Aihe: Avatar -kaapit vihdoin Suomessa!
1 2 3 4 5
Härski
29.03.2006 10:35:37
Kertokaapas, kuummoisia soundillisia eroja on 2x12" kaapissa ja 4x10" kaapissa keskenään?

Niin, tollanen oman avatarin näköinen kaappi ois aika jees.
Bee-äf
29.03.2006 10:44:29
Eihän se kaappi soundiin vaikuta, vai vaikuttaako?

Nimenomaan päinvastoin. Kaapin rakenne on tärkein yksittäinen soundiin vaikuttava asia. Vertaa Marshallia ja vintage-fenderiä, joiden vahvistinosat eivät hirveästi poikkea, mutta kun toinen on avokombo ja toinen 4x12-suljettu niin on kyse kokonaan eri asiasta. Toisaalta kahden rakenteeltaan identtisen kaapin soundit eivät tietenkään eroa juurikaan. Mutta tällöinkin voi kokeilla, mitä pieni ilma-aukko suljetun kaapin takana, etulevyn paksuus, Marshallin keskipöllin käyttö ym. vaikuttaa asiaan.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Härski
29.03.2006 14:46:25
Tämähän putosi äkkiä... nostan, jotta jos joku osaisi vastata tohon mun kyssään kaappien eroista.
Hanok
29.03.2006 15:30:26
Minullakin heräsi kiinnostus Avatarin kaappeja kohtaan. Ainakin hinnat vaikuttavat melko kohtuullisilta, 4 X 12" -skoben hinta näyttäisi olevan kuutisen sataa euroa Custom Soundsilla. Ei paha. Ihmetyttää vain, eikö firma tarjoa lainkaan slanted-mallia, siis yläkaappia? Mitenkähän mahtaa sitten olla kaappien suuntaavuuden laita, ilmeisesti pelkät alakaapit ovat perinteisesti kapeammin suuntaavia kuin yläkaapit.
Joees
29.03.2006 15:37:24
Minullakin heräsi kiinnostus Avatarin kaappeja kohtaan. Ainakin hinnat vaikuttavat melko kohtuullisilta, 4 X 12" -skoben hinta näyttäisi olevan kuutisen sataa euroa Custom Soundsilla. Ei paha. Ihmetyttää vain, eikö firma tarjoa lainkaan slanted-mallia, siis yläkaappia? Mitenkähän mahtaa sitten olla kaappien suuntaavuuden laita, ilmeisesti pelkät alakaapit ovat perinteisesti kapeammin suuntaavia kuin yläkaapit.

En viitsinyt tarkistaa, mutta mun mielestä niillä on slanttejakin. Muistaakseni niitten sivuilla oli jotain, toki on aina mahdollisuus et mun pää on puuhalko. :)
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Hanok
29.03.2006 15:40:57
En viitsinyt tarkistaa, mutta mun mielestä niillä on slanttejakin. Muistaakseni niitten sivuilla oli jotain, toki on aina mahdollisuus et mun pää on puuhalko. :)

Enpä onnistu sivuilta löytämään yhtään moista komeroa. Tosin sivutkin kyllä ovat vähän mitä sattuu. Tuossa nyt on kuitenkin noita malleja:

http://www.avatarspeakers.com/list%20guitar.htm
goose
29.03.2006 17:08:15 (muokattu 29.03.2006 17:12:41)
Mitenkähän mahtaa sitten olla kaappien suuntaavuuden laita, ilmeisesti pelkät alakaapit ovat perinteisesti kapeammin suuntaavia kuin yläkaapit.

Näillä voi vaikuttaa suuntaavuuten ihan pätevästi:
http://www.webervst.com/blocker.html

EDIT: niin ja ei niitä slanted-kaappeja taida noilta löytyä. Mihin sellasta oikeesti tarvitsee? Paljon parempi äijämeininki alakaapissa ja näyttääkin paremmalta, mutta makuasioitahan nämä. Käsittäkseni kuitenkin vaikka raamit ovatkin kulmikkaat voi etulevyn saada johonkin kulmaan? Ainakin tuossa blues breaker mallissa on näin.
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
kimurantti1
29.03.2006 18:06:25
Bee-äf:
Nimenomaan päinvastoin...

