Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 523 24 25 26 2782 83 84 85 86
ankkiz
11.03.2008 21:28:10

Ei tarvitse. Deep Conditioner öljyää.

Vastasin sinne toiseenkin :)

Höhö, siehän tehokas oot :D

Toiseen kitaraan laitoin öljyä perään, ja toiseen en, enkä kyllä huomaa (vielä) mitään eroa.
HALPA kakkos-/projektiskepa haussa.
LepraLord
12.03.2008 19:32:46
Mulla on Schecter Hellraiser 7:ssa semmonen ongelma että ei tahdo pitää virettä kunnolla.Tämä ongelma siis on lähinnä punomattomilla (G,B,E) kielillä bendatessa.Mahtaakohan johtua siitä että satulan urat ois liian tiukat noille kielille?Entä vaikuttaako vireenpitoon se että kuinka kireällä virittimet on? Settinä on D'addarion 10-46+59 B-kielenä.

Intonaatio on kunnossa,samoin muut säädöt kitarassa.Kitarassa on Groverin virittimet jotka ymmärtääkseni ovat ihan suht laadukkaat virittimet kumminkin?
oiva tumpeloinen
12.03.2008 19:36:16
Mulla on Schecter Hellraiser 7:ssa semmonen ongelma että ei tahdo pitää virettä kunnolla.Tämä ongelma siis on lähinnä punomattomilla (G,B,E) kielillä bendatessa.Mahtaakohan johtua siitä että satulan urat ois liian tiukat noille kielille?Entä vaikuttaako vireenpitoon se että kuinka kireällä virittimet on? Settinä on D'addarion 10-46+59 B-kielenä.

Intonaatio on kunnossa,samoin muut säädöt kitarassa.Kitarassa on Groverin virittimet jotka ymmärtääkseni ovat ihan suht laadukkaat virittimet kumminkin?

Miten vanhat kielet sulla on (onko vireongelmia uusillakin seteillä)? Miten paljon niitä kierretty virikoneisiin? Harvemminpa satulaurat liian tiukkoja punomattomien kielten kohdilta on. Vaikea mennä kuitenkaan mitään sanomaan näkemättä luuttua.
LepraLord
12.03.2008 19:48:00 (muokattu 12.03.2008 19:50:16)
Miten vanhat kielet sulla on (onko vireongelmia uusillakin seteillä)? Miten paljon niitä kierretty virikoneisiin? Harvemminpa satulaurat liian tiukkoja punomattomien kielten kohdilta on. Vaikea mennä kuitenkaan mitään sanomaan näkemättä luuttua.

No viikko-pari sitten vaihdoin,venyttelin kyllä kunnolla siinä vaihdon yhteydessä niitä kieliä.Joku 2-3 kierrosta kierretty suurin piirtein.

Olikos siihen jotain kotikonstia kokeilla että onko urat liian tiukkoja kielille?Muistaisin lukeneeni/kuulleeni siitä jossain.

Niin ja unohdin mainita että kysessä on kiinteätallainen keppi,jos joku ei tiennyt.
oiva tumpeloinen
12.03.2008 19:53:39
No viikko-pari sitten vaihdoin,venyttelin kyllä kunnolla siinä vaihdon yhteydessä niitä kieliä.Joku 2-3 kierrosta kierretty suurin piirtein.

Olikos siihen jotain kotikonstia kokeilla että onko urat liian tiukkoja kielille?Muistaisin lukeneeni/kuulleeni siitä jossain.

Niin ja unohdin mainita että kysessä on kiinteätallainen keppi,jos joku ei tiennyt.

Muutamia tapoja kokeilla:

pudota virittimestä kielen virettä. Kokeile kielen vire, bendaa. Jos kielen vire on bendin jälkeen laskenut oudolla tavalla, kieli saa jostain löysää. Satula ja virikoneisto tulee mieleen.

Paina kieltä satulan ja virikoneen välistä. Jos vire jää korkeammaksi kuin ennen painamista, satula kanittaa.
LepraLord
12.03.2008 20:24:17
Muutamia tapoja kokeilla:

pudota virittimestä kielen virettä. Kokeile kielen vire, bendaa. Jos kielen vire on bendin jälkeen laskenut oudolla tavalla, kieli saa jostain löysää. Satula ja virikoneisto tulee mieleen.

