Aihe: Puiden vaikutus kitaraan
1 2 3 4 523 24 25 26 27
hallu
22.03.2015 16:59:26
Osteri: Muistan tuolta takavuosilta kun työasioissa pyörin Sahakuutio Oy:llä Kerimäellä, niin siellä seinällä oli Flaxwoodin kitara. Kun kysyin että mites tämä liittyy teidän toimintaan, sain kuulla että eräänlainen yhteistyön muoto. Piirit ovat idässä pienet, puumiehet tuntevat toisensa ja innovaatioita rakennellaan osittain yhteistyössä. Sahakuution porukka pyörii myös Lämpöpuuyhdistyksessä ja noissa foorumeissahan on hyvä verkottua ja kehittää muitakin puunkäsittelyn tapoja kuin perinteinen liimapuu, joka ensisijaisesti on rakennusalan tarpeisiin.

Mun käsitykseni mukaan puukomposiitti-rakenne Flaxwoodeissa on hieman sama idea kuin oli Garrisonin akustisten kitaroiden runkorakenne (ennenkuin Gibson osti tehtaan).

No juu, mä en tunne puuporukoita, mutta olen kyllä ymmärtänyt ettei asiat ja innovaatiot tyhjästä synny, vaan eri alojen yhteistyöllä ja osaamista hyödyntämällä.
Olisipa jo kevät
fox
22.03.2015 17:03:51

hallu:
Flaxwood on käsittääkseni ruiskuvalettua kuitukomposiittia eli olen käsittänyt, että ne ovat keksineet miten sellusta tehdään kitara ja minusta se on ideana aivan loistava. Tiedän että ne kitarat jakavat mielipiteitä, mutta olen kuullut sellaisen soivan ja minusta se kuulostaa ihan kitaralta. Olen nähnyt kovien kavereiden soittavan sellaista ja ne ovat puhuneet pelkkää positiivista niistä (varmaan osittain markkinointia), mutta itse en ole sellaista soittanut.

Siitä "puu-komposiitista" voi tehdä aika monia juttuja, esmerkiks tuossa pöydällä pyörii kuivamustekynä jonka kuoret on puukomposiittia..
Tuolta lisää "oheislukemista"..
http://www.tekniikkatalous.fi/metsa … luloosa+ja+uusi+komposiitti/a722655
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
2randpo
24.03.2015 12:45:37

Mr. Speed: Miksi en tukisi omaa luuloa? Hassuahan se olisi olla tukematta sitä. Itse olen pyrkinyt perustelemaan pointtejani jotenkin omalla kokemuksellani ja omilla tulkinnoillani annetusta ja etsimästäni materiaalista.

Joo, kyllähän tää puiden vaikutus kitaraan on joko tulkinta tai fakta. Edellinen usein muuttuu jälkimmäiseksi sitä todennäköisemmin mitä vahvemmin ja enemmän havainnot sille antavat tukea. Ja toisaalta mitä hyödyllisemmäksi se käytännössä osoittautuu.
Insanely happy
PIM
24.03.2015 13:33:16
hallu:
Flaxwood on käsittääkseni ruiskuvalettua kuitukomposiittia eli olen käsittänyt, että ne ovat keksineet miten sellusta tehdään kitara ja minusta se on ideana aivan loistava. Tiedän että ne kitarat jakavat mielipiteitä, mutta olen kuullut sellaisen soivan ja minusta se kuulostaa ihan kitaralta. Olen nähnyt kovien kavereiden soittavan sellaista ja ne ovat puhuneet pelkkää positiivista niistä (varmaan osittain markkinointia), mutta itse en ole sellaista soittanut.

