Aihe: Blackstar HT-5H nuppi/combo
1 2 3 4 523 24 25 26 2735 36 37 38 39
Tuomoo
24.09.2010 16:44:10
Grugi: Tung-Sol mullakin nupissa kiinni ja kyllä sillä säröä lähtee enemmän kun alkuperäisellä tuubilla.

Muistini mukaan mulla oli etuasteessa kiinni alkuun Sovtek 12AX7WA. En toki tuota uutena ostanut, mutta edellinen omistaja sanoi ettei ollut mitään tuolle tehnyt kun ei putkikoneista mitään ymmärtänyt. Mutta tuo 12AX7WA on kuitenkin jonkin verran pienempisäröinen putki mitä normaalit 12AX7:t on. Hyvät cleanit tuosta WA:sta sai, mutta mun mielestä se ei ollut tässä Blackstarin tapauksessa se vaihtoehto mitä itse hain, tarvin enemmän säröä ja nyt varsinkin cleanit tulee toisesta koneesta. Nyt voisin kyllä kaivaa tuon WA:n esiin ja laittaa toiseen, pienisäröiseen vahvariin ja kokeilla.
>< (((((*>
Tuomoo
24.09.2010 16:53:05
YAMAHA: Joo sivutetaan hieman aihetta..eli minulla on tälläinen setti : blackstar ht-5 nuppi-SD-1
Buusterina ja Visual sound route 66 ja tc poly tone mittari ja efektilenkissä
Boss RE-20 ja Visual sound H2O.
eli kytkentä järjestys Kitara-tc mittari-Route 66--Boss SD-1---Blacstar ht-5 inputtiin ja nuo edellämainitut siis lenkissä..Ostin tuon Boss NS-2 (ei vielä kotona)
Mutta kysymys ...Mihin väliin tuon kannataisi tuupata ja miten (siis NS-2)

Noooo, jotkuthan sanoo että järjestys kannattaisi olla jotakuinkin seuraava: kitara -> mittari -> esim. wah -> säröpedaalit -> vahvistin ja looppiin sitten nämä delayt, chorukset ja muut ääntä "värittävät" pedaalit. Itse tuon NS-2:n laittaisin kiinni looppiin, niin että se olisi viimeinen pedaali ennen päätettä. Toisaalta, toinen mahdollinen ja hyvä paikka on ennen etuastetta, eli viimeisenä pedaalina ennen vahvistimen inputtia. Mutta paras tapa ja paikka löytyy kun vaan jaksaa itse kokeilla. Ennen säröpedaaleita tuota nyt kuitenkaan ei ehkä kannata laittaa, silloin hyöty jää aika minimaaliseksi.
>< (((((*>
Vladi
24.09.2010 16:56:02
Tuohon Noise Supressor-jutuun voidaan aina lisätä tämä ikuinen paasaus, että samalla rahalla saa monta metriä laadukasta kaapelia joka ei hurise. Itse käytän Planet Wavesin laadukkaita piuhoja eikä ole enää pitkään aikaan ollu tarvetta minkäänlaiselle Noise Gatelle. Ei edes isoilla säröillä. Vielä kun kitarasta on maadoitukset kunnossa, niin tuommoinen purnukka on ihan turha.

Tietty jos haluaa soitella highgain-kamaa esim. jollain vanhalla kepillä jossa on kiertoherkät ja surisevat mikit, niin sitten tuon käyttö on ihan perusteltua. Kukin tyylillään. :)
Kyllä se siitä.
YAMAHA
24.09.2010 19:44:14
Vladi: Tuohon Noise Supressor-jutuun voidaan aina lisätä tämä ikuinen paasaus, että samalla rahalla saa monta metriä laadukasta kaapelia joka ei hurise. Itse käytän Planet Wavesin laadukkaita piuhoja eikä ole enää pitkään aikaan ollu tarvetta minkäänlaiselle Noise Gatelle. Ei edes isoilla säröillä. Vielä kun kitarasta on maadoitukset kunnossa, niin tuommoinen purnukka on ihan turha.

