![]() 28.02.2017 14:16:26 | |
---|---|
klobasa: Toi skaalan pituus onkin ainoa syy miksen ole porannut potikanreikiä jo aikoja sitten. Pitäis varmaan ostaa joku lyhytskaalainen korean halpa PRS ensin pitempiaikaiseen testiin ja tutkia sillä kumpi skaala oikeasti on parempi. Näin voi olla ihan järkevääkin jos mietit tuota lyhyempää skaalaa. Itsellä on todella monenlaisia kitaroita ja useat ovat normaalia F ja G skaalaisia kitaroita huomattavasti lyhyemmällä skaalalla. Noissa lyhyemmissäkin on omat hyvät juttunsa, mutta itse olen aika kaikkiruokainen. Kun kitaralla vaan soittaa tarpeeksi, niin itselleni menee lähes kaikki skaalat. Kunhan kaula ei ole ihan älyttömän ohkainen. 26,5 tuumaa on nyt noista pidemmistä pisin ja sen suhteen en tykkää kauhean pitkistä baritoneista tai ainakaan tuota paljon pidemmistä. Toki tuohon soitettavuuteen liittyy kitaran muoto, kaulan satulan leveys, kaulan profiili ja paksuus, nauhojen koko, radius ja tietysti se skaalakin... Yhdessä minitelessäni on skaalan pituus vain 48 senttiä ja se toimii todella hyvin avoimessa mollivireessä. Tuosta välistä tuohon 26,5 tuumaiseen sähkökitaraan löytyy myös monia kokoja ja kaikkiin niihin kyllä tottuu :) Akustisia on vieläkin lyhyemmällä skaalalla, mutta ne ovat jo muutenkin hieman toisen ketjun/aiheen soittimia. Kokeilemallahan nuo omat mieltymykset löytyy. Minusta voisi olla enemmänkin valikoimaa noissa lyhyemmän skaalan soittimissa ja varsinkin laadukkaammissa. Mukavia pelejä soittaa ja itse tykkään slidesoitossa niistä, mutta muutenkin. Tietenkin reilusti lyhyempi skaala voi tuota normaalia virettä hieman nostaa, mutta tässä ei varmaan nyt puhuta niin lyhkäisistä skaaloista että tuo normaalivire muuttuisi. Se kitaran mahdollinen vireen muutos voi kyllä sekin olla ihan hyvä asia. Riippuu mitä ja miten soittaa. Saattaa tuoda joskus ihan uutta kulmaa kun samat ja tutut hommat soitetaankin hieman toisin... | |
![]() 28.02.2017 14:53:32 | |
mpekkanen: ...Itsellä on todella monenlaisia kitaroita ja useat ovat normaalia F ja G skaalaisia kitaroita huomattavasti lyhyemmällä skaalalla. Noissa lyhyemmissäkin on omat hyvät juttunsa, mutta itse olen aika kaikkiruokainen. Kun kitaralla vaan soittaa tarpeeksi, niin itselleni menee lähes kaikki skaalat. ... Saattaa vaín olla että itselle liian pitkällä skaalalla ei voi soittaa tietynlaisia juttuja kovin helposti, jos ei sormet yllä riittävän monen nauhan yli vaikkapa jossain blues-soittelussa (joku shuffle-variaatio läheltä satulaa, vaikkapa F:n tai Fis:n kohdalta). Mulla on ainakin sellaiset nakkisormet, että joskus meinaa tuottaa vaikeuksia 25,5" skaalalla vaikka 25" tai 24,5" skaalalla onnistuu ihan hyvin. Toki tässä voi olla ainakin mun tapauksessa kyseessä jokin tekniikkavirhe :D Eli kyllä se vain joillekin on se skaalan pituuskin tärkeä kaulan muiden mittojen lisäksi. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 28.02.2017 17:53:28 | |
