Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5236 237 238 239 240497 498 499 500 501
Guitarfreak
02.12.2016 11:27:26 (muokattu 02.12.2016 11:28:02)
pappasfin: ...

Pääasia, että skitta on laadukas ja täyttää omistajansa vaatimukset ja koukuttaa soittamiseen ;D

Tää kait se tärkein... pointtina olikin tuon termin käyttö myynti-ilmoissa ;)
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
hallu
02.12.2016 14:01:47 (muokattu 02.12.2016 14:11:18)
pappasfin: Laatupelit on "tehty käsityönä" ja huonolaatuiset on "tehty kusten juosten" ;D

Tuo käsityönäkin taitaa vaihdella melkoisesti riippuen firmasta, puutyöt joku tekee käsin alusta asti ja joku ei mutta viimeistelee käsin jne. kaikke maan ja taivaan väliltä.

Sinänsä käsityönä ei tarkoita automaattisesti laatua, sehän on sitten tekijästä se työnlaadusta kiinni miltä lopputuote vaikuttaa. Sorvistakin tulee ihan hyvää kamaa.

Pääasia, että skitta on laadukas ja täyttää omistajansa vaatimukset ja koukuttaa soittamiseen ;D

Minä vähän pahaa pelkään, että taitaa kone ylittää ihmisen suorituskyvyn jo niin monessa asiassa, että "käsin tehty" ei ole ainakaan tulevaisuudessa hyvää mainosta :-D. Ja käytetäänhän sitä niin monissa merkityksissä etten ainakaan itse tiedä sille mitään yleispätevää määritelmää. Esimerkiksi tossa Mesassa lukee, että on käsin tehty mutta kun katsoin tehdaskierroksen, niin ei se ole kättä nähnytkään. Niin on asian laita varmasti monen tuotteen kohdalla. Hand made on kokenut inflaation eikä se tarkoita enää nykyisin mitään.

Nykyisin olen alkanut ajatella, että korkea laatu pitää näkyä siinä tuotteessa muuten kuin että sen tuotteen kylkeen on kirjoitettu sen olevan korkealaatuinen. Jos tuote on laadukas niin ei se tarvitse enää mitään sertifikaatteja sun muita jonninjoutavia lippusia ja lappusia tai aitoustodistuksia sun muuta krääsää, jolla koitetaan kääntää huomio pois tärkeimmästä.

E: Huomasin myös suhtautuvani varauksella ajatukseen, että soittamismotivaatio riippuisi jotenkin soittimesta. Meinaan, että pitäisi olla hienoja soittimia siksi, että ne houkuttelisivat soittamaan. Ensinnäkin mun mielestä musiikin pitää kummuta siitä soittajasta ja soitin on vain työkalu ja jos soittimen rooli alkaa olla jotain muuta tai soittimesta tulee joku "palvonnan" kohde, niin itse ainakin huolestuisin.

Toisaalta välineen vastus kehittää taidetta. Luovuuttahan on ratkoa ongelmia ja tehdä asioita eritavalla ja tekemällä myös oppii. Koitan nyt viimeiseen saakka välttää sanomasta ääneen, että liian elegantit ratkaisut saattaa olla musiikin kannalta köyhdyttävä lähestymistapa ja tyydyn toteamaan, että itse olen oppinut eniten kun olen yrittänyt soittaa bluesvehkeillä heviä ja hevivehkeillä bluusia (karrikoidusti ja kärjistetysti yksinkertaistaen).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Durty
02.12.2016 14:18:43
Krice: F-Musiikilla Boss GT-001 on 90 euroa kalliimpi kuin Thomannilla. Ymmärrän kyllä, että Suomessa voi olla vähän lisää hintaa, mutta ei sentään noin paljon. Pitää varmaan tilata Thomannilta, vaikka just äsken laitoin tilauksen tulemaan sieltä.

