Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5265 266 267 268 269 270
samiko
06.12.2023 09:08:58
https://www.youtube.com/watch?v=bpcOroXu6CU

Studio Ratsilla testaillaan kahta PRS:ää. Samat mikit ja raudat mutta eri puut.

- no mutqu potikoissa voi olla toleranssia

- no mutqu ei yleisö huomaa

- liikaa silti muuttujia, pitäisi kiinnittää kielet ruuvipenkkiin

- noihan kuulostaa samalta

- mutqu toinen on semihollow

Noin, mutkuttelut kirjoitin jo valmiiksi.
otamatone
06.12.2023 09:32:31
Kyllä tossa semi hollowissa oli enemmän sellaista Loiri/Lerche kirkkokonsertin sointia. Ilmavampi.
Kefiiri
06.12.2023 23:49:24 (muokattu 06.12.2023 23:50:44)
samiko: https://www.youtube.com/watch?v=bpcOroXu6CU

noihan kuulostaa samalta

Kiitos kun kirjoitit tuon valmiiksi :)
En ole musiikin asiantuntija.
MustaKissa
07.12.2023 03:59:16 (muokattu 07.12.2023 04:32:26)
samiko: https://www.youtube.com/watch?v=bpcOroXu6CU

Studio Ratsilla testaillaan kahta PRS:ää. Samat mikit ja raudat mutta eri puut.

- no mutqu potikoissa voi olla toleranssia

- no mutqu ei yleisö huomaa

- liikaa silti muuttujia, pitäisi kiinnittää kielet ruuvipenkkiin

- noihan kuulostaa samalta

- mutqu toinen on semihollow

Noin, mutkuttelut kirjoitin jo valmiiksi.

No mutqu onko mikit samalla korkeudella kielistä?
(vaikuttaa varsinkin outputtiin ja mahdollisesti vetää soundin tukkoon jos ihan kielissä kiinni)
Toi näet sellainen mikä noissa testeissä tuppaa unohtumaan.
E: Näemmä myöhemmin sivulauseessa mainitsi että tuokin kunnossa.
E2: No mutqu tossa ei ollut niin paljoa gainia kuin moderneissa metallimonstereissa.
No mutqu ei kukaan välitä tuollaisesta erosta miksissä.
No mutqu toi ei varmasti pickannut molemmissa täsmälleen samassa kohtaa ja voimakkuudessa oli varmasti eroja.
No mutqu näyttää että lespantapaisessa on isommat nauhat kuin semihollowissa.
No mutqu semihollowissa on mahonkikaula ja siten raskaampi lapa kuin lespassa.
No mutqu molemmissa kitaroissa oli eri mikkiyksilöt ja ei-EMGissä on heittoa yksilöiden välillä. (EMG 81:t kuulostaa keskenään todella samalta, voin todeta, tosin TW ja 8-kielisen versioissa hieman pienempi output ja resonanssitaajuus korkeammalla)
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
Zholax
07.12.2023 15:24:14
Hankkiuduin yhdestä ltd superstratosta(leppä/vaahtera) eroon, koska kuulosti niin ohuelta ja tuhnulta verrattuna tuollaiseen FGN single cut malliseen paksuun mahonkilankkuun vaahterakannella.
Emäntäkin huomasi asian niin selkeästi että joku siinä vaikutti vaikka black winterit laitettu molempiin.

Näin jälkikäteen ajateltuna sanoisin että ainakin soittimen muoto ja paino vaikuttaa siihen kuinka soitan niin voi olla että tone was(and was not) in the hands tai sitten oli taikapuita ja vähemmän maagisia lajikkeita.
Mene ja tiedä, mutta katson mielelläni taistelua aiheesta. :D
18is9
07.12.2023 16:06:21

Zholax: ... voi olla että tone was(and was not) in the hands tai sitten oli taikapuita ja vähemmän maagisia lajikkeita.

Hah, tai sitten tone oli siinä tonepotikassa jonka arvo kitaroissa ei ollut sama :D.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Pauli Lappalainen
07.12.2023 16:59:50
Sen verran tuli testattua, että kun aikaisemmin asunnon ympärillä oli pylväshaapoja ja vaahteroita, nyt koivuja ja kuusia, kitaran soundi ei ole muuttunut miksikään.

