Aihe: ESP:n ja LTD:n ero?
1 2 3 4 5 6
McNulty
20.06.2006 11:03:15
.....ja Bone itsekin tietää jo aikoinaan saaneensa kitaransa halvalla tuodessaan sen Amöriikan maasta. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta sieltä hankkimiseen. =)

Näino.
Käynyt hyvää "tuuria" kumpaisenkin kanssa. Mutta moni meistä muistaa vielä ajan jolloin Gibson LP Standard maksoi 9995mk. Eli uutena sellaisen 1500-1600e jos nykyrahaksi muutettaisiin. Toki, rahan arvokin on kerennyt muuttumaan paljon tässä välillä, joten ihan suoraa rinnastusta ei voida tehdä. Kuitenkin, Gibsonien hinnat ovat nousseet huomattavasti, samoin PRS:n.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
Keppi
20.06.2006 11:48:13
Kuitenkin, Gibsonien hinnat ovat nousseet huomattavasti, samoin PRS:n.

Just olin pitkäaikaisena PRS:n omistajana sanomassa tätä!;D

Pointti oli siinä, että kun ostaa hyvän Fender Stratocasterin tai hyvän Gibson LP:n niin tietääpähän ainakin, että vielä 10 vuodenkin päästä kitaralla on kysyntää. Tämä siksi, koska ne on "Aina muodissa" -tuotteita;D
...no ei vaineskaan;)
Viper51
20.06.2006 12:26:54 (muokattu 20.06.2006 12:31:33)
Tuota Ran:ia olen kovasti miettinyt ja sieltä jopa tarjouksen kysynyt. Tarjous oli loistava! Mulla vaan on nyt sellainen tilanne, että en pysty odottamaan 6kk:ta.
Tietysti itse suunniteltu soitin ois loistava.

En kuitenkaan tuota Ltd:tä aio ostaa, jos ei sitten osoittaudu testissä uskomattoman hyväksi. Ajattelin aloittaa metsästämään jenkki Jacksonia, jos jostain sattuisi löytymään. Jos ei, niin sitten SV tai säästää vähän aikaa ja RR1 uutena. Taitaa vaan uuden RR1:sen toimitusaikakin olla suht pitkä.

Ebaysta noita Jacksoneita löytyy, mutta mulla ei ole luottokorttia käytössä, joten joutuu varmaan unohtamaan sen.
Ben_D
20.06.2006 12:39:00 (muokattu 20.06.2006 12:39:26)

Tuota Ran:ia olen kovasti miettinyt ja sieltä jopa tarjouksen kysynyt. Tarjous oli loistava! Mulla vaan on nyt sellainen tilanne, että en pysty odottamaan 6kk:ta.
Tietysti itse suunniteltu soitin ois loistava.

En kuitenkaan tuota Ltd:tä aio ostaa, jos ei sitten osoittaudu testissä uskomattoman hyväksi. Ajattelin aloittaa metsästämään jenkki Jacksonia, jos jostain sattuisi löytymään. Jos ei, niin sitten SV tai säästää vähän aikaa ja RR1 uutena. Taitaa vaan uuden RR1:sen toimitusaikakin olla suht pitkä.

Ebaysta noita Jacksoneita löytyy, mutta mulla ei ole luottokorttia käytössä, joten joutuu varmaan unohtamaan sen.

Ihan vaan mielenkiinnosta...miks olet hankkimassa mahdollisesti toista samanlaista skebaa, joka sulla jo on...siis toi ESP SV? Hemmetin hyvä keppihän se on, mutta ajaako kaksi samanlaista asiansa?

Kannattaa unohtaa RR ja hankkia käsiinsä KV-2, IMO.
Fierce Moshter Promo Out Now! Tilaukset
koponen
20.06.2006 12:40:01
Näino.
Käynyt hyvää "tuuria" kumpaisenkin kanssa. Mutta moni meistä muistaa vielä ajan jolloin Gibson LP Standard maksoi 9995mk.