http://www.musamaailma.fi/boss-gt-0 … ar-effects-processor-table-top.html

https://www.thomann.de/fi/boss_gt_001.htm?ref=search_prv_0
pappasfin
02.12.2016 14:51:11
hallu: Minä vähän pahaa pelkään, että taitaa kone ylittää ihmisen suorituskyvyn jo niin monessa asiassa, että "käsin tehty" ei ole ainakaan tulevaisuudessa hyvää mainosta :-D. Ja käytetäänhän sitä niin monissa merkityksissä etten ainakaan itse tiedä sille mitään yleispätevää määritelmää. Esimerkiksi tossa Mesassa lukee, että on käsin tehty mutta kun katsoin tehdaskierroksen, niin ei se ole kättä nähnytkään. Niin on asian laita varmasti monen tuotteen kohdalla. Hand made on kokenut inflaation eikä se tarkoita enää nykyisin mitään.

Nykyisin olen alkanut ajatella, että korkea laatu pitää näkyä siinä tuotteessa muuten kuin että sen tuotteen kylkeen on kirjoitettu sen olevan korkealaatuinen. Jos tuote on laadukas niin ei se tarvitse enää mitään sertifikaatteja sun muita jonninjoutavia lippusia ja lappusia tai aitoustodistuksia sun muuta krääsää, jolla koitetaan kääntää huomio pois tärkeimmästä.

E: Huomasin myös suhtautuvani varauksella ajatukseen, että soittamismotivaatio riippuisi jotenkin soittimesta. Meinaan, että pitäisi olla hienoja soittimia siksi, että ne houkuttelisivat soittamaan. Ensinnäkin mun mielestä musiikin pitää kummuta siitä soittajasta ja soitin on vain työkalu ja jos soittimen rooli alkaa olla jotain muuta tai soittimesta tulee joku "palvonnan" kohde, niin itse ainakin huolestuisin.

Toisaalta välineen vastus kehittää taidetta. Luovuuttahan on ratkoa ongelmia ja tehdä asioita eritavalla ja tekemällä myös oppii. Koitan nyt viimeiseen saakka välttää sanomasta ääneen, että liian elegantit ratkaisut saattaa olla musiikin kannalta köyhdyttävä lähestymistapa ja tyydyn toteamaan, että itse olen oppinut eniten kun olen yrittänyt soittaa bluesvehkeillä heviä ja hevivehkeillä bluusia (karrikoidusti ja kärjistetysti yksinkertaistaen).

Joo, kyllä se musiikin pitää kumpua soittajasta ja ihan samaa mieltä mutta on sitä vaan kivempi tehdä sellaisella soittimella josta tykkää ja jonka laatu on "tarpeeksi" kohdillaan eli esim. vireenpitävyys kitarassa, nauhat ym. asiat kunnossa.

Eikä sen kitaran tarvitse kallis olla jotta täyttää soittajan tarpeet esim. tuo Gretsch G2420T on sellainen (hinta siinä 513 - 535 €) välillä, toki ostajakohtaisia nämäkin ajatukset siitä mikä on edullinen ja ei kallis ;D

Liika kamojen kanssa räpläily myös voi viedä keskittymistä siitä soittamisesta ja musiikista pois jos vaan keskitytään kamoihin liikaa, toki sen verran niitä pitää räplätä että saa sen olennaisen ulos.
PappaSFin
tumppusormi
02.12.2016 15:26:57
pappasfin: Joo, kyllä se musiikin pitää kumpua soittajasta ja ihan samaa mieltä mutta on sitä vaan kivempi tehdä sellaisella soittimella josta tykkää ja jonka laatu on "tarpeeksi" kohdillaan eli esim. vireenpitävyys kitarassa, nauhat ym. asiat kunnossa.