Paina kieltä satulan ja virikoneen välistä. Jos vire jää korkeammaksi kuin ennen painamista, satula kanittaa.

Noni,kokeilin äsken alempaa tapaa.Kyllähän siinä näköjää kävi niin että D,G ja B(ohuempi B siis) jäi ylävireeseen.Ylä E ei tosin kyllä jääny mutta tais ongelma ainaki osin selvitä.

Koitin tonne uraan kyllä laittaa sitä lyijykynän "lyijyä" kuten on täälläkin neuvottu mutta ei näköjään auttanut paljon.

Voikos noita uria viilata kotona vai kannattaako ennemmin jättää ammattimiehen hoidettavaksi?En kyllä viitsi pilata loistavaa kitaraa räpeltämällä itse jos on vähänkin vaikeampi homma.
oiva tumpeloinen
12.03.2008 20:32:29
Noni,kokeilin äsken alempaa tapaa.Kyllähän siinä näköjää kävi niin että D,G ja B(ohuempi B siis) jäi ylävireeseen.Ylä E ei tosin kyllä jääny mutta tais ongelma ainaki osin selvitä.

Koitin tonne uraan kyllä laittaa sitä lyijykynän "lyijyä" kuten on täälläkin neuvottu mutta ei näköjään auttanut paljon.

Voikos noita uria viilata kotona vai kannattaako ennemmin jättää ammattimiehen hoidettavaksi?En kyllä viitsi pilata loistavaa kitaraa räpeltämällä itse jos on vähänkin vaikeampi homma.

Mieti se asia näin päin:

Jos sä viet sen jollekin laitettavaksi, se maksaa suoraan jotain. Jos sä koitat itse ensin, voit päästä hommasta ilmaiseksi. Pahimmillaan joudut sen viemään jollekin laitettavaksi.

Niitä uria voi koittaa pikkaisen hioa paksummalla kielellä. Hioessa muista kuitenkin, että sun pitäisi saada satulauraan lisää leveyttä, ei syvyyttä. Eli älä paina kieltä liian voimakkaasti. Ja sit hionnan jälkeen sitä lyijyä uraan.
LepraLord
12.03.2008 20:49:55
Mieti se asia näin päin:

Jos sä viet sen jollekin laitettavaksi, se maksaa suoraan jotain. Jos sä koitat itse ensin, voit päästä hommasta ilmaiseksi. Pahimmillaan joudut sen viemään jollekin laitettavaksi.

Niitä uria voi koittaa pikkaisen hioa paksummalla kielellä. Hioessa muista kuitenkin, että sun pitäisi saada satulauraan lisää leveyttä, ei syvyyttä. Eli älä paina kieltä liian voimakkaasti. Ja sit hionnan jälkeen sitä lyijyä uraan.

No jos se helppo homma on niin tottakai ite teen sen.Että siinä ei voi helposti pilata satulaa kumminkaan?

Ja niitä ei varmaan kovin paljoa leveämmäksi edes tarvi viilatakaan?
oiva tumpeloinen
12.03.2008 20:57:37
No jos se helppo homma on niin tottakai ite teen sen.Että siinä ei voi helposti pilata satulaa kumminkaan?

Ja niitä ei varmaan kovin paljoa leveämmäksi edes tarvi viilatakaan?

Ei tarvi paljoa viilata, eikä se mene helposti pilalle, jos etukäteen mietit, mitä teet.
LepraLord
12.03.2008 21:04:42
Ei tarvi paljoa viilata, eikä se mene helposti pilalle, jos etukäteen mietit, mitä teet.

Juu,selvä homma.Kiitos vaan paljon avusta.
Arthemesic
16.03.2008 07:48:10
Mitä mieltä olette, pitääkö floikkatallaa säätää jos pistän Dropped C:hen,
kun mulla on nyt vakiovireeseen säädetty talla ja kielet on myös sen mukaiset?
oiva tumpeloinen
16.03.2008 10:25:20
Mitä mieltä olette, pitääkö floikkatallaa säätää jos pistän Dropped C:hen,
kun mulla on nyt vakiovireeseen säädetty talla ja kielet on myös sen mukaiset?