Et sitten viitsinyt viestiäni kokonaan lukea, etkä ilmeisesti sarkasmiakaan huomannut;)
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
goose
29.03.2006 19:14:38 (muokattu 29.03.2006 19:19:12)
Kattokee... tämmönen löyty harmonista:
http://www.harmony-central.com/Guit … ta/Avatar/G412_Slant_Cabinet-1.html

Eli niitä on sittenkin halukkaille. Mutta edelleen, alakaappi on äijien kaappi. Neidit soittaa yläkaapilla, ellei se ole sen alakaapin päällä, mutta sitten puhutaan jo ihan full stackista, joka on jo äijien äijäilyä. Toisaalta silti kaks alakaappia päällekäin on vielä äijempää... ota siitä ny sit tolkku. Jaa mää vai? Mä soitan valvestaten 1x10" kompolla... ;)

EDIT: tuoltahan löyty muutenkin ihan hyvää läppää Avatareista. Jengi tuntuu tykkäävän, vaikkakin harmonyn 75vuoden soittokokemuksella purjehtivat heput otankin hieman varauksella. http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Avatar/
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
Joees
29.03.2006 22:01:30
Kattokee... tämmönen löyty harmonista:
http://www.harmony-central.com/Guit … ta/Avatar/G412_Slant_Cabinet-1.html

Eli niitä on sittenkin halukkaille. Mutta edelleen, alakaappi on äijien kaappi. Neidit soittaa yläkaapilla, ellei se ole sen alakaapin päällä, mutta sitten puhutaan jo ihan full stackista, joka on jo äijien äijäilyä. Toisaalta silti kaks alakaappia päällekäin on vielä äijempää... ota siitä ny sit tolkku. Jaa mää vai? Mä soitan valvestaten 1x10" kompolla... ;)

EDIT: tuoltahan löyty muutenkin ihan hyvää läppää Avatareista. Jengi tuntuu tykkäävän, vaikkakin harmonyn 75vuoden soittokokemuksella purjehtivat heput otankin hieman varauksella. http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Avatar/

Aaa, eli en muistanut väärin. Olin ihan varma että jossain olin törmännyt siihen että noita olisi slantteina. Heh. Noista sais kohtuu helpolla ja halvalla ihan full stackin. Pitäsköhän hommata Buddan alle? ;-P
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Spasi
30.03.2006 00:24:40

Näillä voi vaikuttaa suuntaavuuten ihan pätevästi:
http://www.webervst.com/blocker.html

EDIT: niin ja ei niitä slanted-kaappeja taida noilta löytyä. Mihin sellasta oikeesti tarvitsee? Paljon parempi äijämeininki alakaapissa ja näyttääkin paremmalta, mutta makuasioitahan nämä. Käsittäkseni kuitenkin vaikka raamit ovatkin kulmikkaat voi etulevyn saada johonkin kulmaan? Ainakin tuossa blues breaker mallissa on näin.

Enpä ole tuollaseen beam-blockeriin ennen törmännyt! Hyvä idea sinänsä, minulla ainakin juuri tuo ongelma, eli kun suoraan kaapin edessä korva elemtentin korkeudella kuuntelee, niin meinaa korvat särkyä korkeiden taajuksien piikkien takia.

Onko kukaan kokeillut moista keksintöä toimivaksi? Voisi vaikka itse rakentaa siinä tapauksessa...
Aki
30.03.2006 00:36:16

Onko kukaan kokeillut moista keksintöä toimivaksi? Voisi vaikka itse rakentaa siinä tapauksessa...

Teippi mulla on nyt kotvan ollu, ja tekee kyllä hyvää sekin, joskaan ei fysiikan lakeja tietenkään muuta.
http://img501.imageshack.us/img501/1967/speakerdispersion1nq.jpg
Vois K-Raudassa käydessään ostaa värkkeet ihan tollaselle diskanttikupille.
Crackis
30.03.2006 00:42:09
Noniin taas pääsi paikan "pojat" asialle! Jos nyt kumminki sattuisi olemaan niin, että henkilö X etsii itselleen kaappia hintaan Y ja vaihtoehtoja olisi kaksi: Rähjäinen ja vanha kaappi jossa on X:n etsimät ominaisuudet ja hinta on noin Y ja vaihtoehtona on ostaa myös samoissa hinnoissa pyörivä uusi kaappi samoilla ominaisuuksilla niin miksi ei?

