Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 524 25 26 27 2882 83 84 85 86
Nigelson
23.03.2008 20:45:12 (muokattu 23.03.2008 21:08:00)
No niin. Minulla on sellainen ongelma, että akustisen kitarani kielet särisevät ikävästi otelautaa vasten, kun niitä yrittää soittaa 12. nauhalta. Pitäisikö ongelman ratketa puhtaasti kaularaudan säätämisellä, vai täytyykö muitakin toimenpiteitä tehdä?

EDIT:

Ja lisättäköön vielä, että muuten kielet ovat aivan kohdallaan soitettavuuden kannalta. Ainoana ongelmana on tämä edellämainittu.
--Tomppa--
29.03.2008 12:54:20
"Sopiva korkeus on siis varsin pitkälti makuasia, mutta se liikkuu 1.5mm � 3.5mm mitattaessa väli kielen alapinnasta otelautaan 12."

Lainattu alkuperäisestä tekstistä.

Meinaako tuo, että mitataan 12. nauhan pinnalta, vai ihan siitä otelaudasta?
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Lag
04.04.2008 20:56:28
"Sopiva korkeus on siis varsin pitkälti makuasia, mutta se liikkuu 1.5mm � 3.5mm mitattaessa väli kielen alapinnasta otelautaan 12."

Lainattu alkuperäisestä tekstistä.

Meinaako tuo, että mitataan 12. nauhan pinnalta, vai ihan siitä otelaudasta?

Otelaudasta.
Simoniiq
23.04.2008 15:54:09
Mulla on sellasta pientä ropleemaa ton kepin kanssa. Eli kun viritän kielet vapaina tai huiluäänillä 12. nauhan kohalta kohalleen, G, B ja e-kielet (e-kieli erityisesti) on hiukan alavireessä tosta suunnilleen 10:ltä nauhalta lähtien ja E, A ja D hiukan ylävireessä. Häiritsee varsinkin soolottelua melko merkittävästi... Pitäskö tässä kaularautaa ruveta säätelee vai millä ratkee tällanen pulma? Nostin vähä tallaa mut ei se auttanu :P
"Ja nyt supertähti Imppa-Yrjeli laulaa niinkuin hän vain voi" "Rakkaat kuulijat: Pädä pädä" -Nyrok Cityn eppuläppää
Numb
23.04.2008 16:27:18

Intonaatio pitää säätää. Se tapahtuu liikuttamalla tallapaloja tarpeellinen matka eteen tai taakse, riippuen siitä mihin suuntaan intonaatio heittää. Ohjetta on mm. tämän ketjun 1. viestissä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Zakk
30.04.2008 11:15:04
Mulla yhdessä kepukassa särisee matala E kieli vapaana soitettaessa(ja matalalta muutenkin), muut kielet toimii kuten pitää ja actionikin juuri kohdillaan. Onko ainoa vaihtoehto nostaa tallaa, vai onko mahd kyse jostain muusta? tune-o-matic talla kyseessä? Kiits!
Insane Kane
30.04.2008 13:43:55
Mulla yhdessä kepukassa särisee matala E kieli vapaana soitettaessa(ja matalalta muutenkin), muut kielet toimii kuten pitää ja actionikin juuri kohdillaan. Onko ainoa vaihtoehto nostaa tallaa, vai onko mahd kyse jostain muusta? tune-o-matic talla kyseessä? Kiits!

Vaihtoehtona sulla on joko nostaa tallaa tai hankkia korkeampi tallapala.
Ehän minä mistään mittään tiijä, mutta katoppakuu...
oiva tumpeloinen
30.04.2008 14:02:18

Action on kohdillaan, mutta minkälainen relief sulla on kaulassa? Jos on kovin suora, niin pieni notko voisi hoitaa homman himaan.
Insane Kane
30.04.2008 14:38:03
Action on kohdillaan, mutta minkälainen relief sulla on kaulassa? Jos on kovin suora, niin pieni notko voisi hoitaa homman himaan.

