Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 524 25 26 27 28109 110 111 112 113
TAH53
31.07.2007 10:56:41
Kaipaisin kommentteja kaulamikin valintaan. Soitan jazzia vaahterapuisella 335-kopiolla. Kielet on hiotut 0,12-paksuiset, tällä hetkellä GHS-merkkiset. Pääasiassa tulee käytettyä vain kaulamikkiä tyylisuunnan mukaisesti. Olen varsin tyytyväinen saundiin, mutta se edellyttää vahvistimessa bassojen kääntämistä melkein nollalle. Eli alimmat kielet soivat liian paksusti. Ja ylin kieli on liian kirkas, sävytön. Pitäisikö tällaisessa tilanteessa korostaa keskiääniä?

Katselin DiMarzion mikkien taajuuskäyriä ja Virtual PAF näyttäisi ainoana korostavan keskiääniä. Tällainenko kannattaisi vaihtaa kaulamikiksi? Ajattelin myös, että jos vaihtaisi ohuemmasta sarjasta alimmat kielet ja paksummasta ylimmät, niin sekin saattaisi auttaa. Voisi kyllä pitemmän päälle tulla edullisemmaksi vaihtaa sopiva mikki kuin ostella useita kielisarjoja kerrallaan (ellei sitten saa yksittäisiä kieliä?).

Siis mitä mieltä ja onko kokemuksia aiheesta.
s7ra7
31.07.2007 11:47:41

Pitäisikö tällaisessa tilanteessa korostaa keskiääniä?

Oletko harkinnut jonkinlaista middle-boosteria tai EQ:ta kitaran ja vahvistimen väliin? Etenkin kun itse tekee tuon boosterin pääsee hyvinkin edullisesti, tosin omakohtaista kokemusta ei ole. :P
TAH53
31.07.2007 12:25:16
Oletko harkinnut jonkinlaista middle-boosteria tai EQ:ta kitaran ja vahvistimen väliin?

Enpä ole ymmärtänyt harkita, mutta kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, koska saundiin olen muuten tyytyväinen. Pidetään mielessä. Kiitos vinkistä.
shovi
31.07.2007 14:15:48 (muokattu 31.07.2007 14:17:25)
Halpislespaan olisi tarkoitus vaihtaa uudet mikit. Kaula vaahteraa, runko leppää joten aika tummasaundiset mikit olis paikallaan että päästäis piirun verran sinne oikean lespan suuntaan. Ehdoituksia, kummatkin mikit olis vaihtolistalla?

Sellanen ehto ois, että mitään potikoita en rupea vaihtelemaan, kuvion pitäis olla putkiaivolle tyyliä mikki pois -> uusi mikki tilalle.

e. kultakuoret ois hieno juttu, nykyisetkin kun ovat.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
Charade123
01.08.2007 07:26:41 (muokattu 01.08.2007 07:32:07)
Voiskohan joku auttaa kun vaihdoin stratooni DiMarzion Virtual Vintage Solon tallaan ja Solo Pron kaulaan. Tallamikki toimii, mutta keskimikki (vakio) ulisee kummallisesti välillä ja kaulamikki on todella hiljainen ja välillä siitä ei kuulu yhtään mitään. Ajattelin että onko vika kytkennöissä vai voiko mikki olla rikki?

Tästä vielä että DiMarzion sivujen mukaan Solon ulostulo on 200 ja Solo Pron 176. Voiko näillä siis olla suurikin volyymiero? Vai onko vika kuitenkin minun kytkennöissä, kun sen kaulamikin soundi on todella tumma. Kytkennät on tarkistettu jo päälle 10 kertaa ja fiksuna menin vielä katkomaan tonepotikoihin menevät piuhat kun ajattelin jommankumman olevan rikki ja pidän tonet muutenkin aina täysillä.
Nyt on siis kitarasta volyymi ja tone täysillä, Tubescreamerista kaikki säätimet täysillä ja vahvari niin kirkkaalla kuin suinkin ja silti kaulamikin soundi on liian tumma. Tämä alkaa olla jo naurettavaa ja haluaisin mieluusti soittaa sillä kaulamikilläkin, joten arvostan suuresti jos joku osaa auttaa. Kiitos.

