Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5238 239 240 241 242266 267 268 269 270
iec
31.01.2022 18:45:42

mpekkanen: Joo ja uutena noi osat maksaa paljon enemmän kuin 250€. 100€ voi laskea mikkien kappalehinnaksi. Jos satula tehdään uusi, niin sekin on vähintään satasen jne. 500€ saa helposti menemään uusiin osiin, eikä tarvitse edes ostaa mitään boutique osia.
Mitään järkeä ei ole kiina/Intia osaston kitaroihin tehdä tällaisia remontteja, mikäli ei sitten tarkoituksella halua oppia virheistä.

Mikit ovat siinä mielessä järkevä sijoitus, että hyvät ja itselle mieuluisat mikit voi vaihtaa sitten myös uuteen kalliimpaan kitaraan jos siltä tuntuu. Siinä ei häviä oikeastaan mitään muuta kuin sen ajan mikä menee värkkäämiseen. (No semihollowiin en kyllä mieluusti vaihtele monta kertaa mikkejä. Yhteen olen vaihtanut uudet mikit ja sitten myydessä alkuperäiset takaisin. Se oli hidasta ja vaivalloista hommaa kun piti kaivella potikat ja johdot sieltä F-aukoista.)

Ja johonkin stratoviritelmään voi suosiolla vaihtaa epäergonomisten pellistä taivuteltujen tallapalojen tilalle paremmat (tai sitten oikeamman mittaiset säätöruuvit). Ihan vain että soittoinnostus ei hyydy kun on kädet vereslihalla. Ei maksa paljoa, mutta tuo huomattavan parannuksen soitettavuuteen. Toki häiritsevyyden määrä riippuu paljolti siitä millasella tyylillä soittelee.

Jokainen punnitkoon itse minkä hintaisen/laatuisen kitaran tuunaus on järkevää. Siinä värkätessä oppii todellakin paljon kitaran säätämisestä ja yleisestä huoltamisesta. Optimaalista toki olisi jos kitara on ostettaessa heti sellainen että ei tarvitse tuunata mitään.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
msalama
31.01.2022 19:56:02 (muokattu 31.01.2022 19:57:03)

Joo ja uutena

Jooh. Ja uutena. Mä just sanoin tossa edellisellä sivulla, että saa olla aikamoinen tampio jos saa esmes uusiin lokkereihin, tilpehööreihin ja käytettyihin mikkeihin sen viishunttia upotettua. Ja mitäs sitten, jos osaa vielä ne satulahommat sun muutkin ihan itse, niin ei mene siihenkään sitä satasta?
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
samiko
01.02.2022 09:49:55
https://www.youtube.com/watch?v=Plpu1hy5HFA

Puilla kun ei ole mitään väliä kitaran soundiin (tirsk), pitää päivittää muutaman kympin kitaraan vaan paremmat mikit. Mutta kun tämä sama youtuben kitaravirtuoosi sanoo ja toteaa ettei halvoilla ja kalliilla mikeilläkään mitään eroa ole.

Eli kunhan kitaralla on jeppis soittaa ja on ja pysyy vireessä, muulla ei ole mitään väliä (tirsk. Koko kitara on ihan pelkkää valetta.
msalama
01.02.2022 12:03:07 (muokattu 01.02.2022 12:06:32)

"Tirsk"? No mistäs nyt mokoma teinityttömäisen kikattava olo? Jos skeba pitää vireensä ja on hyvä soittaa ja saundaa asialliselta, niin silloinhan se on adekvaatti käyttötarkoitukseensa vaikka olisi kuttaperkasta tehty. Ja kuka on väittänyt, ettei millään muulla ole mitään väliä?