Tietenkin se pitää säätää. Vireenvaihdon yhteydessä ei ole sellaista tallaa, mitä ei tarvitsisi säätää.
Arthemesic
16.03.2008 11:47:12 (muokattu 16.03.2008 12:11:07)
Tietenkin se pitää säätää. Vireenvaihdon yhteydessä ei ole sellaista tallaa, mitä ei tarvitsisi säätää.

No voe paska. Sitte tarvin toisen kitaran jossa on myös lukko...
Eikä meillä rumpaleilla aina ole skeboihin varaa. :FF
Numb
16.03.2008 16:44:10

Laita capo 8. nauhalle, niin on C-vireessä :D
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Arthemesic
16.03.2008 21:07:43
Laita capo 8. nauhalle, niin on C-vireessä :D

Ehkä vähän liianki korkea C. :D
Dropped B ja C on mahtavia vireitä.
phf
20.03.2008 13:37:47
Mitä tapahtuu jos vedän Tone potikan pois? Vaikuttaakoo soundiin tai mitenkään? Olen muutenkin ajatellut vaihtaa tallamikkiä. aattelin myös laittaa tone potikan tilalle 3 way mikki switchin.(ja ottaa 5 way valitsemen pois) Onnistuukohan suuritta ongelmia?
Scream bloody gore
Gipkor
20.03.2008 22:01:45

Mutta tallaan on saatavilla tällainen pikalukko, jolla saa näppärästi "kiinteätallaisen" http://www.thomann.de/fi/allparts_tremolno.htm Toki lukituksen jälkeen talla ei ole kelluva. Vain Dive toimii. Tuossa vielä Video http://uk.youtube.com/watch?v=E2vRBFmx4ak
oiva tumpeloinen
20.03.2008 22:10:54
Mutta tallaan on saatavilla tällainen pikalukko, jolla saa näppärästi "kiinteätallaisen" http://www.thomann.de/fi/allparts_tremolno.htm Toki lukituksen jälkeen talla ei ole kelluva. Vain Dive toimii. Tuossa vielä Video http://uk.youtube.com/watch?v=E2vRBFmx4ak

Mä luulisin tietäväni tuon kapistuksen, kun mulla kahdessa kitarassa moinen on. Sillä saa myös lukittua tallan täysin, milloin ei voi kampea kääntää mihinkään (tai ei pysty on väärä sana, koska kyllä sillä pystyy kohtuu pienellä voimankäytöllä kääntämään tallaa. Tosin silloin talla ei palaudu ja vireet menee puihin). Se onkin ainoa tapa laskea virettä, koska se "dive-moodi" ei virettä kauan pidä. Varsinkaan, jos sitä kampea vähän käyttää. Ei sen puoleen, reilummassa vireenpudotuksessa ei tuo pidä virettä loputtomasti täysin "kiinteänäkään". Sen lisäksi tuon kanssa pitää satulalukkojen olla aina auki, mikäli niitä vireitä on tarkoitus vaihtaa.

Pointtina sanottakoon tuohon "aina tarvitsee säätää"-kommenttiin, että vireenvaihdot kaipaa myös muita säätöjä kuin pelkästään tallan korkeussäätöä. Pikatapauksissa tuo Tremol-No on oikein hyvä lelu, jos vireenlasku ei ole kovin radikaali.
Strutsi
22.03.2008 17:36:53
Mulla on samanlainen ongelma satulan kanssa kuin tuossa ylempänä. Mietiskelin että onkohan miten vaikea prosessi vaihtaa kitaraan kokonaan uusi satula? Tarvitseeko sen kiinnittämiseen mitään erikoisempia liimoja tms? Voiko siinä munata miten pahasti? :D

Suosituksia satulan materiaaliin? Grafiitti käynyt mielessä. Tämän hetkinen satula näyttäisi kovasti muovilta.
I/08 Gonabeach
Recon -Always one beep ahead
mattim
23.03.2008 08:56:51 (muokattu 23.03.2008 08:58:25)

Mitä tapahtuu jos vedän Tone potikan pois? Vaikuttaakoo soundiin tai mitenkään? Olen muutenkin ajatellut vaihtaa tallamikkiä. aattelin myös laittaa tone potikan tilalle 3 way mikki switchin.(ja ottaa 5 way valitsemen pois) Onnistuukohan suuritta ongelmia?

Tonepotikan poisto ei vaikuta merkittävästi soundiin, ylä-äänet voivat hieman voimistua.

Matti
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)