Omaa musiikkia ei itseltä paljoa kumpua, mutta treenauksen suhteen täytyy kyllä kompata tätä. Mieluummin treenaa hienolla ja hyvällä kitaralla kuin itselle epämiellyttävän näköisellä vehkeellä. En nyt tosin kahta ekaa kitaraa ostanut itselleni millään tavoin ulkonäköseikkojen takia. Sen jälkeen ulkonakö on vaikuttanut asioihin lukuunottamatta paria halpaa strato kopiota jotka olen myynyt/antanut etiäppäin. Kumpikin olisi vaatinut vähän remonttia, jotta soittokelpoisuus olisi noussut riittävälle tasolle ja olivat myös itselle tarpeettomia. Ostaessani en tiennyt että olisivat tarpeettomia :)
En allekirjoita mitään
hallu
02.12.2016 16:00:20
pappasfin: Joo, kyllä se musiikin pitää kumpua soittajasta ja ihan samaa mieltä mutta on sitä vaan kivempi tehdä sellaisella soittimella josta tykkää ja jonka laatu on "tarpeeksi" kohdillaan eli esim. vireenpitävyys kitarassa, nauhat ym. asiat kunnossa.

Eikä sen kitaran tarvitse kallis olla jotta täyttää soittajan tarpeet esim. tuo Gretsch G2420T on sellainen (hinta siinä 513 - 535 €) välillä, toki ostajakohtaisia nämäkin ajatukset siitä mikä on edullinen ja ei kallis ;D

Liika kamojen kanssa räpläily myös voi viedä keskittymistä siitä soittamisesta ja musiikista pois jos vaan keskitytään kamoihin liikaa, toki sen verran niitä pitää räplätä että saa sen olennaisen ulos.

Siis joo tottakai kamppeet pitää olla asialliset. En minä usko että me ollaan tässä ollenkaan eri linjoilla, mutta halusin tuoda tuon näkökulman siksi kun moni käyttää aikaansa soittokamoista haaveilemiseen. Niin ja kyllä minä tykkään itsekin hyvistä soittimista ja soittokamoista :-).

Olen muuten tehnyt saman havainnon kuin sinäkin, että se "hyvyys" ei välttis seuraa sitä hintalappua ihan niin orjallisesti kuin luulisi. Toki kallis ei koskaan (tai ainkaan lähes koskaan) ole varsinaisesti huono, mutta halpa tai edullinen voi olla todella hyväkin.

Oikeastaan ne varsinaiset "helmet" löytyy sellaisista laatukamoista, jotka on menneet pois muodista ja niitä myydään siksi todella halvalla, vaikka ne on aikanaan suunniteltu hiend tuotteiksi ja valmistettu todella laadukkaasti. Jos epämuodikkuus ei häiritse, niin todella korkeaa laatua voi saada häkellyttävän halvalla :-).

Mutta ei hyvistä kamoista varmasti kenenkään soittamiselle ainakaan haittaa ole :-D. Minä olen itse sekoillut koko helvetin vuoden noiden vahvareiden kanssa kun tajusin, että maailma on väärällään ihania styrkkareita enkä meinaa nyt millään asettua minkään kanssa vaan koko ajan meinaa olla jotakin kiikarissa. Mulla on niin poukkoileva soundikäsitys, että varmaan digikamppeet sopisi mulle parhaiten (noita vahvareita kun on jo neljä eikä oikein mistään meinaisi malttaa luopua).
pappasfin
02.12.2016 18:36:19
hallu: ... maailma on väärällään ihania styrkkareita enkä meinaa nyt millään asettua minkään kanssa vaan koko ajan meinaa olla jotakin kiikarissa. Mulla on niin poukkoileva soundikäsitys, että varmaan digikamppeet sopisi mulle parhaiten (noita vahvareita kun on jo neljä eikä oikein mistään meinaisi malttaa luopua).

Tuossa oli yksi syy itselläni miksi päädyin tuohon Axeen. Kun olis paljon kivoja putkareita ja trankkuja muttei niihin kaikkiin varaa niin sitten piti hankkia tuo Axe II XL+ (tosin eihän tuo halpa mutta siinä kun on kaikenlaista vahvaria ym. mallinnettu niin tulee loppupeleissä halvemmaksi).

Nykyään ei ole kuin tuo Axe ja siihen parit expressiopedaalit hoitelemaan vah- ja volumesäätöpolkusimia ja noilla saa säädeltyä tarvittaessa vaikka delayn määrää lennosta etc.