Avatarin kaappien ehdoton myyntivaltti on kyllä tuo, että niitä saa lähes millä tahansa elementeillä, suoraan kaupasta. Jotkut haluavat olla merkkiuskollisia, ei siinä mitään, mutta onko pakko olla aukomassa muille asiasta? Jokainen tietää varmasti varansa ja sijoittaa ne sitä mukaa soittokamoihinsa mikäli on halua/tarvetta. Vaikka nykyisin on netti käytössä lähes jokaisella keskustelupalstoineen, niin saa niitä vehkeitä silti kokeilla. Ennen kaikkea ei kaikkea mitä täälläkin kirjoitetaan pidä uskoa.

Tulipas vuodatettua taasen. Jokatapauksessa erittäin mielenkiintoisia kaappeja nuo Avatarit, tässäkö uusi haastaja Framuksen ja ENGL:n kaapeille? :)
Shit happens when u party naked
Bee-äf
30.03.2006 10:03:35
Bee-äf:

Et sitten viitsinyt viestiäni kokonaan lukea, etkä ilmeisesti sarkasmiakaan huomannut;)

mä kato harrastan photoreadingia ja skannaan vaan joka toisen rivin. ;)
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Hanok
30.03.2006 10:13:54
Avatarin kaappien ehdoton myyntivaltti on kyllä tuo, että niitä saa lähes millä tahansa elementeillä, suoraan kaupasta.

Sehän tässä minuakin kiinnostaa. Haittapuolena on tietysti ettei voi olla täysin varma mitä on ostamassa kun haluamaansa kaappia ei luultavasti pääse oikeilla elementeillä testaamaan missään.

Olen tässä mietiskellyt 412-kaappia Greenbackeilla. Minä en ainakaan ole löytänyt mitään muuta valmistajaa joka tarjoaisi sellaista tuohon hintaan. Marshalliinkin tulee ihan merkittävä hintaero:
http://www.thomann.de/thoiw3_marsha … _mr1960ax_gitarrenbox_prodinfo.html

Jos Avatarin kaappi olisi rakenteellisesti yhtä hyvä tai peräti parempi kuin Marsu, alkaa houkuttaa aika lailla.

Ja mitä slanted-kaapin (epä-) miehekkyyteen tulee niin kyllä käytännöllisyys tuossa asiassa ajaa machoboostin edelle. Kyllä kai viistetty kaappi kuitenkin toimii vähän paremmin suoraan lattialle asetettuna, vai kuinka? Tähän asti on tullut soiteltua lähinnä 2 X 12"-skobella, jota joutuu joka tapauksessa korottamaan lattiasta.

Kokemuksi peräänkuulutetaan edelleen. Ei vaan taida noita kaappeja juuri olla Suomessa ennestään?
Sammo
30.03.2006 10:35:28
Heti toka lause linkissä: "Celestion Blue Alnico ja Century kaiuttimilla on eri hinta."

Siinä on nyt valikko vieressä josta voi valita eri kajarieilla:

2 x Celestion Vintage30 : 495.00 €
2 x Celestion G12H30 Anniversary : 495.00 €
2 x Alnico Blue : 895.00 €
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
kulmahiomakone
07.04.2006 00:07:10
-> Avatar-hype on juttuja, joka multa on mennyt ihan täysin ohi. Ne ovat varmasti jostain taikavanerista kasattuja, kun kuulostavat niin hyvällä - tai itse asiassa parhaalle. Noiden rakenteessa ei ole mitään ihmeellistä, ja se, että samaan suljettuun kaappiin tarjotaan ämyrivaihtoehdoksi ihan kaikkia malleja laidasta toiseen, tarkoittaa mun mielestä sitä, ettei kaapeista edes ole yritetty suunnitella mitenkään ihmeellisiä. Juu, eihän kitarakaappeja suunnitella ämyrin speksien mukaan, koska niin ei ole koskaan tehty ja se voisi kuulostaa vaikka hyvälle, mutta ihmetyttää vaan, että miten sisutukselliset kriteerit päällimmäisenä mielessä suunniteltu kaappi voi sitten kuullostaa niin paljon paremmalle kuin muut samalla periaatteella suunnitellut kaapit... Mene ja tiedä ja mene.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Spike
07.04.2006 08:18:17
Noiden rakenteessa ei ole mitään ihmeellistä, ja se, että samaan suljettuun kaappiin tarjotaan ämyrivaihtoehdoksi ihan kaikkia malleja laidasta toiseen, tarkoittaa mun mielestä sitä, ettei kaapeista edes ole yritetty suunnitella mitenkään ihmeellisiä. Juu, eihän kitarakaappeja suunnitella ämyrin speksien mukaan, koska niin ei ole koskaan tehty ja se voisi kuulostaa vaikka hyvälle, mutta ihmetyttää vaan, että miten sisutukselliset kriteerit päällimmäisenä mielessä suunniteltu kaappi voi sitten kuullostaa niin paljon paremmalle kuin muut samalla periaatteella suunnitellut kaapit... Mene ja tiedä ja mene.