Tietty jos haluaa soitella highgain-kamaa esim. jollain vanhalla kepillä jossa on kiertoherkät ja surisevat mikit, niin sitten tuon käyttö on ihan perusteltua. Kukin tyylillään. :)

jep jep..sain ton Noisen NS-2 (45€) ja laitoin sen SD-1 (toimii buusterina) ja vahvarin INPUTIN väliin ...jo rupesi suhina hiljenee.. siis toimii loistavasti, eikä vaikuttanut mitenkään soundiin (ei vaikkuja korvissa)..Mutta tuohon sinun "heittoon" että pelkillä piuhoilla olisi noin suuri merkitys on kyllä pirun paha uskoa,Kitara on Custom Shopin ESP jossa
Dimarzio häiriö suojatut (area 67) mikit ja tallassa SD humppari, Neutrik piuhat..enkä nyt mitään HiGHGAIN juttuja heittele..minkälaisia / merkkisiä piuhoja käytät ja miten
olet kitarasi suojannut paremmin
mika
Ziggy Bubba
24.09.2010 19:51:37 (muokattu 24.09.2010 19:53:02)

Vladi: Tietty jos haluaa soitella highgain-kamaa esim. jollain vanhalla kepillä jossa on kiertoherkät ja surisevat mikit, niin sitten tuon käyttö on ihan perusteltua. Kukin tyylillään. :)

Jos semmosen supa-kliinisen hevi-jutun vaikka haluaa, niin noise gate voi olla oikeesti kova juttu - yks lysti mitkä piuhat. Tietyillä speduilla/vaffareilla se hurina on aikas vakio, ihan sama mitkä kamat. Blues-ukot näitä juttuja aina huutaa, mutta kaikkea ei pidä uskoa ;)
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Tuomoo
24.09.2010 20:48:23
YAMAHA: jep jep..sain ton Noisen NS-2 (45€) ja laitoin sen SD-1 (toimii buusterina) ja vahvarin INPUTIN väliin ...jo rupesi suhina hiljenee.. siis toimii loistavasti, eikä vaikuttanut mitenkään soundiin (ei vaikkuja korvissa)..Mutta tuohon sinun "heittoon" että pelkillä piuhoilla olisi noin suuri merkitys on kyllä pirun paha uskoa,Kitara on Custom Shopin ESP jossa
Dimarzio häiriö suojatut (area 67) mikit ja tallassa SD humppari, Neutrik piuhat..enkä nyt mitään HiGHGAIN juttuja heittele..minkälaisia / merkkisiä piuhoja käytät ja miten
olet kitarasi suojannut paremmin

Kuten Vladi yllä sanoi, hän käyttää Planet Wavesin piuhoja. Mikeistä enkä häiriösuojauksista en osaa kommentoida mitään, mutta totuus on kuitenkin likimain se, että mitä laadukkaammat piuhat ja ennenkaikkea plugien kiinnitykset, sitä vähemmän ne keräävät ulkoisia häiriöitä ja hurinoita. Itsellä ainakin halvat "metrilakut" hurisevat niin että heikompaa hirvittää. Onneksi asiaan on kuitenkin tulossa parannusta.

Itse näkisin asian sillä lailla, että ei ne piuhat kaikkia hurinoita poista mitenkään, varsinkaan high gain -hommissa. Niissä saattavat jo jonkinlaiset noisegatet tulla tarpeen. Ja tottakai se riippuu niin valtavan paljon vahvistimen luonteesta ja fyysisestä rakenteestakin, miten herkästi ne tuottavat hurisevia häröääniä. Mulla ainakin tuo Blackstar hurisee vaikka olis mitkä piuhat kitaran ja vahvarin välissä, enkä usko että mikeistäkään on kiinni. Voipi johtua rakenteellisesta tyhmyydestä tuo hurina osin, tai toisaalta myös huonolaatuisesta putkesta. Mene ja tiedää, mutta ehkä joillakin ihmisillä joillakin osin osa hurinoista ja taistelusta sitä vastaan menee täysin psykoakustiikan piiriin. Itse ainakaan en ole valmis maksamaan piuhoistani useita satoja euroja vain sen takia, että "äänenlaatu" olisi parempi. Tottakai niihin jonkun verran on pakko panostaa lähitulevaisuudessa, mutta rajansa kaikella.
>< (((((*>
Vladi
24.09.2010 22:11:47
sikki-six: Jos semmosen supa-kliinisen hevi-jutun vaikka haluaa, niin noise gate voi olla oikeesti kova juttu - yks lysti mitkä piuhat. Tietyillä speduilla/vaffareilla se hurina on aikas vakio, ihan sama mitkä kamat. Blues-ukot näitä juttuja aina huutaa, mutta kaikkea ei pidä uskoa ;)