EDIT: Ja kaulamikki on tosiaan ihan kiinni kielissä ja pohjaanruuvatusta keskimikistä tuntuu kuuluvan kovempaa.
booster
01.08.2007 08:31:05
Osaakohan joku sanoa, millainen DC-resistanssi noissa Tokain Vintage PAF Mk. II -mikeissä on? Tuntuu aika kuumilta varsinkin verrattuna tuohon stratoon. Olen vähän miettinyt mikkien vaihtoa, ja vähän viileämmät voisi ehkä olla. Voihan sitä volumepotikkaakin tietysti rullailla.
s7ra7
01.08.2007 11:43:29

Kyllä humppari kuulostaa melkein aina kuumemmalta. :)
eh 180
01.08.2007 13:43:27
kyselisin kun täällä näkyy asian tuntevaa porukkaa olevan, niin olen ostamassa esp ltd alexi 200 kitaraa ja siinä on vain yksi mikki (emg) niin riittääkä se hyvin vai pitäisikö mikkejä olla 2 ?
oiva tumpeloinen
01.08.2007 13:46:39
kyselisin kun täällä näkyy asian tuntevaa porukkaa olevan, niin olen ostamassa esp ltd alexi 200 kitaraa ja siinä on vain yksi mikki (emg) niin riittääkä se hyvin vai pitäisikö mikkejä olla 2 ?

Se sun aiheesta aloittama ketju ei riittänyt? Usko jo, ei kukaan pysty sanomaan, tarvitsetko sinä muita mikkejä vai et. eri kohdissa olevista mikeistä lähtee erilainen soundi. Tarvitsetko sinä sitä erilaista soundia? Miten kukaan muu pystyisi siihen vastaamaan?
eh 180
01.08.2007 20:13:05
no enpä tiä sen takii just kyselen
shovi
01.08.2007 21:06:54

Tuo Alexi tuossa mallin perässä kertoo karua kieltään: tallamikki riittää.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
tommiot
02.08.2007 11:35:13 (muokattu 02.08.2007 11:35:31)

Sanotaan sitten että tallamikki riittää. Mutta älä tuu tänne inisemään jos asia onkin toisin. Itseltäsi sun pitäisi kysyä riittääkö pelkkä tallamikki.
McNulty
02.08.2007 11:45:09

Kuten edelläkin on mainittu, vain sinä itse tiedät mikä sulle riittää.
KYllä sä yhdelläkin mikillä pärjäät. Sillä voi soittaa cleanit ja säröt. Tarvittaessa siihen voi rakentaa vaikka puolituksen.

Eri asia on sitten se, haluatko jatkossa kitaraltasi muita tonaalisia muutoksia. Toiset tykkäävät käyttää kaulamikkiä aina/joskus/ei koskaan esim. soolojen ja leadien soitossa. Pulliaisen Esa taitaa soitella rautalankaa keskimikillä... eli eri soittajilla on eri tarpeet. Jos tiedät ettet tarvitse muuta kuin sen treblekkään tallamikin perussoundin, niin silloinhan ei kaulamikille ole tarvetta. Tällaisella konfiguraatiolla soittavia henkilöitä on useita... Alexi Laihosta 80s hevitouhujen kautta aina Leslie Westiin asti.

Itse haluan että kitarassa on kaulamikki, etenkin jos se olisi minun ainoa soittimeni. Ihan vain siksi että kitara olisi monipuolinen, ja että siinä on edes mahdollisuus käyttää kaulamikkiäkin jos vaikka joskus sattuu tarvitsemaan. Eli vähän tuollainen "reservissä on hyvä olla varaa laajentaa"-ajattelutapa.

Seuraa sydäntäsi ja järjen pientä huutelua... fiiliksellä ja tunteella. Kyllä se siitä. Jos nyt ostat vain tallamikillä varustetun kitaran, niin kyllähän sitä kerkeää myöhemmin ostamaan esim. Stratocasterin jossa talla-, keski- ja kaulamikki. Tai päinvastoin... jos nyt ostat Les Paulin jossa on kaula- ja tallamikki, niin voithan sinä sitten myöhemmin ostaa vain tallamikillä varustetun soittimen. Eikö?
whagabam
02.08.2007 22:13:28
Eli alimmat kielet soivat liian paksusti. Ja ylin kieli on liian kirkas, sävytön. Pitäisikö tällaisessa tilanteessa korostaa keskiääniä?

Siis mitä mieltä ja onko kokemuksia aiheesta.

