![]() 28.12.2014 13:23:04 | |
---|---|
Ainakin omassa 2011 American Standardissa on HSS-routtaus... | |
![]() 28.12.2014 13:26:10 | |
steelduck: Ainakin omassa 2011 American Standardissa on HSS-routtaus... Ok, hyvä, että korjasit. Tuo oma "tieto" oli vain mutua... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 28.12.2014 15:31:24 | |
spedecaster: Tässä taas kyselen vähän mielipiteitä valinnoissa :) tuli tossa netissä vastaan vuoden 2007 american standard hintaan 900e ja aloin pohtimaan, että onko se hss mikitys nyt niin paljon monipuolisempi, että on pakollinen? Pääasiallisesti kyllä tulee jtn rokkia soitettua varmaankin. Tietoa millaset poraukset tossa mahtaa olla tallamikille? Voiko pleksin alta löytyä suoraan paikka humbuckerille? Mites porukalla tietoa vuoden 2007 kaulaprofiilista sekä nauhoista? Onko nuo myös modern c ja medium jumbo? Vaihtoehtona tolla on nyt pyörinyt thomanilta http://www.thomann.de/fi/fender_deluxe_lone_star_strat_rw_3csb.htm tollanen. en ole olisi kyl uskonut sähkökitaran valinnan olevan näin helvetillinen työ :) Oma kokemus tuosta minihupparista on, että ihan hyvältä kuulostaa säröt ainakin semmoiseen kasarihevi/Iron Maiden linjaan asti. Ehkä sitten modernimpi metal, death metallit jne toimivat paremmin kokonaisilla humppareilla. Mutta jos et jotain death metallia soittele niin minihumppari varmaan riittää. Mulla oli myös tuo Duncanin JB jr ja oli kyllä hyvä soundi, tosin hieman enemmän olisi outputtia ja munaa saanut olla hevimmissä jutuissa mutta oli ihan ok. Ja tosiaan oi JB ei ole edes kuumimmasta päästä minihumppareissa, jotkut hot railsit jne on vielä jytympiä. Voisin laittaa ääninäytteitä miltä straton minihumppari tallassa kuulostaa hard rock ja doomahtavassa hevissä jos kiinnostaa. | |
![]() 28.12.2014 16:29:09 | |
Generalissimo: Oma kokemus tuosta minihupparista on, että ihan hyvältä kuulostaa säröt ainakin semmoiseen kasarihevi/Iron Maiden linjaan asti. Ehkä sitten modernimpi metal, death metallit jne toimivat paremmin kokonaisilla humppareilla. Mutta jos et jotain death metallia soittele niin minihumppari varmaan riittää. Mulla oli myös tuo Duncanin JB jr ja oli kyllä hyvä soundi, tosin hieman enemmän olisi outputtia ja munaa saanut olla hevimmissä jutuissa mutta oli ihan ok. Ja tosiaan oi JB ei ole edes kuumimmasta päästä minihumppareissa, jotkut hot railsit jne on vielä jytympiä. Voisin laittaa ääninäytteitä miltä straton minihumppari tallassa kuulostaa hard rock ja doomahtavassa hevissä jos kiinnostaa. Noniin! Tämä sitten vähän jo helpottaa kitaran valitsemista! Enhän mä tajunnu ees, että olemassa tollasii minihumppareita ja varmasti menevät ihan hyvin tollasessa rock soittelussa. Raskainta mitä varmaan koskaan tulee soittamaan niin on jotain tasoa metallica :D Mites simppeli tollasen humpparin tallaan laittaminen on? Pleksi irti, irrottaa piuhat ja mikki ja sitten uus tilalle ja kolvaus? Mitäköhän tommosen asennus jossain liikkeessä sitten maksaisi? Tossa jokunen aika sitten ostin uuden akustisen kitaran ja pidin sen valitsemista hankalana... tämän ku olis tiennyt aikasemmin :D Ihan mielelläni kuuntelen ääninäytteitä! | |