Tottahan tämä. Mun pointtina oli ehkä enemmän se, että suurin osa kitaristeista aloittaa tuon hurinanpoiston väärästä päästä. Ostetaan thomannin metrilakua ja paska virtalähde pedaaleille. Sen jälkeen ihmetellään, ku surisee ja lyödään noisegatea väliin isolla vaimennuksella. En väitä että ilman gatea saisi täysin hurinatonta soundia, mutta ainakaan itselläni ei ole moiselle tarvetta. Mulla on hyvin häiriösuojattu kitara, laadukkaat planet wavesin piuhat pedaalien välissä, 1spot-virtalähde ja hyvät pidemmät piuhat. Lisäks mun kaikki laitteet on kiinni ylijännitesuojassa joka tuntuisi poistavan yllättävänkin paljon hurinaa. Ja soittelen kuitenkin mielestäni hyvin highgain-kamaksi luokiteltavaa musiikkia.

Tässä tapauksessa näyttäisi olevan noi muut puitteet kunnossa, mikä on hyvä. Mun korvaan toi bossi söi soundia, siksi päädyin kummallakin kertaa myymään sen pois. Kuten sanoin, kukin tavallaan. En minä tässä riitaa yritä haastaa. :)
Kyllä se siitä.
aristoteles666
24.09.2010 22:19:09

Tuomoo: Kuten Vladi yllä sanoi, hän käyttää Planet Wavesin piuhoja. Mikeistä enkä häiriösuojauksista en osaa kommentoida mitään, mutta totuus on kuitenkin likimain se, että mitä laadukkaammat piuhat ja ennenkaikkea plugien kiinnitykset, sitä vähemmän ne keräävät ulkoisia häiriöitä ja hurinoita. Itsellä ainakin halvat "metrilakut" hurisevat niin että heikompaa hirvittää. Onneksi asiaan on kuitenkin tulossa parannusta.

Itse näkisin asian sillä lailla, että ei ne piuhat kaikkia hurinoita poista mitenkään, varsinkaan high gain -hommissa. Niissä saattavat jo jonkinlaiset noisegatet tulla tarpeen. Ja tottakai se riippuu niin valtavan paljon vahvistimen luonteesta ja fyysisestä rakenteestakin, miten herkästi ne tuottavat hurisevia häröääniä. Mulla ainakin tuo Blackstar hurisee vaikka olis mitkä piuhat kitaran ja vahvarin välissä, enkä usko että mikeistäkään on kiinni. Voipi johtua rakenteellisesta tyhmyydestä tuo hurina osin, tai toisaalta myös huonolaatuisesta putkesta. Mene ja tiedää, mutta ehkä joillakin ihmisillä joillakin osin osa hurinoista ja taistelusta sitä vastaan menee täysin psykoakustiikan piiriin. Itse ainakaan en ole valmis maksamaan piuhoistani useita satoja euroja vain sen takia, että "äänenlaatu" olisi parempi. Tottakai niihin jonkun verran on pakko panostaa lähitulevaisuudessa, mutta rajansa kaikella.

jos ne piuhat on likimainkaan kunnossa, niin se halpa ja kallis piuha hurisee ja pörisee aivan tasan yhtä paljön, mikään piuha ei vähennä hurinoita joita esim säröt aiheuttaa, ja tämä on vain totuus.
Tuomoo
25.09.2010 12:22:31
aristoteles666: jos ne piuhat on likimainkaan kunnossa, niin se halpa ja kallis piuha hurisee ja pörisee aivan tasan yhtä paljön, mikään piuha ei vähennä hurinoita joita esim säröt aiheuttaa, ja tämä on vain totuus.

