Aihe: Anonyymit GASiläiset pt.2
1 2 3 4 5273 274 275 276 277343 344 345 346 347
rrroope
30.03.2016 13:28:29
pappasfin: Älä sano, jos vaikka puuliima kuullostaisi puiselta ja muoviliima muoviselta ja metalliliima kylmän terävältä ja nahkaliima liian pehmoiselta ;D

Miksiköhän ei ole keksitty satulasysteemiä jossa siinä satulassa olis muutama sopiva uloke alapuolella jotka istuis vastaaviin kaulan koloihin, ei tarvis liimaa ollenkaan kun kielet pitää paikallaan ylös-alas-suuntaisesti ja ne ulokkeet koloissaan taasen sivusuuntaisesti, toki tuollainen systeemi vaatisi sitten satulan, jossa olis aina ne sopivat ulokkeet.

joo ja yllättäen eri valmistajilla ne ulokkeet olis aina eri paikassa ja vähänkö tää tällanen systeemi helpottais soitinrakentajien/korjaajien työtä...
pappasfin
30.03.2016 13:40:41
rrroope: joo ja yllättäen eri valmistajilla ne ulokkeet olis aina eri paikassa ja vähänkö tää tällanen systeemi helpottais soitinrakentajien/korjaajien työtä...

Jos satula on muovista niin eikö noita jo voisi ihan 3D tulostimella printtailla ulokkeineen päivineen. Luu tosin olis varmaan ongelmana mutta muovisissa uuden satulan tulostaminen 3D tekniikalla ei olis varmaan mikään ongelma enää tänä päivänä.

Tuosta tulikin mieleen, että onko kukaan muusikoiden netin jäsen 3D-tulostuksella tehnyt mitään kitaran osia? Jos on niin tästä ois mielenkiintoista kuulla tarinaa.
PappaSFin
Antti1
30.03.2016 13:43:34 (muokattu 30.03.2016 13:48:20)
pappasfin: Jos satula on muovista niin eikö noita jo voisi ihan 3D tulostimella printtailla ulokkeineen päivineen.

Ei toi 3D-tulostus oikein sovellu vielä nykyisellään tuollaisten osien tekemiseen, kallista ja huonolaatuista. Sillä ei ylipäätään kannata tehdä mitään massatuotantoa, tai oikeastaan mitään muutakaan, jota voidaan helposti millä tahansa muulla tekniikalla valmistaa. Kitaranosia ei ole tullut tehtyä, jotain muuta kuitenkin.

Tapin sijainti on helppo standardoida kun niitä on vain 1kpl ja se sijaitsee täysin keskellä, sekä tietyn matkan vaikka otelaudasta lapaa kohti. Miksei vaikka heti siinä reunallakin.
BugBadWolf
30.03.2016 14:46:15
pappasfin:..Tuosta tulikin mieleen, että onko kukaan muusikoiden netin jäsen 3D-tulostuksella tehnyt mitään kitaran osia? Jos on niin tästä ois mielenkiintoista kuulla tarinaa.

Jossain efektilaitteen myynti-ilmossa näin kerrottavan että kadonneen potikannupin tilalle oli tehty uusi tuolla tavalla. Varsinkin harvinaisempien kapineiden kanssa tuollainen taito olisi jopa tarpeen.

Olen vähän pohtinut sellaisen hankkimista. Viimeisin näkemäni oli jotain 400 euroa, joten ei se hinnastakaan olisi enää kiinni. Mutta toistaiseksi kaikki irtoraha on mennyt kapineisiin, joista kuuluu ääni. Aina jostain singahtaa joku soiva ihmelaite, joka menee jonossa muovitulostimen ohi. ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Joees
30.03.2016 15:44:46
Krice: Mitä soitinrakentajat sitten suosittelevat? Tästä aiheesta on nopeasti tulossa sellainen, että pitää varmaan itse selvittää kun netissä on vain meemejä tästäkin aiheesta.