![]() 28.12.2014 16:43:21 (muokattu 28.12.2014 16:44:39) | |
spedecaster: Noniin! Tämä sitten vähän jo helpottaa kitaran valitsemista! Enhän mä tajunnu ees, että olemassa tollasii minihumppareita ja varmasti menevät ihan hyvin tollasessa rock soittelussa. Raskainta mitä varmaan koskaan tulee soittamaan niin on jotain tasoa metallica :D Mites simppeli tollasen humpparin tallaan laittaminen on? Pleksi irti, irrottaa piuhat ja mikki ja sitten uus tilalle ja kolvaus? Mitäköhän tommosen asennus jossain liikkeessä sitten maksaisi? Tossa jokunen aika sitten ostin uuden akustisen kitaran ja pidin sen valitsemista hankalana... tämän ku olis tiennyt aikasemmin :D Ihan mielelläni kuuntelen ääninäytteitä! Tässä näytteessä siis minihumpparilla rokimpaa menoa. https://www.youtube.com/watch?v=g8RMMkb6VWM ja tässä vähän raskaampaa, tosin säröä silti hyvin hillitysti. https://www.youtube.com/watch?v=HAh2MTZ2cFA Huomaa, että combo jolla nuo on nauhotettu on hyvin kirkassoundinen ja rokkiin enempi suunnattu, esim jollain Mesan nupilla lähtisi paljon tiukempaa menoa. Ja mikki noissa tosiaan se Seymourin JB junior. Ja tosiaan kuumempiakin minihumppareita on mitä tämä, tässä JBssa on vaan mukavan selkeä ja erotteleva soundi. e: minihumpparin asennus ihan simppeli homma, ei kannata liikkeessä vaihdattaa jos kolvia saa jostain lainaan kun mulla ainakin tuli hyvät asennusohjeet mikin mukana. | |
![]() 28.12.2014 17:22:13 | |
Generalissimo: Tässä näytteessä siis minihumpparilla rokimpaa menoa. https://www.youtube.com/watch?v=g8RMMkb6VWM ja tässä vähän raskaampaa, tosin säröä silti hyvin hillitysti. https://www.youtube.com/watch?v=HAh2MTZ2cFA Huomaa, että combo jolla nuo on nauhotettu on hyvin kirkassoundinen ja rokkiin enempi suunnattu, esim jollain Mesan nupilla lähtisi paljon tiukempaa menoa. Ja mikki noissa tosiaan se Seymourin JB junior. Ja tosiaan kuumempiakin minihumppareita on mitä tämä, tässä JBssa on vaan mukavan selkeä ja erotteleva soundi. e: minihumpparin asennus ihan simppeli homma, ei kannata liikkeessä vaihdattaa jos kolvia saa jostain lainaan kun mulla ainakin tuli hyvät asennusohjeet mikin mukana. Kiitokset näytteistä. Kyllä tollanen minihumppari mulle kelpaa mainiosti. Nyt metsästää enään joku ok keppi niin pääsee soittelee :) | |
![]() 29.12.2014 14:44:37 | |
73nd3r: Nettitotuus kertoo, että Modern Playerit tulisivat samoista verstaista kuin Classic Vibet. Tiedon luotettavuus on normaalilla tasolla (= epävarmaa), mutta selvästi näissä molemmissa sarjoissa on haluttu tehdä parempaa laatua kuin halvimmissa Bullet/Affinity-sarjoissa. Lieneekö nettitotuus lähtenyt meikäläisen spekuloinnista, vai osuinko spekulaatiossani oikeaan? Joka tapauksessa, oma Squier Classic Viben kaula on niin saman näköinen kuin Modern Player Jaguarin, leimoja ja viimeistelyä myöten, että kylläpä ihmettelen kovasti jos asia ei näin ole. Hyviä kitaroita molemmat (tai CV:stä ei ole kuin kaula itsellä, mutta olen useampia sellaisia stratoja testannut) eikä kiinalaisuus ainakaan minua haittaa. Huomattavasti parempaa työn jälkeä kuin esim. noissa korean Fendereissä tuolta 2000-luvun alkupuolella (Lite Ash). Kyllä ne kiinan penteleet ovat oppineet tekemään hyviä kitaroita ja etenkin kaulojen tuntuma ja lakkaus miellyttää allekirjoittanutta kovasti. | |