Tämä kyllä on tiedossa. Ja jos kitarassa ei kaikki ole kunnossa, niin senkin aiheuttamat hurinat kuuluvat vahvistimessa. Itsellä ainakin eilen signaaliketjua ropeloidessani totesin että mulla delay aiheuttaa armottomat surinat, toinen, melkeenpä vielä pahempi on Bossin OC-3 oktaaveri. Kuten sanonta kuuluu, pois pois Bossit signaalin tieltä. :) No ei vaitenkaan, hyvä kone tuo ainakin on ollut. Mutta mitä enemmän tavaraa ja pitemmät piuhat kitaran ja vahvistimen välillä, sitä varmemmin hurinoita tulee. Itse ainakaan en ole sellainen kultakorva, että pienet hurinat haittaisivat, mutta tuo delay aiheuttaa kyllä sen verran pahaa oskilloivaa pörinää, että hermot menee. Pitää varmaan purkaa koko paska ja tutkia mikä siellä mättää.
>< (((((*>
aristoteles666
25.09.2010 14:00:18

Tuomoo: Tämä kyllä on tiedossa. Ja jos kitarassa ei kaikki ole kunnossa, niin senkin aiheuttamat hurinat kuuluvat vahvistimessa. Itsellä ainakin eilen signaaliketjua ropeloidessani totesin että mulla delay aiheuttaa armottomat surinat, toinen, melkeenpä vielä pahempi on Bossin OC-3 oktaaveri. Kuten sanonta kuuluu, pois pois Bossit signaalin tieltä. :) No ei vaitenkaan, hyvä kone tuo ainakin on ollut. Mutta mitä enemmän tavaraa ja pitemmät piuhat kitaran ja vahvistimen välillä, sitä varmemmin hurinoita tulee. Itse ainakaan en ole sellainen kultakorva, että pienet hurinat haittaisivat, mutta tuo delay aiheuttaa kyllä sen verran pahaa oskilloivaa pörinää, että hermot menee. Pitää varmaan purkaa koko paska ja tutkia mikä siellä mättää.

sulla on delay kuitenkin loopissa?
mulla on zoomin vanha ohjelmoitava delay pedaali, en nyt muista mallia kun se on yhdellä tyypilä ollut lainassa, mutta siinä on viritysmittari samassa, ja se röpötti kuuluvasti jopa loopissa mikä teki sen käytöstä mahdotonta, se viritin arpoi koko ajan soitettavaa nuottia, mikä kuului pirinänä ja clitcheinä vahvistimesta, sääli.
Tuomoo
26.09.2010 20:32:39
aristoteles666: sulla on delay kuitenkin loopissa?
mulla on zoomin vanha ohjelmoitava delay pedaali, en nyt muista mallia kun se on yhdellä tyypilä ollut lainassa, mutta siinä on viritysmittari samassa, ja se röpötti kuuluvasti jopa loopissa mikä teki sen käytöstä mahdotonta, se viritin arpoi koko ajan soitettavaa nuottia, mikä kuului pirinänä ja clitcheinä vahvistimesta, sääli.

Tällä hetkellä ennen looppia, vois heittää sen takasin looppiin jossakin vaiheessa. Pitäis vaan ensin ostaa kaks ja puoli kilometriä uusia laadukkaita johtoja, kun tällä hetkellä on piuhatilanne aika kehno kun on monta vahvistinta eri paikoissa, ja aina ei piisaa piuhat joka paikkaan, sen takia tuo nyt onkin vahvarin edessä kun loppu piuhat loopille. Tai olis mulla piuhoja, mutta ei tarpeeks pitkiä.