Jeah, juuri näin. Minä tajusin että painetut äänet resonoi... Yötuuri, aivot jumissa ja Vappu ;)
Ehän minä mistään mittään tiijä, mutta katoppakuu...
Juktone
01.05.2008 14:12:39
Minulla on sellainen ongelma ltd m-1000 mallissa (floydrose talla) että ylä äänet "kuolevat" tai sammuvat aika nopesti ja vosiko joku kertoa miten ne tallapalat ym. jutut pitäisi säätää että sävelet soisivat pitempään? (vaihdoin kielet 10 - 11 kielisiin)
Oho
Juktone
02.05.2008 17:51:34 (muokattu 02.05.2008 17:52:31)
ei tämän tänne pitäny tulla :)
Oho
Zakk
05.05.2008 09:18:14

Jeah, juuri näin. Minä tajusin että painetut äänet resonoi... Yötuuri, aivot jumissa ja Vappu ;)

Kiitoksia, kokeilenpa tuota auttaisiko!
Mordax
10.05.2008 16:23:20
Mitäköhän mahtaa olla stratossani vikana, kun kieliä löystyttäessä viritystapeissa tuntuu olevan jonkun verran nk. tyhjää. Kieltä virittäessä alaspäin tappia tulee kääntää noin neljäsosakierros ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Ylöspäin virittäessä ongelmaa ei ole.

Onko kyseinen ongelma mahdollista korjata kotikonstein?

Kyseinen ongelma ei itseäni hirveästi käytännössä häiritse, mutta sujuvaan virittämiseen kuuluu - totta kai - olennaisena osana toimiva tekniikka.
Where's that confounded bridge?
Broadcaster
10.05.2008 17:19:51
Onko sulla kierretty älyttömästi "ylimääräistä" kieltä viritystapille?
Mordax
10.05.2008 17:44:42
Onko sulla kierretty älyttömästi "ylimääräistä" kieltä viritystapille?

Siitä se ei ainakaan johdu.
Echelon-IV
12.05.2008 23:43:43

Mitäköhän mahtaa olla stratossani vikana, kun kieliä löystyttäessä viritystapeissa tuntuu olevan jonkun verran nk. tyhjää. Kieltä virittäessä alaspäin tappia tulee kääntää noin neljäsosakierros ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Ylöspäin virittäessä ongelmaa ei ole.

Onko kyseinen ongelma mahdollista korjata kotikonstein?

Kyseinen ongelma ei itseäni hirveästi käytännössä häiritse, mutta sujuvaan virittämiseen kuuluu - totta kai - olennaisena osana toimiva tekniikka.

Muakin kiinnostas saaha tuohon vastaus, koska on havaittu samanlaista. Nimenomaan G- ja B-kielillä. voisko johtua (mahd. huonoista/kuluneista) virittimistä? (ibanez)
... which is nice.
ReBeat
13.05.2008 00:10:02

Kielet eivät luista välttämättä satulan urissa kovin hyvin ja silloin se virittimeltä annettu löysyys jää ehkä ensin lavan puolelle. Tuossa tilanteessa kannattaa kokeilla venyttää kieliä otelaudan puolella, niin löysyys tasaantuu sinnekin.
Mordax
14.05.2008 09:54:44
Kiitos neuvoista. Satula taitaakiin olla syypää tähän.
Fingers on Fire
17.05.2008 10:41:44
Moro.. Meikäläisellä on tällänen Ibanez GIO siinä on se "Floyd Rose" talla en tiiä kirjotinko oikein? :P
Ja tuota kitaran ope sano että aukase ne lukot siitä ylhäältä että voin virittää koneistosta.. Koska siinähän viritetään "hienosäätö" sieltä alhaalta tallasta.
Kitarassa on kampi mainitsin varmuudelta jos tuolla jotain merkitystä on. :D

