)

EDIT: Noi minihumpparit on varmaan parasta, mitä Gibsonin tehtaalta on mikkien saralta tullut. Saanen pitää oikeuteni tähän tunteikkaaseen mielipiteeseeni?
Inspiration for birth control
fox
10.07.2006 19:26:15 (muokattu 10.07.2006 19:26:35)

Oikeastaan lähinnä paremmista materiaaleista ja huolellisemmin tehtyjä Gibsonin tapauksessa. Aika samalla tavalla tehdastuotantona ne kuitenkin tehdään ja valmistusmäärätkään eivät ole mitään pieniä. Tietysti varsinaiset customit, eli tehtaalta varta vasten asiakkaita varten tehdyt yksittäiskappaleet voi olla jonkun yhden hemmonkin rakentamia.

Ainakin muinoin meni suurin piirtein noin.. Siellä on/oli 45-50 käsityöläis-kaveria, ja eihän niillä jatkuvasti oo kenenkään "suuren nimen" tai muuten tilaustyönä tehtävän kitaran rakennusta, eikä ammattimiehiä voine jouten pitää, joten tekevät sitte jotain "erikoismalleja" pieninä sarjoina. Toki myös R & D-hommia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
arska72
19.01.2011 10:23:33
Olen vähän ulkona näistä kaulojen profiileista,niin pitää kysäistä.
Tuossa aiemmin oli puhetta eri profiilien paksuuksista,MUTTA entäpä otelaudan
leveys?Onko se kaikissa Gibsonien LP malleissa vakio,vai onko siinäkin eroa?
Olen yrittänyt netistä näitä eroja etsiä.Eikä vielä ole tärpännyt.

Omassa Esp/Ltd EC-256 otelaudan leveys on ensimmäisen nauhan kohdalla 42mm,
12 nauhan kohdalla 57mm.
Mikä profiili on,en tiedä.Ohut kuitenkin koko matkalla.
Tätä edeltäneessä akustisessa leveys oli 1.nauhan kohdalla 44mm.Näin lyhyt sormiselle se oli toivoton.

Löytyykö Gibsonilta tuon nykyisen kitarani kaltaista kaulaa?
fox
19.01.2011 11:00:47

arska72: Olen vähän ulkona näistä kaulojen profiileista,niin pitää kysäistä.
Tuossa aiemmin oli puhetta eri profiilien paksuuksista,MUTTA entäpä otelaudan
leveys?Onko se kaikissa Gibsonien LP malleissa vakio,vai onko siinäkin eroa?
Olen yrittänyt netistä näitä eroja etsiä.Eikä vielä ole tärpännyt.

Kyllähän tuoltakin www.gibson.com löytyy kaikenmoista dataa..
Satulan leveys Gibsoneissa (siis sähkiksissä) on perinteisesti ollu tuo
"The width of the nut on the Les Paul Traditional is approximately 1 11/16, the traditional nut width of Gibson electric guitars. "

Löytyykö Gibsonilta tuon nykyisen kitarani kaltaista kaulaa?

Tähän täytyy sanoa, että mitä jos kävisit itse kokeilemassa, miltä ne Gibsonin kaulat tuntuu käteen?? < siis, että onko ne lähellä/yhteneväiset/ei lähelläkään
Jucciz
19.01.2011 11:52:32
Vainhaalee: Noi minihumpparit on varmaan parasta, mitä Gibsonin tehtaalta on mikkien saralta tullut. Saanen pitää oikeuteni tähän tunteikkaaseen mielipiteeseeni?

Ilman muuta. Jännä vaan, miten mielipiteet menee ristiin: mun mielestä ne taas ovat soundiltaan mitäänsanomattomimpia mikkejä, joita oon Gibsoneissa testannut enkä tykkää niiden ulkonäöstäkään. Mut onneks löytyy jokaiselle jotain.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
fox
19.01.2011 11:57:50

Jucciz: Ilman muuta. Jännä vaan, miten mielipiteet menee ristiin: mun mielestä ne taas ovat soundiltaan mitäänsanomattomimpia mikkejä, joita oon Gibsoneissa testannut enkä tykkää niiden ulkonäöstäkään. Mut onneks löytyy jokaiselle jotain.

No, eipä niit tehtäis, jos ei kysyntää olisi. Sama toki koskee niitä eri muotoisia ja -speksisiä kitaramalleja.. ;)
Ei ne tehtaat ihan varastontäytteeks viitsi soittimia yms. valmistaa.
Insane Kane
19.01.2011 12:07:18 (muokattu 19.01.2011 12:07:33)
Sattu olemaan kitara sylissä ja tökäri kädessä, niin:
LP traditionalin kaulan leveys;
satulan kohdalta: 43.5mm,
nauhalta 12: 53.3mm
Debitille?
lepex
20.01.2011 10:13:28
Itse ostin LP Standardin koska halusin nimenomaan sen. Miksikö?