Sehän se pointti onkin, ettei kitarakaapeissa ole mitään ihmeellistä. Ekat marsun 412-kaapit tehtiin niin, että elementit saatiin mahdollisimman pieneen tilaan ja kustannukset mataliksi. Eikä täällä kukaan ole väittänyt, että ne kuulostavat paremmille. Yleensäkin näissä jutuissa on aika paha alkaa rankkaamaan mitään paremmuusjärjestystä. Jotkut jutut toimii paremmin yhdessä jutussa kuin toisessa. Eiköhän lähinnä ole kyse siitä, että
A) Ne ovat laadultaan hyviä ja ok-saundisia
B) Ne saa haluamillaan ämyreillä
C) Ne ovat huomattavasti edullisempia kuin mitä suurin osa muiden valmistajien vastaavista kaapeista.

eli ns. hyvä ostos. Jos ostat vaikkapa Marshallin kaapin, ni et sä siinä ainakaan mistään suunnittelusta maksa.
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
kulmahiomakone
07.04.2006 12:09:00
Eikä täällä kukaan ole väittänyt, että ne kuulostavat paremmille.

Ketjun aloittaja: "Nyt pääsee hyväsoundisiin kaappeihin käsiksi jo taskurahalla, kun CustomShop vihdoin alkaa tuomaan maahan kehuttuja ja arvostettuja Avatar kitarakaappeja."

Myöhemmin: "Koska sillä todellakin on väliä mihin pömpeliin ne hägärit asentaa. Kamapoliiseita tai ei niin soundi tässä on se tärkein ja Avatarin kaapit ovat nimenomaan tunnettuja hyvästä soundista."

Ja kun lisäksi satun aika paljon pyörimään noilla kansainvälisillä palstoilla, niin voin kertoa, että nimim. "goose" ei ole mielipiteineen yksin - Avatarin kaappeja todella kehutaan vuolaasti saundistaan.

Muuten sulta meni toi viesti niin pahasti ohi, että vastaustasi on turha sen kummemmin kommentoida. Olisi ilmeisesti pitänyt lykätä hymiötä jokaiseen lauseeseen.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Spike
07.04.2006 22:11:19
Ketjun aloittaja: "Nyt pääsee hyväsoundisiin kaappeihin käsiksi jo taskurahalla, kun CustomShop vihdoin alkaa tuomaan maahan kehuttuja ja arvostettuja Avatar kitarakaappeja."

Myöhemmin: "Koska sillä todellakin on väliä mihin pömpeliin ne hägärit asentaa. Kamapoliiseita tai ei niin soundi tässä on se tärkein ja Avatarin kaapit ovat nimenomaan tunnettuja hyvästä soundista."

Ja kun lisäksi satun aika paljon pyörimään noilla kansainvälisillä palstoilla, niin voin kertoa, että nimim. "goose" ei ole mielipiteineen yksin - Avatarin kaappeja todella kehutaan vuolaasti saundistaan.

nojooh, tarkoitin että ei niiden ole kukaan sanonut olevan ylivoimaisesti muita kaappeja parempia. Voi olla, että meni ohi. Mutta en tietääkseni haukkunut noita, että mitä täh häh? Vai mitä tarkoitat tuolla "liikun kansainvälisillä palstoilla" systeemillä?
You know what they say: What's cooler than being cool? Icecold.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)