Aihe: Kitarasoundisi tärkein tekijä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
kede
04.01.2006 12:49:31
- KITARA ON LYÖMÄSOITIN - asenne! Kaikki mitä veivataan, veivataan täysillä eikä virheitä varota. Niitä tulee mutta kun tarpeeks tunteella vetää niin ei ne sieltä mihinkään enää kuulu tai ketään haittaa.

Nimenomaan! +
J.Hollström
04.01.2006 13:12:18
Mikä on sinulle juuri "se sinun juttusi" kitarasoundissasi ja kuinka saat sen ulos muiden ilmoille kuultavaksi? Laitteistoa ja välineistöä, tietyn tyylisiä säätöjä kitarassa, soundin luonne ymv..?

1) Tatsi. Siitä se lähtee.
2) Laadukas kitara jossa säädöt kohdallaan. Ritsalla ei pysty vetää.
3) Vahvistin. Putkiosastoa, ja minimaalinen määrä efektointia. Sävynsäätönappulat klo 12 asennossa, bassoa vähemmän, jos on isompi kaappi.

Ja kauniisti soi blues.
ReBeat
04.01.2006 14:44:36 (muokattu 04.01.2006 14:44:49)

Tärkein tekijä on sielukas vahvistin josta löytyy elävää putkisäröä. Juttelen särön kanssa kitarallani ja sanani tulevat syvältä sisimmästä. Lopulta jopa tuo tunne kitarasta uskollisena lähettinäni... tunne puhumisen, vastaamisen ja kuulemisen työläästä kehästä, katoaa täysin. Tekniikka katoaa tietoisuudesta ja tilalla on suora kahdenkeskinen kytkös, ymmärtämys vailla kysymyksiä. Särö on minua ja minä olen sitä. Silloin ei saa ottaa virtaa pois. Hoho.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Pnctocn
04.01.2006 14:49:17
a) fiilis

b) itsepetoksen aste

c) humalatila
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
Takajeejee
04.01.2006 16:23:24
Ainoa 2mm fenderin perusplekujen muotoinen plektra johon olen ikinä törmännyt. Ilman sitä en osaa.
"Bad artists always admire each others work."
PIM
04.01.2006 16:33:35
Mulla kitarasoundi kiteytyy kolmeen asiaan. Variaxista löytyy käypänen lähtösoundi tilanteeseen kuin tilanteeseen, vanha putkimarsu täpöllä tuottaa mukavan rokkisärön ja Koch LoadBox takaa että Marshalli ei vie kuuloa. Joskus voi kitaran ja vahvistimen välissä olla volumepedaali, mutta kitaran volume ajaa yleensä saman asian.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
kulmahiomakone
04.01.2006 16:35:04
Kolvailin tuossa juuri uuden futsin kasaan ja täytyy sanoa, että siitä kun vääntää namikat kaakkoon, niin on ihan yhdentekevää mikä mikki on valittuna jne. Tone-potikan vääntelyn ehkä juuri ja juuri huomaa, jos oikein keskittyy. Todennäköisesti kuulostaisi ihan yhtä paskalta, vaikka oli minkälainen vahvistin tai minkälaiset sormet. Parasta tuossa futsissa on nimittäin se, että se pitää meteliä soittaa kitaraa tai ei. Noh... vahvistimeen se sentään tarvitsee kytkeä. Kitarasta ei ole niin väliksi.

Joten tuon uuden futsin nimeän saundini tärkeimmäksi tekijäksi. Se on vienyt soittoni uudelle tasolle.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Vousku
04.01.2006 17:31:53

1) FIILIS

2) Vähintään kaksikanavainen putkinuppi, jonka päätteen annetaan laulaa

3) 12" Vintage 30 (väh. 2kpl)

4) Myrkylliset mikit säröä varten, heleät puhtaille

Siinäpä top-4
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
Mrezzye
04.01.2006 17:38:35

Muna.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

Kalm
04.01.2006 18:09:19
Oliskohan otelautakäden vibrato, joka juuttui tyyliin silloin soittouran alkutaipaleella Angus Youngia kovasti kumarrellessa. (tai sitten vain se että soitan ennenkuulumatonta jöötiä, eli laitteistosta riippumatta saa aina aikaan suht karmeata taidetta)
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
J.Hollström
04.01.2006 18:28:07 (muokattu 04.01.2006 18:29:00)
Muna.