Tuo nyt on aika huono delay ollut muutenkin, noita kimppatilattuja, ja melkoinen ongelmalapsi tuo on ollut joka tapauksessa. Tekisi mieli heittää vesilintua tuolla, mutta kuitenkin noin halvaksi pedaaliksi ihan asiansa ajaa, joskus kiva polkaista cleanin päälle vähän delayta, samoin sooloihin. Voisi kyllä tuon delaynkin purkaa atomeiksi ja tutkia mikä siellä mättää. TPB ei ainakaan toimi.
>< (((((*>
askomiko
01.10.2010 13:07:45 (muokattu 01.10.2010 13:58:53)
Tiijättekö, mopo meinaa jo karata vähän. Kolme päivää sitten oli helpompaa kun vaihtoehtoina oli HT20 ja HT40. Sitten erehdyin huomaamaan että muiltakin valmistajilta on tullut edullisia leluja, jotka tietenkin Ehdottomasti pitää testata ennen kuin ostaa mitään. Egnater Rebel 20, Engl Gigmaster, Bogner Alchemist. Mistäs hitosta nämä nyt saa samalle viivalle testiin, prkl.

E: Katoin jo DV247:sta että perkule, onpa halpa B-stock Bogner, ja viritin 3 sekunnin arpomisen jälkeen Visan laukaisukuntoon, ja sitten huomasin että eihän ne *&%"/&%# myy ulkomaille B-kamaa. PERRR!!

Lähenpä siis lähikauppaan ja tuon kotio jonkun Blackstarin. Yhyy, vähän kerkesi jo wanha kunnon "unohda arkiset velvoitteet ja vuokranmaksu-Gas" näyttäytyä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Vladi
01.10.2010 14:43:07
askomiko: Tiijättekö, mopo meinaa jo karata vähän. Kolme päivää sitten oli helpompaa kun vaihtoehtoina oli HT20 ja HT40. Sitten erehdyin huomaamaan että muiltakin valmistajilta on tullut edullisia leluja, jotka tietenkin Ehdottomasti pitää testata ennen kuin ostaa mitään. Egnater Rebel 20, Engl Gigmaster, Bogner Alchemist. Mistäs hitosta nämä nyt saa samalle viivalle testiin, prkl.

E: Katoin jo DV247:sta että perkule, onpa halpa B-stock Bogner, ja viritin 3 sekunnin arpomisen jälkeen Visan laukaisukuntoon, ja sitten huomasin että eihän ne *&%"/&%# myy ulkomaille B-kamaa. PERRR!!

Lähenpä siis lähikauppaan ja tuon kotio jonkun Blackstarin. Yhyy, vähän kerkesi jo wanha kunnon "unohda arkiset velvoitteet ja vuokranmaksu-Gas" näyttäytyä.

Gigmaster ei kyllä vakuuttanut kummemmin. Se oli ihan jees, mutta nimenomaan vain ihan jees. HT-20:sen silloin aikoinaan ostin, mutta se on todella nirso kaappien suhteen. Comboversio taas kuulosti hyvältä.
Kyllä se siitä.
Vladi
02.10.2010 19:08:14
Lisää testiäänityksiä, tällä kertaa tarkoitus hakea tuommoista Slash-henkistä pörinää mitä löytyy ainakin Velvet Revolverin levyltä. Vaffaria boostattu tubescreamerilla, gainit pienellä.

Pahoittelen, että klipistä tuli aika hiljainen.

http://maihinnousu.net/s/9145
Kyllä se siitä.
vvaltsu
03.10.2010 00:16:23
Ota näistä nyt selvää. Siis jos lyön noise gaten sisältävän me-50 tuohon combon eteen enkä looppiin, niin Cordialin cgk-175 -kaapelien omistajana tuskin tarvitsee hurinaa kuunnella?
Uskon jumalaan, joka viinin Gambinaksi pystyy muuttamaan.
trih
03.10.2010 03:20:56
Vladi: Lisää testiäänityksiä, tällä kertaa tarkoitus hakea tuommoista Slash-henkistä pörinää mitä löytyy ainakin Velvet Revolverin levyltä. Vaffaria boostattu tubescreamerilla, gainit pienellä.