Käytännössä kitaran skaala ei välttämättä aina ole aina juuri tismalleen se ilmoitettu. Ainakin Gibsonien kohdalla se pikkuisen vaihtelee tehtaasta ja vuosimallista riippuen (muistaakseni ~5 mm, eli ~0.2" haarukassa). Siis vaikka kaikille ilmoitetaankin se sama 24.75" skaala. Fendereissä ja Ibanezeissa ei tuollaista heittelyä kait ole. PRS:stä en tiedä. Kaulan profiili/paksuus vaikuttaa myöskin siihen, miten tietyt soinnut sujuvat. Ainakin jos peukku pitäisi saada mukaan. Mutta kyllähän ne nauhatkin sijaitsevat aina sitä kauempana toisistaan, mitä pidempi skaala on. Tällä laskurilla voi tutkiskella, että miten paljon ero on eri puolilla otelautaa (perinteinen tasaviritys suoralla satulalla ja suorilla nauhoilla). Mikään ei tietenkään korvaa tosielämän testiä, mutta tästä saa kuitenkin hieman hajua erojen suuruusluokasta (1" on tarkalleen 25.4 mm): http://www.stewmac.com/FretCalculator Valtaosalle se on varmastikin itsestäänselvyys, mutta mainitsenpa varuiksi, että kitaran nauhojen lukumäärä tai koko eivät yhtään mitenkään liity skaalaan. Eli jollain tietyllä skaalalla esimerkiksi 24-nauhainen otelauta vain on niiden lisänauhojen verran pidempi, kuin 21-nauhainen otelauta. Kuten tässä kuvassa: https://muusikoiden.net/dyn/users/132168.jpg Eli matka satulasta nauhoille 1 ... 21 on näissä kaikissa saman verran: 21-nauhainen Fender Stratocaster (25.5") 22-nauhainen Fender Stratocaster (25.5") 24-nauhainen Ibanez JEM (25.5") Kuten on näissäkin: 22-nauhainen PRS Custom22 (25") 24-nauhainen PRS Custom24 (25") Em. laskurissa skaala tarkoittaa mittaa satulasta 12. nauhan keskelle, kerrottuna kahdella. Siksi intonaatio, kielisetti ja vire eivät vaikuta skaalaan. Esimerkiksi 25.5" skaalalla matka 1. nauhan keskeltä 6. nauhan keskelle on ~3 mm pidempi, kuin 25" kitarassa. Eli ~6 mm pidempi, kuin 24.5" kitarassa. Eli ~9 mm pidempi, kuin 24" kitarassa. Ja jos vaikkapa 25.5" kitaran ensimmäiselle nauhalle laittaa Capon (vaikka vain mielessään), jää jäljelle ~24.1" skaalan omaava kitara, jonka otelaudassa on yksi nauha vähemmän. D'oh! | |
![]() 01.03.2017 11:53:40 | |
iec: Saattaa vaín olla että itselle liian pitkällä skaalalla ei voi soittaa tietynlaisia juttuja kovin helposti, jos ei sormet yllä riittävän monen nauhan yli vaikkapa jossain blues-soittelussa (joku shuffle-variaatio läheltä satulaa, vaikkapa F:n tai Fis:n kohdalta). Mulla on ainakin sellaiset nakkisormet, että joskus meinaa tuottaa vaikeuksia 25,5" skaalalla vaikka 25" tai 24,5" skaalalla onnistuu ihan hyvin. Toki tässä voi olla ainakin mun tapauksessa kyseessä jokin tekniikkavirhe :D Eli kyllä se vain joillekin on se skaalan pituuskin tärkeä kaulan muiden mittojen lisäksi. Ok, no nythän mä ymmärrän tämän skaalajutun paremmin. Aina ajatellut, että eikö sitä skaalan tuntumaeroa voi kompensoida kielten paksuudella, mutta siinähän on tosiaan tällainenkin pointti.. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 01.03.2017 12:49:55 | |
Skaalassa on mullekin kyse nimenomaan siitä, että pikkasen lyhyemmällä skaalalla on helpompaa sormitella kun nakit on aika tönköt ja lyhyet. Se on se Kylätohtorille myymäni ZM SE joka ton asian mulle avasi...perhana, miksi mä sen möin pois. | |
![]() 01.03.2017 12:59:22 | |
iec: Saattaa vaín olla että itselle liian pitkällä skaalalla ei voi soittaa tietynlaisia juttuja kovin helposti, jos ei sormet yllä riittävän monen nauhan yli vaikkapa jossain blues-soittelussa (joku shuffle-variaatio läheltä satulaa, vaikkapa F:n tai Fis:n kohdalta). Täytyikin ihan kokeilla että onnistuuko F:n (tai oikeastaan siis C:n) kohdalta perusränttätänttä 27" skaalaisella seiskalla. Onnistuu nippanappa, mutta kyllä se melkoista tuskaa olisi pidempään soittaa. | |
![]() 22.06.2017 22:46:14 (muokattu 22.06.2017 22:49:44) | |