Joo on kokemuksia. Mulla on Tokain 335 .012 setillä ja kaulassa on Seymour Duncanin Phat Cat. Vähän vahvarista riippuen tietysti mutta kyllä bassoja yleensä joutuu kääntämään aika pienelleen noin paksuilla kielillä.
Mikin korkeuden säädöillä pelaamalla saa myös ihmeitä aikaan, ruuvaat reilusti alaspäin niin saattaa saundi muuttua mieleisemmäksi vaikka ulostulo vähän kärsiikin. Ja tietty se auttaa jos se mikki ei ole 25€ gotoh.
Eri merkkisiä kielisettejä kannatta tietysti koittaa myös. Setin koostumus vaihtelee vähän valmistajakohtaisesti ja niissä on yllättävän isoja eroja saundin suhteen. Jos on talous kunnossa niin ei muuta kun Pyramidin kieliä Customshopista, flatwoundeista en tiedä mutta ainakin ne normipunotut kuullostaa hyvältä.
vasurilla.
Retard1
04.08.2007 19:18:00
Kohta lähtee saksanmaalta (kukaan ei varmaan arvaa mikä kauppa kyseessä) kitarakamaa tilaukseen joten pitää vielä pikaisesti varmistaa, että jos tiedoissa ei erikseen mainita, että mikille pitää kitarassa olla tietynlaiset potikat ym. niin silloinhan siihen käy mitkä vain?

Ja vielä kerran linkitän tämän varmistukseksi: http://www.thomann.de/fi/shadow_sh680_humbucker.htm
Se on menoks sano Annie Lennox
tommiot
04.08.2007 19:28:18
Kohta lähtee saksanmaalta (kukaan ei varmaan arvaa mikä kauppa kyseessä) kitarakamaa tilaukseen joten pitää vielä pikaisesti varmistaa, että jos tiedoissa ei erikseen mainita, että mikille pitää kitarassa olla tietynlaiset potikat ym. niin silloinhan siihen käy mitkä vain?

Ja vielä kerran linkitän tämän varmistukseksi: http://www.thomann.de/fi/shadow_sh680_humbucker.htm

No ei se kyllä noin mene, että mitkä vaan jos ei sanota...

Passiiviyksikelaisille 250k
Passiivihumppareille 500k tai 1M
EMG:n aktiivihumppareille 25k, muista en ole varma.
Retard1
04.08.2007 19:36:36
No ei se kyllä noin mene, että mitkä vaan jos ei sanota...

Passiiviyksikelaisille 250k
Passiivihumppareille 500k tai 1M
EMG:n aktiivihumppareille 25k, muista en ole varma.

Ok, hyvä sillä tälläkin hetkellä on passiivihumpparit.
Se on menoks sano Annie Lennox
Zalakka
05.08.2007 11:44:51 (muokattu 05.08.2007 11:45:31)
Asia ei tunnu olevan yhtään kiireellinen, koska muutenkaan ei aika nyt riitä kitaran rämpytykseen, mutta tuntuisi niin todella ihanalta ajatukselta, jos saisin tuosta Jackson JS30RR -kitarastani tuon kaulamikin poistettua, koska en käytä sitä KOSKAAN. Mihinkään säätäjälle (joka sen poistaisi taidolla) en viitsi viedä. Mitähän siinä pitäisi osata, että sen saisi mahdollisesti itse poistettua (uskon kuitenkin, että en aio edes yrittää, koska luulen, että se on tosi vaikea homma... ainakin minulle)?
oiva tumpeloinen
05.08.2007 11:50:29
Asia ei tunnu olevan yhtään kiireellinen, koska muutenkaan ei aika nyt riitä kitaran rämpytykseen, mutta tuntuisi niin todella ihanalta ajatukselta, jos saisin tuosta Jackson JS30RR -kitarastani tuon kaulamikin poistettua, koska en käytä sitä KOSKAAN. Mihinkään säätäjälle (joka sen poistaisi taidolla) en viitsi viedä. Mitähän siinä pitäisi osata, että sen saisi mahdollisesti itse poistettua (uskon kuitenkin, että en aio edes yrittää, koska luulen, että se on tosi vaikea homma... ainakin minulle)?

Jos sitä reikää ei tarvitse täyttää, niin kyllähän sä itse sen siitä otat pois. Ei siitä kannata kenellekään maksaa. Ruuvarilla saat mikkikehyksen irti ja vaikka saksilla (kolvi olisi tietenkin kiva) piuhat elektroniikkapoterosta poikki. ei ole sen kummempi juttu.

Sitten jää vain sun silmän varaan, kumpi näyttää paremmalta: tyhjä kolo vai mikki.
Zalakka
05.08.2007 11:56:45 (muokattu 05.08.2007 12:01:17)
Jos sitä reikää ei tarvitse täyttää, niin kyllähän sä itse sen siitä otat pois. Ei siitä kannata kenellekään maksaa. Ruuvarilla saat mikkikehyksen irti ja vaikka saksilla (kolvi olisi tietenkin kiva) piuhat elektroniikkapoterosta poikki. ei ole sen kummempi juttu.

Sitten jää vain sun silmän varaan, kumpi näyttää paremmalta: tyhjä kolo vai mikki.

Sitä vaan, että en tiedä mitään noista elektroniikkahommista. Aikoisin jättää siihen sen tyhjän kolon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)