Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 5 625 26 27 28 29
Jokkis
11.12.2010 15:01:03
the-Antero: Puhut paljon mutta asiaa :)

Kiitos! Joskus on pakko kirjoittaa pitkästi ja selkeästi, jotta mahdollisimman moni ymmärtäisi :)
BigPapa
11.12.2010 15:01:47 (muokattu 11.12.2010 15:03:39)

Jokkis: Minusta on enemmän noloa soittaa mukamas ''rockia'' hieno puku päällä ja kitara mahdollisimman ylhäällä. Vähän niin joku Beatles. Paitsi, että se ei tainnut olla edes rockia.

Sehän se vasta rockia olikin:

http://www.youtube.com/watch?v=kE75h1pe7Js

http://www.youtube.com/watch?v=DTxZs-pRZ_M
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jokkis
11.12.2010 15:17:48
BigPapa: Sehän se vasta rockia olikin:

http://www.youtube.com/watch?v=kE75h1pe7Js

http://www.youtube.com/watch?v=DTxZs-pRZ_M

Mä käsitän tollasen Rock 'n rollin eri musiikkityylinä. Se on tollasta kevyttä eikä vaadi hirveästi soittajilta. Sitä paitsi Beatles oli tollasta valtavirran mukaista ja kaupallista, joten ei kovin paljon mulle iske. Rock 'n Roll on musta eri asia kuin mitä me nykyaikana pidetään rockina.
Crossroad
11.12.2010 15:26:59 (muokattu 11.12.2010 15:29:27)
Jos kitaraa säilytetään huoneessa, minkä ilmankosteus on muuttunut radikaalisti ja "talvisäätö" jätetty tekemättä voi soittotuntuma olla epämiellyttävä. Mutta tuonhan huomaa kyllä tutkimalla kaulaa. Tosin muutaman omista kitaroista ei ole joutunut tekemään mitään säätöä vaikka ilmankosteus vaihtelisi miten.

edit:
Ääh luin vain eka sivun enkä huomannut että vastaus tulikin jo moneen kertaan.
aristoteles666
11.12.2010 15:30:58

randy rhoads: Jos kitaraa säilytetään huoneessa, minkä ilmankosteus on muuttunut radikaalisti ja "talvisäätö" jätetty tekemättä voi soittotuntuma olla epämiellyttävä. Mutta tuonhan huomaa kyllä tutkimalla kaulaa. Tosin muutaman omista kitaroista ei ole joutunut tekemään mitään säätöä vaikka ilmankosteus vaihtelisi miten.

edit:
Ääh luin vain eka sivun enkä huomannut että vastaus tulikin jo moneen kertaan.

joo, ei täällä mistään tollaisesta puhuta enää.
BigPapa
11.12.2010 15:36:38

Jokkis: Mä käsitän tollasen Rock 'n rollin eri musiikkityylinä. Se on tollasta kevyttä eikä vaadi hirveästi soittajilta. Sitä paitsi Beatles oli tollasta valtavirran mukaista ja kaupallista, joten ei kovin paljon mulle iske. Rock 'n Roll on musta eri asia kuin mitä me nykyaikana pidetään rockina.

Rock on rockia, genret ei.

http://www.youtube.com/watch?v=QWuXmfgXVxY
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jucciz
11.12.2010 15:47:48
BigPapa: Rock on rockia, genret ei.

http://www.youtube.com/watch?v=QWuXmfgXVxY

On muuten sivumennen sanottuna tuo kappale raskaampaa rockia kuin monien nykyhevibändien koko tuotanto yhteensä. Ei panna joulun lähestymisen kunniaksi nimiä, ettei fanboyt suutu.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
lavaamo
11.12.2010 16:04:22
Jucciz: On muuten sivumennen sanottuna tuo kappale raskaampaa rockia kuin monien nykyhevibändien koko tuotanto yhteensä. Ei panna joulun lähestymisen kunniaksi nimiä, ettei fanboyt suutu.