Nostanpa tämän: Talliin tuli vaihtokaupan kautta 1995 PRS Standard 22:in ja virittimet kyllä toimivat, mutta vähän väljät joten ne voisi päivittää uusiin. Onko vinkkiä mistä saisi uudet samanlaiset tai sitten "paremmat" jotka menee samoihin reikiin. | |
![]() 23.06.2017 00:23:56 | |
steelduck: Nostanpa tämän: Talliin tuli vaihtokaupan kautta 1995 PRS Standard 22:in ja virittimet kyllä toimivat, mutta vähän väljät joten ne voisi päivittää uusiin. Onko vinkkiä mistä saisi uudet samanlaiset tai sitten "paremmat" jotka menee samoihin reikiin. Vaikka DLX myy sulle varaosina uudet Phase III:t, vitun kalliiseen hintaan toki. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 23.06.2017 00:42:33 | |
Googlella etsimällä löytyi viitteitä, että Schaller M6 Minit menisivät ilman porailuja? Onko kellään kokomusta? | |
![]() 23.06.2017 06:46:43 (muokattu 23.06.2017 06:46:59) | |
Mulla meni PRS:n myötä valtaosa kitaroista torille. Halusin jonkun simppelin kitaran Gibsonia pidemmällä skaalalla, kiinteällä tallalla ja lukkovirittimillä ilman mitään krumeluureja. Yllättäen PRS Mira oli juuri sellainen. Vaihdoin vielä säädettävän messinkisatulan siihen. | |
![]() 23.06.2017 08:59:14 | |
steelduck: Tuli vaihtokaupan kautta 1995 PRS Standard 22:in ja virittimet kyllä toimivat, mutta vähän väljät joten ne voisi päivittää uusiin. Onko vinkkiä mistä saisi uudet samanlaiset tai sitten "paremmat" jotka menee samoihin reikiin. Uudet maksaa muuten noin 40€ kpl. Maahantuoja taisi olla DLX? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 23.06.2017 09:53:11 | |
steelduck: Nostanpa tämän: Talliin tuli vaihtokaupan kautta 1995 PRS Standard 22:in ja virittimet kyllä toimivat, mutta vähän väljät joten ne voisi päivittää uusiin. Onko vinkkiä mistä saisi uudet samanlaiset tai sitten "paremmat" jotka menee samoihin reikiin. -95 valmistuneen kitaran virittimet finaalissa???? oletko kokeillut kiristää niitä? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 23.06.2017 12:31:46 | |
hallu: -95 valmistuneen kitaran virittimet finaalissa???? oletko kokeillut kiristää niitä? En, miten niitä kiristetään? Nyt tuntuu G kielellä semmoinen klappi että on vaikea saada hienovirettä kohtalleen. | |
![]() 23.06.2017 12:52:22 | |
steelduck: Googlella etsimällä löytyi viitteitä, että Schaller M6 Minit menisivät ilman porailuja? Onko kellään kokomusta? Perus M6:t menee ainakin SE-sarjalaisiin heittämällä, luulisi että ameriikanmalleihinkin. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. | |
![]() 24.06.2017 12:30:27 | |
hallu: -95 valmistuneen kitaran virittimet finaalissa???? oletko kokeillut kiristää niitä? Nyt on vähän typerä olo... Kiitos. Aikaisemmat kitarat on ollut sen verran uusia, ettei tullut tuollaistakaan mieleen, kun ei ole ollut tarvetta. Vähän sellainen Homer Simpson Doh! fiilis. Nyt on taas jämäkät virittimet. :D Jos nyt oikein haluaa nillittää, niin ratio voisi olla noisssa Phase I:ssä isompi, kun pienellä käännöllä vire muuttuu tosi paljon. Saa aika kieli keskellä suuta virittää. | |
![]() 25.06.2017 10:28:39 | |