Juu olen myynyt suunnilleen vuonna -95 Gibson LP Black Beautyn ~6000mk:lla Prkl! :S
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Werde
20.06.2006 12:41:22
Ihan vaan mielenkiinnosta...miks olet hankkimassa mahdollisesti toista samanlaista skebaa, joka sulla jo on...siis toi ESP SV? Hemmetin hyvä keppihän se on, mutta ajaako kaksi samanlaista asiansa?

Ja miten sillä niin hirmuinen kiire on, jos toinen samanlainen on jo nurkassa?

RAN:ille tilausta ehdottomasti, 6kk on lyhyt odotusaika elinikäiselle taistelutoverille.
"My Lifestyle Determines My Deathstyle"
Viper51
20.06.2006 12:51:33
Kiire on sen takia, että on 2 erilaista bändiprojektia ja ois hyvä olla kaksi kitaraa, koska vireen vaihtaminen E:stä Drop C:hen vie aikaa. Koska joutuu säätämään tallan asetukset uusiksi. Ei myöskään nuo paksut kielet ole kovin kivat E:vireessä. Tämä on tietysti tottumiskysymys. Joku sanoo tietysti, että olen vain laiska. En voi kieltääkään :)

Sen takia haen samanlaista kitaraa, koska omaan makuuni tuo Rhoads malli sopii parhaiten. Ehdottomasti paras kitara jolla olen soittanut. Les paul malliset ja strato johdannaiset ei ole minun juttu. Dean:in Razorback ja ML malleja olisi mukava kokeilla. KV malliset on tietysti yksi vaihtoehto.
Ben_D
20.06.2006 12:56:43

Kiire on sen takia, että on 2 erilaista bändiprojektia ja ois hyvä olla kaksi kitaraa, koska vireen vaihtaminen E:stä Drop C:hen vie aikaa. Koska joutuu säätämään tallan asetukset uusiksi. Ei myöskään nuo paksut kielet ole kovin kivat E:vireessä. Tämä on tietysti tottumiskysymys. Joku sanoo tietysti, että olen vain laiska. En voi kieltääkään :)

Et ole laiska. Ei floikkakitaran virettä vaihdeta ihan hetkessä E -> Drop-C. Sehän tarvii jo paksummat kieletkin.
McNulty
20.06.2006 13:13:28 (muokattu 20.06.2006 13:17:46)
Ajattelin aloittaa metsästämään jenkki Jacksonia, jos jostain sattuisi löytymään.

Metsästysonnea!
Ebaysta varmasti löydät, eri asia on uskallatko tilata sokkona 1000-2000e arvosta tavaraa kokeilematta, saatika edes näkemättä. Hyvän RR:n metsästys voi viedä saman ajan kuin RANin odottelu :)

Ei vaan... yksi tuttu nappas haaviinsa sellaisen 90-luvun alun japanilaisen RR PRO:n johon oli vaihdettu OFR sen jt580-lp:n tilalle. Siinä ei ole mitään muuta eroa USA Rhoadsiin, paitsi ettei lavassa lue "Made in USA" vaan "Professional". Helmiäisupotuksia myöten aika 1:1 RR1:n kanssa. Mikitkin siihen oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Taisi muistaakseni n. 900e maksaa. Jossain tontun hujakoilla kuitenkin.

Sellainen voisi olla passeli vermes jos jostain löydät. Kannattaa siis pitää varuilla tuollainenkin vaihtoehto, sen USA Rhoadsin rinnalla.

PS. Minä tekisin sinun tilanteessa niin, että pistäisin tilauksen RANille, lainaisin bändin toiselta kitaristilta tai joltain kaverilta toisen kitaran esim. E-virettä varten ja laittaisin oman luuttuni C-vireeseen tai mihin ikinä. Eli soittaisin toisessa bändissä laina vermeellä ens syssyn. Maksaa sitten kaverille pienen muodollisen korvauksen (esim. koppa kaljaa ja jallupullo) kun palauttaa skeban :) TOIMII!