![]() 29.12.2014 21:15:49 | |
Mites täällä straton soittajat jakautuuko vintage (6 ruuvilla)/modern (2-ruuvilla) tremolon kannattajiin? Itseltä löytyy molepia malleja, mutta kampeamisessa olen tykästynyt tuohon moderiniin versioon. Jotenkin herkempi tatsi ja ehkä myös säädettävissä helpommin. Molemmat mallit ajaa kyllä asiansa. Ehkä tuo perinteinen on jokseenkin tukevampi malli, yhden modernin onnistuin kampeamaan paskaksi - puu halkesi tolppien edestä. | |
![]() 29.12.2014 21:24:40 | |
bussoli: Mites täällä straton soittajat jakautuuko vintage (6 ruuvilla)/modern (2-ruuvilla) tremolon kannattajiin? Itseltä löytyy molepia malleja, mutta kampeamisessa olen tykästynyt tuohon moderiniin versioon. Jotenkin herkempi tatsi ja ehkä myös säädettävissä helpommin. Molemmat mallit ajaa kyllä asiansa. Ehkä tuo perinteinen on jokseenkin tukevampi malli, yhden modernin onnistuin kampeamaan paskaksi - puu halkesi tolppien edestä. Itekin oon tykästynyt tuohon two pointtiin. Se ei vaadi säätämistä toimiakseen oikein. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 29.12.2014 22:12:13 | |
Minä vaadin kitaraltani vintage-lookkia, ja siksi kuuden ruuvin talla. Tallan säädän niin että kampeaminen tapahtuu vain alaspäin, eli talla on kiinni bodyssä. | |
![]() 29.12.2014 22:50:31 | |
mopar: Minä vaadin kitaraltani vintage-lookkia, ja siksi kuuden ruuvin talla. Tallan säädän niin että kampeaminen tapahtuu vain alaspäin, eli talla on kiinni bodyssä. Tässä olisi voinut moparin tilalla lukea Laulava Kylätohtori. Mutta toisaalta, eipä ole koskaan tainnut olla muita kuin vintage-malleja, joten olisihan se hauska kokeilla modernia. Toisaalta meikäläisen kampimäärillä lienee ihan sama ja vintage-look miellyttää enemmän, joten näillä mennään... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 29.12.2014 23:30:07 (muokattu 29.12.2014 23:30:24) | |
Itekin tykkään tosta vintagelookista enemmän, mutta oon todennut tämän olevan yksi kohta, jossa voin tinkiä. Toisin kuin vaikka Telecasterin talla, jossa olen absoluuttisen ehdoton. Tiltatut tallapalat on ok, mutta muuten no bullshit! Stratossa taas säädän tallan aina kelluvaksi. Portaaton, sulava toiminta ja tasan yksi sävelaskel ylöspäin on vaatimuksena. Pääse helpommalla two point tallalla tässä hommassa. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 30.12.2014 12:05:31 | |
Mä tykkään enemmän vintage-tallasta. Mulla molemmat ovat olleet yhtä helppoja tai vaikeita säätää, mutta vintage-tallan olen aina saanut säädettyä mun käteen hieman paremmaksi. Mulla on kaikki viisi jousta kiinni ja talla kelluu hieman. Silloin kampi toimii kevyesti, mutta jämäkästi. Vain reunimmaiset ruuvit ovat kireällä, sisemmät ruuvit ovat melko löysällä. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 30.12.2014 13:28:46 | |
