Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5281 282 283 284 285497 498 499 500 501
Icy-Sun
29.06.2018 08:35:58 (muokattu 29.06.2018 08:37:47)
BulletFace:Jos kyseinen kepukka muuten liikkuu torilla vaikkapa 600€ hintaan ja myyt omaasi hintaan 750€ koska omasta mielestäsi vaihtamasi "parempi mikki" nostaa hintaa tuon verran. Voin kertoa, että ei nosta. Ainakaan kenenkään muun kuin itsesi mielestä. Ja ei kait siinä, kyllähän sitä aina pyytää saa.

Tässä kirjoituksessa piilee suuri viisaus ja antaisin erityistä painoarvoa tuolle "omasta mielestä parempi mikki". Mikin hyvyys on kuitenkin aina subjektiivinen kokemus ja kaikilla tunnetuilla mikkien valmistajilla löytyy laatumikkejä. Tästä voisi periaatteessa johtaa pienen ajatusleikin: Tokain hyväkuntoinen LS75 orkkiksena myynnissä 600e. Joku vaihtaa siihen satulan, tallan ja jonkin nimekkään firman mikit ja panee hintalapuksi 1000e. Ei varmasti osta kukaan.
Little Savage
29.06.2018 09:42:51
22001100: Jep, kannattaakin modailessa säästää alkuperäiset mikit yms. Sitten kun/jos päättää laittaa kepin myyntiin palauttaa alkuperäiset osat ja pitää "paremmat" osat seuraavaan projektiin. Tuo toki vaikeutuu mitä vaikeampia modeja tekee (mikin jyrsiminen, kaulan pinnoitteen hiominen tms.) mutta hardwareilla onnistuu olettamuksella ettet poraile uusia reikiä tms.

Kannattaakin sitten unohtaa mikkien vaihtelu ja kitaran modailu kokonaan ja tyytyä alkuperäisiin osiin ettei tarvitse nähdä turhaa vaivaa jyrsiessä bodiin uusia mikkikoloja. Ehkä parempi vaihtoehto on jättää turhat kitarat kauppaan. Ettei vaan tarvitse......
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Kefiiri
29.06.2018 09:59:01
Modatessa kannattaa vaan muistaa, että myydessä ei parannuksista koskaan saa omiaan pois.
En ole musiikin asiantuntija.
Gary the pine
29.06.2018 10:51:04
Little Savage: Kannattaakin sitten unohtaa mikkien vaihtelu ja kitaran modailu kokonaan ja tyytyä alkuperäisiin osiin ettei tarvitse nähdä turhaa vaivaa jyrsiessä bodiin uusia mikkikoloja. Ehkä parempi vaihtoehto on jättää turhat kitarat kauppaan. Ettei vaan tarvitse......

Ehkä toi ei ollut se pointti, vaan että tavan turakaisen kepukkaan käyttämä aika ei ole 90e/h plus osat listahintaan plus kitara uutena listahintaan = kitaran myyntihinta...
Tulin, näin, paskoin housuun.
BugBadWolf
29.06.2018 13:54:31
Kefiiri: Modatessa kannattaa vaan muistaa, että myydessä ei parannuksista koskaan saa omiaan pois.

Kyllä siinä nyt pieni ero on vaihtaako tonnin kitaraan laitetun satasen mikin sijaan toisen samanhintaisen, vaiko satasen kitaraan satasen mikin.

Se että jotkut eivät halua siitä maksaa, on toki luvallista. Ei kuitenkaan kannata - varsinkaan erään ketjussa esiin nousseen nimen tavalla -meuhkata asiasta, koska on ilmiselvää että noissa mikrobudjetin kitaroissa arvo oikeasti nousee laatuosia laittamalla.

Tässä on nyt vain jotenkin joidenkin toimesta "sovittu yhdessä", että mikään parannus laitteissa ei muka saa maksaa mitään. Kyllä saa ja pitääkin maksaa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
29.06.2018 14:06:36 (muokattu 29.06.2018 14:09:50)
BugBadWolf: Tässä on nyt vain jotenkin joidenkin toimesta "sovittu yhdessä", että mikään parannus laitteissa ei muka saa maksaa mitään. Kyllä saa ja pitääkin maksaa.

Ei tässä salaliittoteorioista ole kyse vaan ihan realismista. Ihmisluonto tuntuu olevan semmoinen, että satkun kitara ei ostajan näkökulmasta muutu kahden sadan kitaraksi mikkiä vaihtamalla. Mutta sekin on totta, ettei siitä meuhkaamaan kannata alkaa, jos joku ajattelee että muuttuu.
BugBadWolf
29.06.2018 14:23:31
Kefiiri: Ei tässä salaliittoteorioista ole kyse vaan ihan realismista....