Elikkäs ainakaan tässä tapauksessa puut eivät vaikuta siihen miltä kitara kuulostaa.
Kefiiri
07.12.2023 19:23:39 (muokattu 07.12.2023 20:33:40)
Editeeraan pois turhanaikaisen läpändeeroksen, olen sitä paitsi luvannut itselleni jo muutama vuosi sitten olla osallistumatta ketjuun :)

Parin vuoden päästä ketju täyttää kymmenen vuotta! Aika kuluu nopeasti kun on kivaa.
En ole musiikin asiantuntija.
trih
08.12.2023 03:21:12
Pauli Lappalainen: Sen verran tuli testattua, että kun aikaisemmin asunnon ympärillä oli pylväshaapoja ja vaahteroita, nyt koivuja ja kuusia, kitaran soundi ei ole muuttunut miksikään.

Elikkäs ainakaan tässä tapauksessa puut eivät vaikuta siihen miltä kitara kuulostaa.

Itse soitan kitaraa ainoastaan täysin puuttomilla alueilla.
Lunnu
08.12.2023 21:35:40
Kefiiri: Editeeraan pois turhanaikaisen läpändeeroksen, olen sitä paitsi luvannut itselleni jo muutama vuosi sitten olla osallistumatta ketjuun :)

Parin vuoden päästä ketju täyttää kymmenen vuotta! Aika kuluu nopeasti kun on kivaa.

Mä en vieläkään tajua miksi kukaan ei ole tehnyt testiä mikä vaikutus on ennen soittoa syödyllä eineellä lankun soundiin (joka siis lepää soittajan vatsakumpua vasten joka ilmiselvästi vaikuttaa resonointiin myös).
Eikö ketjun kultakorvat todellakaan huomaa eroa onko soittaja vetänyt purkillisen jalostajan hernekeittoa vai läjän sushia ennen rimputtelua?

Kyllä tässä mun mielestä olisi tarpeen tehdä kattava vertailu eri ruokalajien vaikutusta kitaran (lankun) soundiin.
Nostalgy is not what it used to be
mvillman
09.12.2023 10:40:59
Minkähän verran youtube kompressoi / pakkaa ääntä. Youtube ääninäytteistä en minkään osalta ( vahvustin, mikit, kaapit.yms.) vetäis lopullisia päätelmiä.
Arkka
09.12.2023 12:28:08

mvillman: Minkähän verran youtube kompressoi / pakkaa ääntä. Youtube ääninäytteistä en minkään osalta ( vahvustin, mikit, kaapit.yms.) vetäis lopullisia päätelmiä.

Toki se jonkin verran paskentaa ja on osatekijä sekin. Oleellisempaa on tietty alkuperäisen videotiedoston audion ja audiotuotannon laatu, ja kyllähän esim. tuossa jäsen samikon linkkaamassa PRS-vertailussa ero on mun mielestä jopa merkittävä ainakin näin lähikenttämonitorikolmiossa istuen. Ehkä kuulen mitä haluan, mutta hollowbody tuntuu absorboivan jonkinlaisen käppyrän taajuuksia, enkä pitäisi mahdottomana, että tällä kertaa ainakin osasyynä olisi body, koska tuossa se oikeasti pääsee värähtelemään paljon verrokkiaan enemmän.

Tällasessa "katsotaan porukalla YouTube-videoita" -meiningissä mielipide-erot lienee ainakin jossain määrin selitettävissä eri kuuntelulaitteilla/akustoinneilla/taustameluilla, eri kuuntelutaidoilla, eri kuuloilla, eri tavoilla arvottaa yksityiskohtia, eri humalatasoilla, eri ennakkoluuloilla, eri vuorokaudenajoilla jne.

Kuuleminen on jännästi myös jotenkin sellanen asia, että mielen teoria unohtuu. Punavihersokeana hyväksyn heittämällä, että muut ihmiset näkee värieroja, mitä itse en pysty näkemään, mutta heti kun puhutaan kuulosta, tulee sellanen intuitio, että jos en kuule eroa x, sitä ei ole olemassa. Sinänsä jännä, koska tiedän, että olen väärässä.

Ja siis tää nyt ei ole mikään argumentti puiden vaikutuksesta.
Kontiak
06.03.2024 19:00:00
Ned Steinbergerkin taisi päätyä ajatukseen, että mensuuri on eniten saundiin vaikuttava tekijä.

Guitar Scale Length is the Most Crucial Spec - STOP IGNORING IT!

https://www.youtube.com/watch?v=E1l3HabI0w8
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
18is9
06.03.2024 19:59:02 (muokattu 07.03.2024 08:46:25)

Kontiak: Ned Steinbergerkin taisi päätyä ajatukseen, että mensuuri on eniten saundiin vaikuttava tekijä.