Koska mikään muu ei ole LP standard. Joihinkin juttuihin vaan tulee fixaatio niin silloin se on ainoa oikea. Varmasti voisin soittaa ESPllä tai Tokaillakin mutteivät ne koskaan saavuttaisi samanlaista tunnearvoa kuin tuo oma lankku on saavuttanut.
En aio myydä sitä koskaan pois. Kaikki muut kamat voi kaapissa vaihtua mutta tuo pysyy.

Custom Shop voisi tarjota jotain VIELÄ parempaa mutta jos siitä sitten maksaa tuplahinnan että on himpun parempi viimeistely ja ruskea laukku niin enpä tiedä. En ole omassani havainnut mitään sellaista virhettä joka vaikuttaisi erinomaiseen laatuvaikutelmaan.

Aluksi hieman epäilytti tuo 50&acute;s rounded kaula mutta nyt se on kuin valettu käteen. Jacksonini kaula ei ole niin mukava, joskin sillä voi soittaa helpommin läheltä runkoa.

Summa: Jos haluat Gibsonin Les Paulin, osta se äläkä kopiota. Toisekseen, Les Paul pitää hintansa maailman tappiin varsinkin jos sen on ostanut käytettynä.
"Älä opeta sikaa laulamaan - tuhlaat aikaasi ja kyllästytät sikaa."
Jucciz
20.01.2011 10:58:57
lepex: Custom Shop voisi tarjota jotain VIELÄ parempaa mutta jos siitä sitten maksaa tuplahinnan että on himpun parempi viimeistely ja ruskea laukku niin enpä tiedä. En ole omassani havainnut mitään sellaista virhettä joka vaikuttaisi erinomaiseen laatuvaikutelmaan.

Tuplahinta?

Kitarapajan listoilta:
Gibson Les Paul Standard 2150 euroa
Gibson Les Paul '57 Reissue Goldtop 2550 euroa

Okei, tokihan '59 Reissue maksaakin sitten yli neljä tonnia, mutta jos haluaa Gibson Custom Shop:in Les Paulin ja Goldtop-väritys kelpaa, '57 reissue on aivan järjettömän hyvä soitin. Ihan hirveän paljon muita eroja värin lisäksi ei taidakaan löytyä.

Lisäksi mulla ainakin on niin päin että omassa '57 Reissuessani on nimenomaan musta laukku ja aikaisemmissa Standardeissani on ollut ruskea. :)

Eipä siinä, suurin osa testaamistani Les Paul Standardeista on ollut erinomaisia soittimia. Kannattaa kuitenkin joskus testata Custom Shop:in tuotteita ihan vertailun vuoksi, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Siinäpähän sitä sitten voi arvioida, ovatko suurempi hintalappu perusteltu.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kunnallisjäte
20.01.2011 15:23:55

Jucciz:
Okei, tokihan '59 Reissue maksaakin sitten yli neljä tonnia, mutta jos haluaa Gibson Custom Shop:in Les Paulin ja Goldtop-väritys kelpaa, '57 reissue on aivan järjettömän hyvä soitin. Ihan hirveän paljon muita eroja värin lisäksi ei taidakaan löytyä.

Mä haluaisin akateemisesta mielenkiinnosta vähän pysähtyä tähän kohtaan CS 57/58 mallin ja 59 mallin suhteen:
'59 nimittäin myydään '59 rounded profiililla ja '57 käsittääkseni samalla 50's profiililla joka on myös '58:ssa. Tai siis olen ymmärtänyt että '57 ja 58' ovat samakitara eri värityksellä. Onko näin?

Muina eroina kait vain '59:n loimukansi ja mahdollisesti paremmin valikoidut puut. Kilkkeet on kait samat kuin '57:ssa ja 58:ssa.

Mua kiinnostaa oikeesti onko '59 erilainen kaulaprofiili (ohuempi) kuin '57/58:ssa.
(Ja ei, en aio mennä Kitarapajalle testaamaan, koska kyse on akateemisesta nettikeskustelusta). Syy on se, että erityisesti ylemmiltä nauhoilta kaipaisin hitusen ohuempaa profiilia. Olen harkinnut myös hiontaa soitinrakentejalla, jolloin mallina pitäisin fenderin Eric Johnson strtocasterin kaulaa, joka lienee samalla radiuksella ja lähes samanlevyinen kuin '58 kaula. Pelkään tosin esim. lakkauksen olevan toimenpiteen jälkeen huonompi kuin nyt ja väitän että toimenpide vaikuttaisi myös kitaran mahdolliseen vaihtoarvoon.

Tähän keskusteluun en toivo hintapolitiikkaa mukaan, rahalla ei ole merkitystä tässä. Aitoa '59 en pysty ostamaan kuitenkaan, CS:n taas kyllä jos luopuu jostain muusta ja käy töissä.
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
fox
20.01.2011 15:42:08 (muokattu 20.01.2011 15:44:56)

Kunnallisjäte:
Muina eroina kait vain '59:n loimukansi ja mahdollisesti paremmin valikoidut puut. Kilkkeet on kait samat kuin '57:ssa ja 58:ssa.