PPS. Ei, en saa mainostamisesta korvauksia Dariuszin pajalta penniäkään (tai centtiä, slotya... whatever). Puhtaasti tuen ratkaisua "osta kerralla omilla spekseillä tehty kitara, eliniäksi".
Viper51
20.06.2006 13:24:32
Metsästysonnea!
Ebaysta varmasti löydät, eri asia on uskallatko tilata sokkona 1000-2000e arvosta tavaraa kokeilematta, saatika edes näkemättä. Hyvän RR:n metsästys voi viedä saman ajan kuin RANin odottelu :)

Ei vaan... yksi tuttu nappas haaviinsa sellaisen 90-luvun alun japanilaisen RR PRO:n johon oli vaihdettu OFR sen jt580-lp:n tilalle. Siinä ei ole mitään muuta eroa USA Rhoadsiin, paitsi ettei lavassa lue "Made in USA" vaan "Professional". Helmiäisupotuksia myöten aika 1:1 RR1:n kanssa. Mikitkin siihen oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Taisi muistaakseni n. 900e maksaa. Jossain tontun hujakoilla kuitenkin.

Sellainen voisi olla passeli vermes jos jostain löydät. Kannattaa siis pitää varuilla tuollainenkin vaihtoehto, sen USA Rhoadsin rinnalla.

PS. Minä tekisin sinun tilanteessa niin, että pistäisin tilauksen RANille, lainaisin bändin toiselta kitaristilta tai joltain kaverilta toisen kitaran esim. E-virettä varten ja laittaisin oman luuttuni C-vireeseen tai mihin ikinä. Eli soittaisin toisessa bändissä laina vermeellä ens syssyn. Maksaa sitten kaverille pienen muodollisen korvauksen (esim. koppa kaljaa ja jallupullo) kun palauttaa skeban :) TOIMII!

PPS. Ei, en saa mainostamisesta korvauksia Dariuszin pajalta penniäkään (tai centtiä, slotya... whatever). Puhtaasti tuen ratkaisua "osta kerralla omilla spekseillä tehty kitara, eliniäksi".

Kyllä tuo sokkona ostaminen on vähän arveluttavaa. Suomessa noita tosi vähän liikkuu käytettynä. Tuota RR Pro:ta pitää myös katsella, jos vastaan tulee.

Täytyy vielä tuota Ran:in juttua miettiä ja kysellä saisko keltään kitaraa lainaan.
Ei vaan ole itellä mitään käsitystä, millasen kitaran (ulkonäöllisesti) haluaisin, jos Ranilta tilaan. Nuo perus Speksit nyt ois tosi yhtenevät tuon SV:n kanssa.
fox
20.06.2006 13:26:49

Muutenkin tuollainen G-pajan tuotteisiin kohdistunut nopea arvonnousu on kohtuullisen harvinaista ja vaatii todella hyvän tuurin, että satuit ostamaan juuri sellaisen ajoissa. Eri asian sitten tekee jo valmiiksi vintage-tavaran osto, jonka arvon tiedetäään jo nousevan, esim. jonkun vanhan straton.

Kun nyt mennään vähän offarina täs, ja tuosta vintage-hommasta pikkusen tiedän, niin sen verran, että ei suinkaan ne kaikki mallit oo niitä "big buck"-soittimia, saattaa löytää soittaja G-pajan tuotteista soittimena ihan upean ja käyttökelposen muistakin, kuin just niist 1960 LP:sta.. Sijoituskohteena taas ei.
Eikä siin enää ole pitkään aikaan ollut prosentuaalista nopeaa arvonnousua noillakaan, niit ei enää liiku paljoakaan, koska eihän niit tehty kuin "muutama" jos vertaa johonkin nykypäivän suurtuotantotehtaisiin.. Giban vuosituotannon tekee nykyään vaikka Samickki kuukautta lyhemmässä ajassa..
Ihan sattumoisin Vintage Traderi tuossa hyppysissä, ja seuraavaa kertoo se:
Dow Jones Idustrial 15 vuoden gaini 31.12.2000 ollu 597% kun taas esim. 1967 cherry-värisen Gibson Flying V:n vastaava 15 years gain 567 prosenttia.. Että "oikein valituilla" sijoituskitaroillakin päästään kohtuulliseen tuottoon... 8)
Japski-kitaroilla muuten on 2000-luvulla ollut prosentuaalisesti kovin hinnannousu, ja jatkuu, ilmeisimmin.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ben_D
20.06.2006 13:27:40

Kyllä tuo sokkona ostaminen on vähän arveluttavaa. Suomessa noita tosi vähän liikkuu käytettynä. Tuota RR Pro:ta pitää myös katsella, jos vastaan tulee.