Pahoittelen, että klipistä tuli aika hiljainen.

http://maihinnousu.net/s/9145

Hyvä soundi. Kaipaa vaan homeband-plugaria ;).
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
askomiko
03.10.2010 16:33:21
Jauhan nyt tähän väärään ketjuun lisää vääristä laitteista jotta on kaikki saman katon alla, mutta rämpytin eilisillan reenikämpällä HT40-combolla, kaikilla voluumeilla nollasta sataan, yksinään ja lisäkaapin kera, ja pelkällä lisäkaapilla. (Kajareina Celestion/Mesa Black shadow 90, eli Rectoverbista varastettu elementti, ja Celestion-jotain.)

Kaupassa havaittu vittumainen yläpään kihinä ei oikeastaan hävinnyt minnekään millään voluumilla, paitsi tietysti tulpat päässä soittaessa sitä ei tietysti havainnut, ja näin ollen hymyssä suin raiskasi kuvitteellisen kuulijan korvat. Kaipaisi presence-napin, treble-nappi on voicetettu mielestäni ihan täysin päin persettä, ei sitä voinut nollasta nostaa, jos middlenumiskaa on avattu yhtään. Perussoundit sinänsä oli varsin jees, mutta treblenapille soisi olevan muutakin käyttöä kuin nolla. Rokkiräimeeseen sairaan hyvä, selkeää nykyhevisoundia ei ilman lisukkeita irronnut, alapää alkaa vähän turista. (Vahvarin.) Mutta kyllähän sillä rämpyttäisi sen sorttistakin räimettä, jos nyt ei ihan päätyöksi ota.

Pakko saada testiin lisää malleja, 20-malli oli valitettavasti juuri myyty joten sen pariin en päässyt todellisiin olosuhteisiin. 60-mallit rupesivat kiinnostamaan kovasti, juurikin lisäominaisuuksiensa takia. (Toinen overdrive-kanava, tai sitten volume- ja säröbuusti, mallista riippuen.)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
9292
03.10.2010 20:32:17 (muokattu 03.10.2010 20:42:34)

Kokeilinpa itsekin vähän äänitellä tuota blackstaria. Kitarana toimi Squierin CV tele, mikkinä sennheiserin e606 ja bassot soitin veljen bassolla zoom 505II läpi mikseriin ;) Kitaran taustoihin kokeilin semmoista että oikealla puolella on särökanavalla soitettu raita ja vasemmalla puolella kliinillä soiteltu. Sooloraitaan lisäilty delayta (liikaa) ja timet kusee todella pahasti, mutta en jaksanut alkaa säätämään ja parantelemaan. Eli soundia pitää nyt kuunnella eikä soittoa. Ja äänittämisessä olen todella noviisi.

http://maihinnousu.net/s/9151

E: Nii juu ja kaappina toimi Framuksen FR112
lonelyplayer
13.10.2010 16:16:25
Hankittu äskettäin HT-20 combo. Hyvältä kuulostaa...
Mielestäni clean kanava toimii paremmin yksikelaisella ja kannattaa vääntää sävy-säädin aika pienelle. Humpuckerilla ei niin hyvältä kuullostanut mielestäni.

Särö-kanava sitten vallan erinomainen molemmilla mikkityypeillä, varsinkin brittiostosta pidin. Näköjään halvalla voi hyvääkin saada. Toivottovasti kestää...
efunkelist
14.10.2010 19:11:17

Täällä kun jauhetaan muistakin mustatähdistä kuin tuosta pioneerityötä tehneestä vitosesta niin markkinoillepa on tullu/tulossa 1W malli.

Sitä varmaan pystyisi jo kerrostalossakin itseämiellyttävästi käyttämään kun 5w malli on just hyvä bänditreeneihin rumpalin kanssa...
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)