Kitaroita sitten mulla on vähän liikaakin ;D
PappaSFin
Funkånaut
02.12.2016 18:41:17

hallu: E: Huomasin myös suhtautuvani varauksella ajatukseen, että soittamismotivaatio riippuisi jotenkin soittimesta. Meinaan, että pitäisi olla hienoja soittimia siksi, että ne houkuttelisivat soittamaan. Ensinnäkin mun mielestä musiikin pitää kummuta siitä soittajasta ja soitin on vain työkalu ja jos soittimen rooli alkaa olla jotain muuta tai soittimesta tulee joku "palvonnan" kohde, niin itse ainakin huolestuisin.

Tästä olen samaa mieltä. Toiset ritsat ovat laadukkaampia kuin toiset, mutta itseään sen avulla ilmaisee soittaja eikä se soittopeli. Musiikki on siis soittajassa, ei soittimessa. Pistää vaan nakit oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, niin se soitin soittaa itseään. Vai miten Johann Sebastian Bach saman asian ilmaisikaan.

Ei soittopelin kuulu munsta olla palvonnan kohde sen enempää kuin maalarin pensselin, marmorin veistäjän taltan tai kapellimestarin tahtipuikon.

Tavallaan joo, musiikin historia on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka laitteiden (ja muiden asioiden) tuottamat/luomat "rajoitteet" ovat johtaneet johonkin persoonalliseen lopputulokseen. Esmes Iommin nakit jne. Monasti se puute pakottaa ajattelemaan uudella tavalla ja ottamaan epä-ortodoksisen lähestymistavan. Ja taiteessa se on monasti ihajepa. Monasti se laitteen aiheuttama puute onkin osa sen viehätystä, esmes sikarilaatikkokitaroiden tai mellotronin.

Mut joo, vähän karkaa hintapyynnöistä.
"Make M.net great again!" - Räbbänä
Krice
02.12.2016 19:01:19

Durty: http://www.musamaailma.fi/boss-gt-0 … ar-effects-processor-table-top.html

"Kysy saatavuus" tarkoittaa sitä, että ei tietoa milloin tulee varastoon. 3-4 viikkoa? Parempi tilata Thomannilta.
Durty
02.12.2016 21:09:53
Krice: "Kysy saatavuus" tarkoittaa sitä, että ei tietoa milloin tulee varastoon. 3-4 viikkoa? Parempi tilata Thomannilta.

Jaa et viitsi kysyä. Totta kai kaikki on parempi tilata ulkomailta. Ulkomaat nousuun!
Gary the pine
02.12.2016 21:31:55
Durty: Jaa et viitsi kysyä. Totta kai kaikki on parempi tilata ulkomailta. Ulkomaat nousuun!

No keskimäärin näiden kotimaisten toimijoiden vasteaika ylipäätään yhteydenottoihin vastaamiseen on sitä luokkaa, että DHL tai vastaava on kiikuttanut jostain päin Eurooppaa kamppeet jo kotiovelle moneen kertaan ennenkuin saat edes tietää onko kotimaisella tavaraa vaiko ei.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Progorava
02.12.2016 21:39:27
Hirvittää nuo torin hinnat. Baja teleäkin myydään samaan hintaan millä sitä sai joku vuosi sitten uutena.
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
hallu
02.12.2016 22:03:44
Progorava: Hirvittää nuo torin hinnat. Baja teleäkin myydään samaan hintaan millä sitä sai joku vuosi sitten uutena.

Bajojen hinta on kyllä ollut kova. Kiinnostaisi tietää tehdäänkö noilla hinnoilla oikein kauppaakin vielä vai katoaako ilmoitukset torilta takaisin vedettyinä? mulla on itselläni baja ja maksoin siitä uutena vuonna 2011 vähemmän kuin mitä tuolla torilla nyt olevasta bajasta huudetaan joten sen kitaran hintakehitys on ollut aika merkillinen :-). Toisaalta uusen bajojen hinta on ollut kuin bensanhinta se on hypellyt ylöspäin jotenkin kummallisesti.
Räbbänä
02.12.2016 23:18:42
Progorava: Hirvittää nuo torin hinnat. Baja teleäkin myydään samaan hintaan millä sitä sai joku vuosi sitten uutena.