Elikkä siis ongelma on se että kun olen aukaissut ne 3 "lukkoa" jotka estävät virityksen koneistosta ja rupean virittämään niin vire ei pysy tai siis pysyy kunnes laitan ne 3 "lukkoa" takaisin sitten vire menee ihan sekaisin?!? ja kun koitan korjata hieno säädöstä niin en saakkaan korjattua!?
En edes muista kuinka päin ne 3 "lukkoa" pitää sinne kaulan ylä osaan laittaa takaisin.. Mutta sillä ei kai ole väliä? Ne menee kumminkin päin. Anteeksi että tämä on näin epä selvä mutta kirjotan tätä kiireellä. Kysy lisä tietoa jos tarvitset auttamiseen. :)

Kiitosta!

Tällä on vähän kiire että isot kiitokset jos joku ehtisi auttamaan! :)
Heavy Metal!
oiva tumpeloinen
17.05.2008 11:42:15
Moro.. Meikäläisellä on tällänen Ibanez GIO siinä on se "Floyd Rose" talla en tiiä kirjotinko oikein? :P
Ja tuota kitaran ope sano että aukase ne lukot siitä ylhäältä että voin virittää koneistosta.. Koska siinähän viritetään "hienosäätö" sieltä alhaalta tallasta.
Kitarassa on kampi mainitsin varmuudelta jos tuolla jotain merkitystä on. :D

Elikkä siis ongelma on se että kun olen aukaissut ne 3 "lukkoa" jotka estävät virityksen koneistosta ja rupean virittämään niin vire ei pysy tai siis pysyy kunnes laitan ne 3 "lukkoa" takaisin sitten vire menee ihan sekaisin?!? ja kun koitan korjata hieno säädöstä niin en saakkaan korjattua!?
En edes muista kuinka päin ne 3 "lukkoa" pitää sinne kaulan ylä osaan laittaa takaisin.. Mutta sillä ei kai ole väliä? Ne menee kumminkin päin. Anteeksi että tämä on näin epä selvä mutta kirjotan tätä kiireellä. Kysy lisä tietoa jos tarvitset auttamiseen. :)

Kiitosta!

Tällä on vähän kiire että isot kiitokset jos joku ehtisi auttamaan! :)

Lukkojen asennolla ei ole merkitystä, kunhan katsot, että ne oikeasti lukitsee kielen. Ne on ikäänkuin kolmion muotoisia ja olen joskus nähnyt niitä laitettuna väärinpäin siten, etteivät ne paina kieliä lukkoon ollenkaan. Parhaiten varmistat lukon pitävyyden sillä, että kiristät lukot, virität kieltä alaspäin sieltä lavan ruuvista ja bendaat kieltä. Jos vire pysyy, niin lukko pitää.

Sitten siihen virittämiseen. Kelluva talla nimensä mukaan kelluu ja kun sille annetaan lisää vetoa kielistä (tai vähennetään sitä), sen asento muuttuu. Tämä taas luonnollisesti muuttaa toisien kielien virettä. Lääke tähän on ihan vain rauhassa kielien virittäminen niin kauan, että kaikki kielet on oikeassa vireessä. Vasta sitten, kun kaikki kielet näyttää samaan aikaan oikeaa virettä, ne lukot voi laittaa kiinni. Lukkojen kiinnityksen jälkeen joudut mitä todennäköisimmin vielä vähän niistä tallan ruuveista säätämään virettä (lukot painavat kieltä satulassa, jolloin ne venyy, eli vire nousee), eli laita ne tallan viritysruuvit jotakuinkin puoleen väliin jengojansa ENNEN virittämistä, jotta sulla riittää sitten lukkojen kiristyksen jälkeen vielä vähän, mistä viritellä kitaraa.

Eipä se tuon kummoisempaa ole. Saattaa tuntua alkuun vähän vaikealta, mutta helpottuu todella nopeasti, kunhan vain saa homman näppeihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)