En minä salaliittoa tässä näe, vaan ajatusvirheen. Aika yleisen toki, mutta virheen silti. Logiikka ei ole mukana. Ihan niinkuin kalliin elektroniikan hinta laskisi, kun se tinaillaan halpaan kitaraan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
29.06.2018 14:30:12
BugBadWolf: En minä salaliittoa tässä näe, vaan ajatusvirheen. Aika yleisen toki, mutta virheen silti. Logiikka ei ole mukana. Ihan niinkuin kalliin elektroniikan hinta laskisi, kun se tinaillaan halpaan kitaraan.

Meinasin itsekin logiikasta sanoa, että siitä ei näissä tapauksissa oikein ole apua. Musavälineurheilu ei varsinaista logiikan juhlaa ole aina muutenkaan :)
BugBadWolf
29.06.2018 14:33:36
Kefiiri: Meinasin itsekin logiikasta sanoa, että siitä ei näissä tapauksissa oikein ole apua. Musavälineurheilu ei varsinaista logiikan juhlaa ole aina muutenkaan :)

No eipä ole. Joskus tulee ihmeteltyä ihan sitä, kuinka paljon olen ihan itse pulittanut rahaa logoista.

Yritän kuitenkin löytää järjen kaikkien muoti-ilmiöiden seasta. Joskus se on huono idea. Varsinkin jos ajattelee sillä saatua kansansuosiota ;D
hallu
29.06.2018 14:53:07
Kefiiri: Ei tässä salaliittoteorioista ole kyse vaan ihan realismista. Ihmisluonto tuntuu olevan semmoinen, että satkun kitara ei ostajan näkökulmasta muutu kahden sadan kitaraksi mikkiä vaihtamalla. Mutta sekin on totta, ettei siitä meuhkaamaan kannata alkaa, jos joku ajattelee että muuttuu.

Ei se kitara kalliimmaksi muutu, mutta se mikki muuttuu ja sen mikin voi hinnoitella.... varsinkin jos orkkismikki tulee messiin. Ja aika moni tekeekin niin, että kitaralla on kaksi eri hintaa riippuen kumman mikin ostaja haluaa.... vai haluaako molemmat.

Mun mielestä kitaraan tehdyt investoinnit voi tottakai hinnoitella, mutta ongelmalliseksi se muuttuu silloin jos kitaran rakennetta on muutettu peruuttamattomasti. Esimerkiksi mikkiä tms. varten on tehty jyrsintöjä tai esimerkiksi kaulasta hiottu lakat pois, joka voi jollekin olla hyvä juttu mutta toiselle taas ihan nou nou. Mutta muutos, mikä on palautettavissa joku huono osa on korvattu laadukkaalla ja kalliimmalla osalla ja mahdollisesti sen alkuperäisen saa mukaan, niin en keksi yhtään syytä miksi sitä ei voisi hinnoitella.
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
BugBadWolf
29.06.2018 16:15:16
hallu:...että kitaralla on kaksi eri hintaa riippuen...

Kitarallahan on 3 hintaa, jos kansalainen itse viitsii askarrella sen kanssa.

Osta satasen Benton. Pura osiksi. Virittimet (lauseella "joku halpis") 20€, lankku 60-80€, hio kaulasta logo ja taas on 60€ stratokaula, pleksi kokonaisena vaikkapa 40€ ja tallastakin voi nylkeä 30€. Olet nyt tuplannut hinnan.

Kauppaan tuossa raatona kynsiini tullutta Radixia laiskuuttani kokonaisena. Siihen on tungettu tuplasti kitaran hinnan verran osaa ja koska en viitsi alkaa jahtaamaan paria satasta purkamalla ja tekemällä joka palasta ilmoituksen erikseen, myyn sen periaatteessa kokonaisena sellaisella hinnalla, että rakentelija saa käytännössä kitaran ilmaiseksi ja maksaa "virityspalikoista" puolet uuden hinnasta.

Olen siis itse osa ongelmaa, koska laiska.
hallu
29.06.2018 16:48:52
BugBadWolf: Kitarallahan on 3 hintaa, jos kansalainen itse viitsii askarrella sen kanssa.

Osta satasen Benton. Pura osiksi. Virittimet (lauseella "joku halpis") 20€, lankku 60-80€, hio kaulasta logo ja taas on 60€ stratokaula, pleksi kokonaisena vaikkapa 40€ ja tallastakin voi nylkeä 30€. Olet nyt tuplannut hinnan.