Menneeseen on kuitenkin aina hyvä tuudittautua. Ei ole enää halvasta dollarista iloa kuluttajille, mikä näkynyt monien jenkkivalmistajien tuotteiden hintakehityksessäkin viime vuosina. En tuossa pyynnissäni sen puoleen mitään päätöntä näe, kun nykyisellään vaahteraotelautaisten Bajojen hinnat pyörivät siellä 900 euron tuntumassa uutena. Yritin kyllä Googlen haulla vanhoja tori-ilmoja haeskella ja niiden perusteella hintaa omallekin telettimelle arpoa, josta nyt oletan puhetta olevan.

Tarjouksille olen aina avoin. Hinta ei ole kiveen kirjoitettu.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
hallu
02.12.2016 23:24:14
Räbbänä: Menneeseen on kuitenkin aina hyvä tuudittautua. Ei ole enää halvasta dollarista iloa kuluttajille, mikä näkynyt monien jenkkivalmistajien tuotteiden hintakehityksessäkin viime vuosina. En tuossa pyynnissäni sen puoleen mitään päätöntä näe, kun nykyisellään vaahteraotelautaisten Bajojen hinnat pyörivät siellä 900 euron tuntumassa uutena. Yritin kyllä Googlen haulla vanhoja tori-ilmoja haeskella ja niiden perusteella hintaa omallekin telettimelle arpoa, josta nyt oletan puhetta olevan.

Tarjouksille olen aina avoin. Hinta ei ole kiveen kirjoitettu.

Mun mielestä sun pyyntihinta on ihan linjassa sen suhteen mitä noista on huudeltu viimeaikoina. Itse en aikonut kritisoida että se olisi liian kallis, vaan yleisesti ihmettelin, että bajat ovat kallistuneet sen jälkeen kun sellaisen itse ostin. Taisi edellinen torilla näkemäni baja olla 570 euron pyynnillä ja se katosi aika nopeasti joten ihan hyvin se tuolla pyynnillä voi mennä kun kuudensadan pintaan ne on koko ajan olleet.

Se on hyvä kitara. Oletko tehnyt/teettänyt siihen häiriösuojauksen. Jos olet, niin se on rahan arvoinen parannus joka kannattaa mainita myyntipuheessa.
Ziggy Bubba
02.12.2016 23:29:38

Räbbänä: Menneeseen on kuitenkin aina hyvä tuudittautua.

650 euroa olisi ollut aika käypä hinta käytetylle jenkki-Stankulle pitkään - edullinen, mutta kuitenkin. Ihan jo laadun puolesta. Musta täysin järkevä summa.

Mutta, siinä kohtaa kun perus-meksikolaisesta pyydetään tota summaa, ei ihan innosta suositella. Bajat on hyviä kitaroita, mutta ei tolla hinnalla.

En halua kusta sun diilejä, mutta ei nämä kurssit tee kitaroista sen parempia.
Progorava
02.12.2016 23:39:26 (muokattu 03.12.2016 00:00:46)
Räbbänä: Menneeseen on kuitenkin aina hyvä tuudittautua.

Veikkaan, että kansa on vähintään yhtä persaukista nyt kuin 5v sitten, joten siinä ei paljon kurssit lohduta.

Joka tapauksessa onnea kaupan tekoon. Ei ole multa pois vaikka myisit sen tonnilla :) Itse en valitettavasti näillä hinnoilla tee edes tarjousta vaikka tele onkin hakusessa.

Valuuttakursseilla on onneksi tapana mennä myös alaspäin. Ostajan markkinoita odotellessa..
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
hallu
03.12.2016 00:30:42
Ziggy Bubba: 650 euroa olisi ollut aika käypä hinta käytetylle jenkki-Stankulle pitkään - edullinen, mutta kuitenkin. Ihan jo laadun puolesta. Musta täysin järkevä summa.