Täytyy vielä tuota Ran:in juttua miettiä ja kysellä saisko keltään kitaraa lainaan.
Ei vaan ole itellä mitään käsitystä, millasen kitaran (ulkonäöllisesti) haluaisin, jos Ranilta tilaan. Nuo perus Speksit nyt ois tosi yhtenevät tuon SV:n kanssa.

Väittäisin, että Jenkki Jacksonin uskaltaa tilata testaamatta kunhan otat ensin selvää, että kitara on ulkoisesti ja sisäisesti kondiksessa eli kaula, nauhat, elektroniikka.

Uskoisin, että RAN:lta et tämän vuoden puolella enään skittaa saa...itse tilasin kesäkuun alussa ja menee joulukuun puoleenväliin ennenkun on valmis.
kimurantti1
20.06.2006 13:33:30 (muokattu 20.06.2006 13:40:59)
Väittäisin, että Jenkki Jacksonin uskaltaa tilata testaamatta kunhan otat ensin selvää, että kitara on ulkoisesti ja sisäisesti kondiksessa eli kaula, nauhat, elektroniikka.

Mitenkäs tämä onnistuu luotettavasti näkemättä kitaraa? Nauhoista voi tietysti ottaa tarkan valokuvan, mutta kaula ja elektroniikka? "Luotettavasti" tarkoittaa, että tuiki tuntemattoman toisessa maassa olevan myyjän sana ei vielä riitä - ainakaan mulle. Vaikka mä nyt olen muutenkin epäluuloinen näissä asioissa.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Ben_D
20.06.2006 13:48:21

Mitenkäs tämä onnistuu luotettavasti näkemättä kitaraa? Nauhoista voi tietysti ottaa tarkan valokuvan, mutta kaula ja elektroniikka? "Luotettavasti" tarkoittaa, että tuiki tuntemattoman toisessa maassa olevan myyjän sana ei vielä riitä - ainakaan mulle. Vaikka mä nyt olen muutenkin epäluuloinen näissä asioissa.

Niinno...jos ei ole luottoa niin ei onnistu mitenkään. Mä olen 2 x USA Jacksonin ostanut Jenkeistä kuvien/laajan malinvaihdon perusteella ja molemmat priimakunnossa.
joukov
20.06.2006 13:56:41
Kannattaa asioida eBayssä vain sellaisen kanssa, jolla on useita hyviä palautteita, vaikka 100 kpl ja 100%.