Onko joku vertaillut Straton eri body-materiaaleja? Niitähän on lepän lisäksi ainakin saarnia (onko ihan alkuperäinen?), lehmusta (japsi?), mahonkia (modern playerissä kiinassa) ja jopa kokonaan ruusupuusta (kauloineen). Miten ne soi eri tavalla? Tuossa kiinan mahonki-MP:ssä on humpparit, joten olisiko lähellä Gibsonin soundia? "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 30.12.2014 13:55:42 | |
Yallup: Onko joku vertaillut Straton eri body-materiaaleja? Niitähän on lepän lisäksi ainakin saarnia (onko ihan alkuperäinen?), lehmusta (japsi?), mahonkia (modern playerissä kiinassa) ja jopa kokonaan ruusupuusta (kauloineen). Miten ne soi eri tavalla? Tuossa kiinan mahonki-MP:ssä on humpparit, joten olisiko lähellä Gibsonin soundia? No lähtökohtaisesti konsensus on tämä kitaroissa yleisesti: Saarni on kirkkain ja napsuvin Leppä hiukan tasapainoisempi Mahonki tummempi ja enempi "throaty" Lehmus on pehmeä puu, joten teoriassa se soi vaisummin kuin leppä/saarni Rajuja yleistyksiä nämä toki, mutta antavat suuntaa ehket hieman. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 30.12.2014 14:11:29 | |
Katos, Yallup avasi matopurkin uuden vuoden kunniaksi :-D Jos joku tunnistaa sokkotestissä hyvällä prosentilla mistä puusta Strato on tehty niin luulisin Fenderin tehtaalta löytyvän työpaikkoja. | |
![]() 30.12.2014 15:10:29 | |
Tuo kokonaan ruusupuusta on jo kitaraksikin erikoisuus ja maksaa T-kaupassa 4333e, toki mukaan tulee muutakin roinaa. Yksi malli on erikoista okume-puuta, maksaa vajaa 3000e, siinä on hieno AAAAA-flame top. Lienevätkö keräilyvermeitä? Mahonkinen MP-strato on aika edullinen, alle 500e, siinä tosin on vaahterakaula. Luulisi olevan varsin poikkeava humppareineen perus-straton soundista. Saarnipuiset näyttäisivät olevan melko kalliinpuoleisia mm. Buddy Holly-malli ja monet 60 anniversary-mallit, joten liekö ensimmäiset olleet sitä? Tosin pari edullista Meksiko-mallia (Classic ja Deluxe) on myös saarnia. "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 30.12.2014 16:22:13 | |
73nd3r: Katos, Yallup avasi matopurkin uuden vuoden kunniaksi :-D Jos joku tunnistaa sokkotestissä hyvällä prosentilla mistä puusta Strato on tehty niin luulisin Fenderin tehtaalta löytyvän työpaikkoja. Ei se mahdoton homma ole. Saarni ja leppä on sen verran eri tavaraa painoltaan ja (akustiselta) soinniltaan, mahongista puhumattakaan. Kyllä väittäisin asiaa tuntevan henkilön sokkona erottavan kolmesta kitarasta mikä näistä on mahonkia, mikä saarnea ja mikä leppää. | |
![]() 30.12.2014 16:27:33 | |
Väitä ihan rauhassa, matopurkki on jo auki. IRL, aina sokkotesteissä kumminkin näyttää menevän pieleen. | |
![]() 30.12.2014 16:37:10 | |
Rämppy: Mä tykkään enemmän vintage-tallasta. Mulla molemmat ovat olleet yhtä helppoja tai vaikeita säätää, mutta vintage-tallan olen aina saanut säädettyä mun käteen hieman paremmaksi. Mulla on kaikki viisi jousta kiinni ja talla kelluu hieman. Silloin kampi toimii kevyesti, mutta jämäkästi. Vain reunimmaiset ruuvit ovat kireällä, sisemmät ruuvit ovat melko löysällä. Sulla on vissiin aika paksut kielet, kun viidellä jousella vielä kelluu. Vai onko noita jousia eri jäykkysiä? Itselläni vintage tallassa viisi jousta ja on ihan bodyssa kiinni. Kampea en käytä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)