Mutta mä en kyllä sano, etteikö puilla olisi vaikutusta lankkukitarankin sointiin. Ja huono mun olisikaan, koska mähän kuuntelen potentiaalisissa uusissa omissanikin ihan ensin akustista sointia. Ja jatkoon mennään vain, jos sekin on kohdallaan.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://freesound.org/people/msalama123/
Kontiak
01.02.2022 19:00:46 (muokattu 01.02.2022 19:02:35)
msalama: Ostavathan monet esim. Squiereita ja parantelevat niiden rautoja, koska siten saa usein itselleen hyvän käyttökitaran jota ei tarvitse varoa pätkääkään. Toki voidaan sitten keskustella siitä, ovatko tuollaiset vajaan viidenhuntin Skujut ihan pahnanpohjimmaisia aloittelijoiden kitaroitakaan enää, vaiko ehkä jo porrasta ylempänä.

Siis markkinamiehet valmistajien kanssa tekevät malleja aloittelijoille (affordable, budget, entry-level, tms). Ei niitä voi periaatteellisesti ostaa muut.

Tuo TPS-Danin video viittaa enemmän tähän matalan kynnyksen videotuotantoon, jossa syntyy videoita, jotka eivät oikeastaan liity yhtään mihinkään muuhun kuin siihen matalan kynnyksen videotuotantoon.

Suomessakin on ilmasto muuttunut, kun on alkanut Suomen talveen ilmestyä taloja, joissa on ilmastointi ja kaikki ja siihen pitää kitarapuiden suhteen kostuttimilla reagoida, koska Suomen paikka ei vaan maapallolla muutu:

https://youtu.be/StkkVSYaKoI?t=99
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Ziggy Bubba
02.02.2022 17:49:21

Tämä tuore video taitaa osua just eikä melkein aiheeseen.

Tested: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?
https://www.youtube.com/watch?v=n02tImce3AE
hallu
02.02.2022 18:11:41 (muokattu 02.02.2022 18:14:34)
Ziggy Bubba: Tämä tuore video taitaa osua just eikä melkein aiheeseen.

Tää video taisi jo esiintyä tässä ketjussa. Olisikohan polkaissut koko keskustelun uudelleen liikkeelle.

E: lopputulema edelleen näyttää olevan, että ne jotka uskoo puilla olevan vaikutusta, uskoo edelleen että puilla on vaikutusta. Ne jotka alkujaankin uskoi ettei puilla ole vaikutusta, uskovat edelleen niin. Epäilijät siinä välissä ahdistuvat ja vaativat varmuutta elmämään :-D
abassimo
02.02.2022 18:29:14 (muokattu 02.02.2022 19:00:28)
samiko: https://www.youtube.com/watch?v=Plpu1hy5HFA

Puilla kun ei ole mitään väliä kitaran soundiin (tirsk), pitää päivittää muutaman kympin kitaraan vaan paremmat mikit. Mutta kun tämä sama youtuben kitaravirtuoosi sanoo ja toteaa ettei halvoilla ja kalliilla mikeilläkään mitään eroa ole.

Eli kunhan kitaralla on jeppis soittaa ja on ja pysyy vireessä, muulla ei ole mitään väliä (tirsk. Koko kitara on ihan pelkkää valetta.

En kattonu videota, mutta sillonhan soitin on hyvä jos sillä ite tykkää soittaa ja se kuulostaa itestä hyvälle. En tiiä omista soittimista mitä mulla on ja mitä ollut aiemmin yhtään mitkä mikit niissä on tai on ollu, ellen ite oo vaihtanu niitä, mutta sillonkin usein unohtuu mitkä tullut laitettua. Ei vaan kertakaikkiaan jaksa kiinnostaa miltä asia A soundaa verrattuna asia B:hen. Enemmän kiinnostaa vaa soittaa, eikä ruuvata niitä soittimia.

Edit. Katoin ton videon ja tykkäsin kahessa ekassa soundclipissä enemmän niistä halvoista. Vikassa tykkäsin enemmän niistä kalliimmista, kun niissä oli ehkä vähän lämpimämpi saundi tai jotain.
Suddenly diu diu
msalama
02.02.2022 18:32:58 (muokattu 02.02.2022 18:33:32)

