Siinä ei TODELLAKAAN ole mitään laitonta, et ole mitään saanut, et mistään maksa, piste. Jos et näistä neuvoista ota vaarin ja soita maanantaina luottokuntaan, niin oma on tappiosi, ainakin on porukka neuvonut. Kukaan muu ei sun puolesta sinne soita. Pitäisi ensin ottaa selvää mikä laki EU:n alueella on voimassa ja miten se toimii. Rock´n´Roll ain't noise pollution! |
Kuluttajaneuvontaa on helposti saatavissa, joten näissä asioissa ei kannata kääntyä minkään mutu-raatien puoleen. Tästä olen osin samaa mieltä. Itse katson tässä asiassa kuuluvani juuri tuohon mutu-raatiin. Meilläkin voi kuitenkin olla jotain osviittaa aiheesta annettavana, ja täällä palstallahan tätä asiaa on puitu, jolloin kenellä hyvänsä on mahdollisuus asiasta kommentoida. Jos kommentoinnin oikeellisuus kiinnostaa, taustoja voi tutkia itsekin. Minulla on ollut koneellani satoja sivuja EU:n lakiasiaa, paria linkkiä yritin tarjota tästäkin aiheesta, vaikkei siitä nyt välttämättä hyötyä ole. Jos asia vaikuttaa sekavalta, voin ainakin omasta kokemuksestani sanoa, että sitä se valitettavasti välillä onkin. EU:n massiivinen (ja osin turhanpäiväinen) direktiivikokoelma ei vielä kerro asioiden viimeistä laitaa. Direktiivit ovat ymmärtääkseni suuntaa antavia ohjeita, joilla pyritään takaamaan kaikille jäsenmaille yhteneväiset perussäännöt ja niin kuin tässä, perusturva. Direktiivien soveltaminen ja käyttöönotto on kuitenkin jäsenmaiden oma asia, ja aikataulut vaihtelevat. Viime kädessä tässä nimenomaisessakin tapauksessa saatetaan joutua tutkimaan sekä EU:n yhteisiä säännöstöjä että Belgian omia lakeja. Tavallisen kansalaisen tietotaito taitaa olla aika heikoilla siinä vaiheessa? Sopimusrikot ja järjettömät ehdot ovat inhottavaa touhua missä vain, näissä nettitilauksissa tilanne vaan tahtoo vielä vaikeutua. Suomessa kuluttaja on kuningas (oletettavasti), mutta ei saa unohtaa kuluttajan omaakaan vastuuta asioista. Turhan usein on näkynyt tapauksia, joissa kuluttajan vastuu unohdetaan kokonaan. Kun kaikki sujuu hyvin, se on sinällään ymmärrettävää. Mutta sitten kun homma ei toimikaan, kuluttajan ei omasta puolestaan tarvitsisikaan vastata toimistaan ollenkaan? Epäilenpä ettei noin yksipuoleinen mentaliteetti kanna kauas sekään. Jo lähtökohtaisesti, ennemmin ei sitten hyväksytä älyttömiä ehtoja ollenkaan eli tehdään ne kaupat niillä ehdoilla ja niiden kanssa, jotka itsekin voi hyväksyä. "If your case is found liable, we will refund any paid amount, minus the handling, credit and bank fee (10% of the total amount with a minimum of 15 Euro and maximum 150 Euro) 150 EUR, max. noista edellämainituista. and minus the initial shipping charges. Ja paljonko lisää, toiset 150 EUR? Master of reality:lle pisteet siitä ettet yritä kiemurrella vastuusta, vaikket halua joutua väärinkäytetyksikään. Kenties jo ehdotettu tilauksen unohtaminen ja kortin laskutuksen sulku ko. yhtiöltä toimisi. Kenties iso yritys ei jaksa jahdata jokaista ehtojensa rikkojaa. Kenties heillä ei edes ole laillista pohjaa pitää moisia ehtoja ollenkaan? Mutua, puolestani. Kuluttajaneuvojat ja ammattilaiset taitavat olla nyt asiaa, niin kuin esim. Shaft on jo suositellut. Toivottavasti asia selviää, ei tuollainen viivyttely ole enää minkään kohtuuden mukaista. Eikä siitä asiakkaalla laskuttaminenkaan mukavaa kaupankäyntiä ole, vaikka vakavia ehtoja olisi etukäteen luettu. Yhtiön puolesta plussana, etteivät näyttäneet ylenpalttisen uhittelevilta viesteissään. Toistivat vain juuri niitä ehtoja, jotka ovat jo sivuillaankin esittäneet. Jospa vain kaikki olisi mennyt toisin... |
Tästä olen osin samaa mieltä. Itse katson tässä asiassa kuuluvani juuri tuohon mutu-raatiin. Meilläkin voi kuitenkin olla jotain osviittaa aiheesta annettavana, ja täällä palstallahan tätä asiaa on puitu, jolloin kenellä hyvänsä on mahdollisuus asiasta kommentoida. Joo, tokihan asiasta voi keskustella vapaasti. Yleensä asia selviää kuitenkin nopeimmin sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat joka päivä tekemisissä tällaisten asioiden kanssa. |
Joo, tokihan asiasta voi keskustella vapaasti. Yleensä asia selviää kuitenkin nopeimmin sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat joka päivä tekemisissä tällaisten asioiden kanssa. Yleensä ne kyllä tietävät parhaiten. Kannattaa kuitenkin kääntyä EU-neuvonnan puoleen, eikä tavalliseen kuluttajasuojaan. Viimeksi kun itse soitin Suomen kuluttajasuojaan, he eivät tienneet mitään EU-säännöksistä, ainoastaan Suomen kuluttajasuojasta. Näitä riitoja vain usein duunissa näkee, ja loppujen lopuksi ne on yleensä aika kimurantteja juurikin sen takia, että niissä käytetään myyvän maan lakeja ja EU-lakeja. Suomen lailla ei ole näissä mitään merkitystä. |