Kerroin sulle vastauksen pari-kolme sivua sitten. Tippa tai pari puuliimaa. Vaikka rautakaupasta, tai mistä nyt sitten haluatkaan ostaa.

Itse luotan tässä aiheessa suht tunnettuun kotimaiseen soitinrakentajaan siinä määrin että ei kiinnosta alkaa kokeilemaan itse.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
tuskiz
30.03.2016 15:48:01
Kyllä Titebond tai mikä tahansa liima liimaa kyllä mitä tahansa toisiinsa kun liimattavat kappaleet vain on pintakäsitelty oikein, elikä pyyhitty rasvoista ja öljyistä sekä karhennettu hieman, ihan liimojen peruskäyttöä siis.
Joees
30.03.2016 15:48:25
Myrkky Nuoli: Kyllä se on nimenomaan se tippa pikaliimaa mitä siellä pajoilla yleisimmin käytetään. Stewmac suosittelee titebondia ihan sen takia, että pikaliima kovettuu niin nopeesti, on enemmän peliaikaa. En oo koskaan kokenut ongelmaksi. Loppupeleissä se on ihan sama mitä liimaa käyttää (kunhan nyt ei mitään epoksia), kunhan sitä laittaa sen yhden pienen pisaran ja that's it. Sen liiman tehtävä ei oo mikään muu kuin estää satulaa lipsahtamasta paikoiltaan kovissa bendeissä. Kielten paine hoitaa kyllä loput. Titebondikin riittää, vaikka periaatteessa puuliima ei oo luun liimaamiseen kovin ideaali.

Mulla on ollut yhdessä kitarassa satula irti jo pari vuotta. Hyvin on pysynyt vaikka miten olis bendaillut ja riehunut. Piti mun tippa liimaa siihen laittaa mutta...
Joees
30.03.2016 15:57:22
Ei muuten kaasuta vieläkään mikään. Monta vuotta mennyt jo ilman kaasua.

Hyvät rojut ja rahattomuus tuntuis olevan tehokas lääke turhaan vaivaan.
Stalkah
01.04.2016 10:41:31

Joees: Hyvät rojut ja rahattomuus tuntuis olevan tehokas lääke turhaan vaivaan.

Tää on aivan totta - paitsi jos elämänhallinta on luokkaa olematon ja vähätkin rahat menee kitararojuun ynnä muuhun hauskaan.

Fuzz-hankinnan jälkeen miuta rupes gasittelemaan taas pitkästä aikaa minikokoinen jousikaikuemulaattori ja Strymonin Favorite -namiska. Saisin bändin uusiin biiseihin paljon enemmän oikeanlaista syvyyttä omaan soittooni, kun saisin käyttööni muutakin kuin sen yhden settarin, mikä El Capistanissa milloinkin on. Aika kallishan se Tap / Fav -purkki on "hyötyynsä" nähden ja noita sais teetätettyä halvemmallakin nettilöissä, mutta taidan silti mennä valmistajan omalla riistohintaisella napilla ennen, kuin kehtaa joskus sijoittaa vaikka Timelineen. Jousikaiku nyt on vaan ihan perushyvä all around -kaiku.

Nää purkit mahtuis Pedaltrain Miniin EP-Boosterin, viritysmittarin, fuzzin ja vahvarin jalkakytkimen kylkeen vielä ihan hyvin. Tarpeeksi kova GAS jos iskee, niin ei kun Pedal Power 2+ vaihtoon sellaiseen virtalähteeseen, joka sopii tuohon lautaan muuallekin kuin päälle spedujen viereen tai sitten suoraan isompi lauta hankintaan (taas). Oon tykännyt pienestä ja pippurisesta roudausystävällisestä kattauksesta, että siitä en kyllä mieluusti lähtisi laajentamaan sadan puolitarpeellisen pedaalin pakettiin.
"Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
juki
01.04.2016 16:38:03
Stalkah:

Fuzz-hankinnan jälkeen miuta rupes gasittelemaan taas pitkästä aikaa minikokoinen jousikaikuemulaattori ja Strymonin Favorite -namiska. Saisin bändin uusiin biiseihin paljon enemmän oikeanlaista syvyyttä omaan soittooni, kun saisin käyttööni muutakin kuin sen yhden settarin, mikä El Capistanissa milloinkin on. Aika kallishan se Tap / Fav -purkki on "hyötyynsä" nähden ja noita sais teetätettyä halvemmallakin

Toimivan saa tehtyä pauttia kotelon+jakin+kytkimen hinnalla...10€ tms
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Stalkah
01.04.2016 20:54:40

juki: Toimivan saa tehtyä pauttia kotelon+jakin+kytkimen hinnalla...10€ tms

Mie kun luulin, että siellä olisi joku digipiiri, mutta äkkiseltää kun miettii niin voisihan se olla toteutettu ihan perinteisellä kaksiasentoisella kytkimelläkin analogisesti kaiken muun tekniikan ollessa itse pääspedussa. Pitää tutustua tuohon tekniikkaan ja katsoa, josko tekisi kummiskin ite.

...ja olihan tää nyt ainut kommentti, mitä m.netistä muutenkaan ois uskonut vastaan tulevan tällasessa asiassa :D ;)
"Jos metsässä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, niin ostaako hipsteri sen levyn?"
Morri
01.04.2016 20:58:41
Jostain ihme syystä kaasuttelee G:n Les Paul Standard, en kyllä tiedä miksi...joka ikinen mitä olen testannut on tuottanut pettymyksen... :( mutta silti.

Toinen kaasun kohde on Yamahan THR 100 Dual-nuppi.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
juki
02.04.2016 11:38:40
Stalkah: Mie kun luulin, että siellä olisi joku digipiiri, mutta äkkiseltää kun miettii niin voisihan se olla toteutettu ihan perinteisellä kaksiasentoisella kytkimelläkin analogisesti kaiken muun tekniikan ollessa itse pääspedussa. Pitää tutustua tuohon tekniikkaan ja katsoa, josko tekisi kummiskin ite.

...ja olihan tää nyt ainut kommentti, mitä m.netistä muutenkaan ois uskonut vastaan tulevan tällasessa asiassa :D ;)

Joo ei tavitse mitään hifistelyä toimiakseen, perustuu perus virtasilmukkahaisteluun. Tiedän kun tehnyt itselle yhden. Tässä linkki skemaan jossa ledikin mukana

https://www.dropbox.com/s/9c268rnye05sg7r/StrymonFavourite.png?dl=0
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
pappasfin
02.04.2016 15:13:09
Morri: Jostain ihme syystä kaasuttelee G:n Les Paul Standard, en kyllä tiedä miksi...joka ikinen mitä olen testannut on tuottanut pettymyksen... :( mutta silti.

Toinen kaasun kohde on Yamahan THR 100 Dual-nuppi.

Jos sulla kaasuttelee G:n Les Paul Standard ja kuitenkin et ole niihin pääsyt sinuiksi niin oletko koskaan zekannu FGN:n EFL-FM-VV Expert kitaraa eli http://www.power-sound.fi/product_info.php/fgn-efl-expert-p-5123

Mulla on tuo kyseinen FGN:n hieman kolkutellu mielessä jos ostaisi.
PappaSFin
tuquoque
03.04.2016 00:25:01
Nyt loppuu se kamarunkkaus! Jollei tämä vielä ole kaikkien tiedossa, jenkit ovat keksineet lääkkeen GAS:n taltuttamiseksi.

https://www.dropbox.com/s/69lh8xrfln6sm5b/gasx.jpeg?dl=0
BugBadWolf
03.04.2016 00:29:03
tuquoque:.. ovat keksineet lääkkeen GAS:n taltuttamiseksi...

Duodaduoda... Jos vaikka basistilla kaasuttaa rantasaunaa ja tuo lääke toimittaa sen ulos normaalia tietä, taitaa monella loppua rohkeus. Saattaa delay-pedaalinkin kanssa käydä jo ahtaaksi.