No ja vittu on tai ei. Jos heska saundaa hyvältä, se on ainakin niiltä osin hyvä. Jos ei, se on niiltä osin paska. Mutta onko PLEKTRAN vaikutus soundiin isompi vai pienempi kuin kitarassa käytetyiden puiden? (vihje: ei kumpaakaan jos soittaa sormilla kuten klasarit)
abassimo
02.02.2022 18:39:30 (muokattu 02.02.2022 18:40:39)
msalama: No ja vittu on tai ei. Jos heska saundaa hyvältä, se on ainakin niiltä osin hyvä. Jos ei, se on niiltä osin paska. Mutta onko PLEKTRAN vaikutus soundiin isompi vai pienempi kuin kitarassa käytetyiden puiden? (vihje: ei kumpaakaan jos soittaa sormilla kuten klasarit)

Plektralla on kyllä mun mielestä aika suuri vaikutus soundiin esim siinä suhteessa onko plektra uusi vai vanha, uuden ollessa paljon kirkaampi ainakin attackin suhteen kieliin. Tämän kuulen jopa minä, vaikka mulla onkin korvat puuta. Vanha pleku on kyllä tatsiltaan mun mielestä aina parempi ja ketuttaa jos joku puhkisoitettu vanha plektra katoaa ja joutuu ottaa täysin uuden käyttöön.

Ostin joskus vuonna 2012 tms Thomannilta sellasen Dunlopin plektrapussin missä oli vissiin se 40 kappaletta plektroja. Noista on jäljellä vielä ainakin 2/3 koska aina vanhoilla mennään. Tosin tulee soitettua kanssa enemmän sormin, niin ei pääse hukkumaan niin paljon noita.
Suddenly diu diu
Töynävä
02.02.2022 21:16:18
Ziggy Bubba: Tämä tuore video taitaa osua just eikä melkein aiheeseen.

Kiintoisa video!
Kiitos linkkaamisesta - katsoin kokonaan.

Selittämisen vaikeus on melkoinen, joten lakonisesti totean, että mulle kitara on moniaistillinen kokemus (varmaan jo monasti sama seikka tullut keskustelussa esiin).

Tässä langassa toki tulokulmana puut, mutta itselle kitaran suhteen mitattavat osat muuttuu omassa empiriassa tarinaksi, eli iloisesti fakta ja fiktio sekoittuu, jossa tärkeintä on kokemus - siinä puut edustavat yhtä ominaisuutta muiden joukossa.
Näköjään oikea aivolohko taitaa olla hallitseva...

Aika paljon tullut kahlattua läpi eri kitara-, pedaali- ja vahvistinmerkkejä ja tällä hetkellä kitaroiden saralla omistuksessa on Tyleria, Musaria, Ruokangasta ja Gustavssonia - ne tuntuvat triggeroivan eniten halua musisointiin.
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
msalama
03.02.2022 05:46:38

esim siinä suhteessa onko plektra uusi vai vanha

Vaikuttaa sekin, mutta mielestäni vielä enemmän vaikuttaa plekun materiaali ja paksuus. Otat saman kepin ja vedät ensin vaikkapa Fenderin Heavylla ja sitten vaihdat ohueen Tortexiin, niin johan on saundissa eroa kuin yöllä ja päivällä.

Eli oletetaanpa, että olet testaamassa uutta skittaa ja unohdit mielikkiplektrasi kotiin. Ystävällinen myyjä lainaa sitten omaansa, joka on aivan erityyppinen kuin mitä itse yleensä käytät. Saatko oikean kuvan kitaran (puiden) soinnista?
Kefiiri
03.02.2022 11:43:37 (muokattu 03.02.2022 11:44:06)
msalama: Eli oletetaanpa, että olet testaamassa uutta skittaa ja unohdit mielikkiplektrasi kotiin. Ystävällinen myyjä lainaa sitten omaansa, joka on aivan erityyppinen kuin mitä itse yleensä käytät. Saatko oikean kuvan kitaran (puiden) soinnista?

Saan, koska aiemman kokemuksen perusteella osaan arvioida mihin suuntaan minkäkin tuntuinen pleku sointia ja soittotuntumaa vie. Enemmän testausta häiritsevät esittelysoittimen loppuun soitettu kielisatsi ja summittaisesti viilattu satula.
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
03.02.2022 12:06:34

Vaikuttaako muuten plektra tai näppäilytyyli kitaran äänenväriin varsinaisessa soinnissa? Totta kai se vaikuttaa juurikin alukkeeseen ja mitkä harmoniset kerrannaiset syttyvät ensin.