Hah! Kaikista omistamistani sähkökitaroista juuri grafiittikaulainen Steinberger on erottunut eniten joukosta sähköisessä soundissa. Kitara soi jotenkin huilumaisesti, tuntui että soiva nuotti oli lähempänä siniaaltoa kuin muissa kitaroissa. Ja tähän perusilmeeseen ei vaikuttanut mikit, kokeilin kitaraan EMG - Duncan Alnico II -asteikolla kaikenlaista. Tuohon aikaan se oli ainoa kitarani joten liika persoonallisuus ei ollut pelkkää plussaa.

Tuossa kuuluu se nuottien putkimaisuus aika hyvin soolossa:
https://youtu.be/9-fOpoLtj7U?t=229

ja tuossa:
https://youtu.be/PwjzdjIxz8k?t=117

Mutta tämähän on off-topic, koska kyseessä on grafiitin vaikutus kitaran soundiin.

Jos olisi rahaa kuin roskaa, ostaisin takaisin. Vähän turhan kalliita ovat nykyään.

EDIT: Mutta allekirjoitan väitteen skaalan pituuden vaikutuksesta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
BugBadWolf
06.03.2024 20:17:29
trih: Itse soitan kitaraa ainoastaan täysin puuttomilla alueilla.

Keikka se on puistokeikkakin. Kunhan ei liian keväällä tai syksyllä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
PIM
07.03.2024 07:13:26
BugBadWolf: Keikka se on puistokeikkakin. Kunhan ei liian keväällä tai syksyllä.

Aivan. Talvellahan on hyvä kun puissakaan ei ole lehtiä ja ruohokin lumen alla niin eivät vaikuta soundiin. Mites toi lumikerroksen paksuus?
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
samiko
07.03.2024 09:39:53 (muokattu 07.03.2024 09:40:20)
Varokaa ettei kummelit ja leikolat pölli teidän vitsinvääntöä, on meinaan niin helmee läppää että morjens.

Heitän tähän vielä hassun konekäännöksen minkä näin musakaupan sivulla niin nauretaan lisää:

putkihuutaja :D Tube screamer on putkihuutaja :D
Arkka
07.03.2024 12:07:15

PIM: Mites toi lumikerroksen paksuus?

Puistoista en tiedä kun on hyvin absorboiva pohja eniveis, mutta sopivasti lunta asfaltin päällä tekee ihmeitä akustiikalle.

samiko: putkihuutaja :D

Torilla on hieman kyseenalainen ilmoitus, jossa kitaran ominaisuudeksi mainitaan mm. "vakiosuljetut konepäät".
samiko
07.03.2024 14:47:05
Arkka: Torilla on hieman kyseenalainen ilmoitus, jossa kitaran ominaisuudeksi mainitaan mm. "vakiosuljetut konepäät".

Älkää enempää, tikahdun täällä nauruun :D :D Vähän noi konekääntäjät o typeriä :D

Eiku yksi vielä, metal zone on metallivyöhyke :D :D
BugBadWolf
08.03.2024 12:21:06
PIM: Aivan. Talvellahan on hyvä kun puissakaan ei ole lehtiä ja ruohokin lumen alla niin eivät vaikuta soundiin. Mites toi lumikerroksen paksuus?

Enempi puistoissa vaikuttanee sen jääkerroksen paksuus, joka syntyy sormen ja kitarankaulan väliin. Lukemattomat ovat ne kerrat, jolloin koko setti on jouduttu lennossa transponoimaan aamolliin soolo-Iivarin räpylän jäädyttyä C-asemaan.

Älkäämme kuitenkaan jättäkö huomiotta puiston puustoa, jonka sijoittelu (puhumattakaan joka puun yksilökohtaisista ominaisuuksista, joita laskeskellessa kohtalaisen autistinenkin matemaatikko motivoituisi alanvaihtoon) vaikuttaa heijasteisiin ja sitä kautta sali(puisto-?)ääneen.

Siltinkin muistutan ystävällisesti, että fysiikan lait vaikuttavat jokaiseen maailmankaikkeudessa tapahtuvaan asiaan. Kuinka paljon, jäänee kiistanalaiseksi. Se johtuu siitä, että ihmisiä on - kuten puitakin - todella monenlaisissa pakkauksissa. Yksi ko lajissa vaihteleva ominaisuus on kuuloelinten laatu (internetissä tosin vaikuttanee myös erinäisten muiden ruumiinosien koko).

Meitä kun on umpikuurosta neuroottiseen silkkikorvaan. Itse kuulun kumpaankin ryhmään.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)