Mutta, siinä kohtaa kun perus-meksikolaisesta pyydetään tota summaa, ei ihan innosta suositella. Bajat on hyviä kitaroita, mutta ei tolla hinnalla.

Voit olla oikeassa, että 650 euroa on vähän suolainen pyynti bajasta, mutta kuuden sadan lähelle niistä on muutkin huudelleet joten en tuota Räbbänän pyyntiä ihan poskettomana pitäisi, vaikka ehkä siinä on tinkivaraa se seitsemänkymppiä.

Jenkkistankuista tuntuvat kuitenkin haluavan enemmän kuin sinä arvioit. 800 - 1000 euroa näyttäisi olevan lähempänä jenkkistankun pyynnit. Sitä paitsi se joka bajasta tykkää ei kelpuuta jenkkistankkua (itselleni valinta oli aika päivänselvä), jotka kuitenkin ovat satiinilakkoineen ja tikkukauloineen jotain ihan muuta kuin baja. American Vintagea kokeilin yhtenä päivänä ja siinä oli hyvä fiilis ja sen kelpuuttaisin kyllä bajan korvaajaksi (vaikka siitä puuttuukin s-1 kytkin ja neliasentoinen mikkivalitsin).

Ei baja myöskään ole mikään perusmeksikolainen, vaan selkeästi stankkumehikolaista parempi, mikä kyllä näkyy hinnassakin. Ja näkyy se siinäkin, että bajalla on selvästi oma porukka jotka niistä tykkää. Toisaalta on myös se porukka jotka sitä inhoaa,

Bajoja ei ihan pilvin pimein ole torilla tarjolla joten eiköhän Räbbänän kitara ostajansa löydä (olisi kylläkin kiinnostavaa tietää millä hinnalla).
Haeroe
03.12.2016 09:48:36

Ziggy Bubba: 650 euroa olisi ollut aika käypä hinta käytetylle jenkki-Stankulle pitkään - edullinen, mutta kuitenkin. Ihan jo laadun puolesta. Musta täysin järkevä summa.

650 on tänä päivänä ilmainen diili stankkujenkistä, mutta toisaalta se on kyllä hintava bajamajasta. Omastani maksoin muutama viikko sitten 540 euroa, ja kaveri myi vähän sitä ennen omansa 550 eurolla. Noita hintoja pidän järkevinä, vaikka eivät ole nekään ilmaisia. Pyydän anteeksi, jos nyt kusen jonkun muroille. Ajattelin vain epäsuomalaiseen tapaan puhua myös oikeasta rahasta enkä vain spekuloida.

Kurssit eivät tee mistää kitarasta parempia, mutta kyllä käytetyn hinta aina korreloi uuden hinnan kanssa. Jos jostain saa halvemman kurssin ansiosta saman tasoisen kitaran halvemmalla, tottahan se kannattaa ostaa pois kuleksimasta.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
hallu
03.12.2016 10:42:35
Haeroe: 650 on tänä päivänä ilmainen diili stankkujenkistä, mutta toisaalta se on kyllä hintava bajamajasta. Omastani maksoin muutama viikko sitten 540 euroa, ja kaveri myi vähän sitä ennen omansa 550 eurolla. Noita hintoja pidän järkevinä, vaikka eivät ole nekään ilmaisia. Pyydän anteeksi, jos nyt kusen jonkun muroille. Ajattelin vain epäsuomalaiseen tapaan puhua myös oikeasta rahasta enkä vain spekuloida.

Kurssit eivät tee mistää kitarasta parempia, mutta kyllä käytetyn hinta aina korreloi uuden hinnan kanssa. Jos jostain saa halvemman kurssin ansiosta saman tasoisen kitaran halvemmalla, tottahan se kannattaa ostaa pois kuleksimasta.

Ne on myös hintoja joilla baja ei kauaa torilla keiku. Tuo 650 olla vähän pidemmän odottelun takan jos ei kilpailijoita ilmaannu. Bajojahan ei kovin montaa samaan aikaan torilla yleensä pyöri.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)