En tiedä miten toimii vielä toi Skype-juttu mutta periaatteessa voi jutella softan kautta suoraan myyjän kanssa, ehkä se voi soittaa muutaman soinnunkin, jotta varmistuu, että kaikki on kunnossa. : )
McNulty
20.06.2006 14:28:29
Tiedän tapauksen missä myyjä oli ottanut omasta myytävästä kitarastaan kuvia, vaikuttaa luotettavalta feedbackin mukaan ja kun asiakas oli saanut kitaralaukun haltuunsa niin sisällä oli ollut tiiliskiviä. Eli se että myyjä omistaa kitaran ja ottaa siitä kuvia, ei vielä takaa käytännössä mitään. Toki, näitä valitettavia tapauksia on yksi kymmenestä miljoonasta, sillä itse olen tehnyt useita kauppoja ebayssa eikä kertaakaan ole "kusetettu". Minulla ei ole henk.koht. muita kuin hyviä kokemuksia ebay-kaupankäynnistä. Aina kannattaa kuitenkin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Mutta tosiaan, ebayssa kannattaa vaihdella myyjän kanssa mailia ja pyytää myytävästä tuotteesta kuvia (useampia, eri kuvakulmista ja tarvittaessa voi pyytää ihan että myyjä ottaa sinun toiveiden mukaisia kuvia tuotteesta). Yleensä "huijarin" tunnistaa siinä vaiheessa kun sähköpostittelu on yksipuolista ostajan puolelta. Eli huijarit harvemmin jaksavat useiden (yli kymmenien) viestien mittaisia mailiralleja. Samoin tuo feedback-prosentti kertoo jotain. Tosiaan yli 100 kauppaa tehneen, yli 95% positive feedback myyjän kanssa uskaltaa tehdä kauppaa aika huoletta. Monesti tuota positive feedback-lukua laskee se, että jotkut antavat neutraalia tai negatiivista palautetta esim. liian hitaasta toimituksesta ("lupasit 3 päivässä ja tässä meni 5... negative!") jne jne. Eli, sen prosentin ohessa, käykää ihmeessä LUKEMASSA niitä palautteita. Minulle on ihan sama tuleeko tuote ebaysta 14 päivässä vai 24 päivässä, kunhan tulee ja tuote on sellainen mistä oltiin sovittu. Monesti myyjä onkin lähettänyt minulle mailissa varmistuksen postituksesta... eli skannaus kuitista ja seurantakoodi.
Werde
20.06.2006 14:31:59
Niinno...jos ei ole luottoa niin ei onnistu mitenkään.

Toiset ovat epäluuloisia, toiset ostavat edukkaasti laatukeppejä. Tietty varovaisuus noissa hommissa on pakko olla mukana, mutta Kimurantin asenteella jää moni hyvä kauppa tekemättä.

Kun noita kitarakauppoja on aikansa tehnyt niin tilanteen laidan pystyy aika hyvin aistimaan. Kuvat olellisista paikoista kertovat paljon, samoin myyjän käytös / palaute. Aivan lopullista varmuutta ei koskaan voi saada, kuka tietää vaikka saat paketillisen kiviä postin tuomana loppuviimein.

Riski ja tuotto vaan tuppaavat kulkemaan käsi kädessä, olipa kyse pörssi- tai kitarakaupoista :) Se ei pelaa, joka..
"My Lifestyle Determines My Deathstyle"
oiva tumpeloinen
20.06.2006 14:52:12
Tulipa tässä semmoinen pikku juttu mieleen.....

Tässä on ollut nyt vaikka kuinka paljon epäröintiä kitaroiden laadusta ja myyjän luotettavuudesta. Silti kukaan ei ole vielä miettinyt mahdollista laatuvalvonnan pettämistä tilattaessa RAN-kitara. Jos MUTUa sallitaan sekaan, niin harvalla niistä on edes kokemusta. Luotetaan suoraan muiden kertomisiin ja annetaan oman custom-mallin saamisen hämätä siinä suhteessa. Poikkeuksia tietenkin tämän kokeilunkin suhteen löytyy, muistaakseni ainakin Ben D sanoi bändikaverillaan (?) olevan moisen. Pieni custom-paja ei kuitenkaan ole välttämättä suora tie onneen. Samaa mielestäni mahdollisesti kertoo aiemmin tapetilla ollut "LEX Nevalainen" -tapaus. Kuitenkin niitä voidaan tilata sokkonakin, kun taas isojen pajojen custom-shop tekeleitä vierastetaan ilman kokeilua. Tämä on siis ainoastaan mulle välittynyt kuva yleensäkin keskustetaessa RANeista.

Ketulle vielä.....mä tarkoitin jotakuinkin ihan samaa kuin sinä, mutta mä oikaisin muutaman aidan matkalla..... =)
McNulty
20.06.2006 15:00:25 (muokattu 20.06.2006 15:04:25)
Uskallan väittää että käsityönä tehdessä soittimen virheet huomataan heti ja niihin puututaan, kuin se että linjalta tulee 3000 soitinta päivässä ja ne tsekataan 8h työpäivän aikana läpi parin jampan voimin ja lyödään kärryihin valmiiksi jälleenmyyjille.