Sä oot salaa kuunnellut nykyhevibändien koko tuotannot läpi? ;)
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Jucciz
11.12.2010 16:12:17
lavaamo: Sä oot salaa kuunnellut nykyhevibändien koko tuotannot läpi? ;)

Muutaman. Voihan siellä joukossa olla joitain helmiäkin, mutta kovinpa tuntuvat kiusaavan vanhaa miestä pysyttelemällä piilossa.

Nymmää lähen keikalle - toistaiseksi viimeiselle, kunnes kalenteriin ilmestyy seuraava. Terve.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jokkis
11.12.2010 16:20:48
Noniin, ja mistäköhän jauhettais seuraavaksi? Onko kellään hyviä ideoita?(Tämä oli siis jonkun sortin ironiaa).

Täytyy kyllä sanoa, että keskustelun aihe on vaihtunut täydellisesti alkuperäiseen nähden mutta ei se mitään. Kunhan saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi :)
Pitkavirta
11.12.2010 16:21:14 (muokattu 11.12.2010 16:23:03)
Jokkis: Mä käsitän tollasen Rock 'n rollin eri musiikkityylinä. Se on tollasta kevyttä eikä vaadi hirveästi soittajilta. Sitä paitsi Beatles oli tollasta valtavirran mukaista ja kaupallista, joten ei kovin paljon mulle iske. Rock 'n Roll on musta eri asia kuin mitä me nykyaikana pidetään rockina.

"Mun mielestä Randy Rhoads ei oo koskaan soittanu heviä. Ainakaan semmosta heviä, mikskä mä hevin miellän. Tommosta ihme tiluttelua."

tai

"Mun mielestä Louis Armstrongilla ja jazzilla ei oo mitään yhteistä. Tai mulle jazz merkkaa paljon muuta ku tommonen torven päristely."

jne.

edit. en siis oo mikään Beatles-puristi, pointtina on et pidettäis historia ja mielipiteet erillään :)
kimurantti1
11.12.2010 16:24:11
Ketju voitaneen nivoa yhteen olettamuksella, että Randy Rhoadsilla kului enemmän kieliä kuin Luis Armstrongilla.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Y3J
11.12.2010 16:44:42
Oliko sulla Jucciz millaiset kielet käytössä? Itse olen huomannut reippaasti hikoilevat kädet omistavana ihmisenä kuinka hiki sulattaa kielet ruosteelle/rasvaa ne ihan muutaman soittokerran jälleen. Esimerkiksi kun käytin aikanaan pajalla kitaraa ja olivat siellä laittaneet DR-kielet Teleen huomasin, että kestivät korkeintaan viikon. Tämä käy oikeastaan kaikilla kielillä paitsi Ernie Balleilla. Onkohan tämä jotain lumetta vai voiko oikeasti kielifirmojen materiaalit vaihdella niin paljon, että toiset kestävät vain hetken ja toiset taas monta kertaa pidempään?

Ja ei, Ernie Ball ei oo sponsori.
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. http://www.myspace.com/rumbleonthesea
Jucciz
11.12.2010 18:32:45
Mää oon käyttäny Dean Markleyn kieliä nyt useamman vuoden. Aikaisemmin oon käyttänyt ainakin D'Addariota, GHS:ää, DR:ää ja joitain muita merkkejä ja niihin verrattuna Dean Markleyt toimivat (huom! mun sormihielle) paremmin. D'Addarion perus EXL:t vai mitkä ne nyt on, tuntuivat paskoittuvan jo puolen tunnin soittamisen jälkeen.