steelduck: Nyt on vähän typerä olo... Kiitos. Aikaisemmat kitarat on ollut sen verran uusia, ettei tullut tuollaistakaan mieleen, kun ei ole ollut tarvetta. Vähän sellainen Homer Simpson Doh! fiilis. Nyt on taas jämäkät virittimet. :D Jos nyt oikein haluaa nillittää, niin ratio voisi olla noisssa Phase I:ssä isompi, kun pienellä käännöllä vire muuttuu tosi paljon. Saa aika kieli keskellä suuta virittää. Hieno juttu, että homma korjaantui. Anteeksi kun en muistanut tulla vastaamaan jatkokysymykseesi. Itseasiassa PRS:n virittimet ei ole mulle tuttuja, mutta yleensä laatukitaroihin laitetaan laatuvirittimet ja oman kokemukseni mukaan semmoiset kestää ihmisiän.... tai lähestulkoon. Kiristämisellä tarkoitin ihan yksinkertaisesti siinä tapin tyvessä lavan puolella olevaa mutteria, joka usein löystyy vallankin iänmyötä kun puu voi kuivuessaan vähän kutistuakin ja itselläni tapin klapit on hoitunut sillä. Joitakin virittimiä voi purkaa vähän pidemmällekin ja silloin voi hyvin viritintä vähän purkaa ja putasailla jolloin sen toiminta yleensä paranee, mutta se riippuu ihan virittimestä. Kestorasvatut koteloidut virittimet kai teoriassa voi oikein pitkän ajan kuluessa kuivahtaa ne rasvat siellä, mutta se ilmenee yleensä jäykkyytenä viritintä pyöritellessä ja hoituu tavallisesti kovalla pyörittämisellä jos viritin on sellainen että sitä pysyy vähän purkamaan niin sinne saa varmaan ujutettua vähän jotain hyvin tunkeutuvaa ompelukoneöljyä notkistamaan sitä kuivunutta vaseliinia, mutta itse en mielelläni laittaisi sinne mitään öljyä keräämään pölyä ja aiheuttamaan mahdollisesti ongelmia myöhemmin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 28.10.2017 23:23:02 | |
Kotoa löytyy Paul Reed Smith Custom 24 30th anniversary mallin kepukka. Upea soitin ja hyvä soittaa. Mutta erikoisen ongelmaan olen törmännyt. Soitettaessa varsinkin bassokieliä kitara rämisee. Ja resonointi tulee mielestäni kaulamikin muovikuoresta ja/tai kehikosta. Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Hoitokeino? | |
![]() 28.10.2017 23:30:03 (muokattu 28.10.2017 23:35:10) | |
velipekka: Kotoa löytyy Paul Reed Smith Custom 24 30th anniversary mallin kepukka. Upea soitin ja hyvä soittaa. Mutta erikoisen ongelmaan olen törmännyt. Soitettaessa varsinkin bassokieliä kitara rämisee. Ja resonointi tulee mielestäni kaulamikin muovikuoresta ja/tai kehikosta. Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Hoitokeino? Ei ole tullut vastaan. Sen sijaan jos kitarassa on kiinni hihnan 'locking starpit' ja soittelee hihna paikallaan akustisesti niin hihnan lukkosysteemit saattaa resonoida. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 29.10.2017 06:53:27 | |
velipekka: Kotoa löytyy Paul Reed Smith Custom 24 30th anniversary mallin kepukka. Upea soitin ja hyvä soittaa. Mutta erikoisen ongelmaan olen törmännyt. Soitettaessa varsinkin bassokieliä kitara rämisee. Ja resonointi tulee mielestäni kaulamikin muovikuoresta ja/tai kehikosta. Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Hoitokeino? Olen törmännyt samaan yhdessä kitarassa, en vaan yhtään muista miten vika korjaantui. Sinällään siis täysin turha postaus :D Ens kielienvaihdon yhteydessä mikki irti jos llytyisi jotain? "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 29.10.2017 11:33:48 | |
Tuo on vaan ihan hemmetin ärsyttävä piirre varsinkin näin kalliissa kitarassa. Se resonoi ajoittain niin paljon, että kliinitkin vähän säröttää soitettaessa. Kielten vaihdon yhteydessä täytyy tonkia tai viedä sitten pajalle. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)