Kauppaan tuossa raatona kynsiini tullutta Radixia laiskuuttani kokonaisena. Siihen on tungettu tuplasti kitaran hinnan verran osaa ja koska en viitsi alkaa jahtaamaan paria satasta purkamalla ja tekemällä joka palasta ilmoituksen erikseen, myyn sen periaatteessa kokonaisena sellaisella hinnalla, että rakentelija saa käytännössä kitaran ilmaiseksi ja maksaa "virityspalikoista" puolet uuden hinnasta.

Olen siis itse osa ongelmaa, koska laiska.

No juu, tarkoitin juurikin vähän tuota samaa, että kyllähän kitaran ostaja arvioi mitä siinä kaupassa tulee. Joku kitaran käypä hinta on vaikka 500 euroa niin jos siihen on vaihdettu esim neljänsadan euron SD:n antiikkimikit ja se toimitetaan sadanviidenkymmenen euron Hiscoxin tai SKB:n hyväkuntoisessa laukussa, niin ei ihan varmasti alkaisi vielä 750 euron pyyntihinnan takia postittelemaan "turvonneet hintapyynnöt" ketjuun :-). Saattaisin jopa maksaa pyydetyn hinnan jos olisin muuten semmoista kitaraa etsimässä.

Vaikka tuossa aikaisemmin julistinkin että peruuttamattomat rakenteelliset muutokset voivat olla arveluttavia, niin enminä kieroon katsoisi esimerkiksi asiallisesti teetettyä nauharemppaa, jossa huonokuntoiset orkkikset olisi vaihdettu vaikkapa rostereihin.... saattaisinpa jopa hyväksyä pienen hinnan korotuksenkin sen vuoksi.

Mutta tietenkin jos kitaraa on modattu, niin ratkaisevaa on se miten sitä on modattu ja onko modaukset itselle mieluisia. Esimerkiksi jos ne mikit olisikin vaihdettu EMG aktiiveihin, niin se voisi olla meikäläiselle "morjens" mutta kelpaisi ehkä jollekulle toiselle. Tai vaikka jonkun LP:n kaulaa olisi ohennettu vaikka ruokankaan tai Lottosen toimesta, niin meikäläläiselle se olisi "bye bye", mutta enimmäkseen siksi, että tykkään paksummista kauloista.
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
loner
29.06.2018 17:48:57 (muokattu 29.06.2018 17:55:52)
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1372779

Ei pidä suuttua kritiikistä ja olla liian herkkänenäinen.
Tuo ilmoituksesi: Uutena noin 100€ Harley Benton. Siihen on vaihdettu muutama potikka ja esim Göldo on kyllä aika halvimmasta päästä.
Potikoiden välille tulee yhteensä piuhaa suomalaisen miehen munan verran eli 6cm. Tarkoitatko komponenteilla yhtä konkkaa joka ei maksa yhtään mitään? SD mikki maksaa sen 40-50€ käytettynä miinus alkup mikki joka on poistettu. Nauhojen päitten viilaus on täysin normihommaa jonka rinnastan esim intonaation säätöön.
Mielestäni tuon kitaran arvo ei noilla toimenpiteillä ole noussut mihinkään.
Siinä on edelleen halpistalla, virittimet, kaksi halpismikkiä, paskat budjettipuut ym.
Luot ilmoituksella mielikuvan niinkuin se olisi tehty uudestaan Harley Bentonin rungolle.
Toivottavasti kukaan asiasta tietämätön ei mene korulauseisiisi ja saa pettyä.
En tosiaan kirjoita hampaat irvessä, mainitsen vaan asiosta missä näen epäkohtia.

Tiedän että provosoiva tyyli ärsyttää ihmisiä, mutta kun suodattaa sen niin rivien välistä löytyy välillä asiaakin :)

P.S SD-mikin magneetit ei oikein satu kielten kanssa linjaan alakielillä kuvassa

discominister: Tässä nyt kun on asiattomat agressiiviset yksityisviestit luettu lonerilta, jossa haukutaan mm. kusettaja jobbariksi, muutama sana kyseisestä Stratosta ja kitarakaupoista ylipäätään:

Hinnoista voi olla monta mieltä varsinkin silloin kun on kyseessä modattu yksilö. Joka tapauksessa elektroniikan laatu, nauhojen viimeistely ja ammattimainen set-up vaikuttaa kitaran soitettavuuteen ja soundiin olennaisesti. Minusta on näin ollen myös ihan ymmärrettävää, että vaikuttaa myös hintaan. Saa toki olla eri mieltä, mutta ei tarvii tulla rageemaan.