Silti mitkään tähän mennessä testaamani kielet eivät ole tuntuneet kestävän mun sormien hikeä yli viittätoista tuntia, enkä toisaalta odotakaan miltään kielimerkiltä tuon enempää. Neljää-viisi keikkaa samalla setillä on mun mielestä oikein hyvä suoritus kielivalmistajalta.
Muuki
11.12.2010 18:41:42
Eipä oo tullu koskaan kokeiltua Elixiirejä, liekkö ne hintansa väärtejä sitten? Ei mullakaan kauaa kestä mitkään kielet kun alkavat jo menettää hohtonsa, vaikka mikrokuituliinalla soittelun jälkeen pyyhin aika tarkastikin.

Alkaa ketju kyllä mennä jo vähän omaan suuntaansa. :/
Eio
Estranged
11.12.2010 18:43:50
Muuki: Eipä oo tullu koskaan kokeiltua Elixiirejä, liekkö ne hintansa väärtejä sitten? Ei mullakaan kauaa kestä mitkään kielet kun alkavat jo menettää hohtonsa, vaikka mikrokuituliinalla soittelun jälkeen pyyhin aika tarkastikin.

Alkaa ketju kyllä mennä jo vähän omaan suuntaansa. :/

Makuasioita, toiset tykkää, toiset ei. Itse en. Soundi ihan jepa, mutta mun makuun se niiden "liukkaus" ei ollut hyvä asia. Toiset taas tykkää juurikin tuon liukkauden takia.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
Krice
11.12.2010 18:59:53

Decadetroll: Vuoden? Ohhoh..

Minulla on kuivat "lääkärinkädet" enkä keikkaile. Eihän ne kielet siitä juurikaan kulu sitten.
Jokkis
11.12.2010 22:11:59
Krice: Minulla on kuivat "lääkärinkädet" enkä keikkaile. Eihän ne kielet siitä juurikaan kulu sitten.

Tuli muuten mieleen tosta kielten kulumisesta, että mulla ei soittaessa meinaa millään noi kielet kulua vaan nauhat alkaa kulumaan. Ensimmäisessä kitarassa nauhat kuluivat siihen malliin, että melkein pienen pienet muruset lensi kun harjoittelin Metallican Master Of Puppetsin säkeistö osuuksia. Nauhat oli ihan hirveessä kunnossa puolen vuoden jälkeen ja kun vein liikkeeseen, niin siellä kysyttiin:''Miten helvetissä tää on mahdollista? Toisessa kitarassa ei ole tätä ongelmaa pahemmin ollut mutta kyllä sen nauhat kuluu nopeammin kuin mun kaverin skebassa.

Itselläni kielet kestää suurinpiirtein hyvänä noin 10 päivää ja käytän DR:n kieliä, koska olen huomannut niiden kestävän parhaiten omassa soitossani. Elixirit on kanssa hyvät ja kestää pitkään mutta eivät ole minun makuun, koska niin hiton liukkaan oloset.
Krice
11.12.2010 23:43:01

Jokkis: Ensimmäisessä kitarassa nauhat kuluivat siihen malliin, että melkein pienen pienet muruset lensi kun

Onhan sillä merkitystä kuinka kovaa painaa kieliä nauhoja vasten. Eipä ne nauhat juuri muuten kulu! Ensi alkuun sitä tuppaa painamaan turhan kovaa itse kukin, mutta kun tekniikka kehittyy niin soitto kevenee siitä.
horseface
14.12.2010 15:34:14 (muokattu 14.12.2010 15:35:01)
Estranged: Makuasioita, toiset tykkää, toiset ei. Itse en. Soundi ihan jepa, mutta mun makuun se niiden "liukkaus" ei ollut hyvä asia. Toiset taas tykkää juurikin tuon liukkauden takia.

Itse olen käyttänyt Elixirin Nanoweb-päällystettyjä kieliä, jotka tuntuvat ihan tavallisilta kieliltä soitettaessa. Tekevät, minkä lupaavat eli soivat hyvin ja kirkkaasti ja vielä selkeästi pidempään kuin esim. D'Addariot tai Ernie Ballit, joita aiemmin käytin.

Polyweb-päällystetyt on vissiin sitten niitä liukkaita.
Oli miten oli, näin on!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)