Ei siihen oikeasti ole muuta lääkettä kuin kymmenkunta kuutiometriä satasen seteleitä. ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jukka Häikiö
03.04.2016 17:29:26

Ai hittolainen, nyt on kaikki loputkin romut Torilla, paitsi 1 kitara ja 1 vahvistin....vähän kyl ahistaa, mitä jos ne menee, mitä mä sit teen kun on vaan 2 lelua, niilläkö mun pitäis muka vaan leikkiä ja käyttää mielikuvitusta, siinähän voi vahingossa oppia vaikka soittamaan ja parantua kamarungqvistista? Ei pentele, käykö siinä sitten niin, että kohta ollaan lisää ostamassa, kun vanhat on myyty ja sitten on vaan huonompaa tilalle tulossa, myiskö sittenkään mitään, ottais ilmot vaan pois?.....?

No siis, tämähän oli kiäli poskella kirjoiteltua, mutta jotennii niiiiiiin totta, kuitennii.....öh
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Kivijalka
03.04.2016 18:23:04
tuquoque: Nyt loppuu se kamarunkkaus! Jollei tämä vielä ole kaikkien tiedossa, jenkit ovat keksineet lääkkeen GAS:n taltuttamiseksi.

https://www.dropbox.com/s/69lh8xrfln6sm5b/gasx.jpeg?dl=0

GAS on terästä, vaikka lääkkeet pursuaa perästä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39911772/Kitara/GAS.jpg

Itselle tuli nyt fiilis palata palikkatouhuissa hyviksi koettuihin ja kestäviin peruspedaaleihin. Täytynee siis hankkia useampi Bossi lautaan potkittavaksi, niillä ei koskaan mene vikaan.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Joees
03.04.2016 20:30:12
BugBadWolf: Duodaduoda... Jos vaikka basistilla kaasuttaa rantasaunaa ja tuo lääke toimittaa sen ulos normaalia tietä, taitaa monella loppua rohkeus. Saattaa delay-pedaalinkin kanssa käydä jo ahtaaksi.

Ei siihen oikeasti ole muuta lääkettä kuin kymmenkunta kuutiometriä satasen seteleitä. ;D

Kuutiollisella kakskymppisiäkin hoitais kaiken. Satasilla menis jo kavereittenkin tarpeet. Kymmenellä kuutiolla menis sit jo isompi satsi.
Laulava Kylätohtori
03.04.2016 21:22:33
Jukka Häikiö: Ai hittolainen, nyt on kaikki loputkin romut Torilla, paitsi 1 kitara ja 1 vahvistin....vähän kyl ahistaa, mitä jos ne menee, mitä mä sit teen kun on vaan 2 lelua, niilläkö mun pitäis muka vaan leikkiä ja käyttää mielikuvitusta, siinähän voi vahingossa oppia vaikka soittamaan ja parantua kamarungqvistista? Ei pentele, käykö siinä sitten niin, että kohta ollaan lisää ostamassa, kun vanhat on myyty ja sitten on vaan huonompaa tilalle tulossa, myiskö sittenkään mitään, ottais ilmot vaan pois?.....?

No siis, tämähän oli kiäli poskella kirjoiteltua, mutta jotennii niiiiiiin totta, kuitennii.....öh

Ai hittolainen, puhut kuin minun suullani, mutta itse en ole vaan uskaltanut ryhtyä sanoista tekoihin...

No, en mä edes halua oppia soittamaan. Riittää, että renkutan niitä kahta biisiä, jotka joskus yli 20 vuotta sitten jaksoin opetella. Mitä sitä rimaa suotta kohtuuttomuuksiin nostamaan. Pitäähän sitä jotain olla, mitä voi kuolinvuoteella katua...

Ps. ja plussalla tietty Jukka-setää pläjäytin...
They pass too much electricity. -SRV
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)