Mielenkiintoinen kysymys juurikin siksi, että vaikutelma soundista syntyy melko merkittävästi juuri alukkeesta yleensäkin.

Mutta millä tavalla näppäilytyyli voisi vaikuttaa sitten kun kieli on soinut jo jonkin aikaan? Ja mikä siihen olisi fysikaalinen selitys?
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Antti1
03.02.2022 12:16:59
GiovanniDiRondo: Vaikuttaako muuten plektra tai näppäilytyyli kitaran äänenväriin varsinaisessa soinnissa? Totta kai se vaikuttaa juurikin alukkeeseen ja mitkä harmoniset kerrannaiset syttyvät ensin.

Mielenkiintoinen kysymys juurikin siksi, että vaikutelma soundista syntyy melko merkittävästi juuri alukkeesta yleensäkin.

Mutta millä tavalla näppäilytyyli voisi vaikuttaa sitten kun kieli on soinut jo jonkin aikaan? Ja mikä siihen olisi fysikaalinen selitys?

ADSR-kurvi pysyy melko samanlaisena kestoltaan, mutta käppyrän vaiheiden keskinäiset suhteet vaihtuvat näpäytyksen voimakkuuden sekä materiaalin kovuuden ja joustavuuden mukaan. Amplitudi vaihtelee toki, mutta suurin ero on taajuusvasteessa ja siinä mitä kerrannaisia mikäkin materiaali eniten voimistaa. Joten joo, kyllä se sr-osuus on eri kuuloista eri soittotyyleillä.
abassimo
03.02.2022 13:32:25
msalama: Vaikuttaa sekin, mutta mielestäni vielä enemmän vaikuttaa plekun materiaali ja paksuus. Otat saman kepin ja vedät ensin vaikkapa Fenderin Heavylla ja sitten vaihdat ohueen Tortexiin, niin johan on saundissa eroa kuin yöllä ja päivällä.

Eli oletetaanpa, että olet testaamassa uutta skittaa ja unohdit mielikkiplektrasi kotiin. Ystävällinen myyjä lainaa sitten omaansa, joka on aivan erityyppinen kuin mitä itse yleensä käytät. Saatko oikean kuvan kitaran (puiden) soinnista?

Niin, en osaa sanoa tuosta. Joku ehkä saa jos soittanut monenlaisilla plektroilla. Ite testaisin sormin soittaen, jolloin kielien vanhuus olisi ehkä eniten soundia muuttava tekijä. Tosin ei itselläkään tule vaihdettua kieliä soittimiin kauhean usein, kun tykkään vanhojen kielten soundista enemmän.
Suddenly diu diu
Kefiiri
03.02.2022 13:48:16
GiovanniDiRondo: Vaikuttaako muuten plektra tai näppäilytyyli kitaran äänenväriin varsinaisessa soinnissa? Totta kai se vaikuttaa juurikin alukkeeseen ja mitkä harmoniset kerrannaiset syttyvät ensin.

Minä ja Hallu kyllä masennutaan kun "varsinaisena sointina" pidetään sitä alukkeetonta huminaa :D
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
03.02.2022 17:37:34
Kefiiri: Minä ja Hallu kyllä masennutaan kun "varsinaisena sointina" pidetään sitä alukkeetonta huminaa :D

Niin masennutaanki :-D. Jonain päivänä muistelen tätä ketjua ja juon itseni humalaan :-D
msalama
03.02.2022 19:29:13

ja juon itseni humalaan :-D

Tehkää se kimpassa. Kuka sitä nyt yksin luopottelemaan rupeaa.
Guitarfreak
03.02.2022 19:45:16
msalama: Tehkää se kimpassa. Kuka sitä nyt yksin luopottelemaan rupeaa.

Mää voisin ettei tartte kestää muita ihmisiä.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)