Itelläkin ollut kolme Flaxia ja minusta ne soi jo vähän liiankin hyvin eli tärisee kädessä enemmän kuin mihin puukitaroiden kanssa on tottunut. Minusta itäsuomalaisen flaksipuun "ongelma" soitinpuuna on lähinnä siinä, että puukomposiitti on tiheämpää kuin tavallinen puu ja siksi siitä perinteisen sähkökitaran muotoisena tulisi aivan järjettömän painava ja toisaalta kitaristithan ovat tunnetusti niin perinnehenkisiä, että uudentyyppinen kitaran rakenne kuten Flaxwoodeissa on ei vetoa keskivertokitaristin omistushaluun tarpeeksi.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Boogierooster
24.03.2015 14:36:14
hollstro: Flaxwoodit on hienoja ja heinosti soivia kitaroita

https://s3.amazonaws.com/smpv2-artists-image-large/41045.jpg
Yallup
24.03.2015 14:45:49
Teinpä joutessani testejä mahongilla ja lepällä, siis kuinka voimakkaasti body siirtää värähtelyn takaisin. Kieli soimaan ja seurailemaan kerrannaisien vaikutuksia muihin kieliin samassa kitarassa.

Järjestely: Kitara tukevalle, pehmustetulle pallille kielet ylöspäin ilman sähköjä. Ekana vaikutus ylöspäin.

Ala-E:

-Lepässä (strato) D-kielen toinen nauha (1. okt) väräjää villisti. Ylä-e (2. okt) ei liiku juuri ollenkaan.

-Mahongissa (LP) D-kielen toinen nauha väräjää voimakkaasti, muttä vähemmän kuin lepässä. Vastaavasti ylä-e soi selkeästi. Erikoista on, että b-kieli pyrkii voimakkaasti mukaan!

A:

-Lepässä G-kielen toinen nauha (1. okt) väräjää voimakkaasti, mutta hillitymmin kuin E-kielen tapauksessa. Ylä-e viides nauha (2. okt) värähtelee hiukkasen.

-Mahongissa G-kielen toinen nauha väräjää leppää voimakkaammin, lähes samalla tavalla kuin E-kielen tapauksessa. Ylä-e viides nauha värähtelee selkeästi.

D:

-Lepässä B-kielen kolmas nauha (1. okt) väräjää heikosti, tuskin havaittavasti.

-Mahongissa B-kielen kolmas nauha väräjää edelleen selvästi, mutta vähemmän kuin alemmilla kielillä. Ero leppään suuri.

G:

-Lepässä ylä-e kolmas nauha (1 okt) väräjää hyvin vähäisesti, jos ollenkaan.

-Mahongissa ylä-e kolmas nauha väräjää hieman vähemmän kuin alemmilla kielillä, mutta hyvinkin selvästi. Tässä valtava ero.

Sitten vaikutus alaspäin:

Ylä-e, kolmas nauha:

-Lepässä G-kieli (1. okt alas) väräjää heikosti.

-Mahongissa G-kieli väräjää selkeästi enemmän, mutta ei erityisen voimakkaasti.

B-kieli, kolmas nauha:

-Lepässä D-kieli (1. okt alas) väräjää hennosti.

-Mahongissa D-kieli väräjää ehken leppää vähemmän, mutta havaittavasti. (tässä hankala sanoa)

G-kieli, toinen nauha:

-Lepässä A-kieli (1. okt alas) väräjää selkeästi, voimakkaammin kuin ylemmillä kielillä.

-Mahongissa varsin sama kuin lepässä. Ei selkeää eroa.

D-kieli, toinen nauha:

-Lepässä Ala-E (1. okt alas) väräjää jo voimakkaasti. Ylä-e hiukkasen.

-Mahongissa Ala-E väräjää vielä voimakkaammin kuin lepässä. Ylä-e myös selkeästi enemmän.

Oma tulkinta tästä on, että mahongin (+vaahterakansi) taajuusalue on hyvinkin tasainen, eikä juurikaan korosta mitään eikä myöskään vaienna. Lepällä (+ vaahteraotelauta) taajuudet korostuvat alataajuuksilla ja kerrannaiset vaimentuvat voimakkaasti varsinkin ylemmillä taajuuksilla (onko straton jousilla tekemistä asian kanssa??). Saman testin voi kuka vaan tehdä niin sähköllä kuin ilmankin. Tässä halusin poistaa vahvistimen tuoman lisäefektin bodyyn.

Parhaiten asian huomaa soinnuissa, jossa LP soi hyvin täyteläisesti korostamatta mitään (=tummempi). Stratossa taas ylemmät kielet soivat ikäänkuin erillään, hyvin kirkkaasti ja alapää on rouhevampi (=kirkkaampi).
"Tosta se taitaa lähteä.."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 523 24 25 26 27
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)