Toisekseen minulla ei ole kiire myydä tuota, tinkivaraa on ja ei haittaa vaikka ei meniskään. Oikeus minulla myynti-ilmoitus on kuitenkin jättää?
Don Felder
29.06.2018 19:18:22
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1372779

Kannattaa myös huomata ylä - ja ala e:n etäisyys kaulan reunasta!
Onko kaula vinossa?
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
BugBadWolf
29.06.2018 19:59:15 (muokattu 29.06.2018 19:59:43)
Vai olisiko kamera vinossa, seinän maali väärää, huone liian kuuma/kylmä/muulla tavalla väärän lämpöinen, talo liian kallis/halpa, liekö töissäkään se myyjä ja jos on, tienaako minua enemmän, onko pippeli isompi kuin minulla jne?

Kylläpä täällä taas jaksetaan...

Mutta disco. Palauta vanhat, paskat romut paikoilleen ja odota sen kanssa 40 vuotta. Sitten hintalappuun 22 000€. Sitten menee varmasti, kun myyt sen vintagena ;D
trih
30.06.2018 02:44:28 (muokattu 30.06.2018 02:44:49)
Don Felder: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1372779

Kannattaa myös huomata ylä - ja ala e:n etäisyys kaulan reunasta!
Onko kaula vinossa?

Kuvassa näkyvän Duncanin kaulamikin napapalat kertonee toleranssit
hallu
30.06.2018 08:28:02
trih: Kuvassa näkyvän Duncanin kaulamikin napapalat kertonee toleranssit

tai sitten tuo kaulamikki onkin tallamikki, koska noiden kahden muun napapalojen kohdalle kielet osuu paremmin.
Laulava Kylätohtori
30.06.2018 12:46:59
discominister: Tässä nyt kun on asiattomat agressiiviset yksityisviestit luettu lonerilta, jossa haukutaan mm. kusettaja jobbariksi, muutama sana kyseisestä Stratosta ja kitarakaupoista ylipäätään:

Hinnoista voi olla monta mieltä varsinkin silloin kun on kyseessä modattu yksilö. Joka tapauksessa elektroniikan laatu, nauhojen viimeistely ja ammattimainen set-up vaikuttaa kitaran soitettavuuteen ja soundiin olennaisesti. Minusta on näin ollen myös ihan ymmärrettävää, että vaikuttaa myös hintaan. Saa toki olla eri mieltä, mutta ei tarvii tulla rageemaan.

Juu, ehdottomasti vaikuttaa. Mutta ei nostavasti. Jos ne on viimeisen päälle kunnossa, niin voi yrittää saada normihintaa, muttei yhtään yli. Jos ne taas on vituillaan, niin se laskee hintaa.

Ei sekään nosta talon hintaa, että ikkunat ovat ehjät. Tuollaiset asiat ovat perusedellytyksiä.

Kyllähän Bentonista voi pyytää tonnin tolla logiikalla, kun alkaa vaan luettelemaan asioita. Kaula ei ole poikki +100 euroa, runko ei ole halki +200 euroa, kitara ei ole radioaktiivinen +300 euroa, kitara ei ole varastettu +200, jne...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Kefiiri
30.06.2018 13:27:54
Tässä vaiheessa keskustelua yleensä tehdään huomautus olkinukesta, eikä syyttä Kylätohtorin tapauksessa :D
WanhaWetäjä
30.06.2018 13:44:53

BugBadWolf:
Mutta disco. Palauta vanhat, paskat romut paikoilleen ja odota sen kanssa 40 vuotta. Sitten hintalappuun 22 000€. Sitten menee varmasti, kun myyt sen vintagena ;D

Juu ei, mulla on n. 40 vuotta vanha vieläpä vasuri laatukitara joita ei ole montaa Suomessa, maksoi vuonna 1980 4000mk, jos mä myyn sen nyt niin saan siitä ehkä 1500€ max KOSKA lavassa ei lue G eikä F vaan Y.
Maksaisinko siis vasurista aidosta Les Paulista 5000€, en koska en usko että se on 3500€ parempi kuin mun kitara eikä varmasti olekkaan.

Mitä tulee modauksiin, ei kannata tehä halpiksille JOS aikoo ne myydä, ite modasin Yamaha Pacificaa Duncanin noise less mikeillä, luusatulalla ja asiallisella vibratallalla, lopputoksena uutena 240€ maksanut kitara johon tuli uuttaa osaa ja työtä ehkä 600:n euron verran. Kun myin tallan erikseen ja kitaran vanhalla tallalla sain muistaakseni 300€ yhteensä, eli olen erikoistunut tekemään paskoja kauppoja. Vasurin 1996 mallin American Straton myin aikanaan hintaan 550€, melko paska kitara joten siinä mielessä ok hinta laatuun nähden.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)