Muuten samat, mutta -58 tuli humbukkerit..

Mua kiinnostaa oikeesti onko '59 erilainen kaulaprofiili (ohuempi) kuin '57/58:ssa.

Alunperin kyllä, -59 on ohuempi profiili kuin, sanotaan vaikka viisseiskassa. Koska en oo ollu aikoihin ns. "kuvioissa mukana", en voi ihan satavarmasti sanoa, miten nuo on kaikissa uusissa toteutettu. Se kaulaprofiili, tai sen "tarkka luokittelu" ei ennenvanhaan ollut niin kovinkaan tärkeää. Sama koskee mikrofonien luokitusta, ennen oli tech bulletiineissa vaan "standard large humbucker" ja silläpä hyvä.. ;)

Edith Piaf: Kävin tuolt komeron puolelta tuon linkin hakemassa, kaulaprofiilijuttua isossa maailmassa..

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?p=1400178

toivottavasti on apua ja selvitystä tuo se.
Kunnallisjäte
20.01.2011 15:46:40 (muokattu 20.01.2011 15:47:35)

fox: Muuten samat, mutta -58 tuli humbukkerit..

Alunperin kyllä, -59 on ohuempi profiili kuin, sanotaan vaikka viisseiskassa. Koska en oo ollu aikoihin ns. "kuvioissa mukana", en voi ihan satavarmasti sanoa, miten nuo on kaikissa uusissa toteutettu. Se kaulaprofiili, tai sen "tarkka luokittelu" ei ennenvanhaan ollut niin kovinkaan tärkeää. Sama koskee mikrofonien luokitusta, ennen oli tech bulletiineissa vaan "standard large humbucker" ja silläpä hyvä.. ;)

Näissä CS reissueissa mielestäni -57 on humbukkerit, -56 on P-90:t.

Mäkin uskon täysin tähän, että aidot 59:t lienevät kaikki yksilöitä koska eihän silloin mitään robottiteknologiaa ollut millä varmistaa eksakti kaulaprofiili yms. Tietysti tämä -'56-'59 jaottelu on osittain keinotekoista. Tuskin oikeasti noina vuosina tuotetuissa kitaroissa oli dramaattisia eroja vuositasolla.

E: hyvä editti yllä, luenpa tuon ja mietin onko enää mitään kommentoitavaa...
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Jucciz
20.01.2011 15:48:39
fox: Muuten samat, mutta -58 tuli humbukkerit..

Mää oon eläny siinä käsityksessä, että '57 ois Les Pauliin tullu humbuckerit, koska R6:ssa on P90:t ja R7:ssa humpparit. Oonko nyt missannu jotain?
fox
20.01.2011 15:52:32

Kunnallisjäte: Näissä CS reissueissa mielestäni -57 on humbukkerit, -56 on P-90:t.

Aivopieru meikäläiseltä, sorry. Kauheella vauhdilla kävin tuota linkkikirjastoa läpi... ;)
Mutta enpäs taida korjata tuohon postaukseeni...

Mäkin uskon täysin tähän, että aidot 59:t lienevät kaikki yksilöitä koska eihän silloin mitään robottiteknologiaa ollut millä varmistaa eksakti kaulaprofiili yms. Tietysti tämä -'56-'59 jaottelu on osittain keinotekoista. Tuskin oikeasti noina vuosina tuotetuissa kitaroissa oli dramaattisia eroja vuositasolla.

Paha mennä sanomaan niitten ihan yhden käden sormilla laskettavien skebojen osalta, mitä oon päässy hipelöitsemään, mutta muutenhan noista on julkaistu jos minkämoista taulukkoa, ja kyllä, eroja on. Tosin, kuten kaikki kitaristit tietää, saattaa se ihan millinkin ero kaulassa tuntua kätösiin... :)
Mutta juu, on mittaeroja, on painoeroja ja muuta vastaavaa - pitkälti käsin (työstökoneita ohjaten toki!) noita tehtiin, ei ollu cnc-pinrouttereita eikä vastaavia tuolloin..
Jucciz
20.01.2011 15:53:27
Kunnallisjäte: Mua kiinnostaa oikeesti onko '59 erilainen kaulaprofiili (ohuempi) kuin '57/58:ssa.

Mulla on sekä '59 reissue että '57 reissue ja niiden kaulojen erot eivät mun mielestä ole erityisen suuret. Toki sekin vaikuttaa, että ne on tehty eri vuosina: '59 reissue on vuodelta 1996 ja '57 reissue puolestaan vuodelta 2003. Gibsonilla CS-lespojen kaulojen paksuudet ovat vaihdelleet (perinteitä kunnioittaenko?) jonkin verran pitkin matkaa, joten pelkkä mallin mainitseminen ei vielä kerro täsmälleen, minkä kokoinen kaula siitä löytyy.

Mun kokemuksien mukaan '58 reissueissa on keskimäärin ollut noista kolmesta mallista ('57, '58 ja '59 reissue) paksuimmat kaulat. Otantani perustuu pariin-kolmeen '58 reissueen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)