Olet siis nainen? Okei, se muuttaa tilanteen.

E: Antti ei taida olla naisen nimi, olet siis jotain muuta. Kait se toimii sit noinkin...
Sammakko
04.01.2006 18:30:18

stratocaster ja putkivahvistin
mary had a little kenguru
Ruuvit
04.01.2006 20:53:40 (muokattu 04.01.2006 20:54:09)
Fuzz ja vibrato.
"Would you believe he has eye infection?"
Mrezzye
04.01.2006 20:57:29

Olet siis nainen? Okei, se muuttaa tilanteen.

E: Antti ei taida olla naisen nimi, olet siis jotain muuta. Kait se toimii sit noinkin...

??? Ei ymmärrä hän...
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.

Milkop
04.01.2006 21:20:11

Sormet ja plektrat.

(Oliko turha kirjoitus?)
Jake.e
04.01.2006 21:22:23
basso ja treble o vahvarissa täysillä ja 3/4 osaa tuo gaini.
..::Onko sulla tulta? -Hei beibi mä olen tulta::..
Volle
04.01.2006 21:36:54
Tärkein on tietysti vertaansa vailla oleva soittotaitoni ja käsittämätömän tyylitajuinen tatsini. Eli rehellisemmin: soitan jossain määrin eri tavalla kuin muut jampat, tuskin mun tatsia tai tyyliä on kukaan koittanutkaan apinoida. Toisena on sitten laitteiston virittely itselle sopivaksi. Mulle hyvä saundi lähtee niin monilla eri setupeilla, ettei liene järkevää yksilöidä laitteita. Aika harvat kamat ovat oikeasti todella niin kehnoja, ettei niillä mitään tekisi.
Nam.
Crackis
04.01.2006 21:54:53
Soittotatsilla on kyllä aivan uskomaton vaikutus! Mulla on juurikin taipumus kurittaa kitaraa hieman liiankin kovaa, mutta se on osa MUN soundia. Ton soittotatsini ansiosta mun ei tarvii repiä etuasteesta niin hirveää gainia, kuin ihmisten jotka hivelee sitä kitaraa melkein höyhenenkevyellä tatsilla. Eli vaikka rässiä väännänkin ja gainia reilusti käytän, pidän myös siitä, että pelkällä kevyemmällä pikkauksella saa jo pientä erottelevuutta kolmen/neljän äänen sountuihin.

Tämän jälkeen tulee tietenkin kitara, vahvistin ja kaikki maan ja taivaan väliltä enkä ollenkaan kiellä etteikö niillä olisi suurtakin vaikutusta soundiin. Minä vain olen niin aloittelija näissä hommissa, et mulle riittää TB-5 ja putkietari. :)
Shit happens when u party naked
Puoskari89
05.01.2006 23:17:26 (muokattu 06.01.2006 00:16:52)
Riipivä yläpää tosi pienelle, middleä ja alapäätä aika perkuleesti. Tulee semmonen perseelle potkiva, rouhea soundi. Kitara tuppaa olemaan lyömäsoitin, mutta ei se armoton hakkaaminen joissain biiseissä vaan yksinkertaisesti kuulosta hyvältä.
SH1THEAD
05.01.2006 23:53:47
Kyllä taitaa putkivahvistimella olla se suurin merkitys saundiini. 6505 on kelpo kaveri hevinsoittoon, vaikka sen omaa saundia onkin rankasti muokattu Behringerin kopiolla Bossin hyvästä EQ:sta. En usko että kepakolla niin isoa merkitystä soittoon on, enemmänkin niillä sormilla ja plektrakädellä.
äsh :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)