Eli väittäisin virhekontrollin toimivan paremmin käsityössä kuin sarjatuotannossa. Samoin, käsityölle saa usein useiden vuosien takuun jos niissä ilmenee valmistusmateriaaleista johtuvia vikoja. Valmistusmateriaaleissa etenkin kitaroiden kohdalla on huomattavia eroja ja niitä ei osata arvioida ennalta, ei käsityössä kuin ei sarjatuotannossakaan.

Se mikä customissa on hyvää, on se että saa juuri omasta suosikki-skebasta mitattua kaulan leveyden ja paksuuden (saat siis kaulan juuri sillä profiililla ja niillä mitoilla kuin haluat). Se että jos kaula vetää itsensä propellille onkin sitten reklamaation paikka valmistajalle/maahantuojalle. Koskee siis niin käsityötä kuin sarjatuotetta.

En näe tässä niin suurta riskiä customien kohdalla mitä voisi ajatella. Parastahan olisikin kun voisi kodistaan 100km säteellä teettää kitaran. Sitä pääsisi itse jo tekovaiheessa "kokeilemaan" ja tutkailemaan.

En tiedä toimiiko RANin tapauksessa se, että pyytää heitä ottamaan kuvia kitaran valmistusvaiheista ja vaikuttamaan siten kitaran kehitykseen sen ollessa rakenteilla.

PS. ja tuo nevalaisen tapaus oli sellainen, missä 100% työkseen kitaroita valmistava taho tekee 6-kielisiä ja häneltä tilattiin 7-kielinen. Dariusz on varsin pätevä kaveri kyllä, enkä usko että hän toimittaisi asiakkaalleen laadutonta kitaraa. Vähän sama kuin Ruokankaalla, ettei sieltä päästetä käyttäjälle huonoa kitaraa. Tai jos joku erhe on tullut jossain niin sen saa viedä Juhalle takaisin ja hän fiksaa sen henk.koht. kuntoon. Dariusz sanoi minulle sähköpostissa että hän kyllä korjaa tekemänsä virheet jos sellaisia on havaittavissa.
losli
20.06.2006 15:20:22 (muokattu 20.06.2006 15:21:36)
En näe tässä niin suurta riskiä customien kohdalla mitä voisi ajatella. Parastahan olisikin kun voisi kodistaan 100km säteellä teettää kitaran. Sitä pääsisi itse jo tekovaiheessa "kokeilemaan" ja tutkailemaan.

En tiedä toimiiko RANin tapauksessa se, että pyytää heitä ottamaan kuvia kitaran valmistusvaiheista ja vaikuttamaan siten kitaran kehitykseen sen ollessa rakenteilla.

Mee käymään. Lentoliput on tonne tänä päivänä melkeen halvemmat kun suomen sisällä 100 km bussi tai junamatka. :-) Oisko noin. :-)

Ebaysta sen verran, että karkea merkkikohtainen silmäys ensimmäisenä päättyviin huutoihin näyttää, että ei sielläkään kitaroita ilmaiseksi jaeta. Varsinkaan sellaisia perusmalleja joiden hintatiedot on heti netin kautta käsillä. Ne jotka myyjinä osaavat käyttää Ebayta, osaavat toki hakea myyntiartikkelinsa oikean hinnan googlella. Eikö?
Jotain speciaalimpaa ja harvinaisuuksia voi löytyä halvalla, jos tietää mitä hakee. Väittäisin että vaikkapa perus Les Paulin löytäminen ebaysta niin että hintaeroa vaikka mnetin torin tasoon tulisi edes 300-400 Euroa, on todella vaikeaa. Ei välttämättä mahdotonta , mutta vaikeaa. Lisäksi kun tämän tyyppiseen kaupan tekoon, jossa ainakin osittain ostetaan sikaa säkissä, laskisin mielellään jonkun hinnan tuolle riskillekkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)